Ktm 625

antar att jag inte är den första som har ett läckande tanklock ,, har köpt ett nytt nu , har sett att vissa har slang med backis på ? räcker det inte med en vanlig slang ?
 
Tjena! Det hela började med att ja skulle täta om ventilkåpan på min 625 smc (köpte den med oljeläkaget). Efter ja fått bort kåpan så kände ja på rullagerna som går på nockarna, va lite oljud i det ena så det va bara att byta! Ringde till vår lokala mcfirma o beställde delar. Ja körde bort o lämnade in kåpan för att dom skulle pressa i lagren till mig (kostar 400 kr). Efter nån vecka ringer dom o säger att dom har fått fel lager, drygt men bara att beställa på nytt! Efter ytterligare några dagar ringer dom o säger att ja måste byta hela vipparmarna, det efter att dom försökt pressa i lagren o det visade sig att det va för stort spel i axeln som håller lagret, dom skyllde givetvis på att det va någon annan firma/person som bytt dom innan så att dom har blivit slitna. Nya vippor kostar dock 3400 kr, känns surt o lägga dom pengarna om dom kanske har tagit i sönder dom! Nån som har fått byta hela vipparmabryggan på sin LC4? Mvh Stoffe

Jag bytte vipparmsrullarna själv och det var inga problem alls .. Låter ju onekligen som dom har försökt pressa in de felaktiga rullarna som du köpt och pajjat vipparmen.

antar att jag inte är den första som har ett läckande tanklock ,, har köpt ett nytt nu , har sett att vissa har slang med backis på ? räcker det inte med en vanlig slang ?

Ska snart sätta på mitt tredje tanklock.. Att man har en backventil är för att det inte ska forsa ut bensin när man gör stoppies. Så gör du inga stoppies funkar en vanlig slang perfa.
 
Last edited:
Vet inte om jag fattat detta rätt nu... Men lc4an är en 4-taktare men kör med "wasted spark???" beter den sig som en 2-taktare då? eller är det bara något påhitt jag läst?

Hur funkar detta? Anledningen till frågan är att jag har en varv räknare liggandes, och fick förklarat att den måste vara inställd på 2-takt för att den kör med "wasted spark"
 
Vet inte om jag fattat detta rätt nu... Men lc4an är en 4-taktare men kör med "wasted spark???" beter den sig som en 2-taktare då? eller är det bara något påhitt jag läst?

Hur funkar detta? Anledningen till frågan är att jag har en varv räknare liggandes, och fick förklarat att den måste vara inställd på 2-takt för att den kör med "wasted spark"

På LC4an tänder tändstiftet på varje varv(som en tvåtaktare) trots att det bara behöver tända varannat varv i och med att det är en fyrtaktare. Alltså så är varannan tändning i onödan då det inte finns något bränsle att sätta fyr på och det är troligen det som kallas för "wasted spark".
 
Hej, jag har idag akra slipon på men funderar på att sätt tillbaka orginal. Detta skall jag göra under kanske 2 veckor för att sedan byta tillbaka. Vad behöver jag tänka på? Krävs det ommappning eller något annat?
 
På LC4an tänder tändstiftet på varje varv(som en tvåtaktare) trots att det bara behöver tända varannat varv i och med att det är en fyrtaktare. Alltså så är varannan tändning i onödan då det inte finns något bränsle att sätta fyr på och det är troligen det som kallas för "wasted spark".

Det där visste jag inte. Kul att få reda på det! Är detta ett vanligt fenomen?
Vad är anledningen till detta? Finns det några fördelar?
 
Det är enklare att göra en tändning som tänder på varje varv. Dessutom kan man inte ställa tändningen eller kamen 1 varv fel :tummenupp
 
samma dimensioner till 525-fälgar?

Hej!

Är precis på väg o köpa en sxc 625 -05. Den är i orginalutförande, dvs. endurofälgar osv. Men jag tänkte även skaffa motardfälgar för att alternera.

Frågan lyder; jag har sett flera begagnade motardfälgar som suttit på 520 / 525 exc, passar dessa även till 625an?

Mvh
 
Hej!

Är precis på väg o köpa en sxc 625 -05. Den är i orginalutförande, dvs. endurofälgar osv. Men jag tänkte även skaffa motardfälgar för att alternera.

Frågan lyder; jag har sett flera begagnade motardfälgar som suttit på 520 / 525 exc, passar dessa även till 625an?

Mvh
Bak passar.Fram passar bolt on om du köper den äldre typen av hjul(fram till -02)med 20mm axel och med nytillverkade distanser går även senare hjul avsedda för 26mm axel att använda.
 
En polare som ska byta olja i sin KTM 625 -02. Har ingen manual. Har aldrig jobbat med en stånka. Hur går det till?
 
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX
 
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX

Är det inte bara att hålla in den stora knappen i typ 3 sek när mästarställningen visas (inte trippmätaren)?
 
Tja!

En polare köpte en 625 SMC -06a häromdagen, mätaren på hans är inställd på 2205 så mätaren visar helt fel. Och vi kommer inte underfund med hur vi ändrar det till 1882.

Hur gör man?

Har även märkt att detta sprider olja från kedjen vilket tyder på att lagret innanför främsta drevet är kasst.

Är det något en vanlig hemmapulare som mig skulle klara av att byta eller något som bäst fixas genom att lämnas in? Några specialverktyg som behövs för att byta det isf?

Mvh
KlimaX

Har ställt om mätaren några ggr men kommer inte ihåg i huvudet hur man gör men det står längre bak i denna tråden. Tror att man ska dra ut strömsladden till mätaren(kolla så att det finns batterier i först) och hålla inne stora knappen ett tag när man står på antal mil som hojen har gått. Sen är det bara bläddra sig fram till ws genom och ställa in det med + och -.

Det är inte jättesvårt att byta ut packningen till drevaxeln. Står nog också tidigare i denna tråd hur man ska göra. Se till att köpa en ny oring också så att det inte är den som kärvar.
 
Har ställt om mätaren några ggr men kommer inte ihåg i huvudet hur man gör men det står längre bak i denna tråden. Tror att man ska dra ut strömsladden till mätaren(kolla så att det finns batterier i först) och hålla inne stora knappen ett tag när man står på antal mil som hojen har gått. Sen är det bara bläddra sig fram till ws genom och ställa in det med + och -.

Det är inte jättesvårt att byta ut packningen till drevaxeln. Står nog också tidigare i denna tråd hur man ska göra. Se till att köpa en ny oring också så att det inte är den som kärvar.

Tack så hemskt mycket. Är fixat nu!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top