Bänkning 625SXC

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej på er!

Lite jag kommit fram till efter att ha strulat med min hoj ett tag.
Det här har jag gjort:

Tagit bort SAS ventilen.
Factory Racekammen från KTM.
Sebring Hunter Titan Slipon.
Öppnat Luftburken.
samt bestyckat om förgasaren en halv miljon gånger där jag i min frustration även köpt nålar från JD Jetting.

Eftersom jag inte är nån förgasarguru så har jag lyssnat på dom som kan. MC företag i Uppsala och Stockholm. Resultaten har varierat mellan att den går mycket dåligt och ganska dåligt. :confused:

Tröttnade och lämnade igår in hojen till Schneiders MC i Upplands Väsby.
Och, NU går den BRA....

Bestyckningen blev:
Main 165
Pilot 48
OBEKR nål på fjärde hacket uppifrån (den som levereras med avstrypningskitet)
Soppa blandningen ut 1,3 varv.

Alltså i stort sett som hojen är bestyckad original efter avstrypning. :fatta!

De enda företag jag pratat med som har haft rätt är KTM sommer som har sagt:

1. Allt över 168 i huvudmunstycke (med det jag gjort) är ren idioti
2. Helsystem ger ingenting på 2003 - 2004 modellerna mer än vad ett SlipOn ger.
3. Racekam ger 2 - 3 hkr mer på toppen.

Och det är vad jag också kommit fram till.

För skojs skull fick jag även kurvorna från dynojet körningen med 175 munstycke, bara för att se hur mycket fel det blir.

Är någon intresserad så kan jag skicka diagrammen jag fick.

Slutligen så blev det i alla fall.
57hkr
62mn
och äntligen går den bra. :)

Daniel
 
Lägg upp kurvorna här.Har du bänkat med originalkammen också?
 
Man ska inte jämnföra bänkar hit å dit, men vi fick samma siffror fast jag hade en -02 med helsystem...

57hk, 63nm........... skulle vara great å få se kurvan om den e annorlunda med kammen
 
MegaRaid skrev:
Hej på er!
Bestyckningen blev:
Main 165
Pilot 48
OBEKR nål på fjärde hacket uppifrån (den som levereras med avstrypningskitet)
Soppa blandningen ut 1,3 varv.

Alltså i stort sett som hojen är bestyckad original efter avstrypning. :fatta!

De enda företag jag pratat med som har haft rätt är KTM sommer som har sagt:

1. Allt över 168 i huvudmunstycke (med det jag gjort) är ren idioti
2. Helsystem ger ingenting på 2003 - 2004 modellerna mer än vad ett SlipOn ger.


Hmm ang bestyckningen är den ju nästan som original då om jag fattat rätt ?!
Ska man testa att bara kränga på systemet inte göra ngt åt förgasaren o testa ?. hel system ger inget ? Ljudet då ?

mvh
 
Johan Hägglund skrev:
Hmm ang bestyckningen är den ju nästan som original då om jag fattat rätt ?! Ska man testa att bara kränga på systemet inte göra ngt åt förgasaren o testa ?. hel system ger inget ? Ljudet då ?
mvh

Jo, du bör göra något åt förgasaren, annars lär du inte märka så vidare värst stor skillnad. Jag kör med MegaRaids bestyckning på min och tycker/tror det är det bästa man kan få utan att bänka själv. Jag har inte helsystem men ett FP slipon så.... någorlunda jämförbart är det nog.

Sen beror det ev. på om du har SMC eller SXC. Min SMC kom nämligen med 165 huvudmunstycke från fabrik. Har för mig MegaRaid sa att hans SXC kom med.... mindre i alla fall. Förvånande diskrepans där men.... :confused:

Det viktigaste att fixa till är lågfarten, se till att få på en 48'a. :fakta Den går otroligt tunnt annars. En till mycket viktig grej, plocka bort SASen !! Den sabbar alla former av seriösa bestyckningsövningar. :fakta :fakta :fakta

Mitt tips är alltså, följ MegaRaids bestyckning till punkt och pricka (möjligt att blandskruven skall ut en aaaaning till, till typ 1.6 varv), plocka bort SASen, på med systemet och kör !!!

Nästa steg är att bänka !!
 
-03 och -04 e samma förutom SAS-skiten. -02 e helt annorlunda.

Som spider sade, e den avstrypt behöver du bara sätta in en 48 pilot, ställa bränsleskruven samt (viktigt!!!) öppna upp luftburken. Skit i att bänka den, kostar bara pengar som du kan lägga på en trimkam :)
 
robbah99 skrev:
-03 och -04 e samma förutom SAS-skiten. -02 e helt annorlunda.

Som spider sade, e den avstrypt behöver du bara sätta in en 48 pilot, ställa bränsleskruven samt (viktigt!!!) öppna upp luftburken. Skit i att bänka den, kostar bara pengar som du kan lägga på en trimkam :)


Arghhhhh.... :kocko luftburken.... hur kunde jag glömma den... :huvet

På min har jag tagit bort snorkeln och satt på en 'öppen-filter-plåtbit' (se bild nedan) på sidan. MegaRaid tog fram stora kniven och skar bort hela ovansidan på sin luftburk, förutom plåtbiten på sidan då förstås.
 

Bifogat

  • x.jpg
    x.jpg
    37 KB · Visningar: 1,729
Last edited:
Tackar för alla tips det är bara att prova då!
Föresten SASen ?!? är det avgasrening ? hut tar man bort den ?
 
Johan Hägglund skrev:
Tackar för alla tips det är bara att prova då!
Föresten SASen ?!? är det avgasrening ? hut tar man bort den ?

Snabb/fulbeskrivning finns i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=55538. Glömde ta bilder när jag skruvade bort min så...

Enklast är att låta din åf peka och beskriva. Samtidigt kan du köpa grejorna du behöver.
 
Så där nu är jag klar! Nu går hojen helt OK vart ganska stor skillnad mot innan går säkert att få ännu bättre om man lämnar in den men så här ser min setup ut nu.

Med AaaaaKrApovic titan helsystem.

Main 168
Pilot 48
Luftskruven ut 1,5 varv
OBEKR Nålen 5e hacket.

Angående SAS blev det en hemsnickrad variant där jag satt i en lite skruv med kopparbricka som pluggar vid insuget, tog bort slangen som går upp till styrhuvudet och pluggade igen slangen som kommer ut mellan avgaskonerna.

Tack för tipsen!! funkade fint det här, gick upp på 48 lågfart då jag tänkte ta upp luftfilterboxen, sedan borde det göra liten , liten skillnad med helsystem mot slipon.
 
Last edited:
Johan för h-vete! :mad:
Säg efter mig: AaaaaKrApovic :4skrika
 
Men vart hittar jag ett 48 pilot? Hos lelles var max 45......
Tips på sida/butik för detta inköp

/ Erik
 
Gammal tråd men passar på att fråga, finns det större pilot jet än 48?
Jag har nämligen samma setup som jparacing, gnutten mfl och hojen smäller rätt bra vid avslag.
 
Kolla först så inte avgassystemet läker, dom smäller då också.

Grafitringen i skarven i originalkröken läkte som fan på min
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top