Ktm 640

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Bara synd att en del tycker det är jobbigt att modda och väljer att lägga ut en massa extra tusenlappar på nya slip-on istället!
Klart det är riktigt kul med hemmamoddning, men i många fall blir det snyggare med andra ljuddämpare, speciellt på de äldre LC4 (<2005), en nog så viktig faktor... :D

Att ta bort EPC är så enkelt så det finns ingen anledning att inte göra det. Varför vill man ha en effekt begränsning på 2'an och 3'an ?

Men istället för att hålla på att mecka med den där skit förgasaren som sitter på 640'n orginal så byt till en flatslide istället!
Om jag ska jämföra alla modiferingar som jag någonsin gjort på alla mina hojar någonsin så har bytet till en flatslide på min 640 gjort mest av allt! Som jämförelse så har jag haft powercommanders på mitt Monster 900 samt min 916 och inget har gjort en så dramatisk skillnad som ny förgasare på min 640. Det blev en helt ny hoj!....

Så här ser min flatslide ut som kommer från en CRF450R:
[BILD]
Här är min tråd om bytet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155748
Den där röda justerskruven till A/F blandningen, är det orginal på Honda eller har du köpt den nånstans? (Sitter inte på 660 nämligen och det vore ju smutt att ha en dylik)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Klart det är riktigt kul med hemmamoddning, men i många fall blir det snyggare med andra ljuddämpare, speciellt på de äldre LC4 (<2005), en nog så viktig faktor... :D


He he jo man blir lite avis på dubbla pipor ibland!:D
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009

Den där röda justerskruven till A/F blandningen, är det orginal på Honda eller har du köpt den nånstans? (Sitter inte på 660 nämligen och det vore ju smutt att ha en dylik)

Den satt på fuggen men det är ett extra tillbehör, finns att köpa på dom flesta crossbutikerna och passar alla Keihin flatslides. Finns även i 3 olika färger för den medvetne ;-)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ni som har bytt förgasare eller gjort andra modds på era hojar. Hur mycket drar dom per mil? Min drar under 0,5l per mil oavsett hur jag kör. Då är den bara drevad, bestyckad och med accradämpare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
vart ute i några timmar igår och det var inga problem att kunna dra ner varvtalet på min hoj nu (utan risk för motorstopp/kärringstopp) - vart nog bara att batteriet var dålig vid köpet (förra ägaren hade låtit hojen stå still i ett garage i ett bra antal veckor).
och varvtalet kan nog vid tomgång vara mer runt 800-900 än 1400-1500 som manuallen säger man ska ha (och motorbromsen ligger på en skön nivå).

p.s inte gjort någon direkt sökning, men tänkte fråga endå: någon som har en liten lista med saker man ska kolla vad gäller att plocka bort så mycket onödigt "strypande" som möjligt på hojen. t.ex. öppnad luftburk(?) osv.
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Ni som har bytt förgasare eller gjort andra modds på era hojar. Hur mycket drar dom per mil? Min drar under 0,5l per mil oavsett hur jag kör. Då är den bara drevad, bestyckad och med accradämpare.

min med ombyggda ljuddämpare och öppnad luft burk drar runt 0,6-0,7 milen vid ganska inspirerad körning...
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Jo det e en 05:a köpt ny på lelles 5 maj så jag tycker 100 mil har gått ganska fort:)

jo du har varit flitig!! sjävl har jag kört 260 mil sen jag tog fram den i våras.
Ren nöjesåkning:tummenupp

min med ombyggda ljuddämpare och öppnad luft burk drar runt 0,6-0,7 milen vid ganska inspirerad körning...

Kam, moddade originalpipor,öppnad luftburk,borrade trottelhål,ombestyckad,portad topp,borttagen SAS och EPC,plockat bort speglar,skjutspinnar,kylfläkten, ja just det höll på att glömma den lilla remmen som sitter över sadeln tog jag bort också:D måste väga runt fem sex gram:tungan
Drar ca 0,66 /mil landsväg med en hel del bakhjulskörning

p.s inte gjort någon direkt sökning, men tänkte fråga endå: någon som har en liten lista med saker man ska kolla vad gäller att plocka bort så mycket onödigt "strypande" som möjligt på hojen. t.ex. öppnad luftburk(?) osv.

Läs ovan så har deu en lista som du kan följa:tummenupp
 
Last edited:

Nilsson_a80

nilsson
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Duke 640 -03
Neutrallampa

Hej

Lånar tråden lite, har en Duke 03:a som neutral lampan lyser hela tiden på. Tänkte att det kanske ser lika dant ut på 640, är det någon som vet vad som kan vara fel måste väl sitta någon givare någonstans eller kan det vara något annat fel:confused:
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Att ta bort EPC är så enkelt så det finns ingen anledning att inte göra det. Varför vill man ha en effekt begränsning på 2'an och 3'an ?

Men istället för att hålla på att mecka med den där skit förgasaren som sitter på 640'n orginal så byt till en flatslide istället!
Om jag ska jämföra alla modiferingar som jag någonsin gjort på alla mina hojar någonsin så har bytet till en flatslide på min 640 gjort mest av allt! Som jämförelse så har jag haft powercommanders på mitt Monster 900 samt min 916 och inget har gjort en så dramatisk skillnad som ny förgasare på min 640. Det blev en helt ny hoj!....

Så här ser min flatslide ut som kommer från en CRF450R:
dscn8065.jpg


Här är min tråd om bytet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155748


Får blir sen efter första servicen när man kan börja hetsa motorn lite mer:)
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
varför hakar alla upp sig på första servicen?? folk ska byta dittan och dattan efter första hundra milen?? ingen diss mot någon är bara nyfiken på varför det blivit så?? Jag moddade dämparna och öppnade luftburken efter 10-12 mil och jag tror inte att min mår sämre för det.. den måste ju andas!! grenrören blev ju röda på tomgång!!!! ja just epc rök också där i början.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
varför hakar alla upp sig på första servicen?? folk ska byta dittan och dattan efter första hundra milen?? ingen diss mot någon är bara nyfiken på varför det blivit så?? Jag moddade dämparna och öppnade luftburken efter 10-12 mil och jag tror inte att min mår sämre för det.. den måste ju andas!! grenrören blev ju röda på tomgång!!!! ja just epc rök också där i början.

Säger detsamma, KÖR men gör det med måttlig gas utan segdragning eller tokvarv så kan man gått väl köra ostrypt i redan från början!
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Motard

Nån som kan ge tips på en rolig bus motard för 35-45 tusen eller ska man lägga ner mer pengar,, kör en cbr 900rr som fighter o den är riktigt rolig men hade tänkt testa motard nu
 

R1Ronny

Ready To Race
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Kping
Hoj
05 Suzuki gsxr 1000
Nån som kan ge tips på en rolig bus motard för 35-45 tusen eller ska man lägga ner mer pengar,, kör en cbr 900rr som fighter o den är riktigt rolig men hade tänkt testa motard nu

Ja du postar ju i en 640 tråd så jag får väl föreslå en Ktm 640 kanske:tummenupp
Sen vet jag inte om det e den bästa motarden men den funkar bra o har mindre service än många andra :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
måste själv tipsa om 640 också. har visserligen inte provkörd 625 ekker 660, men känner att kraften som finns i 640 finns räcker gott och väl, samt att serviceintervallerna m.m är så mycket skönare än de andra två (525, Husaberg osv. ska vi inte ens snacka om...)

eller hey!... om du inte har några problem med att meka osv. "ofta" så kolla in Husaberg - dom är riktigt billiga begagnade dessutom (30.000 och uppåt skulle jag tro).

om du har tummen mitt i handen så skulle jag nog tipsa om DR-Z :) (vilket verkar vara en vettig och rolig hoj det med)
 

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Tierp
Hoj
Zx6-r -99
Hej alla.

Har precis införskaffat mig en KTM 640 prestgie -02 och har en liten fråga.
vad kör ni med för drevning?
för jag måste byta drivpaketet nu och undrar om det e värt att dreva om den?

För övrigt så sitter det helsystem och om bestyckad förgasare på den
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Hej alla.

Har precis införskaffat mig en KTM 640 prestgie -02 och har en liten fråga.
vad kör ni med för drevning?
för jag måste byta drivpaketet nu och undrar om det e värt att dreva om den?

För övrigt så sitter det helsystem och om bestyckad förgasare på den

Tja är det nåt fel på den du har nu??
jag drevade ner min ett kugg fram.. men böt tillbaka pga att den varvar lite mycke i 130+ farter. här uppe där jag bor är det nästan bara "snabba" vägar liten stad vet du!!
Så det beror väl på hadde jag bott i en större stad så körde jag ett kugg mindre fram för bättre drag!!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top