KTM 640 röd krök+bortkopplad kabel

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
tjena.mitt första inlägg här och är ingen van tvåhjulings förare..
har dock mekat med personbilar sen jag fick b-kort för typ 100 år sen hehe.
jo,köpte en ktm 640 för inte så länge sen och tänkte göra lite service på den.
såg att ena avgaskröken blir illröd efter bara nån minut från kallstart.

håller på att plocka ner cykeln bla.vipparmsbryggan har jag fått bort och förgasaren är på god väg men jobbar lite hursom så nu står cykeln igen halft nerplockad.
tändstiftet siger att sen går lite snålt.
när jag började skruva runt förgasaren så såg jag att en koppling med en svart och en röd kabel hade pluggats bort ovanför förgasaren,r det nån som vet vad den går till?
sen,blir det helt fel om jag beställer en storlek större munstycken till förgasaren då den går snålt?kanske bara rengöring räcker?
elstarten går oxå trögt.känns som batteriet är slut o det klickar men sitter ett nytt batteri.med kicken så går den igång utan problem..

tack på förhand...
 
Går den snålt då?
Jag har hittills inte ägt någon 4t cross/enduro/motard där kröken inte blivit röd efter en stund på tomgång med vettig bestyckning.
 
jo tändstiftet är vitt och luktar inte bensin om avgaserna som ex.min thunderace.
 
kom på att jag även har problem att kylaren spyr ut kylvätskan och temostaten öppnar vid ca.81gr
 
idag har jag rengjort förgasaren och skruvade ut blandningsskruven ett kvarts varv.nu luktar avgaserna lite mer som dom ska men cykeln går skit och tjuvstannar occh kokar över...
nytt tändstift för gamla var nog inte bytt senaste 10 åren...
 
Jag har haft en 640 och den hade inga av problemen du beskriver. Men den byglade kabeln är troligtvis strypningen som är bortkopplad. Jag vill minnas att den var strypt på 1an och 2an för att klara bullerkrav eller något sånt.

Lite tipps till felsökning:

Elstart
Kolla autodecompens funktion. Sitter i kammen har jag för mig.

Röd krök
Kolla att ventilerna tätar. Ventilspel sen komp prov.

Pissar kylarvätska
Paj topplockspacknin /sprucken top? Kolla om oljan är vattenskadad. Typ mjölkig.


Sisst men inte minst. Provkör innan du köper. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Prova ett annat kylarlock först om den trycker ut vatten.
 
haha nu har jag ju haft cykeln ett tag men jovisst är det bra att provköra först.
den trycker bara ur ig vattnet genom kylarlocket när den blir varm.och har spolat igenom kylsystemet ett antal ggr. förra helgen.ingen olja i vattnet heller.autodecompen ska jag försöka forska i.startmotorn går runt bra när jag drar i decompen men börjar hacka såfort jag försöker starta utan..
 
jo funderat att köpa både termostat och kylarlocket snart.bara att termostaten är så hiskeligt dyr på ktm och hittar inga billigare alternativ heller varken på ebay eller nån annanstans.

ang.förgasaren så hade den en gulaktig beläggning innanför och nu när jag gjorde rent den så reagerade jag iaf.inte på att kröken skulle ha glött.men iom att motorn höjer varvet när den börjar koka så glömde jag kolla ordentligt.

tack för alla svar!
 
Inte choken som hängt sig? På min stånka blir kröken körsbärsröd när den går på choken, vilket dock upphör när man slår av choken. Fast det är klart, då borde den ju luktat mycket soppa och sotigt stift, vilket du inte har.
 
Inte choken som hängt sig? På min stånka blir kröken körsbärsröd när den går på choken, vilket dock upphör när man slår av choken. Fast det är klart, då borde den ju luktat mycket soppa och sotigt stift, vilket du inte har.

De va udda för på de flesta motorer släcks kröken med choke.

Ang ts maskin att den går tungt på elstarten så är de endera klen startmotor eller fel på autodekompen på kamaxeln. De går inte ta kompprov på en enstånka som har autodekomp för den släpper ju ut komptryck när man kickar eller kör elstart.
De är svårt att avgöra om en autodeckomp är slut om man inte är van mekaniker. Men man kan utföra ett test genom att försöka starta den med hjälp av manuella dekompen på styret. Om man håller in den helt under 2-3 motorvarv och sedan släpper den sakta så ska maskinen gå igång, även om autodekompen är helt väck (med fräscht bvatteri och bra startmotor). Fler test som avslöjar dålig autod är om den är trögkickad, dvs den går inte kicka runt utan att de tar tvärstopp i tdc = kolv i toppläget. Men även dessa test är svårbedömda om man inte har stor vana av dessa maskiner. Ex om man kan stå på kicken i några sek med kolven starx innan toppläget där de går som tyngst så är dekompen väck.

Ang termostaten ta bort den så ser du om den trycker ut vatten ändå (med nytt lock). Om den gör det är topplockspackningen väck så komptryck går ut i vattnet. Även där kan en van mekaniker känna avgaslukt i kylvattnet. De går även ta prov på vattnet som avgör om de är förorenat av olja bensin. De finns ev testmakapärer för det på typ Biltema Mekonomen mf ställen.
 
tack för svaret.har kollat youtubevideor och läst på mycket under helgen och det är nog autocompen som är kass.
får igång motorn med just det tricket att hålla in manuella decompen och släppa...
och maskinen är trögkickad med men får igång den så med.nu har jag beställt termostat och kylarlock från ktm.
blir nog ett stycke kamaxel med senare om det inte går reparera autodecompen ,ev.lägga en svetsloppa där den slits ut och sen slipa den jämn?
ang.topplockspackningen så tror jag inte att den gått.kylarvätskan ser och luktar normalt,tror mer på kylarlocket som många tycks ha fått byta.och att temostaten öppnar vid ca 11gr högre än normalt
 
Termostaten är ok att den öppnar 11c senare,de ska inte trycka ut vatten innan ca 115C när de börjar koka vid ca 1,5 bars tryck i systemet. Men om locket är otätt så de inte blir övertryck i systemet så kokar det redan vid 100c. Men en sådan här hoj ligger bara på ca 87-95c när man kör på vägar , hur man än kör. De är i skogen vid krypåka som den kan gå upp mot 100c . Även tomgångskörning i mer än 10 min kan ge kokning så lämna inte en hoj på tomg länge om den inte har fungerande elfläktar på kylarna!
Öppnade termostaten fullt ut dvs mer än 2-3mm den ska öppna snarare 8+ mm.
 
tack för svar.är minusgrader ute nu så har tappat suget med kotten just nu.men fick iaf ny termostat och kylarlock på posten i torsdags.nu när du säger det så öppnade nog inte termostaten mer än 2-3mm.
 
tack för svar.är minusgrader ute nu så har tappat suget med kotten just nu.men fick iaf ny termostat och kylarlock på posten i torsdags.nu när du säger det så öppnade nog inte termostaten mer än 2-3mm.

Va bra då är de garanterat fel på termostaten :klappar:klappar
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top