Ktm 660

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blir det någon effektskillnad om man tar bort SAS:en? Eller går den bara svalare?

I teorin finns där en mikroskopisk skillnad men inte i praktiken.... Man plockar bort det mest av estetiska skäl och för att få kallare avgaser...
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag höjde styret på min igår, 199kr på biltema. Blev ruskigt skönt faktiskt!

dysifa.jpg
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
I teorin finns där en mikroskopisk skillnad men inte i praktiken.... Man plockar bort det mest av estetiska skäl och för att få kallare avgaser...

1. Varför vill man ha kallare avgaser?

2. Du, du hade ingen stötdämpare för tjockisar att sälja va?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Varför vill man ha kallare avgaser?

2. Du, du hade ingen stötdämpare för tjockisar att sälja va?

Det är i sig inget självändamål med kalla avgaser, de tar iof mindre plats men å andra sidan så har de en annan ljudhastighet så det är kluvet. Mindre värmepåkänning hos ventilen är en teoretisk fördel men tveksamt om det spelar roll. Mindre värmestrålning till omgivningen är däremot bra, röret går ju skrämmande nära flottörhuset (därför rekommenderar jag att linda)

2. Jo jag har en dämpare men det är en Öhlins special oneoff producerad åt mig så den kostar därefter. Nypris 13kkr. Vad jag kan rekommendera är en styvare fjäder (wp har inga styva nog utan man får specialbeställa) och omshimsning ffa av returen. Jag har kontakterna för att fixa det om du vill....
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Det är i sig inget självändamål med kalla avgaser, de tar iof mindre plats men å andra sidan så har de en annan ljudhastighet så det är kluvet. Mindre värmepåkänning hos ventilen är en teoretisk fördel men tveksamt om det spelar roll. Mindre värmestrålning till omgivningen är däremot bra, röret går ju skrämmande nära flottörhuset (därför rekommenderar jag att linda)

2. Jo jag har en dämpare men det är en Öhlins special oneoff producerad åt mig så den kostar därefter. Nypris 13kkr. Vad jag kan rekommendera är en styvare fjäder (wp har inga styva nog utan man får specialbeställa) och omshimsning ffa av returen. Jag har kontakterna för att fixa det om du vill....

1. Jag gjorde det enbart för den enorma effektens skull :cool

2. Aah, på så vis. Vad kostar en specialbeställd böj på ett ungefär?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Jag gjorde det enbart för den enorma effektens skull :cool

2. Aah, på så vis. Vad kostar en specialbeställd böj på ett ungefär?

1. :yoparty:yoparty:yoparty

2. Vad har du för fjäder standard och vad väger du? Kring 1500 får man räkna med ev lite mer.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
1. Jag gjorde det enbart för den enorma effektens skull :cool QUOTE]


He he he jag gjorde det mest för att få bort skit runtomkring motorn & ev få lite kallare insugluft. återcirkulerande avgaser är varma men inte så pass varm så man känner av stooor skillnad.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tja, nybliven 660 ägare här, blev en 06:a som verkar trevlig.. Dock har den orginalljuddämparna på, och låter lite "moppe". Jag skulle vilja ha lite roligare ljud och tänkte höra om någon har slipon eller helsystem att sälja? Eller finns det något bra sätt att modda orginaldämparna, nån som gjort något sådant?

/Robban
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
1. Jag gjorde det enbart för den enorma effektens skull :cool QUOTE]


He he he jag gjorde det mest för att få bort skit runtomkring motorn & ev få lite kallare insugluft. återcirkulerande avgaser är varma men inte så pass varm så man känner av stooor skillnad.

Vad är nyttan med kallare insugsluft då?

Samma som att en motor går bättre, eller var det sämre :va när det är minus?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kikade lite på min frambromsskiva, och såg att alla "nitar" utom 1 har trillat bort. Tror skivan är original 660 smc och är väl "halvflytande" dvs. varannan infästning mot centrumet är med en nit, och varannan sitter den helt ihop med skivans centrum såas, krångligt beskrivet men vet inte hur man ska säga annars. Ser iaf inte ut som mina tidigare sporthojars skivor gjort, dom har vart fullflytande och bara suttit med "nitar"..

Kan jag köra vidare såhär eller måste det åtgärdas, isåfall kan man fixa i nya nitar och vem gör det? Eller måste man köpa ny skiva?

Den känns ju stabil när man rycker i den, och bromsar gör det ju :tungan
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Kikade lite på min frambromsskiva, och såg att alla "nitar" utom 1 har trillat bort. Tror skivan är original 660 smc och är väl "halvflytande" dvs. varannan infästning mot centrumet är med en nit, och varannan sitter den helt ihop med skivans centrum såas, krångligt beskrivet men vet inte hur man ska säga annars. Ser iaf inte ut som mina tidigare sporthojars skivor gjort, dom har vart fullflytande och bara suttit med "nitar"..

Kan jag köra vidare såhär eller måste det åtgärdas, isåfall kan man fixa i nya nitar och vem gör det? Eller måste man köpa ny skiva?

Den känns ju stabil när man rycker i den, och bromsar gör det ju :tungan

Den "niten" som är kvar är för hastighetsgivaren, resten får du räkna ut själv:tungan
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Har hittat en som ville byta sin KTM 660 -04 mot min CBR600F sport -01, + att jag betalar 5k.
CBR'n la jag ut för 42, men har fått en som ville köpa den för 45, så KTM'n bör vara värd mellan 47-50 om jag ska tjäna på denna deal.

Tänkte höra med er om ni tror jag gör en bra affär.

Här är lite saker som följde med.
*Orginal ljuddämpare med helsystem
*acraljuddämpare med helsystem
*7st olika munstycken
*5bakdrev
*4framdrev
*3kedjor
*skyddskåpa i aluminium för motorn
*ett par cross däck fram och bak körd en säsong
*ett par isdäck fram och bak körd 3 gånger på isbana
*ett par enduro fälgar fram och bak
*ett slicks bakdäck

alla tillbehör är i bra bruks skick inga fel lite skitiga kanske
och hela cykeln är i mycket bra skick inget olje läckande från toppen som är mycke vanligt på dom här modelerna
väl servad
startar alltid på första kicken när det är sommar

Har gått ca 1100mil, bara fått 1 bild, ska få fler snart. Det enda "felet" skulle vara att den hade lite repor på svingen, och att en bakblinkers gått av.
CIMG0381.jpg
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Den "niten" som är kvar är för hastighetsgivaren, resten får du räkna ut själv:tungan

Hahaha hoppsan, man har visst lite otur när man tänker ibland :tungan

Såg verkligen ut som om det fattades nitar då det var som runda hål runt hela skivan, på samma vis som där givaren satt..

Men va bra då, då slipper jag nojja over det problemet :D

Skyller på att alla andra hojar jag haft har haft nitade skivhistorier..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker det låter som ett utmärkt byte....

En 660 -04 med Akrapovic helsystem + extra hjul + isdäck kan absolut betinga ett värde av 50kkr. Säljer du av extradelarna är de värda 10kkr på begmarknaden och en 660 -04 för 40kkr vore ett kap...
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Jag tycker det låter som ett utmärkt byte....

En 660 -04 med Akrapovic helsystem + extra hjul + isdäck kan absolut betinga ett värde av 50kkr. Säljer du av extradelarna är de värda 10kkr på begmarknaden och en 660 -04 för 40kkr vore ett kap...

Kanon :) då får jag hoppas allt går igenom då!
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Jag tycker det låter som ett utmärkt byte....

En 660 -04 med Akrapovic helsystem + extra hjul + isdäck kan absolut betinga ett värde av 50kkr. Säljer du av extradelarna är de värda 10kkr på begmarknaden och en 660 -04 för 40kkr vore ett kap...

40k för en 660 är ju knappast ett kap, det är ju där dem brukar ligga :näsblod (äldre än 05)
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Kikade lite på min frambromsskiva, och såg att alla "nitar" utom 1 har trillat bort. Tror skivan är original 660 smc och är väl "halvflytande" dvs. varannan infästning mot centrumet är med en nit, och varannan sitter den helt ihop med skivans centrum såas, krångligt beskrivet men vet inte hur man ska säga annars. Ser iaf inte ut som mina tidigare sporthojars skivor gjort, dom har vart fullflytande och bara suttit med "nitar"..

Kan jag köra vidare såhär eller måste det åtgärdas, isåfall kan man fixa i nya nitar och vem gör det? Eller måste man köpa ny skiva?

Den känns ju stabil när man rycker i den, och bromsar gör det ju :tungan

Oj, nu råka jag trycka dåligt på det här fast jag skulle trycka bra för det var så roligt, men det verkar inte gå att ändra... men då vet du det :krama

40k för en 660 är ju knappast ett kap, det är ju där dem brukar ligga :näsblod (äldre än 05)

Ja.. joo.. eller många lägger ut dom för 48-50 med över 1000 på mätaren men sett flera på sistone som fått sänka priset ner mot 40 för att få sålt dom. Jag gav 42k för min -05, 800mil och i extremt fint skick. Det känns nästan som ett kap så här i efterhand, fått flera kommentarer om att den är ny, fast den är 5 år gammal.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top