Ktm 1290 s 2017-

Testade sd 1290 igår. Riktigt besviken faktiskt. Bra med vrid men på lite varv så var den inte alls rolig. Man kommer från en radfyra där effekten bara ökar med varvet så det är kanske därför. Hade hört att sd 1290 skulle vara något i hästväg men det blir att hänga kvar vid min 10år gamla hoj ist.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Testade sd 1290 igår. Riktigt besviken faktiskt. Bra med vrid men på lite varv så var den inte alls rolig. Man kommer från en radfyra där effekten bara ökar med varvet så det är kanske därför. Hade hört att sd 1290 skulle vara något i hästväg men det blir att hänga kvar vid min 10år gamla hoj ist.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Du kanske skulle ha provat Super Duken istället? :va
 
Nice! :tummenupp
Hur funkade dom då, var det mer i din smak? :)
Rent känslomässigt är ju super duke r och gt roligast men 1290 adventure s är bekvämast.
Men det är 1290 motorn som enligt mig är överhipad. Har nu kört både super duke r 2015 och 2017. Jag trivs inte alls med de korta växlarna och avsaknaden på effekt på varv. Visst den går fortare än min nuvarande nakenhoj men accelerationsmässigt så är min vassare. Vilket är konstigt då super duken är båda lättare och ska ha ner effekt.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Rent känslomässigt är ju super duke r och gt roligast men 1290 adventure s är bekvämast.
Men det är 1290 motorn som enligt mig är överhipad. Har nu kört både super duke r 2015 och 2017. Jag trivs inte alls med de korta växlarna och avsaknaden på effekt på varv. Visst den går fortare än min nuvarande nakenhoj men accelerationsmässigt så är min vassare. Vilket är konstigt då super duken är båda lättare och ska ha ner effekt.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Som tur är finns det många hojar kvar för dig att prova! :)

För mig räcker motorn mer än väl (kör sällan sport/street ens) men jag kommer från en Transalp och en Tiger 800 så jag har lite andra referenser. ;)
 
Rent känslomässigt är ju super duke r och gt roligast men 1290 adventure s är bekvämast.
Men det är 1290 motorn som enligt mig är överhipad. Har nu kört både super duke r 2015 och 2017. Jag trivs inte alls med de korta växlarna och avsaknaden på effekt på varv. Visst den går fortare än min nuvarande nakenhoj men accelerationsmässigt så är min vassare. Vilket är konstigt då super duken är båda lättare och ska ha ner effekt.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Vad kör du för hojj nu?
Det låter som du körde med alla hjälpsystem på.
 
Vad kör du för hojj nu?
Det låter som du körde med alla hjälpsystem på.
Jag kör en 2007 fz1 bara med diverse mods.
Körde med dom i sportläget men ja antispinn, antiwheelie mm var ju påslaget men i lite högre fart borde det ju inte spela någon roll?
KTM hade en provkörningsdag så dom ville inte att vi skulle slå av säkerhetssystemen.


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Jag kör en 2007 fz1 bara med diverse mods.
Körde med dom i sportläget men ja antispinn, antiwheelie mm var ju påslaget men i lite högre fart borde det ju inte spela någon roll?
KTM hade en provkörningsdag så dom ville inte att vi skulle slå av säkerhetssystemen.


Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Jag har kört två FZ1 och dom har inte nått att komma med mot en Superduke 1290.
Det är den tröttaste 150hk 1000cc motorn jag kört.

När jag körde 2015 version med MTC på så var den väldigt sansad och lugn.
Kändes sjukt tråkig.
Stängde av MTC samma gissar jag som att stänga av allt på 2017 version.
Då blev den helt sanslös, det var som den fick steroider i sig.
Det var powerwheelies ända till fyrans växel och det gick undan.

1290r gör 0-200 på 7,2sek
FZ1 0-200 på 10,3 sek.

- - - Updated - - -

Vad ska man med QS till på en touringhoj?

Slippa använda kopplingen.
 
Last edited:
Jag har kört två FZ1 och dom har inte nått att komma med mot en Superduke 1290.
Det är den tröttaste 150hk 1000cc motorn jag kört.

När jag körde 2015 version med MTC på så var den väldigt sansad och lugn.
Kändes sjukt tråkig.
Stängde av MTC samma gissar jag som att stänga av allt på 2017 version.
Då blev den helt sanslös, det var som den fick steroider i sig.
Det var powerwheelies ända till fyrans växel och det gick undan.

1290r gör 0-200 på 7,2sek
FZ1 0-200 på 10,3 sek.

- - - Updated - - -



Slippa använda kopplingen.
Jo fz1 utan mods är inte så pigga men med det jag gjort så blir dom totalt annorlunda. Har inte blivit ifrånåkt av någon nakenhoj i 1000cc klassen än.
Kört ifrån 3 st 1290r till en bit över 200 sen gör dom där extra 300cc sitt och ktm:en seglar ifrån. Såklart kan det bero på förarna också.
Får jag chansen ska jag absolut testa någon och stänga av hjälpsystemen :)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Last edited:
Slippa använda kopplingen.

När blir det jobbigt med koppling på en touringhoj?? Nä fan det känns som oerhört bortkastade pengar men det kanske är jag som är tråkig och inte fattar grejen. Det var det enda jag hakade upp mig på i denna tråd :lol
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top