Min modifiering av orginaldämparna

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Har en KTM 640 -05 som jag ska låta andas lite bättre. Först kollade jag runt på ebay.de efter ett par sjyssta eftermarknads dämpare men efterssom man måste köpa dom i par så var det alldeles för dyrt, så jag köpte ett par till av orginalen.

Fick två helt flång nya, aldrig ens startade så man blev ju inte smutsig när dom togs isär vilket är trevligt :) Pröjsade 194€ (1780:) ink frakt från tyskland.

Så nu har jag monterat isär dämparna. Mycket smidigt! bara 6 torx skruvar i bottenstycket samt två på mitten. Sen satt det 6 popnitar i slutstycket som jag borrade bort.
Sen var det bara isär och ta ut allt, innehållet väger en hel del, framför allt mittensektionen som var i ganska solitt stål, även orginal packnings materialet vägde en hel del? undrar vad det är för special material? som någon typ av brandfilt ser det ut som, jättetät och vävd.

Själva höljet väger ju nästan inget men änd och slut styckena väger lite mer, ganska tjockt material. Men slutstycket ska ju lättas markant genom att ärtröret ska tas bort.
Har tyvärr ingen våg på jobbet men jag återkommer med exakta vikter på allt snart.

Givetvis kommer bilder även men jag har ingen bra kamera här på jobbet.

Tanken är att det ska endast vara ett perforerat rör igenom hela, alltså ingen snik modd med att bara borra bort slut röret.
Ska även försöka kona röret lite mot slutet.
Själva höljet kommer även att kortas 5 cm mest för utseendet men även för att spara in lite vikt.


Kommer att bli intressant att få veta hur mycket mindre vikten blir samt framförallt ljudet.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Lär bli grymt! Håll oss uppdaterade med bilder och ljud senare framför allt.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Låter nice som fan, ingen som vet vart man kan köpa orginal ljuddämpare till Honda FMX? slip-on är ju för jefflans dyrt och blir sugen på att trixxa lite som dig :D
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Här kommer lite vikter:

Hölje : 720 gr
Dämpull : 355 gr (Och det är bara första biten av dämparen , tillkommer lite till sedan)
Slutstycke : 330 gr
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Hur tycker du att det går då? Det florerar rykten om att speciella verktyg har köpts in pga av detta projekt?
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Kurben skrev:
2405983 Här kommer lite vikter:

Hölje : 720 gr
Dämpull : 355 gr (Och det är bara första biten av dämparen , tillkommer lite till sedan)
Slutstycke : 330 gr
Tänkte ungefär som du men tänkte bara fortsätta med ett perforerat rör från mitten! har nu snikmoddat!
Om vikten är viktig för dig så får du väl börja med att äta soppa 7 dar i veckan , och plocka bort batteriet:D
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Vikten är alltid viktig... :tungan

Nu har jag lite mer detlajer:

Förstycke : 225 gr
Mitten delen (med dämpull) : 555 gr
Perforerade röret : 215 gr

Och så lite bilder:

Edit: var tvungen att göra om för numera får man inte länka till bilder i sina bildgalleri.
 

Bifogat

  • dscn7559l.jpg
    dscn7559l.jpg
    155.9 KB · Visningar: 147
  • dscn7562l.jpg
    dscn7562l.jpg
    165 KB · Visningar: 135
  • dscn7563l.jpg
    dscn7563l.jpg
    156.6 KB · Visningar: 131
  • dscn7564l.jpg
    dscn7564l.jpg
    181.6 KB · Visningar: 136
  • dscn7566l.jpg
    dscn7566l.jpg
    191.8 KB · Visningar: 125
  • dscn7567l.jpg
    dscn7567l.jpg
    204.7 KB · Visningar: 134
  • dscn7560l.jpg
    dscn7560l.jpg
    154.2 KB · Visningar: 121
  • dscn7561l.jpg
    dscn7561l.jpg
    144.2 KB · Visningar: 117
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Nu har jag satt ihop dämparna och tillverkat det perforerade röret med hjälp av Evil och hans svetskunskaper!
Tyvärr så hade jag lånat ut min popnitstång till farsan så jag kunde inte nita ihop dom och äntligen testa ljudet men det ska bli imorgon förhoppningsvis.

Så här blev det:

Edit: Se bild nedan.

Som ni kan se så har vikten från orginal 2400 gr minskat drastiskt till 1725 gr! alltså en vikt minskning med 28% jämfört med orginal.
Om man nu tänker på vad Acropovic skryter med i viktminskning för sina Titan ljuddämpare så har dom skalat bort 30% alltså bara 2% mindre än mina moddade orginal dämpare, och jag har inte använt en gnutta titan...

Edit: Se bild nedan.

En bild på det konade perforerade röret. Detta gjordes genom att först fästa det valsade perforerade röret som inte var ihop svetsat ännu längst ner runt bottenstycket med en slangklämma. Sedan satte vi två stycken slangklämmor till, en på mitten samt en längst ut. Skruvade på slangklämmorna tills röret vart så koniskt att det passade på ändstycket. Därefter svetsades det ihop med punktning.
Början på röret har en yttre dimension av 50 mm och i slutet så har den 38 mm.

Edit: Se bild nedan.


Detta är "påsen" med stoppning som satt inuti orginal dämparna som jag har skurit upp. Istället för att använda påsen så lindade jag den tomma påsen runt röret och lindade därefter stoppningen runt. Efterssom jag tidigare flertalet gånger stoppat om och byggt om dämpare så kände jag igen märket på materialet. Det är Silentsport och säljs även som lös packning på flera butiker.

Edit: Se bild nedan.

Röret lindat med mattan och ska snart lindas med ull.

Edit: Se bild nedan.

Så här vart det, men längre än så här kom jag inte ikväll pga saknad popnitstång..
 

Bifogat

  • framsida.jpg
    framsida.jpg
    186.5 KB · Visningar: 168
  • paseoppen.jpg
    paseoppen.jpg
    142.7 KB · Visningar: 114
  • totvikt.jpg
    totvikt.jpg
    160.2 KB · Visningar: 110
  • medull.jpg
    medull.jpg
    195.9 KB · Visningar: 150
  • perfror.jpg
    perfror.jpg
    183.5 KB · Visningar: 194
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Nu är dom monterade och provade!
Vilket skönt ljud! Det är riktigt dovt och bra, faktiskt inte så högt som jag trodde det skulle bli, min Ducati monster 900 som jag hade för några år sedan lät mycket mer med liknande uppsättning i storlek på dämpare.
Tyvärr så vart jag inte klar förrens klockan 22:15 igår så någon större provkörning vart det inte för att behålla grannsämjan, vill ju inte gärna ställa mig och varva vid den tiden :)

Jag är mycket nöjd både med ljudet och utseendet med dom lite kortare dämparna, inte för mycket och inte för lite, precis så som vi svenskar vill ha det :rolleyes: Lagom....


Edit: Se bild nedanför.

Först då en före bild som jämförelse.

Edit: Se bild nedanför.

Och en efter bild... Som ni kan se så var jag tvungen att ta bort KTM märket för det hamnade mitt i kapningen annars. Och det hade inte funkat att kapa nertill istället för då hade inte fästena till ramen passat...

Edit: Se bild nedanför.

Ännu en FÖRE bild...

Edit: Se bild nedanför.

Här är en MELLAN bild för att förtydliga skillnaden...

Edit: Se bild nedanför.

Samt en EFTER bild..

Edit: Se bild nedanför.

Här är en bild ovanifrån för att visa skillnaden även där.

Edit: Se bild nedanför.

Skillnaden på orginal och moddad dämpare, vikt orginal=2400 gr vikt moddad= 1725 gr.

Edit: Se bild nedanför.

Bild ovanifrån på dämparna, en orginal en moddad.

Edit: Se bild nedanför.

Om man skulle strunta i dämparna så får man ett avgasrör "al'a MotoGP style.." :D


Nästa projekt blir att ta bort stänklappen och ersätta med mindre, men jag vet inte om jag ska använda orginal, och bara ta bort den nedre delen med blinkers och skylthållare/skyltbelysning och sätta nummer plåten direkt under baklyset.
Eller om jag ska ta bort det gigantiska baklyset och ersätta med en mindre stänklapp med ett litet lysdiodslyse? Vi får se men just nu ska jag åka lite först och se hur mycket som måste göras på förgasaren.
Luftburks locket är redan borttaget och det sitter ett 170 munstycke i den redan, tror att huvudmunstycket räcker men kanske ett nytt större lågfartsmunstycke eller så räcker det bara att justera lite på CO kanske, vi får se..

SAS och EPC är redan borttaget...
 

Bifogat

  • skillnad_dmpare_ovan.jpg
    skillnad_dmpare_ovan.jpg
    151 KB · Visningar: 158
  • skillnad_bak.jpg
    skillnad_bak.jpg
    154.7 KB · Visningar: 141
  • ovan_skillnad.jpg
    ovan_skillnad.jpg
    145.6 KB · Visningar: 130
  • snettbak_efter.jpg
    snettbak_efter.jpg
    159.4 KB · Visningar: 129
  • fre_bak.jpg
    fre_bak.jpg
    149.3 KB · Visningar: 142
  • efter_bak.jpg
    efter_bak.jpg
    172.8 KB · Visningar: 157
  • motogp_style.jpg
    motogp_style.jpg
    206.4 KB · Visningar: 138
Last edited:

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
det där blev riktigt bra!!:tummenupp gjorde en liknande mod på mina dämpare satte ett perforerat rör sista biten i dämparen från mitten väggen.
 

Bifogat

  • Bild 219.jpg
    Bild 219.jpg
    85.4 KB · Visningar: 204
  • Bild 218.jpg
    Bild 218.jpg
    91.7 KB · Visningar: 235

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Bushmyra skrev:
2453060 det där blev riktigt bra!!:tummenupp gjorde en liknande mod på mina dämpare satte ett perforerat rör sista biten i dämparen från mitten väggen.

Ja jag kollade även på det alternativet, men beslöt mig för att löpa hela linan ut, mest för att kunna reducera vikten rejält. Men jag gissar att ljudet blir snarlikt på våra.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Kurben skrev:
2453128 Ja jag kollade även på det alternativet, men beslöt mig för att löpa hela linan ut, mest för att kunna reducera vikten rejält. Men jag gissar att ljudet blir snarlikt på våra.
jag gjorde ju en snikmodd frånbörjan och borrade ur det lilla böjda röret.
Och visst den lät ju högre och mer som en motard ska låta,men det blev ett ganska vasst ljud vid belastning:hojraket Sen såg jag din tråd och blev inspirerad. har du bilder på sas och epc delarna du tagit bort??
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Idag körde jag till jobbet med den och ja det är en ganska markant skillnad framför allt på låga varv, både på responsen samt på effekten.

Men den puffar lite vid avslag så något måste göras med fuggen, ska testa att skruva upp blandningen på tomgång och se om det hjälper.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kurben skrev:
2455665 Idag körde jag till jobbet med den och ja det är en ganska markant skillnad framför allt på låga varv, både på responsen samt på effekten.

Men den puffar lite vid avslag så något måste göras med fuggen, ska testa att skruva upp blandningen på tomgång och se om det hjälper.
ombestyckning kanske? :va det rekomenderar Superbike vid byte till öppnare slipon
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Rasorblade skrev:
2455682 ombestyckning kanske? :va det rekomenderar Superbike vid byte till öppnare slipon

Ja det får bli ett större lågfarts munstycke, gick ju inte att justera bränsleblandning på tomgång på den här sunkiga fuggen, endast luft så det blir till att byta munstycke.
Huvudmunstycket är redan bytt till 170 av Lelles när jag hade den inne på 100 mila service, och det tror jag räcker.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top