Har köpt en KTM 450exc 03a där jag upptäckte att motorn låter "tystare och renare" när jag drar in kopplingen under tomgång. När jag inte drar inte kopplingen hör jag ett litet "metalliskt" ljud när den står och puttrar. Inget jättehögt men det är skillnad på när man drar in kopplingen och inte. Är detta normalt?
Hur stor mängd kylarvätska ska det vara i kylaren på en 450 03a? tänkte tömma och fylla på med nytt.
Någon som har tips på hur man kan återuppliva ett batteri som stått i 2år, har en optimate sp 2, där det står att batteriet är väldigt svagt och ev sulfaterat. läst att "
Laddning av svårt sulfaterade batterier
Ett svårt sulfaterat batteri laddas bäst med låg medelström under en längre tid.
Det vanligaste och enklaste sättet är att ladda med en ström på ca 1% av batteriets märkkapacitet under 2 till 14 dygn beroende på sulfateringsgraden.
Om laddningseffekten är begränsad så att inte temperaturen blir för hög kan man också lösa upp blysulfatkristaller med någon form av pulsladdning ungefär som den underhållsladdning vi har i våra oreglerade laddare.
Det är emellertid viktigt att laddningseffekten begränsas eftersom i stort sett all energi som tillförs batteriet under en rekonditioneringsladdning blir värme och gasutveckling." kanske fungerar eller inte får se då.
Vilken viskositet kör ni på? vår/sommar då, inte minus. 10/40 fungerar va?
Någon som kan tips om vart man köper billiga/bra oljefilter till den? , ex. hilfo, Kn-filter
Vad ska ske för att tripp och timräknaren ska nollställas?
hoppas på lite tips då