Konstapel i blåsväder...

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Var väll ett satans gnäll om dimljus, jag har dom jämnt på, kom å skjut mig i knäna, men jag skjuter tillbaka, för att du körde 115 på 110 väg eller nått...

Dimljus i kombi med halvljus, bländar som satan :D = olagligt

Dimljus kombi parkeringsljus = Lagligt

Halvljus = Lagligt

Vad är det som bländar??? Det blir ju ingen böjning av ljuset så det böjs uppåt precis...

och bländar det så är inte bilen godkännd av SBP! eftersom dom kollar även dimljusen...
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Från o med nu tänker jag ALLTID köra med dimmljus :D

hhahahaha

Edit.
Vart ute o köpte hotdogs på Statoil för nåra timmar sen.
Det första jag gör efter ha startat bilen är att sätta på dimljusena o skratta lite för mig själv :D
Mötte oxå 2-3 bilar med dimljus som inte bländade mig det minsta...
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
och bländar det så är inte bilen godkännd av SBP! eftersom dom kollar även dimljusen...
De kontrollerar ju även halvljuset. Likförbannat så finns det de som åker omkring med ett bländande halvljus.

Dimljuset är till för att användas i kraftig dimma eller kraftig snörök/snöfall då det vanliga halvljuset enbart bildar en vit vägg framför bilen och man inte ser ett skit.

Utdrag ur Trafikförordning tredje kapitlet:
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Det ljus som man kan få använda istället för halvljus som nämns i första stycket är alltså varselljus/reducerat halvljus eller liknande. Dimljus får inte kombineras med halvljus (eller kort och gott så får man enbart ha en kraftig belysning tänd åt gången).

Exakt varför åker man omkring med dimljus om det inte är dimma eller snöar? För att man tycker att den BMW eller SUV man kör blir extremt mycket coolare? För att jävlas?

Är det mörkt ute och man inte tycker att bilens vanliga helljus är tillräckligt bra så har jag hört talas om att det finns något som heter extraljus? :va
De ger visst ett helt fantastiskt ljus och älgen som står och väntar i diket kan man då upptäcka på 300 meters avstånd istället för på tio meters avstånd. Vill man inte få sina extraljus stulna så finns det löstagbara extraljusbågar som är bara att stoppa i bakluckan när man parkerar.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ska man bli sur på alla som inte gör som en själv i trafiken kommer man dö av en propp i skallen. Håll er på vägen och sköt er eget.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Folk som kör med dimmljus och halvljus påslaget sammtidigt är mycket irriterande. Speciellt vid mörkerkörning, och alla dumma bortförklaringar "jag ser bättre i diket" eller "sköt ditt så sköter jag mitt" är bara idioti. Blir jag bländad av dig / er som kör med dimmljus så ska jag inte bara sitta och ta det, hellre vill jag göra något åt det. Dessutom är det olagligt av en anledning. :mad:
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Det finns ju en riktigt puckad och otrevlig trafikpolis i Norrtälje också. Som lär vara ännu värre än Hamrén.
 

sandstream

Guest
Bokstavstolkande poliser undergräver respekten för hela kåren och orsakar större skada än nytta i samhället.
Helt rätt! :tummenupp
(Fan, vi är överens om något, helt otroligt :D )
Vad sägs om att alla som stör sig på dimljusfolket börjar blinka med helljuset åt dem. Då kanske de fattar att folk bländas och de kanske till och med slutar med det.
Det brukar jag göra om det stör, annars skiter jag i småpojkarnas dimljus.
 

sandstream

Guest
Seriöst, jag orkar inte ens sätta på motorvärmaren. Hur ska man orka något sådant :|
Är man inte gjord av pengar och har fått dem stulna en eller flera gånger så orkar man nog.
Det är inte alla som bor i Karlstad....
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Är man inte gjord av pengar och har fått dem stulna en eller flera gånger så orkar man nog.
Det är inte alla som bor i Karlstad....
Behöver inte extraljus när jag har dom inbyggda...

Edit.
Letat överallt på mig men inte hittat en endaste krona :(
Ohh vad jag önskar det du skrev vart sant.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
snacka om att visa är så jävla barnsliga här. Blir förbannade på ljus.. Ja, hur fan fungerar människan.

90% av folket i denna tråden lär väl göra bort sig så fort dom gränslar sin motorcykel. Inkl mig. t ex.

Skrämma slag på trafikanter via omkörningar
Skrämma slag på alla som vistas på vägarna egentligen
Köra på TOK för fort än vad man får göra (0-110km/h)
Köra med ljudnivåer MYCKET högre än vad är lagligt
Använda blinkers väldigt dåligt
Uppträda på et arrognat sätt i trafiken - visa väldigt lite respekt för medtrafikanter.
Burna och ställa till med oreda på allmän väg.
KÖRA MED HELLJUS PÅ MC! DET ÄR JU OK HÄR ENLIGT MÅNGA?

Sgtpepper: Läs hela inläggen om du skall citera. Du ger touringfolket ett ansikte utåt! Var bitter för att du inte kör din drömmotorcykel, du är en riktig svensson. VAR AVUNDSJUK, VÄND KAPPAN EFTER VINDEN, ÄLSKA ALLT SOM ÄR AV REGLER, HATA ALLA SOM INTE ÄR PARAGRAFRYTTARE!

Jihad.

Ps. jag gör de mesta av sakerna jag läste upp. Kalla mig omogen, idiot, patetisk, mes, nolla eller vad ni känner för. Det bjuder jag på

TummenUpp för SH och alla som har femhundranittioelva personligheter.
 

IronMike

Guest
"Hur gammal var du när du fick körkort? Tre år? Lärde du dig ingenting på körskolan".

hahaha :rofl ..snubben har humor.

Jag tycker det bara är charmigt med hårda cops, som är stenhårda på sin sak. Ofta är man ju medveten om att man gör fel..och han gillar det han gör. Det är ju en slags tjusning att bryta mot trafikregler, just för att det är bl a förbjudet. Man får räkna med att få böter en och annan gång.

Creds till honom, han står på sig. Och hur skulle det se ut om alla släppte allt mellan fingrarna? :huvet
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Idioter finns över allt och innom alla yrkeskategorier, tyvärr!

Sedan finns det ju dem som gör andra ont omedvetet, helt enkelt för att de inte vet bättre, och så finns det de som gör det medvetet.

De som gör det omedvetet är något vi måste leva med och i viss mån ha förståelse för, vilket dock inte är samma sak som acceptans. Medan de som gör det medvetet, nu hur man kan vara så himla säker på det, är en helt annan femma.

Vad gäller yrkeskåren Polisen måste man dock ställa högre krav än på oss andra vad gäller moral/attityd mm. och en polis SKALL klara av att bete sig artigt och korrekt samt visa respekt för individen. Speciellt om det gäller en sådan bagatell som ett enklare trafikbrott som man tar upp i artikeln.

Ingen regel utan undantag dock och det FINNS ju situationer som även kan vara en poilsman/kvinna övermäktig men dit hör knappast enklare trafikbrott eller ens trafikbrott över huvud taget!

// Niklas
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top