Kopplingen hugger (CRF)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det var det enda fel som jag brydde mig om på CRFen jag köpte, och tänkte åtgärda det nu innan jag får hem de ombygda dämparna...

Vad är det som gör att det hugger i kopplingen? Blir lite bättre när den är varm...

Okay... Verkar som om det bara är å byta kopplingskorg... Eftersom jag har sluppe detta än så länge så funderar jag på om de e lika bra å köpa en slirkoppling direkt... Vart hittar man sådana i sverige isåfall?

Vad händer om man låter den hugga?? det är väl inget annat i motorn som tar skada, förutom växeldreven kanske?
Jag har lite samma symtom på min hoj, men orkar inte göra något åt det...
dock tvitakt.

ta isär lamellerna. gör rent ordentligt i bensin eller thinner eller nåt annat starkt skit. försök göra rent kopplingskorg o rtyckplatta oxå. oljan geggar igen lamellerna efter ett tag o detta brukar hjälpa. se till att få bort samtliga lameller. ibland brukar de 2 sista stållamellerna kleta fast, en i korgen o en på plattan. sätt ihop i RÄTT ordning. lägg hojen ner på sidan så slipper du tömma oljan. och ja, det funkar på samtliga hojar! :hihi
lycka till
//m

Last edited:
mindraper skrev:
ta isär lamellerna. gör rent ordentligt i bensin eller thinner eller nåt annat starkt skit. försök göra rent kopplingskorg o rtyckplatta oxå. oljan geggar igen lamellerna efter ett tag o detta brukar hjälpa. se till att få bort samtliga lameller. ibland brukar de 2 sista stållamellerna kleta fast, en i korgen o en på plattan. sätt ihop i RÄTT ordning. lägg hojen ner på sidan så slipper du tömma oljan
lycka till
//m
Funkar det allmänt?
Jag har en hoj jag ska sälja som hugger lite, fnulade på att byta hela skiten, men om man kan friska upp kopplingen så...

mindraper skrev:
. oljan geggar igen lamellerna efter ett tag o detta brukar hjälpa. se till att få bort samtliga lameller. ibland brukar de 2 sista stållamellerna kleta fast, en i korgen o en på plattan. sätt ihop i RÄTT ordning. lägg hojen ner på sidan så slipper du tömma oljan. och ja, det funkar på samtliga hojar! :hihi
lycka till
//m

Vilken olja kör du på? :confused: :va

Första alternativet är att prova med en annan oljetyp.

SM 570 RR skrev:
Vilken olja kör du på? :confused: :va

Första alternativet är att prova med en annan oljetyp.

Håller med förgående talare, det första man gör är att testa en annan olja o funkar inte det kan man prova att göra rent lamellerna. 9 gånger av 10 är det oljan som är problemet. Är det inte separat olja på vxl o motor på crfen?

Honung skrev:
Håller med förgående talare, det första man gör är att testa en annan olja o funkar inte det kan man prova att göra rent lamellerna. 9 gånger av 10 är det oljan som är problemet. Är det inte separat olja på vxl o motor på crfen?
Japp det är det! Kanske skulle ta å provköra den innan jag ger mig på det där då, har nyligen bytt olja och inte kört den sen dess ;D

OlleR skrev:
Japp det är det! Kanske skulle ta å provköra den innan jag ger mig på det där då, har nyligen bytt olja och inte kört den sen dess ;D

Gammal olja så brukar den slira på kopplingen
Hugger den på kopplingen så är oftast kopplingskorg sliten,går att avhjälpa temporärt med att fila korgen.

Tjenare OlleR

Du vet att oljan inte var bytt sedan sista turen i höstas och jag hade inte problem med huggande koppling innan den ställdes in under vinten..Kopplingen borde inte vara slut...
Hoppas det blir bra efter olje bytet.. Och hoppas du är nöjd för övrigt

// MaPa

Mapa skrev:
Tjenare OlleR

Du vet att oljan inte var bytt sedan sista turen i höstas och jag hade inte problem med huggande koppling innan den ställdes in under vinten..Kopplingen borde inte vara slut...
Hoppas det blir bra efter olje bytet.. Och hoppas du är nöjd för övrigt

// MaPa
Jag är nöjd oavsätt om kopplingen e kajk eller inte :) Tänk inte på det!

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back