Ktm 640

nej nej, vet inte exakt vad den varvar, har inga siffror på det, men både enligt mig och farsan borde den ligga på runt 1400 nu.

någon som har sin hoj på 1400 RPM vid tomgång föresten?
personligen vill jag hellre hålla min på så låga varv som möjligt vid tomgången.
(två anledningar, 1; ljudet blir goare, och den låter inte så... stressad, 2; motorbroms)
 
640-fix

Hej

Har en 640 SM -06'a som jag har gjort följande fix med:
-Pillat bort EPC och SAS.
-Bytt till Acra-slipon.
-Tagit bort luftburkslocket.
-Bytt tomgångsmunstycke från 45 till 47.5.
-Bytt huvudmunstycke från 165 till 175.
-Lyft nålen från 3:e till 4:e hacket (från toppen).

Läste dock i någon 660-tråd att man i princip inte behövde öka på huvudmunstycket alls. Någon som vet om detta även gäller för 640 med acras dubbelblås?

Hade en 660 köpt av Ragnar, som menade att locket skulle bort, men jag undrar om någon vet om ett avlägsnat luftburkslock har någon betydelse på en 640 med Mikuni BST40-förgasarn?

Är för övrigt jätteintresserad av att ta del av fler erfarenheter, vilka som helst, angående munstycken, nålar och avgassystem för just 640.

En del matnyttigheter för LC4, dock mest ADV finns här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958
 
Någon som vet hur G1-kammen förändrar karaktären på en 640? Är den att rekommendera tillsammans med en Mikuni TM40 samt Akraburkar och K&N-Filter?

Kvh K.
 
Hej

Har en 640 SM -06'a som jag har gjort följande fix med:
-Pillat bort EPC och SAS.
-Bytt till Acra-slipon.
-Tagit bort luftburkslocket.
-Bytt tomgångsmunstycke från 45 till 47.5.
-Bytt huvudmunstycke från 165 till 175.
-Lyft nålen från 3:e till 4:e hacket (från toppen).

Läste dock i någon 660-tråd att man i princip inte behövde öka på huvudmunstycket alls. Någon som vet om detta även gäller för 640 med acras dubbelblås?

Hade en 660 köpt av Ragnar, som menade att locket skulle bort, men jag undrar om någon vet om ett avlägsnat luftburkslock har någon betydelse på en 640 med Mikuni BST40-förgasarn?

Jäkla skillnad på flatside & BST40 då BST kräver mer bränsle, därför är flatside inte lika känslig!
 
Tjena har precis beställt en Mikuni Tm40,och nu kommer givetvis den vanliga frågan.Är det nån som har någe tips ang bestyckningen,nålen,munstycken,storlek osv.

640-05:a
Dubbla Acra slip-on
Öppnad luftburk

Skulle bli väldigt glad om nån har en liten aning därute/////Tack på förhand!
 
Jäkla skillnad på flatside & BST40 då BST kräver mer bränsle, därför är flatside inte lika känslig!

Hm, hänger inte riktigt med. Ska jag tolka det som att BST'n är känsligare för lufttillförseln än FCR'en varför FCR'en kan köras utan luftburkslock medan BST'n inte borde göra det?

Vad tror du om byte av huvudmunstycke, behövs det och i så fall till vilken storlek? (Kör utan "dB-killer" i acra-sliponen.)

Sitter du inne med fler sköna budgettrimtrix, så ut me'rom bara, allt är välkommet.
 
Finns det nån sån här EPC/ SAS som stryper växlarna på 640??
Hur plockar man väck den i såna fall?
Finns det nåt mer som stryper effekten?
 
HEHE igår fick man på acrapiporna låter jävligt najs utan ljuddämpare i:tummenupp

Det blev 100 mila service hos lelles dom böt munstycken i förgasaren och öppna luftburken så nu kan man ut o köra lite:yoparty

/Ronny nu ännu nöjdare 640 ägare:tungan
 

Bifogat

  • Untitled-1kmo.jpg
    Untitled-1kmo.jpg
    109.8 KB · Visningar: 428
Finns det nån sån här EPC/ SAS som stryper växlarna på 640??
Hur plockar man väck den i såna fall?
Finns det nåt mer som stryper effekten?

Vid full trottel på 2:ans och 3:ans växel jämnar EPC-ventilen ut vakumet i förgasaren och minskar därmed full effektutveckling. Mer infor här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=203399

SAS leder in luft i avgasutblåset (!?!) för att blanda ut halten föroreningar. Resultatet blir som regel mer avgassmällar vid motorbroms men ger dock ingen effektförsämring. Mer info här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=178833

Känner inte till, och hoppas att det inte finns andra effektbegränsare...
 
Vid full trottel på 2:ans och 3:ans växel jämnar EPC-ventilen ut vakumet i förgasaren och minskar därmed full effektutveckling. Mer infor här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=203399

SAS leder in luft i avgasutblåset (!?!) för att blanda ut halten föroreningar. Resultatet blir som regel mer avgassmällar vid motorbroms men ger dock ingen effektförsämring. Mer info här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=178833

Känner inte till, och hoppas att det inte finns andra effektbegränsare...

Okej! gör det mycket skillnad att koppla loss EPC då??
När man kopplar bort EPC, ska man bara ta loss slangen till vacumklocket och täppa igen hålet, klart?
 
Okej! gör det mycket skillnad att koppla loss EPC då??
Tyvärr har jag inga siffror på någon förbättring men placeboeffekten ska man ju aldrig underskatta. Dessutom så blir man ju av med lite onödig vikt, och hojen blir "renare"... (Detsamma gäller förstårs också för SAS).


När man kopplar bort EPC, ska man bara ta loss slangen till vacumklocket och täppa igen hålet, klart?
Japp, detta är den enklaste lösningen. Själv rev jag bort hela ventilen, även detta för renlärighetens skull. Vill man kan man ju dessutom ge sig på elektroniken enligt ovanstående länk...
 
HEHE igår fick man på acrapiporna låter jävligt najs utan ljuddämpare i:tummenupp

Det blev 100 mila service hos lelles dom böt munstycken i förgasaren och öppna luftburken så nu kan man ut o köra lite:yoparty

/Ronny nu ännu nöjdare 640 ägare:tungan

Fan så coolt med vita kåpor :yoparty
Någon som vet om det finns vita kåpor till gammla 640 99-05 eller vad det är?
 
Tyvärr har jag inga siffror på någon förbättring men placeboeffekten ska man ju aldrig underskatta. Dessutom så blir man ju av med lite onödig vikt, och hojen blir "renare"... (Detsamma gäller förstårs också för SAS).


Japp, detta är den enklaste lösningen. Själv rev jag bort hela ventilen, även detta för renlärighetens skull. Vill man kan man ju dessutom ge sig på elektroniken enligt ovanstående länk...


Okej! har hört att vissa bara tar loss EPC kontakten vid förgasaren. Det ska tydligen räcka... Vet du om det stämmer kanske?

Men märkte du någon skillnad då när du kopplade bort EPC? Blev den lättare att dra upp på bakhjulet i 2:an och 3:an??
 
Okej! har hört att vissa bara tar loss EPC kontakten vid förgasaren. Det ska tydligen räcka... Vet du om det stämmer kanske?
Visst ja, den glömde jag. Signalschemeteoretisk sett så stämmer det ju, och den lösningen är ju om något ÄNNU enklare. Jag började med det, men sedan ville jag verkligen försäkra mig om att ventilen inte spökade till med något, därför pluggninen. Och när jag ändå gjort det så åkte hela rasket bort...


Men märkte du någon skillnad då när du kopplade bort EPC? Blev den lättare att dra upp på bakhjulet i 2:an och 3:an??
Nja, jag fullgaswheelar sällan men möjligen att det blev det något högre toppfart när trotteln får verka opåverkad (för öppen trottel blir det ju ofta när man vill åka tokfort). Noterate 183 km/h med 660'n och har lyckats nå samma med 640'n..
 
Visst ja, den glömde jag. Signalschemeteoretisk sett så stämmer det ju, och den lösningen är ju om något ÄNNU enklare. Jag började med det, men sedan ville jag verkligen försäkra mig om att ventilen inte spökade till med något, därför pluggninen. Och när jag ändå gjort det så åkte hela rasket bort...


Nja, jag fullgaswheelar sällan men möjligen att det blev det något högre toppfart när trotteln får verka opåverkad (för öppen trottel blir det ju ofta när man vill åka tokfort). Noterate 183 km/h med 660'n och har lyckats nå samma med 640'n..

Okej. Jag börjar med acrapovic och ser vad som händer :tungan
 
Någon som vet hur G1-kammen förändrar karaktären på en 640? Är den att rekommendera tillsammans med en Mikuni TM40 samt Akraburkar och K&N-Filter?

Kvh K.

G1 höjer låg och mellanregister, blir rappare,passar bra ihop med mikuni TM40...och öppnare burkar.
 
HEHE igår fick man på acrapiporna låter jävligt najs utan ljuddämpare i:tummenupp

Det blev 100 mila service hos lelles dom böt munstycken i förgasaren och öppna luftburken så nu kan man ut o köra lite:yoparty

/Ronny nu ännu nöjdare 640 ägare:tungan

05:a som gått hundra mil? för det är väl en 05:a??
 
Ang. den tråden, har läst igenom den. Ser att du pillat med EPC skitet.
Är det lönt att börja meka med det? gör det märkbar skillnad? Vad tycker du?

Att ta bort EPC är så enkelt så det finns ingen anledning att inte göra det. Varför vill man ha en effekt begränsning på 2'an och 3'an ?

Men istället för att hålla på att mecka med den där skit förgasaren som sitter på 640'n orginal så byt till en flatslide istället!
Om jag ska jämföra alla modiferingar som jag någonsin gjort på alla mina hojar någonsin så har bytet till en flatslide på min 640 gjort mest av allt! Som jämförelse så har jag haft powercommanders på mitt Monster 900 samt min 916 och inget har gjort en så dramatisk skillnad som ny förgasare på min 640. Det blev en helt ny hoj!....

Så här ser min flatslide ut som kommer från en CRF450R:
dscn8065.jpg


Här är min tråd om bytet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155748
 
Back
Top