Ktm 530 exc-r/smc

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En fråga angående att byta Cdi box mellan Sx å Exc... Hört att folk gjort de, eller är det bara snack???? Dvs. tar en Sx cdi box på en Exc för mer drag....
Bra / dåligt???
 
Last edited:

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hej igen!
kollar lite på drev och kedja nu.. Jag har 15/49 drevning nu, är detta till att forsätta köra med eller någon annan drevning som passar bättre för motard körning? en annan fråga, hur vet man hur lång kedjan är när man handlar? står 118 rullar på en jag kollat på men vet inte hur långt de är? mätte den jag har nu den var ca 190..

/axel
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
hej igen!
kollar lite på drev och kedja nu.. Jag har 15/49 drevning nu, är detta till att forsätta köra med eller någon annan drevning som passar bättre för motard körning? en annan fråga, hur vet man hur lång kedjan är när man handlar? står 118 rullar på en jag kollat på men vet inte hur långt de är? mätte den jag har nu den var ca 190..

/axel

Kör med 15/42... Du har ju utväxling för skogen ju....
De där me antal länkar på kedjan kan du kolla här... http://www.gearingcommander.com/
Bara mata in märke å modell å vilken utväxling du vill ha å hur fort den går ....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Igår hämtade jag min KTM 530 Motard, fyyyfan vilken skön hojj! Helt underbar :))

Go liten sak me ändra ord då....

Finns en anledning varför man har hjälm... Då slipper alla andra se å bli avundsjuka av alla leenden...
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hallå!

har bytat drivpaketet nu och drevade om den, känns som den går lite jämnare på växlarna nu med, börjar inte hoppa o tramsa sig om man håller jämn gas lite längre sträcka, dock är den fortfarande glad för att äta däck, så får nog byta storlek eller märke, för de känns som den slöar ner när den går emot, men de blir nog till våren, blir nog inte så mycket mer köra i år om inte vädret blir riktigt fint någon dag,, tack för hjälpen..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
hallå!

har bytat drivpaketet nu och drevade om den, känns som den går lite jämnare på växlarna nu med, börjar inte hoppa o tramsa sig om man håller jämn gas lite längre sträcka, dock är den fortfarande glad för att äta däck, så får nog byta storlek eller märke, för de känns som den slöar ner när den går emot, men de blir nog till våren, blir nog inte så mycket mer köra i år om inte vädret blir riktigt fint någon dag,, tack för hjälpen..

Är du säker på att det inte fattas en distans mellan navet och drevet?
Kolla en sprängskiss och du förstår vilken jag menar ....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Konstigt :dummer
Jag bytte bakdrev för några veckor sedan och då satt det en distans som passade perfekt mot navet, mellan drevet och navet .... :va
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
inte det gamla drevet du glömde ta bort? ;-) nä men någon har skrivit
innan att de också har någon distans så finns säkert som extra tillbehör kanske
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bakhjul från en LC4?

Det var orginaldrevet på orginalfälgen ...

Men kan man inte sätta på en ryckutjämnare från en LC4 eller liknande, eller är det en sådan som saknas ?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Fick handlat mig en KTM 450 exc -10 i helgen!

Har två saker jag funderar på. Tänkte flytta över hjulen från min gamla exc 450 -03. Måste jag flytta över bromsskivorna eller kan jag använda -03:ans skivor på -10:an?

Kan man slänga på ett 15t drev fram eller blir de för tight? Ska gå som enduro om det spelar roll.

/Johan
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är samma storlek på skivorna så dom behöver du inte byta.
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hallo!

Nu närmar sig våren, har en fundering, min 530 har gått kring 70h, vad man har läst och hört sig för så klarar den ett par timmar till innan man behöver tänka på kolvbyte och så, men hur vet man att de är dax? kör man bara på rekomenderade timmar eller man kan se/höra på motorn när de är dax?
Isåfall skulle man ju tagit tag i de nu innan de är dax för säsong och man står där utan hoj för att motorn har rasat..

mvh
Axel
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
hallo!

Nu närmar sig våren, har en fundering, min 530 har gått kring 70h, vad man har läst och hört sig för så klarar den ett par timmar till innan man behöver tänka på kolvbyte och så, men hur vet man att de är dax? kör man bara på rekomenderade timmar eller man kan se/höra på motorn när de är dax?
Isåfall skulle man ju tagit tag i de nu innan de är dax för säsong och man står där utan hoj för att motorn har rasat..

mvh
Axel

Har en som gått 120h å en som gått 150h.... Inge kolvbyte ännu å inte planerat heller....
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
okej.. då är de bara o fortsätta byta olja o filter ett tag till, kolla ventilerna då och då.. Men finns det något knepp annars så man vet att de är dax? Eller De är full service när det rasar bara?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
okej.. då är de bara o fortsätta byta olja o filter ett tag till, kolla ventilerna då och då.. Men finns det något knepp annars så man vet att de är dax? Eller De är full service när det rasar bara?

Service är viktig å sen gäller de att lyssna kolla hur magnet pluggen till oljan ser ut.... Börjar den låta å gå sämre så är de hög tid å kolla igenom motorn...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top