koppling

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
ja har en Yamaha TZR 125 som slirar på kopplinge...

är detta ett vanligt problem??

de e väl bara å byta lameller... suck...

ingen som har speglar som dom vill bli av me??
 
Fluxir skrev:
ja har en Yamaha TZR 125 som slirar på kopplinge...

är detta ett vanligt problem??

de e väl bara å byta lameller... suck...

ingen som har speglar som dom vill bli av me??

ja om det inte är fel inställed eller att vajern e riktigt dålig !
 
.

den slirar tyvärr hela tiden.. mest på höga varv... ja får lixom inte ut draget... man typ slirar iväg på koppling... inte skoj alls..

vad kostar nya lameller??
bara material asså..
 
Re: .

Fluxir skrev:
den slirar tyvärr hela tiden.. mest på höga varv... ja får lixom inte ut draget... man typ slirar iväg på koppling... inte skoj alls..

vad kostar nya lameller??
bara material asså..

nya lameller kostar tror jag mellan 100-400 kr !
beronde på modell !
finns säckert nån annan här som vet bättre !
 
om dom kostar mellan 100 å 400:- så ser ja itne nån anledningå köra på dom gammla längre.. e det bökit å byta dom??

om man ändå hålls å skruvar... borde man byta typ kolvringar oxå??? å vad kostar d??
 
Det är bit av kaka att byta dom! Byt fjädrar till en hårdare variant också! Kostar en 100:ing. Kika på stålplattorna också, kanske behövs blästras lite lätt eller bytas ut. ringar kostar nån hundring eller två, hur långt har kolven gått?
 
Dom brukar ligga runt den prislappen iofs beroende på vart du handlar. Med lellesmc tex tar mellan 100-200kr för ett sett lammeller till tzr.

Det du gör är att först tömma ut motoroljan. Lossa kick och andra föremål som sitter ivägen. Sen tar du loss höger motor kåpa och då ser du kopplingskorgen. Lossa kopplingsfjädrarna och centrumet eller vad det kallas i kopplingskorgen. Där bakom ligger lamellerna på rad med ganska tunna stålskivor emellan sig. Kolla hur lammellerna och stålskivorna satt och sätt dit den nya i samma ordning. Inte allt för svårt är det.

Edit: Andra föremål som oljepump m,m är bra att ta bort.
 
Last edited:
Fluxir skrev:
om dom kostar mellan 100 å 400:- så ser ja itne nån anledningå köra på dom gammla längre.. e det bökit å byta dom??

om man ändå hålls å skruvar... borde man byta typ kolvringar oxå??? å vad kostar d??

har inte skruvat så mycket i en tzr men på en rd så måste du öppna höger motorkåpa ! om det inte e så att i en tzr så måste man kanske även ta bort vänster först för att få bort höger !
jaja det märker du om du tittar lite på motorn !
sen e det bara att öppna upp lamellkorgen och bytta ut dom gammla mot dom nya !

ja det e ju inte fel och kolla hur dom ser ut !
har en kompis som nyss har bytt kan höra med hon sen vad det kostade !
 
Ja just det, sätt dit stålplattorna rätt också! Dom ska sitta förskjutna ett antal grader mot varandra för att eliminera obalans.
Tänk på att byta packningarna också. Det funkar också att spänna originalfjädrarna med brickor, men tänk då på att dom ska gå utanför dom gängade "tornen"
 
jag vet inte hur långt kolven gått... men den kan gått en del...
d kan ju inte skada å byta den... vad kostar en kolv??? måste man göra nåt åt cylindern oxå??
 
Fluxir skrev:
ja har en Yamaha TZR 125 som slirar på kopplinge...

är detta ett vanligt problem??

de e väl bara å byta lameller... suck...

ingen som har speglar som dom vill bli av me??

min kompis hade osså detta problemet innan han bytade lamellerna på sin tzr :fakta
 
När du har tagit bort höger motorkåpa ser det ut så här, tror att du fattar var lamellerna sitter :cool:
 

Bifogat

  • hsida.jpg
    hsida.jpg
    22.8 KB · Visningar: 289
Fluxir skrev:
om dom kostar mellan 100 å 400:- så ser ja itne nån anledningå köra på dom gammla längre.. e det bökit å byta dom??

om man ändå hålls å skruvar... borde man byta typ kolvringar oxå??? å vad kostar d??

Att byta ringar kan vara bra.... Fast det är drygt som fan tycker jag... Jag hade problem att den gick surt som fan.. fast då vare avgasporten som va vänd åt fel håll...

Men att byta ringar inebär att du måste tömma vatten, Få låss alla slangar och temp mätarn och lite andra saker som kan vara bra att flytta på... Sen fick jag lov att tabort en del av ramen för att få ut cylinder....

Jag lyckades iallfall.. fast de va drygt...
 
Nisse Järnet skrev:
DT kolven går på 399 :) Fast till TZR 799 tror jag.

aj saten.. dyrt blir d då... d får bli bara lameller nu.. får fixa kolven efter sommarn... när ja jobbat... finns d nåt lätt sätt att ta reda på om kolven e dålig?? vill ju inte gärna att grejerna ska rasa ihop.. kan ju va bra å byta innan d gått så långt... å d käns som d e onödigt arbete å skruva isär grejerna om d inte behövs...
 
Fluxir skrev:
aj saten.. dyrt blir d då... d får bli bara lameller nu.. får fixa kolven efter sommarn... när ja jobbat... finns d nåt lätt sätt att ta reda på om kolven e dålig?? vill ju inte gärna att grejerna ska rasa ihop.. kan ju va bra å byta innan d gått så långt... å d käns som d e onödigt arbete å skruva isär grejerna om d inte behövs...
Ta loss och kolla. Det går ju att se lite genom avgassporten också...
 
Bästa e nog att ta upp och kolla !
kan var värt allt arbete ! :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top