Konstigt sliten knäpuck

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Skönt att det finns ett rent rookieforum för här kommer en riktig rookiefråga.

Är det fler än jag som bara sliter översta delen på knäpuckarna?

Antar att jag gör något generalfel när jag burkar men vad?

:(

Strandelin skrev:
Skönt att det finns ett rent rookieforum för här kommer en riktig rookiefråga. Är det fler än jag som bara sliter översta delen på knäpuckarna? Antar att jag gör något generalfel när jag burkar men vad?
Jag är ingen rookie i den bemärkelsen att jag tävlar men jag sliter precis som du översta delen på puckarna, dessutom på utsidan. Jag vänder mina upp och ner först och sedan byter jag höger och vänster för att slita ner dem jämt.

Strandelin skrev:
Skönt att det finns ett rent rookieforum för här kommer en riktig rookiefråga.

Är det fler än jag som bara sliter översta delen på knäpuckarna?

Antar att jag gör något generalfel när jag burkar men vad?

Jag gör det med.. Jag tror (och står fast vid:-) att det har med mina korta ben att göra!

Du har inte satt dit knäpuckarna för långt ner? Går ju tejpa lite i överkant om de behöver sitta så högt att kardborren inte fäster...

Last edited:
Äh, man får nog helt enkelt luta mer... Höll på att flyga av hojjen när skinnet betta i asfalten sist, lite småkul, såg ut som den där reklamen för hösnuva där dom filmat en massa highsiders och klippt ihop.. :-)
Och för att klargöra lite, jag skrapar på parkeringer och i rondeller.. :hihi
Inte på bana, har inte hunnit med detta än.. Men nästa säsong så!

WASP skrev:
Du har inte satt dit knäpuckarna för långt ner? Går ju tejpa lite i överkant om de behöver sitta så högt att kardborren inte fäster...

Puckarna satt fast så högt det bara gick för kardorrens skull men nej, tejpade inte. Tror ändå inte på denna teori för jag har skum vinkel på slitaget också...
:va

Strandelin skrev:
Puckarna satt fast så högt det bara gick för kardorrens skull men nej, tejpade inte. Tror ändå inte på denna teori för jag har skum vinkel på slitaget också...
:va
Är den så skum? :)
Du har ingen bild?

När jag körde Thunderace så slet jag Längstupp framtill om du förstår, men nu sliter jag hela pucken (tror jag). Kan det inte vara så enkelt som körstälningen på gammla Bettan?

Om man hänger av hojen mycket borde pucken bli sliten i övre kanten men om man lutar så mycket att benet inte är helt utsträckt så borde pucken ligga i mer platt.

Du hänger ut mer än nödvändigt.....öka farten så löser de sig.
/N

[Mattias teori] De flesta rookies sitter långt fram och vrider kroppen så knät pekar framåt istället för utåt. Detta i kombination med ett rejält avhäng gör att benet viks till max (stöveln mot röven, dårå). För att knät då ska skrapa i (Och det ska det ju. Det MÅSTE i!), krävs att man vinklar ner hela benet. Knät kommer då att peka relativt rakt ner i marken, och puckarna skrapas bara upptill. [/Mattias teori]

Och för att svamla vidare så tror jag att ett överdrivet avhängande är kontraproduktivt, för när knät skrapar i så inbillar man sig att det inte går att luta mer. Om inget annat skrapar i (fotpinnar, avgasrör) så är det sällan fallet.

I inlärningsprocessen är det lätt att fastna i komfortzoner, man inbillar sig att det inte går att köra fortare. Vinner man inte tävlingar får man nog anta att den föreställningen är fel. Man kan lära sig mycket genom att titta på hur andra sitter och hur de avlastar överkroppen.

Många sitter som sagt långt fram och med armbågarna rakt ut. Hela överkroppens vikt tas upp med händerna på styret. Dels tror jag att detta hämmar kontrollen av hojen en aning, och dels tröttar det ut föraren fortare än nödvändigt. Tanken är ett utmärkt stöd för armar och överkropp i de flesta fall. Det är sällan man ser MotoGP-förarna inte ta stöd med yttre/övre armen mot tanken i svängarna.

Visst finns det avarter på körstil som ändå vunnit, men det är nog mera trots än tack vare, så att säga. Mick Doohan satt ju som en jävla kråka på hojen, men det verkade ju funka okej... Aaron Slight och Simon Crafar är exempel på andra märkliga körstilar.

*/ ?>
Back