Ktm 625

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej hopp!
Då har man klivit in i motardträsket då :) Köpte mig en 625 sxc fast med motardhjul o tänkte höra om någon vet ifall det är möjligt att justera hastighetsmätaren så den visar rätt med mindre det mindre motardhjulet? Tänkte också fråga vad orginaldrevning på 625 är? Och om någon har nåt bra tips på lagom drevning som passar både för lite bus och landsvägsåka?

Hastighetsmätaren ställer man om till antingen 2205 för 21" framhjul eller 1882 för 17" hjulet.... Hur står i intruktionsboken.. Annars kolla på ktmshop.se ta fram din modell....

Utväxlingar kan du kolla här http://www.gearingcommander.com/
Va man har för någon är avgörande hur man vill att hojen ska vara... Jag kör på motard 17/38 å i skogen/enduro 14/46 å den utväxlingen känns inge vidare på gatan... Motorn varvar ganska friskt vi 70kmh/h...
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Tackar för svar. Blir till att kolla vad jag har för drevning på nu, skönt att det verkar så pass enkelt att ändra hastighetsmätaren också, lite jobbigt när det visar helt åt skogen :)
 

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Ort
Röbäck
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Finns ju en miljard trådar om det här och på andra forum, men vilka däck rekommenderar ktm 625-eliten för en som vill köra både asfalt och terräng?
Jag har spanat in TKC 80, många som verkar gilla dom däcken.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har olika hjul me olika däck för ändamålet.... Sportdäck eller slicks för motard körning på 17" fälgar, Michelin S12 för endurokörning på 18"/21" fälgar... Å andra 18"/21" me dubbdäck för vinterkörning på is eller enduro spåret...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Finns ju en miljard trådar om det här och på andra forum, men vilka däck rekommenderar ktm 625-eliten för en som vill köra både asfalt och terräng?
Jag har spanat in TKC 80, många som verkar gilla dom däcken.

Inget däck är bäst på båda delar.
i terräng vill man gärna ha större hjul OCH mer mönster. Jag har två uppsättningar och det är nog mest optimalt.
Jag kör både stor motorbana och små geggiga stigar.
Kör man mer till/från jobb finns det kanske ett hyffsat allround-däck.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ingen som råkar ha koll på ifall slipon för en gammal, 00-02, 640 Adventure går o bulta på en -04ans 625a ? Dvs mellanrör och dämpare ?
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Ingen som råkar ha koll på ifall slipon för en gammal, 00-02, 640 Adventure går o bulta på en -04ans 625a ? Dvs mellanrör och dämpare ?

Asså på 04ans 625a har du ju inget mellanrör.
Men ljuddämparen från en adventure borde passa, inte hundra men bakramarna är samma så infästningen ska finnas.

Jävligt enkelt o kolla sånt här med hjälp av sprängskiss.

adv 00-02.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1494&c=C00582051_976015#partslist

625 04.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1189&c=C04583050#partslist


Sen är jag nyfiken varför du vill bulta på detta från en adventure? Vill du få den tystare?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Asså på 04ans 625a har du ju inget mellanrör.
Men ljuddämparen från en adventure borde passa, inte hundra men bakramarna är samma så infästningen ska finnas.

Jävligt enkelt o kolla sånt här med hjälp av sprängskiss.

adv 00-02.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1494&c=C00582051_976015#partslist

625 04.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1189&c=C04583050#partslist


Sen är jag nyfiken varför du vill bulta på detta från en adventure? Vill du få den tystare?


Sedär :D Nää mest att det dök upp ett leoVince slipon billigt :D X3 brukar inte va tysta direkt...
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Sedär :D Nää mest att det dök upp ett leoVince slipon billigt :D X3 brukar inte va tysta direkt...

Vill du ha ett slipon som passar på 625an så har jag ett sebring slipon som låter mumma(högt).
Har använts i skogen och med dubbdäck så det ser lite slitet ut men inga bynglor eller så.

Kan ta fram nå bilder om det låter intressant.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Vill du ha ett slipon som passar på 625an så har jag ett sebring slipon som låter mumma(högt).
Har använts i skogen och med dubbdäck så det ser lite slitet ut men inga bynglor eller så.

Kan ta fram nå bilder om det låter intressant.

Hehe okej :D Ja jag ska väl ta o hämta hojjen först kanske...

Däermot verkar det vara tomt med headers. Inte för att jag tror det behövs men iaf :)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jaha, efter första riktiga turen så gav packboxen upp till utgående axel :(

Jag orkar inte riva o renovera, har varken plats eller tid just nu. Så ingen i västerås/örebro som känner för o renovera en LC4 maskin då. Eller har en fungerande ståendes...
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Jaha, efter första riktiga turen så gav packboxen upp till utgående axel :(

Jag orkar inte riva o renovera, har varken plats eller tid just nu. Så ingen i västerås/örebro som känner för o renovera en LC4 maskin då. Eller har en fungerande ståendes...

Den packboxen byter du skitenkelt själv!

Ställ hojen på sidostödet, ta lös framdrevet.
Dra sen in ett par skruvar (typ gipsskruv) i packboxen, inte långt. Bara så att dom får grepp. Dra sen ut packboxen med hjälp av skruvarna.

Sen är det bara att knacka in nya packboxen med en lagomt stor hylsa.

Kolla även på distansen(nr25 i sprängskissen) bakom drevet, är det grova spår eller rost på den så byt den så du inte förstör din nya packbox direkt.

Och när du ändå tar av distansen så byt o-ringen(nr19) som sitter i/bakom den.

http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1200&c=C04583331#partslist
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Tänkte mer att lagret bakom är skrot så det har rivit sönder packboxen för att axeln vibrerat :)

Blir utflykt till min Lokala KTM handlare i helgen :)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Nej det blir det inte förrän du dragit in plåtskruven för långt och sabbat rullhållaren av plast:D

Det låter som en alldeles utmärkt plan :)

För övrigt, funkar det o sandpappra bort oljan från bakdäcket ? Nu tänker jag ändå köpa ett set Goldspeed precut slicks , men kan juh va bra med lite nöddäck :)
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Har nu fått några mil med 625an och gillar den skarpt MEN är det normalt att den är vobblig? Alltså den känns stabil som fan genom kurvor och så men om man kör typ över hundra o drar lite i styret känns det som den vill börja vobbla, normalt eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har nu fått några mil med 625an och gillar den skarpt MEN är det normalt att den är vobblig? Alltså den känns stabil som fan genom kurvor och så men om man kör typ över hundra o drar lite i styret känns det som den vill börja vobbla, normalt eller?

Lite nervös är dom men inte som du beskriver det. Se över fjädringen, serva den och ställ in allting rätt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har inte varit me om att de wobblar, men kan vara så som i ovan beskrivs att inställningar på fjädringen är fel...
Frågan är om du har en SMC eller SXC modell... Kolla lite om gaffelbenen sticker upp lite ovanför övere kronans ovankant... Kan vara så att någon innan kört i skogen me hojen å ändra gaffelbenens läge...
Har de själv på EXC modell som jag kör enduro me... Kan börja wobbla lite när man kommer upp över hundra på grusväg.... Fördelen är att man får kortare hjulbas å då är de mer lättsvängt i skogen, nackdelen är wobbligare i högre farter...Allt de handlar om försprånget hur hojen uppför sig...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top