KTM 525 mod-tråden

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
allt du vill köpa letar du upp i manualerna finns lite överallt. bland annat i en sticky här nånstans. (finns SMR manualer) sen slår du upp artnr på karlströmsmotor och beställer

färdigkittat luftfilter lock fanns som SXS tillbehör.. borde finnas ännu. kolla i ex powerpartsmanualer för att hitta artnr

jag har alltid kört med biltemas olja (200h i min gamla wr och ca 15h i ktm:en) utan prob. dock skulle jag nog köra något annat om jag hade haft isdäck.

ang kedjerengöring så har jag gjort ett dieselbad och sen direkt lagt kedjan i gammal motorolja ett bra tag.

tackar för svaren!
är det "vanliga" temaoljan du kör med för 4t? 10W-40 mao.

har en annan fundering..
sx bakdelen är ju en hel del med bakskärm och sidpaneler.
funkar det med endurons luftburks lock?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tackar för svaren!
är det "vanliga" temaoljan du kör med för 4t? 10W-40 mao.

har en annan fundering..
sx bakdelen är ju en hel del med bakskärm och sidpaneler.
funkar det med endurons luftburks lock?

54806003000 heter standardlocket på luftburken och sitter på alla KTM så det passar. 59206003600 heter SXS locket som är färdigt med ventilation och det passar 2004-2006 på alla och fram till 2007 på EXC/SMR (SX bytte till nya motorn och ramen 2007)

O-ring kedjor skall inte läggas i avfettningsbad utan enbart rengöras snabbt med avfettning och därefter smörjas lätt med något som inte drar till sig för mycket skit/kladdar ned.

OK/Q8 SBK Racing i en 20L dunk köper du på macken för bra peng och det är en kanonolja för den motorn.

Thermostaten går att fimpa men det finns ingen anledning och det blir bara problem med de överflödiga slangarna. Sen är silikonslangar skit, de må vara snygga men är vanligtvis av sämre kvalite än originalet.
 
Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
54806003000 heter standardlocket på luftburken och sitter på alla KTM så det passar. 59206003600 heter SXS locket som är färdigt med ventilation och det passar 2004-2006 på alla och fram till 2007 på EXC/SMR (SX bytte till nya motorn och ramen 2007)

O-ring kedjor skall inte läggas i avfettningsbad utan enbart rengöras snabbt med avfettning och därefter smörjas lätt med något som inte drar till sig för mycket skit/kladdar ned.

OK/Q8 SBK Racing i en 20L dunk köper du på macken för bra peng och det är en kanonolja för den motorn.

Thermostaten går att fimpa men det finns ingen anledning och det blir bara problem med de överflödiga slangarna. Sen är silikonslangar skit, de må vara snygga men är vanligtvis av sämre kvalite än originalet.

Du är en klippa boris.. Tusen tackar!
Vem är du å vart jobbar du? =)

Vet du om ja kan sätta på SX bakskärmen med nummerplasten på min 03 exc ram?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du är en klippa boris.. Tusen tackar!
Vem är du å vart jobbar du? =)

Vet du om ja kan sätta på SX bakskärmen med nummerplasten på min 03 exc ram?

Du måste byta bakram,luftburk och rubbet för att de nyare plastdelarna skall passa. Lite väl dyrt bara för utseendet.....

I verkligheten heter jag Andreas och jobbar/studerar till Läkare. Denna veckan är jag i Piteå....
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Du måste byta bakram,luftburk och rubbet för att de nyare plastdelarna skall passa. Lite väl dyrt bara för utseendet.....

I verkligheten heter jag Andreas och jobbar/studerar till Läkare. Denna veckan är jag i Piteå....

misstänkte att de skulle bli ett större ingrepp.. skippar de å kör me överdelen på min extra enduro stänka istället..

ja kunde tippat på att du va tekniker på KTM eller liknande..
men en eldsjäl vi inte vill va utan på SH misstänker jag ;)

än en gång, tusen tackar för hjälpen!
 

axelsson_vpg

Guest
Tjenare på er.
har inköpt mig en 525 -03 för ett tag sen och har race-kittat upp den under ett par veckors tid.. bygg-tråd kanske kommer när ja får lite mer tid.. har tagit en del bilder =)

Har ett par funderingar som ja tror ni kan hjälpa mig med..

Vart köper man luftburks locket perforerat och klart?
sådär sugen på att såga upp orginalplasten..

Vart får man tag på 525 SMR klistermärket till samma platsdel? =)

kör ni med 10w-40 eller 5w-40 till 4t maskinerna?

behöver man termostaten eller kan man fimpa och orginal slangarna med silicon slangar?

tog av kedlan och tänkte lägga den i ett bad så skiten får lösa upp ordentligt.
blev då lite fundersam..
när ja körde cross förr så la man ner kedjan i lacknafta eller motorolja..
lever samma filosofi kvar att man ska de?

vore himlans tacksam för svar



på min 03:a så sitter blinkersen med ett stag bakom lampan, fäst i övre styrkronan

Tjoho grattis till en fin maskin, börjar den låta som en diesel motor från motorn så är de kilen till drivaxeln, inget allvarligt men de låter ju inge kul, kosar ca. 500 kr att fixa. så du vet till sen. Har lossnat på alla mina 525er =D

Jag kör med 10w50 SBK racing.
skönt med 50 då man piskar den under varma sommar dagar.
Men så här vintertid är de bättre med 10w40 lr 5w40.

:tummenupp
 

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
Nån som satt dit temp mätare för olja eller vatten? vad kostar det isåfall och vart sätter man dit det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nån som satt dit temp mätare för olja eller vatten? vad kostar det isåfall och vart sätter man dit det?

Vad skall du med informationen till?

När det kokar går den för varmt, För kallt går den inte vid annat än -20c. Oljetemp kan du mäta vid oljepåfyllningen om du absolut vill....
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Tjoho grattis till en fin maskin, börjar den låta som en diesel motor från motorn så är de kilen till drivaxeln, inget allvarligt men de låter ju inge kul, kosar ca. 500 kr att fixa. så du vet till sen. Har lossnat på alla mina 525er =D

Jag kör med 10w50 SBK racing.
skönt med 50 då man piskar den under varma sommar dagar.
Men så här vintertid är de bättre med 10w40 lr 5w40.

:tummenupp

Har du någon bild på den där kilen? Blev lite nyfiken på den.
Inte för att min 525 låter som en diesel men nått lever fan. Spänner jag kedjan så blir det bättre. växlar man ner så blir det bättre. Att ligga på 6:an i lite lägre hastigheter gör att det låter en del del, verkar som kedjan hoppar och slår.
Behöver ju inte ha nått med kilen du nämner men blev nyfiken på vad det är för nått.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du någon bild på den där kilen? Blev lite nyfiken på den.
Inte för att min 525 låter som en diesel men nått lever fan. Spänner jag kedjan så blir det bättre. växlar man ner så blir det bättre. Att ligga på 6:an i lite lägre hastigheter gör att det låter en del del, verkar som kedjan hoppar och slår.
Behöver ju inte ha nått med kilen du nämner men blev nyfiken på vad det är för nått.

Det är fullkomligt normalt på en stånka man kör på för låg växel...
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Det är fullkomligt normalt på en stånka man kör på för låg växel...

Jag förstår det, men jag är ändå intresserad av vad det är för vanligt problem som det pratas om ovan.
Tänkte om det hade ett samband. Det låter ganska mycket från min hoj. Märks inget på min väns exc. Men det kan lika gärna vara min kedja som gillar att sträcka på sig hela tiden så jag kör runt ned den för slapp.
Måste köra strax över 80km/h på 6:an för att inte få ljudet (orginal drevning har jag för mig). Men som sagt, spänner jag kedjan blir det ju bättre.


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Någon som har bilder/lösning på hur blinkers är infästa i fram på 525 kåpan. ( jag har 625 med 525 kåpa )
Sitter dom i samma hål som gummi klämmorna runt gaffeln?

Blinkers fram är fästa i en metallbygel som sitter fastskruvad med samma bultar som hastighetsmätaren.

Edit: Som väl för övrigt är samma sätt som de är fästa på LC4or?
 
Last edited:

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
54806003000 heter standardlocket på luftburken och sitter på alla KTM så det passar. 59206003600 heter SXS locket som är färdigt med ventilation och det passar 2004-2006 på alla och fram till 2007 på EXC/SMR (SX bytte till nya motorn och ramen 2007)

kollade vad SXS locket kostade... 861kr!!

orginal locket kostade typ 140kr :tummenupp

Nån som vet hur stora hål man ska göra i kåpan? antar att man kan ta en hålsåg och göra ett par hål sen fästa ett finmaskigt nät på insidan?[/QUOTE)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
54806003000 heter standardlocket på luftburken och sitter på alla KTM så det passar. 59206003600 heter SXS locket som är färdigt med ventilation och det passar 2004-2006 på alla och fram till 2007 på EXC/SMR (SX bytte till nya motorn och ramen 2007)

kollade vad SXS locket kostade... 861kr!!

orginal locket kostade typ 140kr :tummenupp

Nån som vet hur stora hål man ska göra i kåpan? antar att man kan ta en hålsåg och göra ett par hål sen fästa ett finmaskigt nät på insidan?[/QUOTE)

bara o såga =)
kolla mitt garage. det har jag sågar själv. limmade några lager svart myggnät på insidan efteråt.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Borrade du först hål och sågade sen med bågfilblad eller? Måste va svårt att få kanterna snygga...

hmm. kommer dåligt ihåg. borra hål är en bra början. jag tror jag körde med sticksåg. kanterna blir nog fucket vilket som. såga lite i det du ska ta bort först o se vad som blir snyggast. testa o jämna till kanterna med ett fint sandpapper kanske.
 

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
hmm. kommer dåligt ihåg. borra hål är en bra början. jag tror jag körde med sticksåg. kanterna blir nog fucket vilket som. såga lite i det du ska ta bort först o se vad som blir snyggast. testa o jämna till kanterna med ett fint sandpapper kanske.

Jag stal din ide litegrann..

Skar ut Ktm i plasten, fast lite mindre än vad du hade.. Å inga ränder under heller, tror att det borde räcka med bara KTM.

Jag skar med en tapetkniv, man får skära i flera omgångar så går det fint :)
 

axelsson_vpg

Guest
Har du någon bild på den där kilen? Blev lite nyfiken på den.
Inte för att min 525 låter som en diesel men nått lever fan. Spänner jag kedjan så blir det bättre. växlar man ner så blir det bättre. Att ligga på 6:an i lite lägre hastigheter gör att det låter en del del, verkar som kedjan hoppar och slår.
Behöver ju inte ha nått med kilen du nämner men blev nyfiken på vad det är för nått.

Tjabba!

Jadu! Ingen bild har jag men, tänk att du tar en guld tia och kapar den. Så ser kilen ut =)

Lite sent svar, hur har det gått? FAN grabbar, snart får vi dra igång 525orna! =D
 

axelsson_vpg

Guest
Nån som sitter på en bromspump med separat oljehållare, bromsslang som räcker bak och 56-60t drev till Rmz ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top