Ktm 640

Jag har kommit fram till i en tidigare diskusion med er att min autodecomp inte funkar (jag misstänker även att den ledde till att jag körde omkull vid ett tillfälle). Hur fixar man den?
 
Tjena alla!!!
Är ute efter ett par ljuddämpare till min Duke lite gräsklipparvarning på ljudet på min om man jämför med kompisens 640 sm, vill ju helst inte lägga 9000kr på ett nytt, tänkte därför kolla på forumet om någon vet någon som kanske vill bli av med ett...:Bugar
 
Tjena alla!!!
Är ute efter ett par ljuddämpare till min Duke lite gräsklipparvarning på ljudet på min om man jämför med kompisens 640 sm, vill ju helst inte lägga 9000kr på ett nytt, tänkte därför kolla på forumet om någon vet någon som kanske vill bli av med ett...:Bugar

Bygg om orginalburkarna, klart billigaste och effektivt :tummenupp

Kanske inte lika ballt som slip on, men lika effektivt :yoparty
 
Tjena alla!!!
Är ute efter ett par ljuddämpare till min Duke lite gräsklipparvarning på ljudet på min om man jämför med kompisens 640 sm, vill ju helst inte lägga 9000kr på ett nytt, tänkte därför kolla på forumet om någon vet någon som kanske vill bli av med ett...:Bugar

Ja din polares hoj låter riktigt grymt :hihi
 
Last edited:
Hej!

Ska inhandla motard, lutar åt KTM, någon som har förslag på modell osv?

Jag har ingen aning, men jag är nyfiken jag med, så jag utvecklar din fråga lite... :)

KTM 625 SMC, 640 SMC, 660 SMC alternativt "SXC"...
Någon som jämfört dessa eller åtminstonde ett par eller några av dom i praktiken och kan dela med sig av erfarenheten med dessa bekantskaper? För- o nackdelar, Motorkaraktär, Fjädring, Serviceintervaller, tillförlitlighet osv...

Hur funkar exemplelvis en "SXC" utrustad med motardkitt? Tänker då främst på motorkaraktär, fjädring, service m.m...
 
Förgasarproblem!

Har nu rivit ner min Mikuni fg 42 och blåst rent/tvättat allt ytterliggare en gång, kollat munstycken osv, testat olika munstycken, blandskruv, tomgång osv.

Får inte hojen att gå bra på tomgång, för att få den att gå överhuvudtaget på tomgång så är det chok eller höja tomgången som gäller.

Det jag har förändrat sen tidigare är öppnare avgas+öppet bilfilter på gasaren+bestyckning(hade crd slipon+öppnadluftburk tidigare) går bra som fan i fart men tomgång inte alls.


Kan inte hitta vad felet är :huvet
 
Jag har ingen aning, men jag är nyfiken jag med, så jag utvecklar din fråga lite... :)

KTM 625 SMC, 640 SMC, 660 SMC alternativt "SXC"...
Någon som jämfört dessa eller åtminstonde ett par eller några av dom i praktiken och kan dela med sig av erfarenheten med dessa bekantskaper? För- o nackdelar, Motorkaraktär, Fjädring, Serviceintervaller, tillförlitlighet osv...

Hur funkar exemplelvis en "SXC" utrustad med motardkitt? Tänker då främst på motorkaraktär, fjädring, service m.m...

Visst kan jag säga min åsikt men i slutändan är det bara du som kan bestämma dig & gå på egen känsla.

Har haft 640-01, 625-02, 660-03 & 625-04

640-01 sm var den ej uppdaterade version då det mesta kom -02 med fatbarstyre, 5" ibak mm & fortfarande 2-kolvok ifram. -03 kom med bättre moddade toppen samt hydraulisk koppling, 4-kolvs ok + lite till.

625 sc-02 som jag tyckte riktigt mkt om om hade också vanlig kopplingsvajer, ingen elstart, 2-kolvsok & trevligt chassi. Vissa hade problem med kopplingslager som gick på löpande band vid denna årsmodell. Jag hade inga problem med mina 600mil

660smc-03 hade jag inte så länge då jag sålde av ekonomiska skäl men det gick bättre än de andra men kände någonstans "tydligen fler av vissa bekanta som hade 600 också" att chassit inte var lika följsamt som på min gamla 625. Mkt trevlig hoj så går jäkligt bra när strypningarna tagits bort.

625smc-04 var helt klart den bäst optimala av de KTM jag har haft & det var den 1:a jag satte offroadhjul på också. Satte på rallykam på den samt ett 2-1-2 system & det gav hojen ett klart lyft. Körde väl strax under 700mil innan den gick vidare till Danmark men saknar den otroligt mkt. :(
Motardfjädring var lite väl hård vid ren gruskörning "körde minst 400mil grus"
men det gick men skulle nog ha justerad den lite till.

Ang att köra offroadfjädring på landsväg är inga problem, det är först när du börjar nöta bana eller gocartbana som den behöver styvas upp.

Alla modeller håller bra så längre man servar dem. 625smc & sxc är likadana i motorn. Håll dig gärna till 660 alt 625 så slipper du den sämre förgasaren på 640 & jag tycker mindre sadeln & 9l tanken på 625 & 660 känns smidigare.
 
Förgasarproblem!

Har nu rivit ner min Mikuni fg 42 och blåst rent/tvättat allt ytterliggare en gång, kollat munstycken osv, testat olika munstycken, blandskruv, tomgång osv.

Får inte hojen att gå bra på tomgång, för att få den att gå överhuvudtaget på tomgång så är det chok eller höja tomgången som gäller.

Det jag har förändrat sen tidigare är öppnare avgas+öppet bilfilter på gasaren+bestyckning(hade crd slipon+öppnadluftburk tidigare) går bra som fan i fart men tomgång inte alls.


Kan inte hitta vad felet är :huvet

Vilket lågfartsmunstycke har du ? (jag har 27,5 ).
 
Har testat både orginal 45 och 47,5 :huvet

Mitt tips är att prova mindre lågfart. typ 30 och kolla om den går bättre.
45 verkar för stort. skruva på luftskruven och kolla när motorn börjar gå sämre . Jag TROR att optimum skall ligga mellan 1 1/2 varv och 2 1/2 :confused: Tomgången skall var nerskruvad

Jag började med 22,5 men då gick den inte alls på tomgång ...
 
satte i en Tornado G1 kam i hojen och nu orkar den inte snurra runt på startmotorn :huvet
om jag tar ut stiftet går den runt fint och inga konstiga ljud hörs :näsblod
batteriet e fullt testade me starthjälp me men det orkade inte då heller.
någon som har nått bra förslag eller e det bara att börja träna ben?:D
 
satte i en Tornado G1 kam i hojen och nu orkar den inte snurra runt på startmotorn :huvet
om jag tar ut stiftet går den runt fint och inga konstiga ljud hörs :näsblod
batteriet e fullt testade me starthjälp me men det orkade inte då heller.
någon som har nått bra förslag eller e det bara att börja träna ben?:D

Har du tillräckligt med kräm i batteriet ?

Jag fick kicka igång min i går ( första starten, den här säsongen).
Är inte batteriet bra så orkar inte startmotorn :huvet

Slutsats: sparka igång hojen och kör en tur, sedan funkar det nog :tummenupp
 
har jag kört me starthjälp (blåste en 20A säkring me) så kräm fanns det :näsblod

Försökte sparka igång den men jag vet inte om jag e för klen i benet eller om jag gör fel den skickar teback kicken up igen så nu e jag alldeles öm under foten trots att jag hade mc-stövlarna på mig
 
har jag kört me starthjälp (blåste en 20A säkring me) så kräm fanns det :näsblod

Försökte sparka igång den men jag vet inte om jag e för klen i benet eller om jag gör fel den skickar teback kicken up igen så nu e jag alldeles öm under foten trots att jag hade mc-stövlarna på mig

Hmm, vad händer om man sätter kammen ett varv fel, eller liknande ??? :confused:
 
får ingen ordning på detta me den nya kammen får sätta dit orginal och testa och undersöka varför min nya fina förknasare läcker soppa över allt helt plötsligt :gnissla
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top