KTM 640 LC4 supermotard - dör under körning

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Hej

Min polare har köpt en KTM 640 LC4 och har problem med att den dör när han lägger in i växel för att börja köra. Han har nyligen bytt luftfilter, tändstift. Den startar lätt förövrigt. Ventilerna ska ha varit ställda för 150-200 mil sen. Vad kan det bero på?

EDIT: Vi bytte tändstift idag och märkte att tändstiftet var svart. Kan det vara att den får för mycket bensin? Även under körning, när man trycker in kopplingen, så händer det att den dör.

Tack på förhand!

pröva att köra utan tanklock, hör av dig med besked efter.

Koppling som klibbar om det är så att det rycker till och stannar. Tvärdör den så är det stödswitchen.

Hur är tomgången? Är väl att bra tips att kolla över förgasaren så att den ser ok ut. Jag kan det inte tillräckligt bra för att komma med något annat tips tyvärr.

Om luftningen till tanken är tät kommer det inte in någon/för lite luft. Och kommer det inte in någon/för lite luft så kommer det inte heller ut någon bensin vilket kan ge symptom som att motorn dör. Öppnar du då tanklocket så kan luft komma in och bensin ut.

Last edited:
Hej gott folk

Nu har jag till slut löst problemet. Felet var otroligt nog endast en spårryttare.

Tog av locket på förgasaren och där fanns ett gummimembran och under det membranet fanns där en fjäder samt en nål som sticker rakt ner i förgasaren, på den nålen ska där sitta en spårryttare/segersäkring som då inte fanns.
På själva nålen finns det ca fem "hack" vart man kan sätta denna spårryttare/segersäkring. Satte den först högt upp och det blev lite bättre vid provkörning men inte helt 100%, ändrade sedan plats och satte den på hacket längst ner och därefter vid provkörning gick Mc:n som en klocka. Troligvis fick den för mycket eller för lite soppa? Vet inte exakt vad man justerar med den nålen och placering på spårryttaren

Ha det så gott

Du frågade det med utan tanklock även om du löst problemet så tänkte jag svara, min polare hade det problemet att det var stopp i andningen i locket, då får den inte soppa som den ska blir ju som att vända rakt upp och ner på en flaska rinner ju i rytm därav att den dör ibland etc

Den skall varken stå i översta eller nedersta läget. Med tanke på det inträffade bör du troligen även byta nålen då spåren blivit slitna. För mer rätt besttckning finns det performancekit anpassade för luft och buller

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra