Ktm 625

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Tja.
Någon som skulle kunna ta kort på sin hoj på bakifrån så man ser hur nära kedjan går däcket bak? För känns som om min kedja går alldeles för nära däcket :/ Däcket är rakt har mätt med skjutmått så det hela känns väldigt skumt :/
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tja.
Någon som skulle kunna ta kort på sin hoj på bakifrån så man ser hur nära kedjan går däcket bak? För känns som om min kedja går alldeles för nära däcket :/ Däcket är rakt har mätt med skjutmått så det hela känns väldigt skumt :/

Du kan använda dig av en distans som finns å köpa på ktmshop.se ... Läggs bakom drevet....

30*

58710049000 Lagerstatus: 4-6

SPROCKET ADAPTER 1,5MM NIRO

148:-

Annars kan du göra som jag gjorde på min, som fick nya fälgar för de här året... Ekra om fälgen, eller rättare sagt flytta fälgen i sid led... Lossa lite på ekrarna ena sidan å dra åt på andra....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hejsan alla goda & glada!

Ska köpa mig min första hoj, har A2-kortet.
Ska kanske åka och kika på en efter jobbet. Är inte kunnih själv men tar med en kompis som har någorlunda kunskap!

Om någon här är intresserad att bli uppplockad mellan Södertälje-Södra Stockholm så bör ni skicka PM innan 14!

Nu till frågan!
Vad ska jag kolla efter? Utöver den vanliga kollen/provturen. Kan göra en "vanlig koll" så att elektroniken fungerar ;) märker väl även om olja läcker... mer än så blir bortaplan! Vad ska jag kolla och hur ska det låta eller eventuellt inte låta. Några vanliga problem som man kan upptäcka vid provkörning?

Tack på förhand hoppas att ni har tid!

EDIT: Självklart en KTM 625 smc av årsmodell -06 drygt 1500 mil! Vilka intervaller är det på ventiler samt olj(or) och dylikt? Skriv gärna så mycket ni kan och orkar om allt, har inte läst igenom denna tråd!
 
Last edited:

JohanGS

Grotesk Supermoto
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg FS570
Helvete med...Körde sönder navet i bakfälgen ikväll :mad::mad: Någon som sitter på en beggad fälg eller ett nav, eller vet om det finns något annat än original att köpa?
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Tips på drevning för att köra bakhjul? Tycker att min hoj verkar lite klen :/ kanske beror det på att jag hade för stora förväntningar på den eller på att det är en tjockis som kör :rofl Känns som jag måste växla ner alldeles för ofta för att undvika ketchup effekten
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tips på drevning för att köra bakhjul? Tycker att min hoj verkar lite klen :/ kanske beror det på att jag hade för stora förväntningar på den eller på att det är en tjockis som kör :rofl Känns som jag måste växla ner alldeles för ofta för att undvika ketchup effekten

Allt handlar om teknik.... Otrimmad moped går å få upp å den är slö.....
Om du väger mer har du fördel att förflytta vikten som gör att de är lättare...
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej på er. Amatörernas mästare här..

Hojen som jag nyss köpt står i rondellen på tomten, vågar inte starta den för att jag inte ser olja i nivåglaset (ktm 625 smc -06).
Det är tydligen olja i motor och ram på den modellen? Vart tappar man allt samt vart finns bra återförsäljare av "rätt" oljor i Södermanland? Bor i Strängnäs vi har mekonomen...

Vilken olja ska jag använda? Absolut ingen skit, motorex är det good stuff?

Seriösa svar tack... köpte den i Söndags och har fan ikte haft möjlighet att åka förrän idag :F vilket gick sådär!...

EDIT; hojen står rakt och jag lutar den även mot mig men ser fortfarande inget. Har inte läckt något sen i Söndags och jag körde drygt 11 mil (hem) då.


Tack på förhand (skricet från mobil.)
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Hej på er. Amatörernas mästare här..

Hojen som jag nyss köpt står i rondellen på tomten, vågar inte starta den för att jag inte ser olja i nivåglaset (ktm 625 smc -06).
Det är tydligen olja i motor och ram på den modellen? Vart tappar man allt samt vart finns bra återförsäljare av "rätt" oljor i Södermanland? Bor i Strängnäs vi har mekonomen...

Vilken olja ska jag använda? Absolut ingen skit, motorex är det good stuff?

Seriösa svar tack... köpte den i Söndags och har fan ikte haft möjlighet att åka förrän idag :F vilket gick sådär!...

EDIT; hojen står rakt och jag lutar den även mot mig men ser fortfarande inget. Har inte läckt något sen i Söndags och jag körde drygt 11 mil (hem) då.


Tack på förhand (skricet från mobil.)

Säker på att du kollar på rätt nivåglas? Finns la 2 stycken på den? Ett på varje sida? Har för mig att jag reagerade över det också när jag köpte min med.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Säker på att du kollar på rätt nivåglas? Finns la 2 stycken på den? Ett på varje sida? Har för mig att jag reagerade över det också när jag köpte min med.

Den på höger sida är väl för att kolla läget på svänghjulet?
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Säker på att du kollar på rätt nivåglas? Finns la 2 stycken på den? Ett på varje sida? Har för mig att jag reagerade över det också när jag köpte min med.

Hej på er! Jo men precis, höger sida är något annat. Vänster sida längst ned sitter nivåglaset... :gnissla märkte det när jag gick ut efter jag postat mitt inlägg :tummenupp

Säljer mekonomen vettiga oljor, vilken butik rekommenderar ni annars? Ungefär hur många liter behövs när man har tappat ur all den gamla? Det är som sagt en KTM 625 SMC -06!
Skulle även behöva köpa nytt drivpaket, vart rekommenderar ni mig att åka?
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hej på er! Jo men precis, höger sida är något annat. Vänster sida längst ned sitter nivåglaset... :gnissla märkte det när jag gick ut efter jag postat mitt inlägg :tummenupp

Säljer mekonomen vettiga oljor, vilken butik rekommenderar ni annars? Ungefär hur många liter behövs när man har tappat ur all den gamla? Det är som sagt en KTM 625 SMC -06!
Skulle även behöva köpa nytt drivpaket, vart rekommenderar ni mig att åka?

Det låter som att du saknar handböckerna till cykeln? Där finns all info du efterfrågar, väldigt bra att ha. Dra ett PM till mig så löser vi det.
Men så länge:

Om oljesort säger handboken:
"KTM recommends Motorex Power Synt 4T in the 10W/50 viscosity (for temperatures over 0°C, 32°F) or 5W/40 (for temperatures under 0°C, 32°F)."

Oljemängden är totalt 1.9 liter (0.6 liter i ramen och 1.3 liter i motorn).
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Tjena!

Har gått o blivit med motard. En 625 SXC -04 för o va exakt, är grymt nöjd med den.

Men effekten blev man ju fort van vid när man har en 1000cc radfyra som banhoj, så jag tänkter försöka göra så gott det går och öka den inom rimliga gränser.

Tänkte börja nu mitt i säsongen med att skaffa ett Akra-helsystem, koniskt KN filter och slaktad luftburk.

Sen till vintern när jag ändå hade tänkt riva motorn och byta div lager och kamkedja så tänker jag lämna toppen på portning och kanske plana av den lite för och höja kompen. Och slänga in en Rallye kam.

Detta borde ju ge en hel del friska ponnys. Men jag vill absolut inte tappa låg och mellanregister. Så är det någon som gjort liknande åtgärder eller är mer insatt i trimmning som kan komma med åsikter? Är ju bottenvridet som är roligt liksom :yoparty
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det låter som att du saknar handböckerna till cykeln? Där finns all info du efterfrågar, väldigt bra att ha. Dra ett PM till mig så löser vi det.
Men så länge:

Om oljesort säger handboken:
"KTM recommends Motorex Power Synt 4T in the 10W/50 viscosity (for temperatures over 0°C, 32°F) or 5W/40 (for temperatures under 0°C, 32°F)."

Oljemängden är totalt 1.9 liter (0.6 liter i ramen och 1.3 liter i motorn).

Tackar! Jag tror att jag har böckerna i "väskan"! Får kika på det ikväll. Hur som helst. Besökte 24mx och köpte Filter och castrol (helsyntet 10w/50) om jag inte minns fel. Den blev det även drivpaket och batteri. Får detbinte förrän på tisdag så hinner eventuellt byta. Ska kika närmare på oljan ikväll!

Tack så mycket.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Någon som undrade ang oljan.
På lc4an finns det olja i både ram och motor precis som du skrev, du ska ha olja vid de lägsta sträcket med kall motor och vid de övre när motorn är varm.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
En fråga. När ni demonterar bakhjulet, hur får ni ut det? Bromsoket tar emot inre delen av fälgen så får inte ut hjulet. Kan det vara så att man måste skruva bort bromsskivan för att eventuellt ha de där extra centimetrarna för att vinka ut bromsoket?

Eller är det bara så att jag inte hittat rätt vinkel för att kunna få bort bromsoket? (Drev och bromsskriva sitter som sagt på.)

EDIT: Klarade det... hittade inte rätt vinkel. Behöver inte låtsa bromsok, drev eller bromsskriva för att få ut hjulet... hissade upp hojen så att fälgen nästan vilade på bromsoket sedan vinklade jag hjulet mot svingen där drevet sitter... och lyckades då nästan att få ut bromsoket från "skruven" sedan så var det bara fortsätta skava bromsoket mot bromsskivan... tillslut så fick jag bort bromsoket... så nu är hjulet borta och det mesta är helt.......!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top