Kostnad för hojkort?

Mitt kostade kring 14k. Då körde jag 7 dubbellektioner (dvs 7x80 min), gjorde riskutbildning, teoriprov och uppkörning. Priset inkluderar alla extrautgifter såsom lämp, körkortstillverkning, uppskrivningsavgift på körskola, hyra av hoj till uppkörning osv.

Jag hade ingen att köra privat med, och ingen moppevana innan. Gissar att det är "ungefär så billigt det kan bli" med mina förutsättningar. Kan man övningsköra själv så går det definitivt att få det billigare.

Mitt kostade kring 14k. Då körde jag 7 dubbellektioner (dvs 7x80 min), gjorde riskutbildning, teoriprov och uppkörning. Priset inkluderar alla extrautgifter såsom lämp, körkortstillverkning, uppskrivningsavgift på körskola, hyra av hoj till uppkörning osv.

Jag hade ingen att köra privat med, och ingen moppevana innan. Gissar att det är "ungefär så billigt det kan bli" med mina förutsättningar. Kan man övningsköra själv så går det definitivt att få det billigare.

Exakt så mycket kostade mitt oxå och det känns som att det ofta hamnar kring dom pengarna så länge man inte gör bort sig på proven.

Jag var iaf väldigt säker på både teoriprovet samt uppkörningen och jag har aldrig varit någon plugghäst i skolan så kan jag det så kan nog alla det, gäller bara att vara motiverad till att klara just detta.

Som du märker varierar det mycket... Kan även gå in och läsa på körkortstrådarna 2010 och 2011. Räkna med minst 6000... Sen kan det bli nästan hur dyrt som helst beroende på hur man kör. Rekomenderar att ta någon lektion för att få lite tips inför uppkörning iaf.

Mitt kort räknar jag slutar på ca 17-18kkr

Mitt kostade Teori prov + Uppkörning, körde allt hemma men har också erfarenhet av MC sedan tidigare så det var inga problem.

Konbanan klarade jag galant, hade bara test kört den dagen innan :)

Så skulle säga att mitt kort landade på kanske 2 tusen?

30 000kr? Herregud... :död

Jag tror jag betalade strax över 8000kr för mitt. Av det stod riskutbildningarna för ca 4000kr.

I snitt skulle jag dock säga ca 15000kr för ett körkort. Beror helt enkelt på hur lätt man lär sig och hur van man är tvåhjuliga fordon. Har man lång vana och lätt för att lära sig så kan man komma undan väldigt billigt.
Jo man undrar ju när folk snackar om att de tog kortet för 4.000:- och mitt gick på 30! :huvet

Ska tillägga att jag satte allt på första försöket, teoriprov samt uppkörning, så inga extra utgifter där inte. Puttrade runt mitt i centrala Stockholm så kanske drog upp priset något.

Som sagt, jag tror inte att jag kör direkt dåligt eller så, hade inga problem att köra runt på hojen, växla och "dragläge", på första lektionen, och då var det fräschaste minnet av 2 hjul en cykel jag hade för 10 år sedan. :rolleyes:

strax under 8000 vill jag minnas.

dock så höll körskolan på att sumpa det totalt då dom " glömt "( hade ju bara ringt och påminnt dom tre gånger... :va ) boka uppkörningen så höll inte på att att få ta det förrän nästa år.

men dom lyckades lösa det efter att jag varit skitsur en timme på dom.:D

Tog det förra sommaren och gjorde allting privat och betalade alltså bara det man verkligen måste betala för kortet. Slutade på 4600kr +/- 200kr.

Kostnaden för körkort är ju helt irrelevant om man inte uppger NÄR man tog körkortet. Far min tog säkert sitt körkort för 300 kr, men så var det ju 1963 eller nåt sånt.

Mitt kostade ca 10, och det var 2000. Då fanns inte riskutbildningarna. Körde allt i skola.

Kostnad hojkörkort

Började augusti 08 och klarade första uppkörningen i början på juni 09. Enda sättet för mig att ha råd var att sprida ut det över nästan ett år.

Nu till räkneövningen:
Tillverkning körkortet/Fotografering: 200:-

Optikern: 100:-

Körkortstillstånd: 220:-

Teoribok: 181:- (Kom sen på att jag kunde lånat all teori på biblioteket, men va fan.)

14 lektioner på körskola alltså ca 13 000:- eftersom trafik kostade 1100:- och manöver 900/lektionen och körde mest nötning på manöverbanan.

Lägg till två körningar privat, mer blev det inte. Men handledartillstånd 170:-

Uppkörning 1500:- till vägverket och 1750:- till körskolan.

Alltså totalt 17 121:-. Det här är första gången jag räknat på det och jag trodde det var mindre, ca 12k. Min fru frågade mig vad det kostade att ta körkortet och jag sade "Vet inte, runt 6-7000:-, kanske?"

Skulle aldrig berätta för henne att jag bränt så mycket pengar på mitt mc-körkort, då vill hon ha terrorbalans med IKEA-shopping för samma summa.

Hur som helst, det är värt det. Jag har längtat efter detta i 20 år. Hade det gått på det dubbla hade jag ändå genomfört det.

Men alltså hur kom ni så billigt undan!? Jag fick snyta upp 30 lax för mitt kort, allt kördes på skola. Dryga 1000:- per lektion och det blev väl en 15-20 lektioner, men tyckte inte alls det var en dålig skola, inte heller att jag suger hur mycket som helst... :D

jag gav 18 000 totalt. 9 körlektioner + obligatoriska delar. Satte uppkörning och uppskrivning på första försöket. Hur man kommer ner i 10 lax förstår jag inte - alternativ blåste skolan mig med en sjukt dyr prisbild.

Mitt gick nog på runt 9 tusen förra året, men då körde jag mycket privat. Tog kanske 3 dubbel lektioner + då att jag glömde av att jag hade risk tvåan :P eller vilken det är (den praktiska) så där var ju 1450 kr rakt i sjön :)

Jag betalade ca 6500:-. Tog 3 st lektioner på körskola. Mest för att få lite tips och en liten kontroll att man inte var sämre än man trodde att man var.

Min fru frågade mig vad det kostade att ta körkortet och jag sade "Vet inte, runt 6-7000:-, kanske?"

Skulle aldrig berätta för henne att jag bränt så mycket pengar på mitt mc-körkort, då vill hon ha terrorbalans med IKEA-shopping för samma summa.

Skrattade gott när jag läste detta :tuttar:tuttar:D:D:tummenupp:tummenupp

Jag tog mitt kort 2009 (innan riskutbildningarna infördes) och körde ALLT på körskola. Hade ingen erfarenhet av tvåhjulingar innan. Totalt med lektioner, prov och alla avgifter gick kortet på 15040:- för min del.

Jag siktar på ca 14-15k för mitt lätta kort. 14lektioner har jag tänk, får se hur många som behövs, kommer köra lite hemma också. Hoppas på att senare bara kunna göra uppkörning för tyngre ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman