KTM 450 exc

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Sitter och funderar på att köpa en KTM 450 EXC 08-09 för att ha som enduro/isåka/motard. Lite allround sådär :)

Funkar dom bra för motardåka eller ska man satsa på en 530?
Känns lite som att en 530 kan bli för mycket i skogen, så därför börjar jag fnula på en 450.

OM man nu tycker att lite mer mos behövs, finns det big bore kit till dom?
Vet att det finns 540 kit fram till -07 iaf.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Sitter och funderar på att köpa en KTM 450 EXC 08-09 för att ha som enduro/isåka/motard. Lite allround sådär :)

Funkar dom bra för motardåka eller ska man satsa på en 530?
Känns lite som att en 530 kan bli för mycket i skogen, så därför börjar jag fnula på en 450.

OM man nu tycker att lite mer mos behövs, finns det big bore kit till dom?
Vet att det finns 540 kit fram till -07 iaf.

450 är en fin medelväg, kanske lite trist på gatan rakt fram.. men det är ju 530:in den med!
det går å köra storhoj iskogen med men det är jobbigt när man är trött och det blir man snabbt:näsblod
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sitter och funderar på att köpa en KTM 450 EXC 08-09 för att ha som enduro/isåka/motard. Lite allround sådär :)

Funkar dom bra för motardåka eller ska man satsa på en 530?
Känns lite som att en 530 kan bli för mycket i skogen, så därför börjar jag fnula på en 450.

OM man nu tycker att lite mer mos behövs, finns det big bore kit till dom?
Vet att det finns 540 kit fram till -07 iaf.

Enduro...är som sagt lite utnött begrepp, mycket beror på vad du menar med enduro...

En 530 är åt h-vete för mycket för en någorlunda ovan motionär i riktig, svensk, skitjobbig enduro.
Men det är en 450 med å andra sidan.

450n är en bra kombo för det du funderar på, men lite åt andra hållet - vad menar du med motard... :hihi På riktigt, eller svina runt på slangen i stan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter och funderar på att köpa en KTM 450 EXC 08-09 för att ha som enduro/isåka/motard. Lite allround sådär :)

Funkar dom bra för motardåka eller ska man satsa på en 530?
Känns lite som att en 530 kan bli för mycket i skogen, så därför börjar jag fnula på en 450.

OM man nu tycker att lite mer mos behövs, finns det big bore kit till dom?
Vet att det finns 540 kit fram till -07 iaf.

Skall du åka is och motard är 530 absolut att föredra, ja den är sämre i skogen då den har way too much effekt och gyrokrafter för en svensk motionär. Du kommer att köra slut på dig snabbare men med ett leende på läpparna. 450 på gata är däremot ganska trist då där finns ont om vägar som är kurviga nog för att man inte skall behöva ladda järnet med en liten motor. För gokartbanor eller tävlingsmotard är 450 däremot kanon.

Ja det finns bigbore-kit till både 450 och 530 men de är dyyyra.
http://thumperracing.net/index.php?route=product/category&path=37_39_79
 

rama_maiden

V-POWER
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Märsta
Hoj
KTM 450 SM
Tja,
Glad ägare till en 450 exc-03 SM.:yoparty Kan inte särskild mycket om den förutom det jag har läst på olika forum.Vad är skillnaden mellan 03 och 04, vad ni har gått igenom med just den cykeln och övriga kommentarer uppskattas.:)
 

Eriksson..

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
grushålan
Hoj
ktm 530
Sitter och funderar på att köpa en KTM 450 EXC 08-09 för att ha som enduro/isåka/motard. Lite allround sådär :)

Funkar dom bra för motardåka eller ska man satsa på en 530?
Känns lite som att en 530 kan bli för mycket i skogen, så därför börjar jag fnula på en 450.

OM man nu tycker att lite mer mos behövs, finns det big bore kit till dom?
Vet att det finns 540 kit fram till -07 iaf.
530 funkar fint i skogen då den har en väldigt lugn och fin gång, har haft både 450 och 530 och skulle rekommendera 530in alla gånger om man även ska ha den som motard
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Tackar för tipsen!

Tyvärr får nog geggmoppe vänta tills nästa år, ser ut att få lägga ner 20-30k på det äckliga aset till biljävel nu...
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Har köpt en KTM 450exc 03a där jag upptäckte att motorn låter "tystare och renare" när jag drar in kopplingen under tomgång. När jag inte drar inte kopplingen hör jag ett litet "metalliskt" ljud när den står och puttrar. Inget jättehögt men det är skillnad på när man drar in kopplingen och inte. Är detta normalt?

Hur stor mängd kylarvätska ska det vara i kylaren på en 450 03a? tänkte tömma och fylla på med nytt.

Någon som har tips på hur man kan återuppliva ett batteri som stått i 2år, har en optimate sp 2, där det står att batteriet är väldigt svagt och ev sulfaterat. läst att "Laddning av svårt sulfaterade batterier
Ett svårt sulfaterat batteri laddas bäst med låg medelström under en längre tid.
Det vanligaste och enklaste sättet är att ladda med en ström på ca 1% av batteriets märkkapacitet under 2 till 14 dygn beroende på sulfateringsgraden.
Om laddningseffekten är begränsad så att inte temperaturen blir för hög kan man också lösa upp blysulfatkristaller med någon form av pulsladdning ungefär som den underhållsladdning vi har i våra oreglerade laddare.

Det är emellertid viktigt att laddningseffekten begränsas eftersom i stort sett all energi som tillförs batteriet under en rekonditioneringsladdning blir värme och gasutveckling.
" kanske fungerar eller inte får se då.

Vilken viskositet kör ni på? vår/sommar då, inte minus. 10/40 fungerar va?

Någon som kan tips om vart man köper billiga/bra oljefilter till den? , ex. hilfo, Kn-filter

Vad ska ske för att tripp och timräknaren ska nollställas?

hoppas på lite tips då:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att ljudet förändras när man drar in kopplingen är vanligt. Detta innebär att lådan slutar snurra och den slammrar ju alltid lite. Man fyller på tills det är fullt i kylet, typ en liter går i. Släng batteriet.

10w40 eller 15w50 duger utmärkt för allt utom isåka.

Köp KTM original oljefilter eller Mahle.

Slut på batteri. Sitter ett klockbatteri internt som dör med åldern och då tappar datorn minnet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
BTW om någon har en 450/530 EXC icke RFS dvs 08-12 så har jag ett komplett packningskit jag hittade när jag städade garaget. Jag har inga sådana motorer så det bytes mot donation till Rädda barnen. Pris på 24mx 1495kr.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har köpt en KTM 450exc 03a där jag upptäckte att motorn låter "tystare och renare" när jag drar in kopplingen under tomgång. När jag inte drar inte kopplingen hör jag ett litet "metalliskt" ljud när den står och puttrar. Inget jättehögt men det är skillnad på när man drar in kopplingen och inte. Är detta normalt?

Hur stor mängd kylarvätska ska det vara i kylaren på en 450 03a? tänkte tömma och fylla på med nytt.

Någon som har tips på hur man kan återuppliva ett batteri som stått i 2år, har en optimate sp 2, där det står att batteriet är väldigt svagt och ev sulfaterat. läst att "Laddning av svårt sulfaterade batterier
Ett svårt sulfaterat batteri laddas bäst med låg medelström under en längre tid.
Det vanligaste och enklaste sättet är att ladda med en ström på ca 1% av batteriets märkkapacitet under 2 till 14 dygn beroende på sulfateringsgraden.
Om laddningseffekten är begränsad så att inte temperaturen blir för hög kan man också lösa upp blysulfatkristaller med någon form av pulsladdning ungefär som den underhållsladdning vi har i våra oreglerade laddare.

Det är emellertid viktigt att laddningseffekten begränsas eftersom i stort sett all energi som tillförs batteriet under en rekonditioneringsladdning blir värme och gasutveckling.
" kanske fungerar eller inte får se då.

Vilken viskositet kör ni på? vår/sommar då, inte minus. 10/40 fungerar va?

Någon som kan tips om vart man köper billiga/bra oljefilter till den? , ex. hilfo, Kn-filter

Vad ska ske för att tripp och timräknaren ska nollställas?

hoppas på lite tips då:)

Om du inte fick me böcker till hojen så kan du söka reservdelar samt uppgifter om olja kylvätska samt hur man ställer hastighetsmätaren.... http://ktmshop.se/index.php?action=showCategories&id=797
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
450 exc jämfört med 525 exc rent storleksmässigt. Är dem lika höga/långa m.m.
Det enda som skiljer dem åt är väl storleken på kolven i cylindern? De bygger väl på samma ram och skit
tänker på 2003 årsmodeller
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
450 exc jämfört med 525 exc rent storleksmässigt. Är dem lika höga/långa m.m.
Det enda som skiljer dem åt är väl storleken på kolven i cylindern? De bygger väl på samma ram och skit
tänker på 2003 årsmodeller

Jag har inte hitta någe annat förutom texten "450 exc" å "525 exc"... Kanske finns någe till...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
450 exc jämfört med 525 exc rent storleksmässigt. Är dem lika höga/långa m.m.
Det enda som skiljer dem åt är väl storleken på kolven i cylindern? De bygger väl på samma ram och skit
tänker på 2003 årsmodeller

Det är cylinder och kolv som skiljer samt dekalerna där modellbeteckningen står.
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
JPT och Boris JR, jag var ute och körde en sväng idag och cykeln gick väldigt bra men jag har supersvårt att få i neutralen om man står vid ett rödljus om man då har växel i. Ligger man på ettan och ska lägga i friläge hoppar växeln i till 2an även om jag försöker dutta.
Kommer jag i lite rull på 1an och lägger i friläget i farten går det lättare men inte när jag står still då går den direkt till 2an.

På min 660 är friläget mycket tydligare och går i lätt från 1an till friläge vid stillastående

Vad kan detta bero på, kan inte hjälpa med att byta olja bara? eller är det nåt som är knas ev.?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
JPT och Boris JR, jag var ute och körde en sväng idag och cykeln gick väldigt bra men jag har supersvårt att få i neutralen om man står vid ett rödljus om man då har växel i. Ligger man på ettan och ska lägga i friläge hoppar växeln i till 2an även om jag försöker dutta.
Kommer jag i lite rull på 1an och lägger i friläget i farten går det lättare men inte när jag står still då går den direkt till 2an.

På min 660 är friläget mycket tydligare och går i lätt från 1an till friläge vid stillastående

Vad kan detta bero på, kan inte hjälpa med att byta olja bara? eller är det nåt som är knas ev.?

Har likadant på en -03 450 exc.... Liknande på 530 också, men hur lätt som helst på 640 å 660 då...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top