Konvertera till hydraulisk koppling

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjena igen ?

Någon som har erfarenhet om det rubriken säger? Har köpt en GSX-S1000 som har vajerkoppling. Jag upplever kopplingen som enormt trög jämfört med min GSX1250 av samma årsmodell som då har hydraulisk. Tänkte om det kunde hjälpa att konvertera till hydraulisk. Någon med erfarenhet och om det kan hjälpa och finns det som något kit till min, tro? Jäkligt tacksam för svar ?
 
Sett några med vajerkoppling som blivit ombyggda med hydrauliska magurakitt modelspecifika till och med annars borde det gå att knåpa ihop ett eget men med mer jobb bara man får tag i delen som fäster i där vajern är fäst på motorn (i samma fäste alltså)
 
Provat att smörja wiren ?
Ta loss den uppe vid styret och stoppa ner wire med hölje i en liten glas / plastburk / plastglas med tjock olja, tex växellådsolja.
Lossa wire och hölje nere vid motorn och stoppa in i en våtdammsugare. Starta våtdammsugaren.
När oljenivån i burken / plastglaset med olja sjunkit några mm så är wiren smord.

Har dom glömt smörja wiren på Suzuki fabriken ? Hos underleverantören ? Eller bara fel på smörjmaskinen / slut på smörjolja ?

Hjälper inte smörjning, sälj hojen och köp nått trevligare. Inte värt besväret / pengarna börja mecka med en så pass ny hoj.
Som jag ser det.
 
Last edited:
Provat att smörja wiren ?
Ta loss den uppe vid styret och stoppa ner wire med hölje i en liten glas / plastburk / plastglas med tjock olja, tex växellådsolja.
Lossa wire och hölje nere vid motorn och stoppa in i en våtdammsugare. Starta våtdammsugaren.
När oljenivån i burken / plastglaset med olja sjunkit några mm så är wiren smord.

Har dom glömt smörja wiren på Suzuki fabriken ? Hos underleverantören ? Eller bara fel på smörjmaskinen / slut på smörjolja ?

Hjälper inte smörjning, sälj hojen och köp nått trevligare. Inte värt besväret / pengarna börja mecka med en så pass ny hoj.
Som jag ser det.
Tack, det var ord och inga visor ? Erkänner att jag inte smort vajern än men tycker mig känna att det inte är det problemet av erfarenhet sen 70-talet och trilskande vajrar t o m dessa som kom med teflonilägg man absolut inte skulle smörja. Den är riktigt trög och trögre än dom var på svart/vita tiden. Har beställt en ny vire, gör det lätt för mig och provar att byta den framöver och då samtidigt se så att den inte är dragen hårt i böj någonstans men ville veta lite om detta och konvertera om jag inte blir tillfreds. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "trevligare hoj" ?
 
Last edited:
Sett några med vajerkoppling som blivit ombyggda med hydrauliska magurakitt modelspecifika till och med annars borde det gå att knåpa ihop ett eget men med mer jobb bara man får tag i delen som fäster i där vajern är fäst på motorn (i samma fäste alltså)
Tack! Var strålande få tipset med "Magura" och såg nu ett Youtube klipp där dom satt på det på en hoj jag har. Kanske kan vara något ja ?
 
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "trevligare hoj" ?
T.ex. en hoj där man inte retar sig på den tröga kopplingen.
Märkte du inte att kopplingen var trög vid provkörningen ?
I så fall har det ju hänt något tycker jag.
Teflonbehandlingen av wire / hölje har klappat ihop t.ex.
Kanske går det att rädda med ny wire / hölje och smörjning.
Eller bara smörjning.
 
T.ex. en hoj där man inte retar sig på den tröga kopplingen.
Märkte du inte att kopplingen var trög vid provkörningen ?
I så fall har det ju hänt något tycker jag.
Teflonbehandlingen av wire / hölje har klappat ihop t.ex.
Kanske går det att rädda med ny wire / hölje och smörjning.
Eller bara smörjning.
Nu finns det ju delar av sverige som har vinter apropå provkörning o nyköpta hojar , har strax under 0:an nu med ett par cm is på vägarna och då släpper jag inte ut nån på provkörning av en gathoj iallafall

peterdeleter : Oden på soe har iallafall monterat och kört med hydraulisk koppling på en Xr650r om du vill höra med nån vd dom tycker förstörde handen och var tvungen att bygga om
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 14
Leta reda på en likadan cykel som du har och känn på den kopplingen och jämför. Då borde du känna om det är något knas med din. Måste väll någon sådan cykel på någon firma i Stockholm
 
T.ex. en hoj där man inte retar sig på den tröga kopplingen.
Märkte du inte att kopplingen var trög vid provkörningen ?
I så fall har det ju hänt något tycker jag.
Teflonbehandlingen av wire / hölje har klappat ihop t.ex.
Kanske går det att rädda med ny wire / hölje och smörjning.
Eller bara smörjning.
Du får dricka mer kaffe när du har PMS ;)

Det finns väl nästan alltid något man vill förbättra på en perfekt hoj? Jag avstod tex inte att köpa min för att den inte hade en laddkabel till min Tomtom eller ett vattentätt USB-uttag, jag monterade det själv. Peter gillar sin hoj, men vill göra den ännu bättre, jag ser inte problemet riktigt?
 
Kopplingen blir ju inte på något magiskt vis fjäderlätt bara för att man byter till hydraulisk för sån jäkla friktion är det inte i en wire som är fräsch.
Ska det gör större skillnad får man ändra utväxlingen också.Prova att förlänga kopplingsarmen nere vid motorn några mm.
 
Nu finns det ju delar av sverige som har vinter apropå provkörning o nyköpta hojar , har strax under 0:an nu med ett par cm is på vägarna och då släpper jag inte ut nån på provkörning av en gathoj iallafall

peterdeleter : Oden på soe har iallafall monterat och kört med hydraulisk koppling på en Xr650r om du vill höra med nån vd dom tycker förstörde handen och var tvungen att bygga om
Ja då är det väl bara jag som har 1a steget med att provsitta hojen i butik och känna på hur bland annat gas, koppling och handbroms känns.
Minns speciellt hur mycket bättre en Triumph Daytona 675 kändes jämfört med den Triumph Sprint RS som stod bredvid och som jag senare köpte, den billigare av de två. Snålis jag vet. :rodnar
Det jag särskilt minns var hur mycket lättare kopplingen var att dra in på Daytonan jämfört med Sprint RS.
 
T.ex. en hoj där man inte retar sig på den tröga kopplingen.
Märkte du inte att kopplingen var trög vid provkörningen ?
I så fall har det ju hänt något tycker jag.
Teflonbehandlingen av wire / hölje har klappat ihop t.ex.
Kanske går det att rädda med ny wire / hölje och smörjning.
Eller bara smörjning.
Ska göra det du säger tack :) Provkörning? Nä, senaste tre hojarna har jag köpt osedda. That´s me ?
 
Tack för alla svar!
Betar av dom nu, läser och tar åt mig av tipsen. Sen är jag inte snarstucken av naturen så att jag får ovidkommande svar eller pekpinnar ser jag bara som en bonus :hihi

Greta.jpg
 
Läser Motorrad Nov-Dec 2015, papperstidningen. Sida 60
Alpenmasters 2015 utvärdering
Koppling:
Aprilia Tuono V4: 13
BMW F 800 R: 14
Ducati monster 821 Stripe : 14
Suzuki GSX-S 1000: 14

Min kommentar: Inte ett knäpp om jobbig hård koppling.

Resultatet blev att
1:a plats BMW F 800 R
2:a plats Suzuki GSX-S 1000
Suzuki Plus:
Fantastiskt bra drag, ordentlig acceleration.
Fin effektutveckling.
Låg förbrukning, hög aktionsradie
Balanserad/sportiga köregenskaper
Suzuki Minus:
Lastväxelreaktioner
Passagerarplats, bagagemöjligheter

Min kommentar: Inte ett knäpp om jobbig hård koppling.

Kan det vara att din GSX-S har dåligt smörjd kopplingswire, utsliten teflonbeläggning ?
För Motorrad reagerar ju inte alls över kopplingen ?
 
Läser Motorrad Nov-Dec 2015, papperstidningen. Sida 60
Alpenmasters 2015 utvärdering
Koppling:
Aprilia Tuono V4: 13
BMW F 800 R: 14
Ducati monster 821 Stripe : 14
Suzuki GSX-S 1000: 14

Min kommentar: Inte ett knäpp om jobbig hård koppling.

Resultatet blev att
1:a plats BMW F 800 R
2:a plats Suzuki GSX-S 1000
Suzuki Plus:
Fantastiskt bra drag, ordentlig acceleration.
Fin effektutveckling.
Låg förbrukning, hög aktionsradie
Balanserad/sportiga köregenskaper
Suzuki Minus:
Lastväxelreaktioner
Passagerarplats, bagagemöjligheter

Min kommentar: Inte ett knäpp om jobbig hård koppling.

Kan det vara att din GSX-S har dåligt smörjd kopplingswire, utsliten teflonbeläggning ?
För Motorrad reagerar ju inte alls över kopplingen ?
Tack! Jag gissar också på det du säger. Men läst en del på olika fora i tex. USA det nämns. Ska beställa ny kopplingsvajer och "ful-dra" den på utsidan. Inga stora pengar och enklaste börja med. Hade ju varit trevligt om kardelerna såg ut som en blomsterkvast men ser nytt ut och löper jämt och inte "torrt". Men kör på ny vajer först ? Edit: Kul läsa om hojen. Inte gjort det. Jag köpte den för att det är en Suzuki och röd ?
 
Kommer du åt kopplingsarmen lätt? På KLR:en så tycke jag att kopplingen var tung då visade det sig att en vanlig moddning på den hojen var att byta till en längre kopplingsarm eller som jag gjorde, själv förlängde armen. Kan säga att detta är nog den bästa modden jag har gjort på den hojen. Kopplingen går lättare och man har större område på dragläget vilket är mycket bättre.

Nu vet jag inte om du kan göra nåt sånt på din hoj men går det så kan det vara ett tips.
 
Tack ? Jättelätt att komma åt. Var en tidigare som nämnde det också med armen. Ska läggas på minnet men först byta vajern.
 
16074.jpg
 
Tack ? Jättelätt att komma åt. Var en tidigare som nämnde det också med armen. Ska läggas på minnet men först byta vajern.

Är armen i svetsbart material är det ju lätt att förlänga den själv, den ända risken är väl om man inte skulle få nog stor rörelse så man kan frikoppla. Men det borde ju gå att se hur lång armen har rört sig då hojen frikopplat om man verkar ha mycket rörelse kvar att spela med då.

Jag skulle nog skaffa en till kopplingsarm att laborera med om jag inte säkert vet att nån annan gjort nåt liknande så man har mått att gå efter.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top