Krocktester olika MC modeller

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Ramlade över DENNA på SVT idag.

Tror ni detta kommer påverka konstruktörerna där ute i världen? :D

Kommer vi få se airbags på våra framtida hojar?

Hade även varit intressant med lite fler olika typen av räcken i testet.
 
Hmm.. Boxer som sticker ut mycket skyddar sakerna som kan gömma sig bakom cylindrarna... Det var ju överraskande.
Krockkuddar som ska skydda benen, undrar hur de tänkt sig den biten...

Men först är de väl inte? Har alldeles för mig att jag läst om ett liknande test för en handfull år sedan.
 
jag vet inte om det här säger så mkt, varje olycka ser ju olika ut, en del kör rakt in i, andra har lagt hojen och glider in i föremål, andra kör high o low side.
Personligen tror jag inte mc är lika lätt som bil när man skall göra säkerhet och mäta säkerhet för i bilen är man fast i en låda, på mcn är man mycket mer fri för olika möjligheter.
det är nog utrustningen som får bli de som skall satsas på enl mig, den sitter på oss och göra den bättre är ju inte fel, det är den som skyddar våran kropp som antagligen kommer att lämna hojen väldigt tidigt i själva olycksscenariot
 
Jag tror att det viktiga är aktiva förebyggande säkerhetslösningar på MC . Det kan handla om ABS bromsar och tractioncontrol m.m. Dessa förebygger ett flertal allvarliga olycksorsaken.

Förövrigt så kommer ofta föraren att lämna MC i ett tidigt stadium. Då behövs bra skyddsutrustning på föraren.

Skall föraren " hållas" kvar på MC krävs en form av störtbåge som fälls upp vid en olycka. Detta för att inte krossas av sin egen MC. Det finns säkert airbags som skydda från vissa skador på lårben som slår styret o.s.v.

Ett problem är att föraren ofta är den första som träffar som föremål med T.ex ben. Det gör att en airbag blåses upp något försent. Det är betydligt enklare på en bil där deformationen startar redan vid stötfångaren.
 
Last edited:
ABS är väl bra på touring hojar och liknande. Men tror airbag mm gör sig bättre på föraren än på mcn. Med möjligt undantag för model bmw c1 :gnissla
 
Ah! Det är alltså inte räckena det är fel på - det är självklart motorcykeldesignen. :näsblod
Så dumma vi är.

Om man bara ändrar lite på denna motorcykeldesign så den passar bättre in i bilsverige, så finns det plats för utriggare som tar smällarna, nödvändigt antal krockkuddar, bälten, hjälpsystem...

Messerschmitt-1958-KR201_zpslge1ae2t.jpg


...och till och med något extra hjul så motorcykeln blir sådär bilpålitlig så man kan börja pressa in den i bilformlerna man har att beräkna allt annat med.


Noll vision strikes again.
 
Hittade mer från samma ställe, verkar som de håller på med nya vägräcken till oss också!

Filmen visar krockprov med mc mot vägräcke som försäkringsbolaget Folksam låtit VTI genomföra på institutets utomhuskrockbana i Linköping 2015. Krockproven ingår som del i ett projekt där Folksam har studerat mc-olyckor. I krockproven är olika mc-skydd (underglidningsskydd) monterade på ett standardvägräcke med W-profil.
 
1:30... Bryta nacken. :3freak


Ulvhamne du som själv har varit med om en olycka, hur mycket hinner man egentligen reagera när skiten väl händer, jag menar man borde/kan reagera på något sätt när man är på väg mot vägräcket eller går det så snabbt så man hinner bara tänka "o shiiit"?
 
Last edited:
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
 
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
Nu kanske jag går emot strömmen, men jag tror att abs-bromsar på hojar ger många en viss falsk säkerhet i att de bara är att "gasa helvet!!!!11 sen bromsa på"
Iofs så tror jag att alla nya antisladd-wheelie-flyga över styret vid inbromsning-etc också ger en falsk säkerhet hos vissa (möjligen från början mer gränstagande) med, hojens system ska ju rädda en så det är bara att panga på.. :glömdet
 
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
Ja, se bara på bilparken, olyckorna har ju inte försvunnit, dom har bara inte blivit lika dödliga pga att bilarna är säkrare, men folk krockar precis lika bra som förr i tiden, möjligen i lite högre hastigheter eftersom bilarna tillåter det :huvet
 
Hmm.. Boxer som sticker ut mycket skyddar sakerna som kan gömma sig bakom cylindrarna... Det var ju överraskande.
Krockkuddar som ska skydda benen, undrar hur de tänkt sig den biten...

Men först är de väl inte? Har alldeles för mig att jag läst om ett liknande test för en handfull år sedan.

Krockkuddar för benen är i princip inget konstigt, Finns bilar som har detta för att skydda fötter/nedre ben mot inträngande pedaler mm vid krock, Knä-airbags finns också på vissa bilmodeller. Klurigheten på en mc är kanske hur/när man skall trigga dem

Det bästa är dock om man lyckas med bilkonstruktionen så inte dessa airbags behövs.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top