Ktm 625

Gjorde det idiotiska misstaget att lita på en momentdragare idag när jag bytte olja och lyckades dra sönder gängorna till den mindre dräneringspluggen :huvet Någon mer som klantat sig och vet om de går att åtgärda???

Ska lämna in den på Bike i Trollhättan snarast men det lär ju inte bli billigt antar jag....

// Klanten


Helicoil?
 
Ja har inga verktyg till detta men antar att dom kommer göra något sådant på bike, lär ju bli dyrt dom måste ju få ut skiten ur motorn sen, vet inte om dom suger ut spånorna kanske?

Jag gjorde precis samma sak med min första cykel. Jag pajade iofs den stora oljepluggen och det var drygt, eftersom stigningen på gängorna på KTM's oljepluggar är lite ovanliga. Jag fick beställa en recoil-sats och den var svindyr.
 
Årsmodell?
På de flesta 625 sitter det oftast samma strypning som 660 dvs trottelstopp på FCR41 samt annan nål & munstycke. Så kan du inte mer än hälften så sitter stoppet kvar alt fel munstycke. Kolla på stiftet hur det ser ut!

Tack! Skall kolla detta.
 
Jag gjorde precis samma sak med min första cykel. Jag pajade iofs den stora oljepluggen och det var drygt, eftersom stigningen på gängorna på KTM's oljepluggar är lite ovanliga. Jag fick beställa en recoil-sats och den var svindyr.

Ok fick du borra upp hålet och gänga, sen skruva i en recoil samt skruva i en orginalplugg eller hur gick du tillväga?

Vart köpte du recoil satsen?

Finns det nån bra Ktm mek som man kan ringa och rådfråga? Mina lokala mc mekaniker vill inte ta i det :mad:
 
Ok fick du borra upp hålet och gänga, sen skruva i en recoil samt skruva i en orginalplugg eller hur gick du tillväga?

Vart köpte du recoil satsen?

Finns det nån bra Ktm mek som man kan ringa och rådfråga? Mina lokala mc mekaniker vill inte ta i det :mad:

Jag? nä nä nä ... jag lämnade in skiten. :D
Jag köpte grejerna genom en polare som jobbar på en verktygsbutik. Sen lämnade jag hoj och recoil-sats till en lokal mc-mek. Tror han tog typ 400 för jobbet. Så det var väl ok. Men satsen jag köpte (med rabatt) gick på över 600kr. Helt sjukt.
 
Jag? nä nä nä ... jag lämnade in skiten. :D
Jag köpte grejerna genom en polare som jobbar på en verktygsbutik. Sen lämnade jag hoj och recoil-sats till en lokal mc-mek. Tror han tog typ 400 för jobbet. Så det var väl ok. Men satsen jag köpte (med rabatt) gick på över 600kr. Helt sjukt.

Då kom du ändå undan billigt :banana jag pratade med en firma som sa att dom eventuellt skulle behöva klyva motorn och för att vara säkra på att få ut alla spånor, ca: pris 15 000 :tummenupp

Så jag ringde vidare tills jag hittade någon som tänkte att skölja ur motorn med några omgångar motorolja efter gängningen, det borde rensa bort den mesta skiten :yoparty

Men två veckors väntetid blir ju döden!!! Ja vill ut och slanga!
 
Hur funkar 625 på crossbana, nån som har testat?

Jag har kört några varv tyckte det gick hyfsat. Klart att man känner att den är lite tung och klumpig.

Går det att hoppa eller är det inte att tänka på? Själv vågade jag inte riktigt, dels för att jag är ovan och att jag inte vet om det går, gjorde bara några små skutt.

Funderar på att köpa/byta till mig en 200/250, genom att den känns lite för stor för enduro och crossbana

Personligen tycker jag den är på tok för tung och nervös iaf för Enduro. Brötade i skogen några ggr med min innan jag köpte en "riktig" enduro, vilken skillnad det blev. Mjukare fjädring och mycke snällare motorgång. På crossbanan kanske den funkar bättre men den är nog fortfarande väl bänglig. Om du vill köra gata, grus, skog, cross funkar nog en 450 eller 525/530 bättre då de är mycke smidigare men fortfarande har dugligt me kräm, 400:an är i klenaste laget för grus å gata. Man tröttnar dock fort på att byta fälgar så sätt på motardhjulen på 625:an och skaffa dig en mer renodlad skogsmaskin för enduro/cross. Behöver inte bli mycke dyrare om man skaffar sig lite äldre hojjar, försäkringen fixar man sen via bilsport-mc så blir hoj#2 nästan gratis.
 
Är bakramen likadan på en sxc-05 och en smc-05? då är det väl egentligen bara att köpa smc plasten och skruva på det?
 
Db

Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty
 
Last edited:
Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty

Sxc org dämpare e iaf mkt tyst
 
Tjo, ser inte ut att bli en Husaberg utan en KTM 625 Smc....Frågan är bara, jag har tänkt köra på bana. Hur ligger db på denna hoj? Motard brukar ju alltid ha lite problem, någon som har erfarenheter av olika rör, eller andra erfarenheter ang. bankörning på just denna maskin....?

// Tobias:yoparty

Original funkar alltid.
Jag körde på Kinnekulle med Akra-pipor med db-killers och det var inga som helst problem.
 
jag hittar inte svaret antar att jag är dålig på att söka...

men jag behöver byta oljefilter, BÅDA.

Vilka är det jag ska köpa på biltema, nån som vet på rak arm?

KTM 625 smc -06
 
Hej!

Min hastighetsmätare har lagt av, den går igång om man trycker på den men visar ingen fart. Någon som vet vad det kan vara?
Hur mycket spel ska det vara mellan givaren i bromsskivan och mottagaren?

// David
 
Hej!

Min hastighetsmätare har lagt av, den går igång om man trycker på den men visar ingen fart. Någon som vet vad det kan vara?
Hur mycket spel ska det vara mellan givaren i bromsskivan och mottagaren?

// David



men har den fungerat innan så borde det inte vara fel på avståndet.

Testa summra givare koppla in multimeten över dom två kablarna som kommer från givare och ställ den på resistans/summer . Testa sedan snurra på framhjulet har du den på summer så kommer du höra en "tacho" frekvens om allt är som det ska.

Kolla även att magneten i bromskivan är på plats. :tummenupp
 
men har den fungerat innan så borde det inte vara fel på avståndet.

Testa summra givare koppla in multimeten över dom två kablarna som kommer från givare och ställ den på resistans/summer . Testa sedan snurra på framhjulet har du den på summer så kommer du höra en "tacho" frekvens om allt är som det ska.

Kolla även att magneten i bromskivan är på plats. :tummenupp

Tack för svaret!
Ska prova detta så fort jag får tillgång till en multimeter, om jag inte får frekvens så är det brott på kabel eller fel på givaren antar jag, då blir det väl till att beställa nytt :)
Magneten är på plats men det ser ut som det vart åverkan på den, det är jack i den precis som om givaren slagit emot den???

Vet du vad avståndet skall vara? Idag är det ca: 5-7 mm skulle jag gissa.
 
Tack för svaret!
Ska prova detta så fort jag får tillgång till en multimeter, om jag inte får frekvens så är det brott på kabel eller fel på givaren antar jag, då blir det väl till att beställa nytt :)
Magneten är på plats men det ser ut som det vart åverkan på den, det är jack i den precis som om givaren slagit emot den???

Vet du vad avståndet skall vara? Idag är det ca: 5-7 mm skulle jag gissa.

Avståndet är inte jättekritiskt men kabelbrott och/eller åverkan på magneten är vanligt. Ny sensor köper man INTE från KTM då de kostar svin, samma pryl finns på elfa för en hundring.
 
Avståndet är inte jättekritiskt men kabelbrott och/eller åverkan på magneten är vanligt. Ny sensor köper man INTE från KTM då de kostar svin, samma pryl finns på elfa för en hundring.

Letade runt på elfas hemsidas men det är ju en djungel, vad är det man behöver? Finns ju hur många sorters sensorer som helst :huvet
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top