Konsten att meka!

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Hej!

Jag vill ta mitt motorcykelintresse till en annan nivå!:yoparty

Vill som sagt lära mig mer om motorcyklar, ja hur ska man göra, det verkar inte enkelt direkt, men intresset för att lära mig mer om detta är stort!

Hur gjorde ni för att bli mer kunniga? Farsan vet väl inte så mycket om det, så den vägen funkar nog inte. Böcker? Vad ska man läsa? Tips?

Köpa något gammalt, och plocka isär och sätta ihop igen, samt dokumentera detta? Vad är bra renoveringsobjekt? 80-90- tals sportjhojjar? 750-1000cc?

Hur lär man sig meka?:Bugar

Blir man bättre mc-förare om man kan mer om motorcyklar? Hur de är uppbyggda och hur de fungerar osv?

Jag har bara lärt mig genom att vara nyfiken och skruva isär saker :D

Började med leksaker som liten palt, sen moppe och nu hoj :tungan Mycket lärorikt och inte allt för mycket missöden :)

Läs allt i teknikforumet, byggforumet och turboforumet ;)

Köp något gammalt och renovera... ha en projektråd, ta till dig av kritiken och framförallt STÄLL FRÅGOR! Ingen fråga är för dum! Det som är givet för den ena har den andra ingen aning om. Och en sak till köp ordentliga verktyg. Biltemas nycklar och sånt är helt ok. Men när det gäller tänger och sådant satsa på bahco, knipex och dylikt. Dyrt? JA Lycka? JAAA

Som tips som kan vara roligt har jag en bekant som tänkte sälja en begagnad SV650 motor tror den är -99. Kanske kan vara roligt eftersom du har en SV själv. (skicka pm till "Stålbrand" om du är intresserad, finns utanför Lund)

Det är mycket givande och roligt att renovera motor. Jag har själv pysslat om en TT600R-motor.
En av mina trådar http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234275

Böcker är bra men YouTube är ännu bättre: :tummenupp [YOUTUBE-ID]yzctK-w0zyg[/YOUTUBE-ID]

Böcker eller ladda ner sprängskisser och youtubeklipp. Iaf så jag lärt mig skruva dock är jag fortfarande inte så bra men man lär sig lite för var gång man skruvar.

Lär dig skruva gör du genom trial and error.

Annars tycker jag ett gediget intresse är det viktigaste. Då söker man sig automatiskt till information om saker man vill lära sig och tar in dessa kunskaper.

Köp en gammelhoj och gör en helrenovering av hojen och motorn. Efter det borde du vara rätt bra på att skruva.

Tja, jag lärde mig genom o köra gammalt skit o vara snål.

Reflektioner i största allmänhet är att du inte vill börja med elschema o dylikt bullshit. Äldre hojar har över lag större marginaler, och enklare o skruva på. Första jag satte ihop var en xt 350 -86. Stånka, inga kåpor, no bullshit. Lättskruvat.

Endurohojar över lag e enklare och mindre komplexa än sporthojar. De senare har oftast 4 ggr så många cylindrar = 4 ggr så mkt som kan gå fel. O då du strular med förgasare, tro mig, du kommer tacka mig för den iaktagelsen.

Men i grund o botten, du måste tycka det är kul, o överkomligt att lösa. Köpa en total basketcase kommer antagligen bara få dig att tröttna. Och kan kosta mer än det smakar.

Köper du en rishög du inte vill köra så är det samma sak, ingen motivation.

Kul leksaker, som går o få under 10, som är lättskruvat, xt 350 / 600 om du vill skita ner dig lite, rd 350 om du vill lukta tvåtakt o garva ihjäl dig var gång varvräknaren passerar 7k, vill du ändå inte lyssna ang rad 4 så bygg cafe racer av en xj 650 / 900.

Plastkåpor e ett helvete då du ska på o trolla, småmodda, och ju äldre desto sprödare blir de.

Men som sagt, det är bara min erfarenhet.

En riktigt skruttig hoj och en nästan tom plånbok. Det har tvingat mig till att skruva mycket och själv.

Efter att ha insett misstaget när jag hade slitit isär min dakotamotor så att fjädrar, brickor o kugghjul for åt alla håll, så gick jag in till pappsen o bad om hjälp.

-"farsan?, kan du hjälpa mig, jag fattar inte hur jag ska få ihop min moppemotor."
-"Är det du eller jag som meckat sönder motorn?"
-Jag.
-"Då är det också du som sätter ihop den."

Och på den vägen är det.
det tog mig ca 2 veckor innan motorn var ihop igen:D

läs bygg/teknik trådarna på sporthoj. köp en handbok. fråga om du är osäker. sedan som många säger. testa själv. de är mänskligt att göra fel.

alla har vi varit nybörjare tänk på de :yoparty

Har du tid gå till en mc mek och säg att du gärna jobbar gratis men att han måste visa vad du skall göra. Har du inte tummen mitt i handen plockar du snabbt upp ett och annat och gör lite nytta.

Detta i kombination med ett billigt härke du kan skruva sönder och samman är väl inte helt fel. Men ett tips bara. Skruva i sönder lagom fort. Riva en hoj går fort att få ihop den är en annan historia. Det finns ännu ingen arga mc mecken som kan komma och hjälpa till :-)

Ett bra tips är kylpåsar och spritpenna, när du river lägg grejjerna i påse och märk, inte så lätt att komma ihåg vad alla skruvar är till för 1 månad senare :)

Köp en fungerande MC !
En MC- oavsett hur bra den är finns det Mek-behov. Det är däck som ska bytas, Bromsbelägg, kedja, vajer osv..
En Japs från -80 talet för 10 tusen, så Törs du skruva.
125 eller 1000cc spelar egentligen inte så stor roll. Bara det inte är en udda modell som det inte går att få tag på delar till.

Mats

• Gilla
Reaktioner: pw
Viktigast är att inte vara rädd för att försöka, det är endå bara metall, allt går att ersätta om du misslyckas.

Har du tid gå till en mc mek och säg att du gärna jobbar gratis men att han måste visa vad du skall göra. Har du inte tummen mitt i handen plockar du snabbt upp ett och annat och gör lite nytta.

Funkar det? Vill en mek ha "hjälp" av en rookie? Skulle vara kalas om det funkar, dock tvivlar jag på att någon mek går med på det. Frågan är hur mycket nytta man gör och det tar ju tid att visa hur det ska göras.

Själv har jag efter omkullkörningar blivit tvungen att meka med hojen, då är det Haynes och trial and error som gäller. Förra vintern blev det ett par tusen på utbildningskontot... :gnissla men det blev ändå billligare än att lämna till verkstad.

Ett bra tips är kylpåsar och spritpenna, när du river lägg grejjerna i påse och märk, inte så lätt att komma ihåg vad alla skruvar är till för 1 månad senare :)

Jag gillar Wellpapp för skruvarna och buntband för att hålla ihop ordning på brickor, låsbrickor muttrar, lammeller m.m.

Bifogat

• bild (2).JPG
    bild (2).JPG
    24 KB · Visningar: 77
"Om något fungerar, ta genast isär det och kolla varför" mentalitet.
Jag fick ingen moppe när jag fyllde 15, jag fick en pappakrtong med delar vid 14,5.

Skruva, riv, skruva ihop, läs, youtube. allt!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra