Konsten att meka!

Var bor du? Någon på SH kanske kan ta med dig någon gång när det ska mekas, då lär du dig mycket :tummenupp

Jag har lärt mig genom enormt intresse och snålhet. Lärt sig lite grundgrejer av farsan när man var liten också kanske :)

Det är viktigt att du lär dig grejer från pålitliga källor, inte från någon som har en massa osanna antaganden. Det är bra att kunna grunden bra så att det inte blir krångel sen när man ska försöka förstå lite mer avancerade grejer.

Köp en Haynesbok/slanga ner servicemanualen och börja göra service på din hoj själv. Då kommer saker naturligt, och du sparar massa stålars.

Kom bara ihåg att det är en stor skillnad mellan att skruva sönder och skruva isär.:tummenupp

Antingen så har man det eller inte "konsten att meka" precis som med allt annat

Men framförallt, välj alltid fasta nycklar när det går! skiftnycklar eller blocknycklar (öppen, som ett u) drar bara sönder mutter eller skruv, ring/hylsnyckel is the shit!

Just det ja. Vettiga verktyg underlättar !!!

Skiftnyckel, kallas inte muttersvarv för inget.

Ett kitt med fasta nycklar, spärrnyckelkit, in6, hammare, skruvmejsel o en multitång kommer du långt med.

Haynes manual e nästan ett måste om du inte gjort det en massa ggr förut, o vill få det rätt åtminstoned 3e gången.

Jag brukar använda mobilen o fotografera i diverse vinklar under arbetets gång, som sagt, ta isär är inte den svåra biten.

Back to basics, och ett visdomsord min "mentor" sa, då han drack kaffe, kedjerökte och garvade åt mig skruva ihop åbäket jag köpt av honom för 2500 pix, som en gång varit en xt 350.

"Om du måste tvinga det, då gör du antagligen något fel."

Det stämmer inte alltid, ok, men det är en väldigt bra tumregel i början. Går det inte i mjukt o fint, tänk efter en gång extra. Sitter gängorna rätt? Är det bak o fram ? Såg det verkligen ut så från början ? Dubbel o trippelkolla FÖRE hammare och ubervåld används.

Last edited:
Jag gillar Wellpapp för skruvarna och buntband för att hålla ihop ordning på brickor, låsbrickor muttrar, lammeller m.m.

Första motorrenoveringen jag var med på var min brors Ford 289a.
Vi tvättade delarna i bensin och tryckte ned dem i frigolitblock, ordnade efter logiskt mönster.
Kände oss som nobelpristagare.
Dagen efter hade frigoliten smällt av bensinen och alltihopa var en metallspäckad plastklump.

Btw, såg precis att du finns i skåne.

Vilken del av söder ?

Jag har en del vinterpyssel på G med min xj 900 -85 / -91. Är lite special eftersom gasarna ska moddas om till spec för ostrypta modellen. Ställa ventiler (shims). Byta olja i kardan o låda. Bygga om från helkåpa till singel lyse. Led blinkers. Patcha ihop ett par hårda packväskor som varit med om en olycka. O allmänt puts o översyn.

Ställer du upp så kan jag säkert ha nytta av ett par extra händer, o du lär dig säkert något du kan ha nytta av senare.

En bättre MC-förare blir du av att köra.
En bättre mekaniker blir du av att meka.

Vissa gillar att meka, andra inte. Pillar man med hojjen så lär man sig såklart eftersom.
Och visst är det kul att meka lite när man inte kör? (Tycker alla utom Markus. Vet faktiskt inte om han kör heller, men han har en hoj iaf :) )

Märks att du bara hängt här i knappt 2 månader.:D

"Utmärker sig frågan särskilt vad det gäller dumhet så kommer den att förevigas på SH."

Köp något gammalt och renovera... ha en projektråd, ta till dig av kritiken och framförallt STÄLL FRÅGOR! Ingen fråga är för dum! Det som är givet för den ena har den andra ingen aning om. Och en sak till köp ordentliga verktyg. Biltemas nycklar och sånt är helt ok. Men när det gäller tänger och sådant satsa på bahco, knipex och dylikt. Dyrt? JA Lycka? JAAA

Exempel:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213612
Sen ska vi inte glömma nash's passagerarfotpinnar som sänkte effekten när dom var nedfällda.

hihi..

Last edited:
Btw, såg precis att du finns i skåne.

Vilken del av söder ?

Jag har en del vinterpyssel på G med min xj 900 -85 / -91. Är lite special eftersom gasarna ska moddas om till spec för ostrypta modellen. Ställa ventiler (shims). Byta olja i kardan o låda. Bygga om från helkåpa till singel lyse. Led blinkers. Patcha ihop ett par hårda packväskor som varit med om en olycka. O allmänt puts o översyn.

Ställer du upp så kan jag säkert ha nytta av ett par extra händer, o du lär dig säkert något du kan ha nytta av senare.

Det Skene som jag bor i ligger i V.a Götaland :död, finns Skene i Skåne med, och i Mississippi och i Österrike tror jag med haha!

Det blir väl en bra bit och åka isådanafall...:mad:

Tack för all hjälp, ska kolla filmer, böcker osv nu!...

Men jag måste ha något bra projekt med! ..Någon som har lite förslag på motorcyklar? 80-90-talare, vill prova en 2-taktare!

Last edited:
Det Skene som jag bor i ligger i V.a Götaland :död, finns Skene i Skåne med, och i Mississippi och i Österrike tror jag med haha!

Det blir väl en bra bit och åka isådanafall...:mad:

Tack för all hjälp, ska kolla filmer, böcker osv nu!...

Men jag måste ha något bra projekt med! ..Någon som har lite förslag på motorcyklar? 80-90-talare, vill prova en 2-taktare!

XR eller TT600.
Glöm blåtaktare.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti