Ktm 530 exc-r/smc

Snowman89

Guest
okej.. då är de bara o fortsätta byta olja o filter ett tag till, kolla ventilerna då och då.. Men finns det något knepp annars så man vet att de är dax? Eller De är full service när det rasar bara?

Jag köpte precis en 525a som börjat låta illa i motorn.
När jag öppnade den så visade det sig att cylinder samt vevstakslagret var skadat.
Så jag kommer behöva byta kolv, vevstake, ramlager samt ny nikasil i cylindern samt att jag kommer byta en del till grejer som förebyggande när motorn ändå är delad..

Då har hojen bara gått 170h...


Men det verkar som att ifall du sköter hojen samt har lite tur så kan de gå väldigt många timmar utan problem eller större renoveringar.


Dock verkar det billigare att renovera en 530 då det finns ett 570 kit som går att få för knappt 6300kr som inkluderar kolv, stake, cylinder samt kam och lite mer. Så det är riktigt billigt ifall man råkar åka på ras.
SXS09570000 är artikelnr på kittet.
 
Last edited:

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
Tycker alltid att där är nya ljud varje gång man kör.. Men kör kanske för sällan så man glömmer hur den ska låta, så när där är mer metallspån än vanligt o det läcker lite så är de läge att köra en operation? då klarar de nog sig i år med..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag köpte precis en 525a som börjat låta illa i motorn.
När jag öppnade den så visade det sig att cylinder samt vevstakslagret var skadat.
Så jag kommer behöva byta kolv, vevstake, ramlager samt ny nikasil i cylindern samt att jag kommer byta en del till grejer som förebyggande när motorn ändå är delad..

Då har hojen bara gått 170h...


Men det verkar som att ifall du sköter hojen samt har lite tur så kan de gå väldigt många timmar utan problem eller större renoveringar.

Jädra otur de där.... RFS motorn ska hålla längre då.... Har ju hört dom som kört över 500h utan att öppna motorn, men inge jag kan lova att de stämmer då....
 

Snowman89

Guest
Jädra otur de där.... RFS motorn ska hålla längre då.... Har ju hört dom som kört över 500h utan att öppna motorn, men inge jag kan lova att de stämmer då....

Jo jag har också läst om det. Även läst om en som gått uppåt 800h på original kolv och stake :)

Men jag fick hojen billigt och hade räknat med att behöva renovera rejält.
Nikasilen behövs nog egentligen inte fixas men när jag ändå håller på så är det lilka bra att få det gjort ordentligt..

ifall någon sitter på ett par motardhjul som ni vill bli av med så är jag spekulant :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tycker alltid att där är nya ljud varje gång man kör.. Men kör kanske för sällan så man glömmer hur den ska låta, så när där är mer metallspån än vanligt o det läcker lite så är de läge att köra en operation? då klarar de nog sig i år med..

Klart de blir så när man kör sällan...... Bara hålla ögonen öppna för förändringar.... Om du kör sällan så typ ta bild av både olja å hur pluggen ser ut så kan du jämföra....
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
alltid skoj att få svar på sina frågor :tummenupp då håller jag koll på ljud och ovanligt mycket spånn på magneten och färgen på oljan..
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
är de någon som ändrat med skylthållaren? har själv bara den korta delen bak o baklampan och så är blinkersen uppflyttade på sidan.. men saknar skyltbelysning. finns de nån baklampa med skyltbelysning som funkar eller de enklaste är att skaffa en sånn bult med lampa i? har reflexen på skylten.. får man väl egentligen inte? men den är där iaf..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur byter man tändstift på hojen ?
Måste man ha någon special tändstiftsnyckel ?
Den jag hittade (orginal?) var för stor.:huvet
Det verkar vara någon specialstorlek även på stiftet:huvet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kollar man på tändstiftet så är det bara 12 mmm (NGK LK AR 8A-9) ....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
skriver i hopp om att någon fortfarande är aktiv i denna tråd :)
jag undrar om en ktm 530 exc-r 2008 har styrlås? letar försäkring o de är ett krav hos de billigaste ja hittat atm (salusansvar)
 

Snowman89

Guest
skriver i hopp om att någon fortfarande är aktiv i denna tråd :)
jag undrar om en ktm 530 exc-r 2008 har styrlås? letar försäkring o de är ett krav hos de billigaste ja hittat atm (salusansvar)
Kika på vänster sida av styrhuvudet.
DÄr sitter det iaf ett styrlås på min 525a.

Däremot så är väl mer frågan om faktiskt nyckeln till låset finns kvar?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Kika på vänster sida av styrhuvudet.
DÄr sitter det iaf ett styrlås på min 525a.

Däremot så är väl mer frågan om faktiskt nyckeln till låset finns kvar?

aaaw glömde skriva att jag inte hämtat cykeln än haha :p hämtar den i morgon och tänkte försäkra den innan, så skulle va najs o veta :) vad jag hittar i manualer som är för många fler cyklar än just 530 exc-r så säger den att det finns på, denna manual var dock från 2010/2011
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Nån som kan visa en bild på sladden som går till blinkrelät? Sitter tydligen inget relä på min och vet inte vilken sladd jag ska koppla in när jag köpt ett.
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Ok tack, ska ut till garaget och leta upp denna sladd.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top