Ktm 625

Gå till en plåtverkstad å be dom klippa polerade rostfria remsor som du bockar runt ljuddämparna.... Blir kanon fint....
 
finns även universal rostfria klämmor på ebay, bara o mäta diameter på ljuddämparen.
 
Hej på er ännu en gång! :yoparty

Ni som börjar få lite halvslitna hojar kanske har råkat ut för att fästet eller fästena till avgasröret har gått sönder på olika sätt. Hur har ni gjort för att ersätta originalklämmorna till piporna? Jag skulle behöva något bra och hållbart, om det skall kosta skall det vara snyggt (4st nya band går på 2000 kronor). Jag har Leovince x3 dämpare med 2st klämmor på varje.

Tidigare ägare hade använt något halvtunt aluminiumband och ersatt en av de befintliga. Det pajade hela tiden så nu sitter det två på ena sidan och en på andra! Det bör såklart hålla för vibrationer. HUR har ni gjort? :)

Du tänker på sånna här? Som Lill-Erik sa, mät ljuddämparna. Mina hade 350mm i omkrets.
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal...93?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20de93fca5

Mitt fäste gick av. Byggde en liten approvinsch med en sånhär (tror jag använde mig av den plana varianten med M8 bult):
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Motorupphangning/Gummikudde-universal-63101/

Dock fick jag kapa till bulten för att det skulle passa. Några stora brickor och låsmuttrar och det håller än :)

EDIT: Såhär blev resultatet
IMG_20131011_192240.jpg
 
Last edited:
Hojbutiken i stan hade tillställning idag med bland annat bänkning av hojen för en hundring, så jag tog chansen och fick siffror på min nybyggda motor.

Det som är gjort med den är:

Portad och plastad av Boost3 här på forumet
Msp1 Factory supermoto kam
Akrapovic helsystem
Slaktad lufburk för att få dit ett rakt insug med ett K&N rx-3900-1 luftfilter
Ska även ha lite högre komp då BorisJR ska ha monterat en tunnare cylinderfotspacking

Nu var det här bara en basic effektmätning, så inge varvtal togs. Så jag fick inte ut någon vridkurva.
Och det här va även med en förgasarbestyckning som va mellan tumme och pekfinger, så helt hundra går den inte.

DSC_0279.jpg

Jag övertalade dom iaf att trycka in afr sniffern för att få ett hum om bestyckningen. Men jag vet inte hur jag ska tyda den förutom på fullgas, menmen.

Kan nämnas att kompisens 640 med slipons bänkade 54hk och en 690 av okänd årsmodell hade bänkats till 62hk samma dag.

Den drar så sjukt jävla hårt från mellanregistret och uppåt, med 16/42 drevning drar den upp på bakhjulet på fyran utan gung och slit.
Måste dock införskaffa en Rallye kam för att prova, på botten har den tappat lite effekt.
 
Last edited:
Jag kollade arf värdet och det var för tunt om jag fattar rätt att den streckade linjen är 14,5 arf. På full gas från ca 6000v till 8000v bör den fetas på till 12,5 arf för där kan den ge mest effekt. Din ser ut att ha gått runt 15-16 arf vilket kommer elda upp ventiler och ger sämre effekt. 67+ hk bör gå krana ur den med rätt betycking :tummenupp
 
Jo jag såg att den verkade gå rätt tunt så jag har monterat en storlek större munstycke direkt efter bänkningen. Hade 175 och monterade 178 (det största jag hade) vet inte hur mycket en storlek gör för afren dock.

Men jag har beställt storlek 180 och 182 idag. Kanske inte ska köra nå mer innan jag monterat ännu större?

Ska svara på ditt pm efter middagen som jag står och lagar just nu :)

Jag kollade arf värdet och det var för tunt om jag fattar rätt att den streckade linjen är 14,5 arf. På full gas från ca 6000v till 8000v bör den fetas på till 12,5 arf för där kan den ge mest effekt. Din ser ut att ha gått runt 15-16 arf vilket kommer elda upp ventiler och ger sämre effekt. 67+ hk bör gå krana ur den med rätt betycking :tummenupp
 
Frågan är bara om röd linje är afr 12,5 eller 14,7.... Skalan är lite svårläst...
 
Röd linje är 14,7. Har kikat på papperet.

Frågan är bara om röd linje är afr 12,5 eller 14,7.... Skalan är lite svårläst...

Har nålen på 5e hacket nu, ska lyfta den ett till.

Angående resten av afr kurvan, ska jag bry mig i den? ser ju ut att gå sjukt magert i början.
Har dock inge smällar på avslag och den svarar rappt och fint i alla lägen.
 
God kväll, tänkte passa på att fråga er nu när ni ändå diskuterar rätt ämne.. :)

Min fråga lyder; Med rensade/öppna originalljuddämpare och luftburk bestående av endast ett TwinAir-filter, utan strypsnorkel eller vad som nu är monterat från fabrik..
Med dessa förutsättningar, vad bör jag då ha för storlek i munstycken?
Jag förutsätter att jag i dagsläget har storlekarna som den har från fabrik, anpassad för trånga rör och diverse strypningar.

Jag har hela tiden tyckt att den har knasig respons vid fullgas, den "böar" och sen hoppar den till och skenar iväg som sig bör, känns lite som en vakuumförgasare.
Är det hjärnan och preferenser som spökar eller bör jag byta munstycken?
Har inte velat pilla i förgasaren utan att veta om det verkligen är nödvändigt.


Tack på förhand och god afton.
 
Höj nålen ett hack också. Kan vara så att det inte flödar fritt på fullgas

Jag vidareutvecklar Boris svar för det finns enkla test för att lista ut om det krävs ny nål eller nålmunstycke.

När jag är osäker på flödet i nålmunstycket brukar jag borra upp ett hf munstycke överdrivet stort typ 3-4mm drunknar motorn från halv gas till full gas med ett sådant stort munstycke har man rätt nål och nålmunstycke. Ligger man på gränsen till trångt nålmunstycke blir fenomenet att man får bestycka upp sjukt mycket på högfart utan nämnvärt fetare gång. Om motorn går fullt ut med endera borttaget munstycke eller borrat till 3mm så måste man byta nål eller nålmunstycke. Det går även sätta dit ett ställbart powerjet munstycke som ger extra bränsle från halv till full gas.

Att motorn gick mer snålt på lägre varv är inget att bry sig om för bänkgubben slog säkert full gas och då brukar arf bli väldigt off under 6000v. Vill man kolla nålhöjd i bänk måste man köra halv gas med fastlåst motstånd.

Svar till Lindgren95

Gå upp 6-7% i hf munstycke och ge på max accpumpning. Om den fortfarande stuper på gasen gör en oringsmodd på accpumpsaxeln så den ger mer accpumpning. Du måste även justera bränsle/luft blandskruven så den går rent på tomg och höj även trottelnålen ett hack.
 
Last edited:
vad kör ni med för drevning?
tror det sitter på 17/45 nu och högsta vxl är i princip oanvändbar.
 
Jag har 16/42 vilket är i princip samma som 17/45 och har inga problem med det.

Vad menar du med oanvändbar?

kör aldrig motorväg och tycker att femman är för högt drevad för den fart jag brukar hålla, känns som att man måste ligga i 100 minst för att det ska gå att åka på utan att den hostar och vibrerar satan
 
kör aldrig motorväg och tycker att femman är för högt drevad för den fart jag brukar hålla, känns som att man måste ligga i 100 minst för att det ska gå att åka på utan att den hostar och vibrerar satan

Ja man har väll en toppfart på typ 160 med den drevningen om man drar den till varvstopp.

Är ju bara att hoppa ner till ett 16 fram då, o prova om det passar bättre. Om drivpaketet hyffsat nybytt så klarar du dig med att bara byta framdrevet och spänna om kedjan.

Du kan ju dreva så du har 100 i toppfart om du vill... Annars kan du ju låta bli att använda femman?
Kommer ju bli sjukt korta växlar om du drevar extremt.
 
Ja man har väll en toppfart på typ 160 med den drevningen om man drar den till varvstopp.

Är ju bara att hoppa ner till ett 16 fram då, o prova om det passar bättre. Om drivpaketet hyffsat nybytt så klarar du dig med att bara byta framdrevet och spänna om kedjan.

Du kan ju dreva så du har 100 i toppfart om du vill... Annars kan du ju låta bli att använda femman?
Kommer ju bli sjukt korta växlar om du drevar extremt.

får prova med ett mindre framdrev, kostar ju inte så mycket.

märkte en lite oroväckande sak idag, saknas en massa nitar på frambromsskivan, går det att montera nya eller är det ny skiva som gäller?

http://s28.postimg.org/tsvccmvnh/20140525_165918_1.jpg
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top