Ktm 625

skurk

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Östersund
Hoj
Honda Hornet 2000
Hej!

Tror att jag börjar förstå läget. Vad ska jag efter när jag köper hjul? Alltså som har med axeln att göra. Folk som säljer skriver ju bara "har suttit på... Passar säkert andra" osv.

Är det att föredra med ryckutjämnare? Ekrar eller gjuten fälg?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja speciellt på asfalt så skulle jag föredra m ryckutjämnare sliter mindre på kedjan & transmissionen.
 

skurk

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Östersund
Hoj
Honda Hornet 2000
En annan fråga. Varför kan jag inte lika gärna köpa "enduro" fälgar och sätta på landsvägsdäck? Eller tvärtom? Förklara för en som verkar förståndshandikappad..

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst kan du det men du får leta efter rätt dimensioner. TKC80 har breda till motardfälgar & ja landsvägs på offroad fälgar får du titta efter tycke & smak.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har annars ett par som passar då... Polerad modell...Bredd 3,5" fram 20mm, 5" bak me ryckutjämnare... Om de är intresseant....
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Blev nyligen ägare till en 625 SMC 06 :banana Har dock 2 problem. Tutan funkar inte så den skall bytas men hittar inte vart den sitter :va Sen det andra problemet är att det finns inga insatser i Akra systemet som sitter på och den skall besiktigas snarast så jag gissar på att det kan bli problem där. Någon som vet var man kan köpa insatser så man får igenom hojen utan problem.

Har sedan även en fråga. Vart kan man köpa 2 fingers koppling som passar? Har googlat lite men hittade inga eller mest troligt jag som sökte dåligt kanske :dummer

Ingen som vet?:huvet
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Enl. ktmshop.se så ser det ut som tutan sittet under sadel eller i närheten där... http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=508&c=C065861100

Sätt att andra länkat till Lelles i uppsala som säljer insatser för inte mycke... Kolla där...

Annars så kan man såga av kopplingshandtaget i lagom längd...


Hittade tutan den ska sitta framför vänster kylarvinge. Beställt en ny nu så det ska la lösa sig.

Hittade inga db killers på lelles ktm shop.

Vill helst inte såga av de men får la kanske ta och göra det efter besiktningen.

Edit: Upplevde även en del avgasknallar när jag hastigt slog av på gasen härom dagen någon som vet om det är normalt eller något fel då? Har Akra slipons på.
 
Last edited:

JohanGS

Grotesk Supermoto
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg FS570
HJÄLP!

Har precis bytt startkopplingen bak svänghjulet på min 625:a då startmotorn följde med när man kickade. Har nu bytt den och skulle montera ikväll men när jag fått ihop allt så snurrar starten fortfarande med.

Kände lite på frihjulet och ytan ovanpå är ju lite skrovlig.. Kan det vara det som ställer till det så att frihjulet inte kan löpa tillräckligt lätt i startkopplingen?
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
HJÄLP!

Har precis bytt startkopplingen bak svänghjulet på min 625:a då startmotorn följde med när man kickade. Har nu bytt den och skulle montera ikväll men när jag fått ihop allt så snurrar starten fortfarande med.

Kände lite på frihjulet och ytan ovanpå är ju lite skrovlig.. Kan det vara det som ställer till det så att frihjulet inte kan löpa tillräckligt lätt i startkopplingen?

När du har frihjulet och delen den sitter inuti löst märker du ju genast om den greppar åt båda hållen eller inte, skall ju greppa när den snurras åt ena hållet och löpa fritt åt andra. Är jag inne på rätt tanke eller är jag ute och cyklar med vad du syftar på?
 

JohanGS

Grotesk Supermoto
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg FS570
När du har frihjulet och delen den sitter inuti löst märker du ju genast om den greppar åt båda hållen eller inte, skall ju greppa när den snurras åt ena hållet och löpa fritt åt andra. Är jag inne på rätt tanke eller är jag ute och cyklar med vad du syftar på?

Nej du är helt rätt på det. Min tanke är också att lossa startkopplingen från svänghjulet och se hur det löper på själva frihjulsdrevet. Lite surt om man måste byta drevet också.... Kanske går att putsa till med våtslip? :D
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Jag böt för några veckor sen och böt allt när jag en gång öppnade skiten, storra kugghjulet, free-wheel och free-wheel hub har jag för mig att de hette! Funkkar kanon nu!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har också byt på en hoj alla dom delarna..... Syntes inte me ögat att de va dåligt, men när man bytte allt så funka de kanon.... Vet en annan som också byt.... Är nog bäst att byta allt...
 

JohanGS

Grotesk Supermoto
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg FS570

Har också byt på en hoj alla dom delarna..... Syntes inte me ögat att de va dåligt, men när man bytte allt så funka de kanon.... Vet en annan som också byt.... Är nog bäst att byta allt...

Hmm, då kanske man får beställa både drevet och själva huset till kopplingen - jävlar det blir pengar av det...

För att få bort drevet behöver jag plocka bort nästa kåpa på motorn också? Verkar iaf inte bättre.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er


Hmm, då kanske man får beställa både drevet och själva huset till kopplingen - jävlar det blir pengar av det...

För att få bort drevet behöver jag plocka bort nästa kåpa på motorn också? Verkar iaf inte bättre.

Kolla på bilden hur mycke du behöver demontera..... DSC01053.jpg
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Är det nån som har tips på lämplig drevning för att köra på "storbana"? Kinnekulle är väl aktuellt i mitt fall. Min önskan är att 625an ska kunna hänga med lite bättre i snabba partier (start/mål-rakan har jag inga förväntningar på att göra annat än dricka kaffe) utan att motorn plågas sönder och samman och om man samtidigt kan bibehålla något av dess pigghet på mindre och tighta banor (tänk gokartbana) så vore det grymt. En bra kombo där emellan om så möjligt alltså.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är det nån som har tips på lämplig drevning för att köra på "storbana"? Kinnekulle är väl aktuellt i mitt fall. Min önskan är att 625an ska kunna hänga med lite bättre i snabba partier (start/mål-rakan har jag inga förväntningar på att göra annat än dricka kaffe) utan att motorn plågas sönder och samman och om man samtidigt kan bibehålla något av dess pigghet på mindre och tighta banor (tänk gokartbana) så vore det grymt. En bra kombo där emellan om så möjligt alltså.

Här kan du kolla va olika utväxlingar gör..... http://www.gearingcommander.com/
 

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
16 44 funkar bra

Är det nån som har tips på lämplig drevning för att köra på "storbana"? Kinnekulle är väl aktuellt i mitt fall. Min önskan är att 625an ska kunna hänga med lite bättre i snabba partier (start/mål-rakan har jag inga förväntningar på att göra annat än dricka kaffe) utan att motorn plågas sönder och samman och om man samtidigt kan bibehålla något av dess pigghet på mindre och tighta banor (tänk gokartbana) så vore det grymt. En bra kombo där emellan om så möjligt alltså.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top