KTM 450 exc

Skall du mest åka grusväg så är 530 absolut att föredra. Den är lite mer krävande vid brötenduro men ack så mycket trevligare när det öppnar upp och blir stig/väg.

Tidiga cyklar av nya motorgenrationen har en del barnsjukdomar så de bör vara åtgärdade. Pbox mellan motor/låda och kolvringar som tappar spänsten är två saker.

Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D
 
Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D

450 fungerar som en fin medelväg :)
Råkar ha en till salu oxå!

en -10:a med 128,5 h. på mätaren.
Nytt drivpaket och däck
 
Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D

Du är inne på rätt spår me val av hoj för ändamålet... Skillnaden mellan 450 å 530 är inte jätte stor... Om du är rädd för att de är för mycke drag i 530 så finns de ju gas att reglera kraften då.... Var ute igår me min systerdotter på 15år i skogen å hon åkte runt på 530 då...
 
Någon som bytt packboxen vid kickaxeln?

Går det att byta den utan att plocka bort motorkåpan? Tips och trix sökes :)
 
Går utmärkt att byta på plats. Har själv använt mig av ett sådant här verktyg som visas på bild i tråden: http://forum.soe.se/showthread.php?39276-S%F6ker-ett-verktyg.-Packbox-urtagare dock från biltema. Annars kan man dra i en skruv av lämplig storlek och jobba ur packboxen. Lycka till!

// Jones

Tack för tipset!
Fick inte bort packboxen ändå, fick ta bort sidokåpan. Gör man det försiktigt så behöver man inte byta packning där heller. Packboxen satt riktigt hårt. Skruvmejsel och hammare från insidan fick det bli. Sen hammare för att få ner den nya packboxen. Tips till andra som ska byta: Var försiktig när ni sätter på kåpan med packboxen, den fastnar lätt i kickaxeln och kan gå sönder på det sättet. Mycket olja och försiktighet så går det bra.
 
2012-05-23-141.jpg

Den inringade pillidutten, vad har den för funktion? bilden tagen på undersidan av förgasaren. Vänder man på "locket" ser det ut som en backventil. Ska denna grej kunna röra på sig? Jag är novis på förgasare...
 
View attachment 362357

Den inringade pillidutten, vad har den för funktion? bilden tagen på undersidan av förgasaren. Vänder man på "locket" ser det ut som en backventil. Ska denna grej kunna röra på sig? Jag är novis på förgasare...

Och du skruvade isär accpumpen bara för att titta eller? Ja den skall kunna röra sig, ge gas snabbt så skall du se att den rör sig, det är änden på länkaget som driver accpumpen.

Ge fan i att pilla med en FCR om du inte vet vad du håller på med. De är avancerade konstruktioner och klåpare orsakar fler fel än de löser när de skruvar med dem.
 
Och du skruvade isär accpumpen bara för att titta eller? Ja den skall kunna röra sig, ge gas snabbt så skall du se att den rör sig, det är änden på länkaget som driver accpumpen.

Ge fan i att pilla med en FCR om du inte vet vad du håller på med. De är avancerade konstruktioner och klåpare orsakar fler fel än de löser när de skruvar med dem.

haha tack för tipset! Alltid lika trevlig ton i dina tips Boris! Ska genast donera lite till barnbyarna.
 
haha tack för tipset! Alltid lika trevlig ton i dina tips Boris! Ska genast donera lite till barnbyarna.

Tittar du dig omkring i KTM 450/525/625/640/660 trådarna så ser du massor av folk med förgasarbekymmer. 80% av de bekymren består av att någon klåpare har varit inne i förgasaren och skruvat och inte förgasarfel i sig.

Sålänge man inte skall hålla på och greja med förgasaren är det ytterst ovanligt att en FCR strular. Det händer att lågfartsmunstycket oxiderar om cykeln står still länge utan att förgasaren är dränerad, vidare så spricker accpumpsgummit av ålder eller kärvar pga dålig skötsel. När folk däremot börjar montera Boyesen quickshot, gör en o-ringsmod, försöker ställa flottörnivån, rengöra förgasaren etc så kommer problem i mängder.

Så ett hett tips är att: Är du inte duktig på att skruva förgasare så låt bli en FCR.
 
Okej, tack för DET svaret. Jag har inte gjort mer än skruvat bort locket till acc-pumpen samt underdelen av förgasaren för att just komma åt munstyckena. Resten är för mig grekiska, alltså har jag inte gett mig på mer.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top