Konvertera till hydraulisk koppling

RN

Medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Spontant skulle jag säga att hydraulisk koppling är trögare än vajerkoppling, iaf det lilla jag testat båda varianterna. Min VFR är inte direkt lättdragen i kopplingen.

/R
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Ha-ha Den där fick jag rekommenderad av en polare. Utvecklingen går framåt. Jag har alltid haft en annan bild av en handtränare som var rent ut sagt livsfarlig om man slant till 😄
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Spontant skulle jag säga att hydraulisk koppling är trögare än vajerkoppling, iaf det lilla jag testat båda varianterna. Min VFR är inte direkt lättdragen i kopplingen.

/R
Jag minns mina Suka GS jag körde på 70/80 -talet. Dom var lättare vad jag kan minnas än min GSX1250 idag som har hydraulisk koppling.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack! Jag gissar också på det du säger. Men läst en del på olika fora i tex. USA det nämns. Ska beställa ny kopplingsvajer och "ful-dra" den på utsidan. Inga stora pengar och enklaste börja med. Hade ju varit trevligt om kardelerna såg ut som en blomsterkvast men ser nytt ut och löper jämt och inte "torrt". Men kör på ny vajer först 🙂 Edit: Kul läsa om hojen. Inte gjort det. Jag köpte den för att det är en Suzuki och röd 😂
Hur kan du se hur kardelarna ser ut inne i höljet ?
Bytte kopplingswire på SV650S när den gick av. Den var helt torr när jag dragit ut den ur höljet. :rodnar
Den nya wiren var komplett wire med "ändknoppar" och wirehölje som jag minns i två delar, först ett kort wirehölje från kopplingshandtaget till en 90 gradersböj i metallrör vid styrhuvudet där kopplingswiren vek av bakåt, följt av ett längre wirehölje från 90 graders metallröret ner till kopplingsmekanismen på vänster sida av motorn. Och den mekanismen nere vid motorn skulle ställas in rätt. Skruv med låsmutter som jag minns det. Skruven tryckte på kopplingstången genom växellådsaxeln.
Men det var en 2000 SV650S så Suzuki borde hunnit med förenkla.
Men någon möjlighet granska kopplingswiren fanns inte. Wiren var ju helt inne i höljet tills den gick av. Gick inte dra ut.
Tror wire brottet var vid 90 gradersböjen i metallröret vid styrhuvudet.
Och det nya kompletta wirepaketet från Lelles, ja de enda bitarna som gick att granska var några cm vid kopplingshandtaget och några cm nere vid motorn, resten av wiren var ju dold inne i wirehöljet. "Ändknopparna" på wiren var ju fastklämda på fabrik.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Upplands Väsby
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Hur kan du se hur kardelarna ser ut inne i höljet ?
Bytte kopplingswire på SV650S när den gick av. Den var helt torr när jag dragit ut den ur höljet. :rodnar
Den nya wiren var komplett wire med "ändknoppar" och wirehölje som jag minns i två delar, först ett kort wirehölje från kopplingshandtaget till en 90 gradersböj i metallrör vid styrhuvudet där kopplingswiren vek av bakåt, följt av ett längre wirehölje från 90 graders metallröret ner till kopplingsmekanismen på vänster sida av motorn. Och den mekanismen nere vid motorn skulle ställas in rätt. Skruv med låsmutter som jag minns det. Skruven tryckte på kopplingstången genom växellådsaxeln.
Men det var en 2000 SV650S så Suzuki borde hunnit med förenkla.
Men någon möjlighet granska kopplingswiren fanns inte. Wiren var ju helt inne i höljet tills den gick av. Gick inte dra ut.
Tror wire brottet var vid 90 gradersböjen i metallröret vid styrhuvudet.
Och det nya kompletta wirepaketet från Lelles, ja de enda bitarna som gick att granska var några cm vid kopplingshandtaget och några cm nere vid motorn, resten av wiren var ju dold inne i wirehöljet. "Ändknopparna" på wiren var ju fastklämda på fabrik.
Det var lite av ett "målande skämt" från min sida...
 

Killawife

Icke Annunaki
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
Det är vanligare att man bygger om från hydraulisk till vajerkoppling. Men rimligtvis borde det gå åt andra hållet med. Det lär ju bli dyrt bara.
 
Top