KTM 525 mod-tråden

Det är fullkomligt normalt när man står och fulgasar så. När du stänger trotteln medan accpumpen fortfarande sprutar går det tokfett en halv sekund och förbränning sker i avgasystemet.
 
läst i andra trådar att det kan bero på att avgassystemet inte är riktigt tätt. gör det att blandningen blir mer optimal då och därmed tänder?

gör jag rätt i att kanske dra ner lite på blandskruven, tomgången är iofs bra nu men..?
 
läst i andra trådar att det kan bero på att avgassystemet inte är riktigt tätt. gör det att blandningen blir mer optimal då och därmed tänder?

gör jag rätt i att kanske dra ner lite på blandskruven, tomgången är iofs bra nu men..?

Har man ett läckande avgasystem kommer där in syre och vips så brinner det.... Är det jobbigt kan man lägga energi på att täta systemet men det är helt ofarligt och tätningen brukar ändå inte bli bra på raceystem...
 
Däck

Vad kör ni för med för däck på era 525'or, vad är ni nöjda med?
Mitt bakdäck som suttit sen -03 är helt nerslitet, sitter på Pirelli mt60 fram och bak och tänkte byta båda. Kör uteslutande gata.
 
Vart köper man komplett svart plast billigast, Ktm handlarn ligger på ca 2200 sek, läst att folk handlat betydligt billigare men vart?
mvh
 
Jag tänkte lacka om min 525a i någon galen färg... vad som helst egentligen, men eftersom bakdämparen fortfarande är orange måste det vara en färg som inte skär sig för hårt mot den.

Jag har funderat på...

Ljusblå
Husagul eller gräddgul?
En svensk tiger randig
Zebrarandig
En jävla massa klistermärken / sprayade mönster?

Det gör inget att den blir ful... men jag orkar inte med den traditionella orangea, svart eller vit.

Juste, även tanken är ju orange så... gul funkar nog inte.
 
Last edited:
Jävla skit

Jag bytte olja och filter, hällde i 1 liter men det syntes inte i glaset så jag for och köpte en till som jag hällde i 2dl av... alltså 1,2l och det trodde jag skulle räcka eftersom 1 liter är normalt? Tänkte att de där 2dl extra behövdes säkert eftersom jag bytt filter...

MEN, jag var ut och körde nu och fick aldrig oljan att nå övre kanten... trots varm motor ligger den jävlar i botten av glaset. Absolut botten! Jag måste vicka den ganska mycket åt höger för att oljan ska nå upp till övre kanten.

Så nu har jag hällt i 2dl till och det börjar se bra ut.

1,4dl olja. Är det bra? Boris?
 
oljan syns knappt på min heller när den e varm. men om du vet det ska vara 1.2l vid filterbyte varför häller du då på mer?
 
oljan syns knappt på min heller när den e varm. men om du vet det ska vara 1.2l vid filterbyte varför häller du då på mer?


På min ska det vara 1.2 med filter.. syns inget på glaset då...

Därför kör ja ner 1.35 liter så de är just över halva.. Hojen tickar inte lika mkt då heller, så de måste fan vara för lite med 1.2..
 
oljan syns knappt på min heller när den e varm. men om du vet det ska vara 1.2l vid filterbyte varför häller du då på mer?

För att den syntes inte i glaset!? :va

Nu däremot med 1.4l går det precis över halv redan KALL... har inte hunnit se var den hamnar varm men skulle inte förvåna mig om hela glaset blir fyllt.

Klarar den av att spotta ut själv eller ska jag tömma någon dl?

Lite orolig att det ska bli för hårt tryck i vevhuset? Tyckte jag hörde att något sådant kunde hända om man hade för mycket olja...
 
Last edited:
angående oljan. skit i vad det ska hällas i enligt boken. några siffror på ett papper hjälper inte om pumpen börjar suga luft. häll i så det kommer upp i rätt nivå istället. om det sen är 1 eller 5 liter spelar ingen roll. gå efter nivån!
 
Lägger in en bild på min 525:a efter några timmar i garaget :rolleyes:
Gaffelsbensskydden e på ingång o kedjan hänger på tork efter rengöring.
 

Bifogat

  • DSC01131.jpg
    DSC01131.jpg
    258.6 KB · Visningar: 236
  • DSC01137.jpg
    DSC01137.jpg
    253.6 KB · Visningar: 195
  • DSC01146.jpg
    DSC01146.jpg
    234.9 KB · Visningar: 183
Last edited:
Har försökt söka, men hittar ingen bra information..
Ska sätta dit ett tändlås på min 525 -06, men behöver ha något elschema på hur det ska kopplas. Vill helst ha så elen till både tändspolen och startknappen dödas.
Som jag förstått det kan man förbruka elen om man bara dödar till tändspolen, genom att man kan köra startmotorn? Dvs, hojen startar inte men 12-åriga grabbar kan ha skitskoj genom att torrvarva startmotorn...
Kanske behövs något relä?
Nåja, är tacksam för tips.

Kommer troligtvis att använda tändlås från en 2011 530 EXC USA modell (78011065100).
 
Ny i det underbara KTM träsket så en liten newbie fråga

Letar en ny ram till min 520 EXC 02a, motorn(04a) har jag förstått att den passar i alla 525 ramar. Men sen då, är det plasten och tanken som inte passar från de äldre ramarna på de nya? Mottages gärna tips vart man finner en ram eller hoj med rasad motor.

//Jimmy
 
Last edited:
hjälp !

Någon som kan hjälpa till med artnr eller bild på generatorkåpan till en 525 exc -05 kan ikke finna varken bild eller artnr i ktm-katalogen....

Min polare skulle behöva köpa en ny då den som sitter på är lagad med kemisk metall av tidigare ägare.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top