Ktm 640

Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.
 
Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.

Kopplingen överlever om du inte heltidsstuntar med den. Givetvis slits lamellerna men det är inte gjort över en natt. Tenderar det att slira byt till Rallyfjädrar och kör lite till innan lamellbyte.
 
Kopplingen överlever om du inte heltidsstuntar med den. Givetvis slits lamellerna men det är inte gjort över en natt. Tenderar det att slira byt till Rallyfjädrar och kör lite till innan lamellbyte.


Man tackar man tackar då fortsätter jag koppla upp den.
 
Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.
Använd gasen annars kommer du nöta ut kopplingen, finns ingen anledning att använda koppling om du inte ska upp på dom högre växlarna där den är lite tröttare.

Kommer du upp i hastighet fort så ligger du för lågt! :)
 
Använd gasen annars kommer du nöta ut kopplingen, finns ingen anledning att använda koppling om du inte ska upp på dom högre växlarna där den är lite tröttare.

Kommer du upp i hastighet fort så ligger du för lågt! :)


Ganska omöjligt att gasa upp utan att man kommer upp ganska mycket i hastighet fast man tar upp den mycket imo. Och på 3an tycker jag den e ganska svår att gasa upp sittande.
 
Ganska omöjligt att gasa upp utan att man kommer upp ganska mycket i hastighet fast man tar upp den mycket imo. Och på 3an tycker jag den e ganska svår att gasa upp sittande.

Mm det är omöjligt att få upp en hayabusa med turbo och 600 hk på slangen också ;)

Det är teknik klart de går, får ut och öva mer bara!
 
Mm det är omöjligt att få upp en hayabusa med turbo och 600 hk på slangen också ;)

Det är teknik klart de går, får ut och öva mer bara!

Jag sa ganska svårt inte omöjligt! :) Tycker bara det blir mer kontrolerbart med kopplingen.

Sen är jag ingen wheeliekung heller för den delen.
 
25 kw strypning?

Är det mycket bök att få bort trottelspärren som sitter i fuggen för 25 kw? Någon som har guide?:confused:

Antar att den sitter i fuggen men var??

Vad är det för förgasare original och om jag ska byta vad rekomenderas??

Tack!
 
Är det mycket bök att få bort trottelspärren som sitter i fuggen för 25 kw? Någon som har guide?:confused:

Antar att den sitter i fuggen men var??

Vad är det för förgasare original och om jag ska byta vad rekomenderas??

Tack!

Lyft på locket på förgasaren.....

Där sitter en Mikuni BST40 original och den bytes lämpligen mot Keihin FCR39/41
 
Sitter Trottelspärren under det svarta locket på bilden och hur ser den ut? bild?

http://www.geting.se/viewimage/image/269305-forgasare.jpg

Kan arbetet göras på plats, eller måste den av hojen?

Tidsåtgång?

Det varierar. Antingen är det ett bleck som sitter på trottelmekanismen eller så ligger där en distans under det svarta locket. Går att få av med förgasaren på plats men smidigare om man tar bort den. Tidsåtgång typ 15min
 
Trodde det bara var munstycke - koppla bort microswitchen - fixa vakkumslangarna, plugga den på locket & låta den på sidan vara öppen när man tagit bort backventilen mm. Dock vore det bra att skydda hålet på sidan med något filter.

På FCR41 så var det nog trottelstopp antingen på trotteln eller på utsidan på t,ex 625-02 samt nål & munstycke.
 
Vad ligger ett fuggebyte på i pris från BST40 till en FCR41?

Känns som det borde finnas lite större förgasare att slänga på för bättre flöde? typ 44?
 
Vad ligger ett fuggebyte på i pris från BST40 till en FCR41?

Känns som det borde finnas lite större förgasare att slänga på för bättre flöde? typ 44?

Större förgasare behövs inte. Original topp och kam flödar inte bättre än att FCR39 ger bäst totalregister. FCR41 ger högst maxeffekt ffa om man börjar porta och trimma mer.

FCR41 borrad till 43mm används när man bygger +700cc racemotorer på LC4 bas....
 
Och ungefärligt pris på ett ombygge till FCR41?:tummenupp
 
Känner mig dick riktigt okunnig på just förgasarbiten och inställningar därtill..

Vad att göra? Lite nog hellre på någon kunnig på forumet som vill tjäna en hacka än att slänga in den på någon verkstad?

Tips på folk i sthlm?

/D
 
Känner mig dick riktigt okunnig på just förgasarbiten och inställningar därtill..

Vad att göra? Lite nog hellre på någon kunnig på forumet som vill tjäna en hacka än att slänga in den på någon verkstad?

Tips på folk i sthlm?

/D


Du lär dig snabbt, ta t,ex denna tråd & det ger dig en liten fingervisning även om du ska räkna bort racekammen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305 Om du skaffar en ifrån Boris så har du där mkt redan klart. Det som ger en bra inblick vilken blandning din hoj får är just kolla ständstiftet, är det vitt ja då går den för snålt & är det svart ja det kan du nog räkna ut själv.
 
försäljningsråd ktm 640

Har bestämt mig för att sälja hojen pga en delvis misslyckad fotoperation som gör att jag inte kan köra hoj på ett väldigt bra tag..

Ska man lägga ut den till försäljning nu eller ska man vänta tills i vår? Hojen i fråga är en ktm 640 "ombyggd" till 625 (2005).


/Andreas
 
Last edited:
Back
Top