Konvertera till hydraulisk koppling

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Tjena igen 🙂

NĂ„gon som har erfarenhet om det rubriken sĂ€ger? Har köpt en GSX-S1000 som har vajerkoppling. Jag upplever kopplingen som enormt trög jĂ€mfört med min GSX1250 av samma Ă„rsmodell som dĂ„ har hydraulisk. TĂ€nkte om det kunde hjĂ€lpa att konvertera till hydraulisk. NĂ„gon med erfarenhet och om det kan hjĂ€lpa och finns det som nĂ„got kit till min, tro? JĂ€kligt tacksam för svar 🙂

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sett nÄgra med vajerkoppling som blivit ombyggda med hydrauliska magurakitt modelspecifika till och med annars borde det gÄ att knÄpa ihop ett eget men med mer jobb bara man fÄr tag i delen som fÀster i dÀr vajern Àr fÀst pÄ motorn (i samma fÀste alltsÄ)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 sÄld Triumph Sprint RS -01 sÄld Suzuki GSX1300R -08
Provat att smörja wiren ?
Ta loss den uppe vid styret och stoppa ner wire med hölje i en liten glas / plastburk / plastglas med tjock olja, tex vÀxellÄdsolja.
Lossa wire och hölje nere vid motorn och stoppa in i en vÄtdammsugare. Starta vÄtdammsugaren.
NÀr oljenivÄn i burken / plastglaset med olja sjunkit nÄgra mm sÄ Àr wiren smord.

Har dom glömt smörja wiren pÄ Suzuki fabriken ? Hos underleverantören ? Eller bara fel pÄ smörjmaskinen / slut pÄ smörjolja ?

HjÀlper inte smörjning, sÀlj hojen och köp nÄtt trevligare. Inte vÀrt besvÀret / pengarna börja mecka med en sÄ pass ny hoj.
Som jag ser det.

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Provat att smörja wiren ?
Ta loss den uppe vid styret och stoppa ner wire med hölje i en liten glas / plastburk / plastglas med tjock olja, tex vÀxellÄdsolja.
Lossa wire och hölje nere vid motorn och stoppa in i en vÄtdammsugare. Starta vÄtdammsugaren.
NÀr oljenivÄn i burken / plastglaset med olja sjunkit nÄgra mm sÄ Àr wiren smord.

Har dom glömt smörja wiren pÄ Suzuki fabriken ? Hos underleverantören ? Eller bara fel pÄ smörjmaskinen / slut pÄ smörjolja ?

HjÀlper inte smörjning, sÀlj hojen och köp nÄtt trevligare. Inte vÀrt besvÀret / pengarna börja mecka med en sÄ pass ny hoj.
Som jag ser det.
Tack, det var ord och inga visor 🙂 ErkĂ€nner att jag inte smort vajern Ă€n men tycker mig kĂ€nna att det inte Ă€r det problemet av erfarenhet sen 70-talet och trilskande vajrar t o m dessa som kom med teflonilĂ€gg man absolut inte skulle smörja. Den Ă€r riktigt trög och trögre Ă€n dom var pĂ„ svart/vita tiden. Har bestĂ€llt en ny vire, gör det lĂ€tt för mig och provar att byta den framöver och dĂ„ samtidigt se sĂ„ att den inte Ă€r dragen hĂ„rt i böj nĂ„gonstans men ville veta lite om detta och konvertera om jag inte blir tillfreds. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "trevligare hoj" 😎

Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Sett nÄgra med vajerkoppling som blivit ombyggda med hydrauliska magurakitt modelspecifika till och med annars borde det gÄ att knÄpa ihop ett eget men med mer jobb bara man fÄr tag i delen som fÀster i dÀr vajern Àr fÀst pÄ motorn (i samma fÀste alltsÄ)
Tack! Var strĂ„lande fĂ„ tipset med "Magura" och sĂ„g nu ett Youtube klipp dĂ€r dom satt pĂ„ det pĂ„ en hoj jag har. Kanske kan vara nĂ„got ja 🙂

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "trevligare hoj" 😎
T.ex. en hoj dÀr man inte retar sig pÄ den tröga kopplingen.
MÀrkte du inte att kopplingen var trög vid provkörningen ?
I sÄ fall har det ju hÀnt nÄgot tycker jag.
Teflonbehandlingen av wire / hölje har klappat ihop t.ex.
Kanske gÄr det att rÀdda med ny wire / hölje och smörjning.
Eller bara smörjning.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Eller bara smörjning.
Nu finns det ju delar av sverige som har vinter apropÄ provkörning o nyköpta hojar , har strax under 0:an nu med ett par cm is pÄ vÀgarna och dÄ slÀpper jag inte ut nÄn pÄ provkörning av en gathoj iallafall

peterdeleter : Oden pÄ soe har iallafall monterat och kört med hydraulisk koppling pÄ en Xr650r om du vill höra med nÄn vd dom tycker förstörde handen och var tvungen att bygga om

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 11

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Leta reda pÄ en likadan cykel som du har och kÀnn pÄ den kopplingen och jÀmför. DÄ borde du kÀnna om det Àr nÄgot knas med din. MÄste vÀll nÄgon sÄdan cykel pÄ nÄgon firma i Stockholm

Hoztic

Alltid pÄ vÀg mot nya mÄl
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eller bara smörjning.
Du fÄr dricka mer kaffe nÀr du har PMS ;)

Det finns vÀl nÀstan alltid nÄgot man vill förbÀttra pÄ en perfekt hoj? Jag avstod tex inte att köpa min för att den inte hade en laddkabel till min Tomtom eller ett vattentÀtt USB-uttag, jag monterade det sjÀlv. Peter gillar sin hoj, men vill göra den Ànnu bÀttre, jag ser inte problemet riktigt?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i
Kopplingen blir ju inte pÄ nÄgot magiskt vis fjÀderlÀtt bara för att man byter till hydraulisk för sÄn jÀkla friktion Àr det inte i en wire som Àr frÀsch.
Ska det gör större skillnad fÄr man Àndra utvÀxlingen ocksÄ.Prova att förlÀnga kopplingsarmen nere vid motorn nÄgra mm.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu finns det ju delar av sverige som har vinter apropÄ provkörning o nyköpta hojar , har strax under 0:an nu med ett par cm is pÄ vÀgarna och dÄ slÀpper jag inte ut nÄn pÄ provkörning av en gathoj iallafall

peterdeleter : Oden pÄ soe har iallafall monterat och kört med hydraulisk koppling pÄ en Xr650r om du vill höra med nÄn vd dom tycker förstörde handen och var tvungen att bygga om
Ja dÄ Àr det vÀl bara jag som har 1a steget med att provsitta hojen i butik och kÀnna pÄ hur bland annat gas, koppling och handbroms kÀnns.
Minns speciellt hur mycket bÀttre en Triumph Daytona 675 kÀndes jÀmfört med den Triumph Sprint RS som stod bredvid och som jag senare köpte, den billigare av de tvÄ. SnÄlis jag vet. :rodnar
Det jag sÀrskilt minns var hur mycket lÀttare kopplingen var att dra in pÄ Daytonan jÀmfört med Sprint RS.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Eller bara smörjning.
Ska göra det du sĂ€ger tack :) Provkörning? NĂ€, senaste tre hojarna har jag köpt osedda. ThatÂŽs me đŸ˜±

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Tack för alla svar!
Betar av dom nu, lÀser och tar Ät mig av tipsen. Sen Àr jag inte snarstucken av naturen sÄ att jag fÄr ovidkommande svar eller pekpinnar ser jag bara som en bonus :hihi

Greta.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
LĂ€ser Motorrad Nov-Dec 2015, papperstidningen. Sida 60
Alpenmasters 2015 utvÀrdering
Koppling:
Aprilia Tuono V4: 13
BMW F 800 R: 14
Ducati monster 821 Stripe : 14
Suzuki GSX-S 1000: 14

Min kommentar: Inte ett knÀpp om jobbig hÄrd koppling.

Resultatet blev att
1:a plats BMW F 800 R
2:a plats Suzuki GSX-S 1000
Suzuki Plus:
Fantastiskt bra drag, ordentlig acceleration.
Fin effektutveckling.
LÄg förbrukning, hög aktionsradie
Balanserad/sportiga köregenskaper
Suzuki Minus:
LastvÀxelreaktioner
Passagerarplats, bagagemöjligheter

Kan det vara att din GSX-S har dÄligt smörjd kopplingswire, utsliten teflonbelÀggning ?
För Motorrad reagerar ju inte alls över kopplingen ?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
LĂ€ser Motorrad Nov-Dec 2015, papperstidningen. Sida 60
Alpenmasters 2015 utvÀrdering
Koppling:
Aprilia Tuono V4: 13
BMW F 800 R: 14
Ducati monster 821 Stripe : 14
Suzuki GSX-S 1000: 14

Resultatet blev att
1:a plats BMW F 800 R
2:a plats Suzuki GSX-S 1000
Suzuki Plus:
Fantastiskt bra drag, ordentlig acceleration.
Fin effektutveckling.
LÄg förbrukning, hög aktionsradie
Balanserad/sportiga köregenskaper
Suzuki Minus:
LastvÀxelreaktioner
Passagerarplats, bagagemöjligheter

Kan det vara att din GSX-S har dÄligt smörjd kopplingswire, utsliten teflonbelÀggning ?
För Motorrad reagerar ju inte alls över kopplingen ?
Tack! Jag gissar ocksĂ„ pĂ„ det du sĂ€ger. Men lĂ€st en del pĂ„ olika fora i tex. USA det nĂ€mns. Ska bestĂ€lla ny kopplingsvajer och "ful-dra" den pĂ„ utsidan. Inga stora pengar och enklaste börja med. Hade ju varit trevligt om kardelerna sĂ„g ut som en blomsterkvast men ser nytt ut och löper jĂ€mt och inte "torrt". Men kör pĂ„ ny vajer först 🙂 Edit: Kul lĂ€sa om hojen. Inte gjort det. Jag köpte den för att det Ă€r en Suzuki och röd 😂

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Kommer du Ät kopplingsarmen lÀtt? PÄ KLR:en sÄ tycke jag att kopplingen var tung dÄ visade det sig att en vanlig moddning pÄ den hojen var att byta till en lÀngre kopplingsarm eller som jag gjorde, sjÀlv förlÀngde armen. Kan sÀga att detta Àr nog den bÀsta modden jag har gjort pÄ den hojen. Kopplingen gÄr lÀttare och man har större omrÄde pÄ draglÀget vilket Àr mycket bÀttre.

Nu vet jag inte om du kan göra nÄt sÄnt pÄ din hoj men gÄr det sÄ kan det vara ett tips.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Tack 🙂 JĂ€ttelĂ€tt att komma Ă„t. Var en tidigare som nĂ€mnde det ocksĂ„ med armen. Ska lĂ€ggas pĂ„ minnet men först byta vajern.

Är armen i svetsbart material Ă€r det ju lĂ€tt att förlĂ€nga den sjĂ€lv, den Ă€nda risken Ă€r vĂ€l om man inte skulle fĂ„ nog stor rörelse sĂ„ man kan frikoppla. Men det borde ju gĂ„ att se hur lĂ„ng armen har rört sig dĂ„ hojen frikopplat om man verkar ha mycket rörelse kvar att spela med dĂ„.

Jag skulle nog skaffa en till kopplingsarm att laborera med om jag inte sÀkert vet att nÄn annan gjort nÄt liknande sÄ man har mÄtt att gÄ efter.