KTM 690 smc

Är det alla 690 motorer som har problem med vippan? Har kollat lite på en 690 Duke -12 därav frågan..
 
Han har både fel och rätt. En mekaniker ser ju alla hojar som kommer in, både de som sköts bra, de som knappt körs, de som inte sköts så bra och de som våldsanvänds. Sköter man om en 690 så går den inte sönder mer än någon annan hoj med motsvarande prestanda... nä visst ja, det finns ju inte... :)

Jag och min sambo har haft våra 690 i tre år snart och det enda som hänt är att vipparmslagringen gått sönder på min hoj, vid 900 mil. Sambons vipparmar är fortfarande jättefina efter ca 1200 mil. Jag bytte vippor och har kört 400 mil sedan dess...

Så, med tanke på hur mycket pulver som plockas ur dessa maskiner så är det inget som helst problem med service eller andra problem. Sen finns det ju de som har haft mer problem och de som inte haft några problem alls...ungefär som med de flesta andra hojarna i världen...:)

Fan va kul att allting håller . Ne men oavsett vad så tänkte jag i framtiden skaffa en 690.
Jag däremot är van med hojar som jag ägt innan, som gått 3-8000mil och aldrig har krånglat med något, det ända jag gjorde i tid var ventilsjusteringar och bytte olja / filter i tid...Jag kör även årligen 1500+ mil.
Vilken årsmodell har ni? Va heter vippar på engelska så man kan kolla på youtube ''how to fix''?

Det jag hoppas på från denna modell var att den skulle hålla lika bra som andra gathojar dvs serviceintervaller 1000 mil och att inget pajar men så är det tydligen inte med motrad :(
 
Fan va kul att allting håller . Ne men oavsett vad så tänkte jag i framtiden skaffa en 690.
Jag däremot är van med hojar som jag ägt innan, som gått 3-8000mil och aldrig har krånglat med något, det ända jag gjorde i tid var ventilsjusteringar och bytte olja / filter i tid...Jag kör även årligen 1500+ mil.
Vilken årsmodell har ni? Va heter vippar på engelska så man kan kolla på youtube ''how to fix''?

Det jag hoppas på från denna modell var att den skulle hålla lika bra som andra gathojar dvs serviceintervaller 1000 mil och att inget pajar men så är det tydligen inte med motrad :(

Ah, men det är det som är hela poängen. Effekt bygger på kubik x varvtal. Vill du öka effekten så måste du antingen öka kubiken eller varvtalet. Varvtalet ökas enklast genom att förse en motor med fler cylindrar. Mindre vikt på varje enskild del desto mer kan det varva innan grejerna bryts av. På en encylindrig motor så kommer grejerna alltid att vara nära gränsen när varvet ökar och 690:n ligger ganska nära. Det går att få den att varva mer och plocka ut ännu mer effekt men då får man korta serviceintervaller ytterligare.

Jag hade en SS600 för en massa år sedan. Standard CBR600 motor lämnade runt 90 hästar på bakhjulet då. Min motor hade 125 hästar på bakhjulet endast tack vare att varvtalet hade ökats från original 13 000 ca till 16 500... Det är en VÄLDIGT stor skillnad. Fördelen var mer effekt när man varvade. Nackdelen var absolut ingen effekt under 10 000 varv. Serviceintervallet minskade från 600 mil för oljebyte och många tusen mil för byte av lager och sånt till oljebyte efter varje träningshelg och totalrenovering (kolvar, stakar, lager, ventiler, styrningar) vid rekommenderade 360 mil...

En racemotard (enduro 450) är ganska nära en SS600 i trimmningsgrad. En 690 motor i standardläge har långa intervaller trots en mycket hög trimmningsgrad. Personligen tycker jag att 1000 mil mellan servicarna på en 690 är i längsta laget med så lite olja. Speciellt om man kört den som motard där varvtalet är betydligt högre än när man kör i skogen.

Vill du ha en riktigt rolig hoj så är 690:n guld men du får vänja dig en annan syn på service och reparationer. Alternativet är en trött (säker) stånka såsom XT:n.

Vi kör 690 -14 som är identisk med alla efterföljande modeller. Du ska leta efter "Rocker arm" när du ska byta vipparna... :)
 
Ah, men det är det som är hela poängen. Effekt bygger på kubik x varvtal. Vill du öka effekten så måste du antingen öka kubiken eller varvtalet. Varvtalet ökas enklast genom att förse en motor med fler cylindrar. Mindre vikt på varje enskild del desto mer kan det varva innan grejerna bryts av. På en encylindrig motor så kommer grejerna alltid att vara nära gränsen när varvet ökar och 690:n ligger ganska nära. Det går att få den att varva mer och plocka ut ännu mer effekt men då får man korta serviceintervaller ytterligare.

Jag hade en SS600 för en massa år sedan. Standard CBR600 motor lämnade runt 90 hästar på bakhjulet då. Min motor hade 125 hästar på bakhjulet endast tack vare att varvtalet hade ökats från original 13 000 ca till 16 500... Det är en VÄLDIGT stor skillnad. Fördelen var mer effekt när man varvade. Nackdelen var absolut ingen effekt under 10 000 varv. Serviceintervallet minskade från 600 mil för oljebyte och många tusen mil för byte av lager och sånt till oljebyte efter varje träningshelg och totalrenovering (kolvar, stakar, lager, ventiler, styrningar) vid rekommenderade 360 mil...

En racemotard (enduro 450) är ganska nära en SS600 i trimmningsgrad. En 690 motor i standardläge har långa intervaller trots en mycket hög trimmningsgrad. Personligen tycker jag att 1000 mil mellan servicarna på en 690 är i längsta laget med så lite olja. Speciellt om man kört den som motard där varvtalet är betydligt högre än när man kör i skogen.

Vill du ha en riktigt rolig hoj så är 690:n guld men du får vänja dig en annan syn på service och reparationer. Alternativet är en trött (säker) stånka såsom XT:n.

Vi kör 690 -14 som är identisk med alla efterföljande modeller. Du ska leta efter "Rocker arm" när du ska byta vipparna... :)

Stort tack för så pass utförligt svar, nu har man lärt sig något nytt :hej
 
Kan man sätta i en motor från en duke eller 701 i en 690 ram från 12 eller lär man byta elektroniken också?
 
Körde min 690 2011 4500 mil utan driftstopp innan jag sålde den.
Köp, kolla oljenivån, håll luftfilter rent....
 
Jag har funderat ett tag på att skaffa en 690 duke, men jag är lite kluven. Det är isåfall duke III an som lockar mest då jag tycker att den är riktigt snygg men samtidigt så får man en nyare duke 4a till nästan samma pris vilket enligt mig är helt sjukt. Sen så är det 654cc motorn i icke R versionen av duke 3an. Såg en häromdagen på blocket som gått 3000mil. Är det mycket för en duke? Tänker att dom borde ha gått lite snällare i sitt liv än en smc, och sen så undrar jag till vilken årsmodell man kan mappa om hojen själv med en kabel och TuneEcu? Är det samma skeva vipparmar på duken?

Edit: Sorry för trådkap..:dummer
 
Last edited:
Kan man sätta i en motor från en duke eller 701 i en 690 ram från 12 eller lär man byta elektroniken också?

690 motorn upp till 2012 är en 654cc motor med ett tändstift och elektronik för just den motorn. 2014 kom den näst senaste 690 motorn med 690cc och dubbla tändstift, vilket kommer innebära att du måste ha korrekt elektronik för detta. Möjligen att elektroniken på 2014-2016's modell av 690 motorn kan fungera med den som sitter i 701an -2017, samt duke 2016-2017 (ny motor igen)
 
Last edited:
Vad jag vet så har R versionen av duke 3an 690cc motorn också. Har den samma elsystem som gammla 654an eller är det nya 690 systemet i den. Anledningen till att jag undrar är för att man kan mappa om den gammla 654an lätt med en laptop och TuneEcu vilket är rätt så smidigt.
 
Vad jag vet så har R versionen av duke 3an 690cc motorn också. Har den samma elsystem som gammla 654an eller är det nya 690 systemet i den. Anledningen till att jag undrar är för att man kan mappa om den gammla 654an lätt med en laptop och TuneEcu vilket är rätt så smidigt.

Kan inte till 100% svara på vilken LC4 motor som sitter i vilken duke modell, men LC4 med 654cc och 690cc skiljer sig främst på att 690cc modellen har dubbla tändstift, vilket då inte 654cc modellen har. Tror du ska höra med en KTM verkstad vad dom säger. Om du kan använda samma ECU är de ju bra men där kommer ju saknas alla de delar som krävs för de dubbla tändstiften
 
690 motorn upp till 2013 är en 654cc motor med ett tändstift och elektronik för just den motorn. 2014 kom den näst senaste 690 motorn med 690cc och dubbla tändstift, vilket kommer innebära att du måste ha korrekt elektronik för detta. Möjligen att elektroniken på 2014-2016's modell av 690 motorn kan fungera med den som sitter i 701an -2017, samt duke 2016-2017 (ny motor igen)
690 smcr från 2012 har 690 cc
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top