Kommer Pro Superbike att överleva?

Om nu alla hojar skulle in i parc fermé (och inte bara topp-3 t ex) så måste man naturligtvis följa det, annars blir resultatet diskning, inget konstigt med det. Fick han något i ögonen så kan man väl ändå lämna hojen, inte dra iväg med just den utom synhåll, det är ju det parc fermé ska förhindra. Kanske bättre att gå än att köra hoj också om man fått något i ögat.

Han kanske inte hade stödet med sig :)
Och jag tror nog inte han bryr sig heller för den delen, han kör ju inte i serien.

Hur det gick till..

Hej! Brukar inte skriva så mycket här, men tänkte dock klargöra lite mer vad som hände:
Robban hade ett grymt roligt race och fick till det helt ok på Conti däcken då vi inte åkt på dessa under säsongen, Fick dessutom åka hela 14 varv istället för 8 varv som Fredags racet blev. Gick i mål som 3:a i privat cupen och blev således invinkad till park fermé, lagom inne i park fermé viker han upp visiret samtidigt som Freddy står halvmetern framför (observera inne i park fermé) och startar en burn out, jag själv står precis bakom Robban med stödet men är tvungen att skydda ansiktet mot gummit, (Någon som stått precis bakom en riktig burn out?) när den värsta röken lagt sig ser jag bara hur teamet till Freddy står och garvar och pekar på Robban, Jag går raka vägen fram till Freddy och gratulerar till hur man gör för att slippa att det kommer tillväxt i pro superbike, när jag vänder mig om 5 sekunder senare har Robban kastat hjälmen på backen och försvunnit, Jag tar mig ner mot vårat tält och finner cykeln lutad mot en betongsugga, (vet inte vart Robban tagit vägen) 10 minuter senare kommer han tillbaka rödögd som "#%& och med en buckla i handen som han fick av någon uppe vid prisutdelningen som han missat. Ungefär samtidigt kommer det en från tävlingsledningen och meddelar att hojen måste upp till Park fermé om han inte vill bli diskad (mycket vänligt gjort) jag hade dock påbörjat sanering av cykeln för att försöka få bort det värsta gummit på dom heta ställena innan det satte sig för jävligt, så när mannen från tävlingsledningen tyckte att det var jätte tråkigt att Robban hellre såg cykeln i skick än att ställa upp den i park fermé svarade Robban bara vänligt men bestämt -Det är den jag åker på och inte bucklan :)
Det slutade dock inte här utan någon timme senare kom tävlingsledningen med det skriftliga beslutet om diskning och förklarade på samma gång att om han bara stannat i park fermé med en gång så kunde han ha lämnat en protest så att dom kunde ha diskat Freddy istället (för det är aja baja att göra burn out i park fermé,). Är ganska säker på att vi inte åker detta igen ens som träning.
// Anders

Last edited:
Hej! Brukar inte skriva så mycket här, men tänkte dock klargöra lite mer vad som hände:
Robban hade ett grymt roligt race och fick till det helt ok på Conti däcken då vi inte åkt på dessa under säsongen, Fick dessutom åka hela 14 varv istället för 8 varv som Fredags racet blev. Gick i mål som 3:a i privat cupen och blev således invinkad till park fermé, lagom inne i park fermé viker han upp visiret samtidigt som Freddy står halvmetern framför (observera inne i park fermé) och startar en burn out, jag själv står precis bakom Robban med stödet men är tvungen att skydda ansiktet mot gummit, (Någon som stått precis bakom en riktig burn out?) när den värsta röken lagt sig ser jag bara hur teamet till Freddy står och garvar och pekar på Robban, Jag går raka vägen fram till Freddy och gratulerar till hur man gör för att slippa att det kommer tillväxt i pro superbike, när jag vänder mig om 5 sekunder senare har Robban kastat hjälmen på backen och försvunnit, Jag tar mig ner mot vårat tält och finner cykeln lutad mot en betongsugga, (vet inte vart Robban tagit vägen) 10 minuter senare kommer han tillbaka rödögd som "#%& och med en buckla i handen som han fick av någon uppe vid prisutdelningen som han missat. Ungefär samtidigt kommer det en från tävlingsledningen och meddelar att hojen måste upp till Park fermé om han inte vill bli diskad (mycket vänligt gjort) jag hade dock påbörjat sanering av cykeln för att försöka få bort det värsta gummit på dom heta ställena innan det satte sig för jävligt, så när mannen från tävlingsledningen tyckte att det var jätte tråkigt att Robban hellre såg cykeln i skick än att ställa upp den i park fermé svarade Robban bara vänligt men bestämt -Det är den jag åker på och inte bucklan :)
Det slutade dock inte här utan någon timme senare kom tävlingsledningen med det skriftliga beslutet om diskning och förklarade på samma gång att om han bara stannat i park fermé med en gång så kunde han ha lämnat en protest så att dom kunde ha diskat Freddy istället (för det är aja baja att göra burn out i park fermé,). Är ganska säker på att vi inte åker detta igen ens som träning.
// Anders

Bra Anton:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det finns bara en som kan göra burn out i parc ferme...gissa.
Alla andra skulle få en protest i emot sig

För det andra varför skall man lägga in en protest som det gör i tid och i otid..

Det slutade dock inte här utan någon timme senare kom tävlingsledningen med det skriftliga beslutet om diskning och förklarade på samma gång att om han bara stannat i park fermé med en gång så kunde han ha lämnat en protest så att dom kunde ha diskat Freddy istället (för det är aja baja att göra burn out i park fermé,).
Så tävlingsledningen har inte balls nog att ta egna beslut om de ser ett regelbrott utan måste först få in en protest?

De nordiska förbunden har ett möte i helgen och efter det vet vi mer (infon borde läcka ut relativt fort)

En intressant detalj, som jag tror Eric berörde ovan, är det faktum att vi har väldigt få team i svensk RR. Tittar man på utländska Superbike-mästerskap (BSB, IDM, ONK, AMA osv) finns det gott om riktiga team och det är nästan bara privatförarna som kör i egen regi.

Frågan blir då varför vi inte har några team? Vart är Team Suzuki, Team Kawasaki, Team Honda osv som kör år efter år i Pro Superbike med olika förare? Är marknaden så liten för motorcyklar i Sverige att tex KGK (som är generalagent för Suzuki) inte har råd att driva ett tvåhojsteam på den relativit låga nivå som vi har i Sverige?

Titta på bilarna, där har tillverkarna egna team eller så låter de ett externt företag med erfarenhet driva teamet.

Den låga nivån kostar ca en miljon per år för två förare samtidigt som generalagenternas marknad minskar.

Hej!
Freddy står halvmetern framför (observera inne i park fermé) och startar en burn out, jag själv står precis bakom Robban med stödet men är tvungen att skydda ansiktet mot gummit, (Någon som stått precis bakom en riktig burn out?) när den värsta röken lagt sig ser jag bara hur teamet till Freddy står och garvar och pekar på Robban, // Anders

Inte ens en ursäkt?

Hej kommer inte kommentera mer i detta ämne än detta inlägg nedan.

..................
Jag stannar i anslutning till tv efter ett kul race och för att fira en mästerskapsvinst.

JA jag burnade.. tv gillade det, publiken gillade det. sponsorerna gillade det och har det på film.

jag kom tidigt till parc ferme, jag började burna på lågt varvtal i ca 15 sek på 2ans växel detta för att undvika att nån står bakom och uppmärksamma.
jag förväntade mig inte att nån parkerar bakom nån som vunnit mästerskapet. sen varvar jag ur fortfarande på 2an för jag vet att det sprutar jättelångt om man växlar högre.

sen utelämnar du en sak.. när jag upptäckte att robban hade fått gummi på sig gick jag RAKA vägen fram till honom och bad om ursäkt!
direkt!

finns på film åxå.

men om han inte minns det så skriver jag det igen.

JAG BER SÅ HEMSKT MYCKET OM URSÄKT FÖR DET SOM HÄNDE ER!
det var inte min mening utan detta var för att folk på plats skulle glädjas åt och tycka det var kul.

hoppas denna ursäkt godtas och att ni förstår att jag inte hade gjort likadant om jag vetat att ni stod där.

Mvh
Freddy Papunen

tillägg..( robban stod snett 2 meter bakom) inte en halv
tillägg2.. (om man väljer att omprioritera en ung talangs racing satsning, att inte köra i den bästa serien för att han fått däcksgummi på sig.. speglar nog andra problem

// Anders

Last edited:
Självklart ska det börnas, publiken gillar sånt, med det var synd att en person "skadades" den här gången.

Varför inte bestämma ett bra ställe ihop med arrangören före varje tävling där alla som vill kan bjuda publiken på lite show = börna ? :)

Tycker för övrig att det showas alldeles för lite på alla tävlingar (SO, SM, Pro Superbike osv...). Ni som kan, ge publiken lite bakhjulsåkning, de gillar sånt!!!

Den låga nivån kostar ca en miljon per år för två förare samtidigt som generalagenternas marknad minskar.
Eftersom BMWs försäljning ökar och jag inbillar mig att de har rätt gott om pengar så borde 1 miljon (eller 2) inte vara hela världen. Med rätt förare kommer de vinna och få fin publicitet :)

Last edited:
Varför inte bestämma ett bra ställe ihop med arrangören före varje tävling där alla som vill kan bjuda publiken på lite show = börna ? :)

Tycker för övrig att det showas alldeles för lite på alla tävlingar (SO, SM, Pro Superbike osv...). Ni som kan, ge publiken lite bakhjulsåkning, de gillar sånt!!!
God idé! Det ska vara lite action å skoj också! Som dessa glada herrar gjorde på Mantorp på SM-helgen:

IMG_3615.jpg

Tyvärr var ju det i F2-kurvan, så det var bara vi som stod å fotade på insidan där och flaggvakterna som såg det :(

Svar till Anders & Robert Gull

Hej Anders & Robert!
Först vill jag säga att jag tycker det var kul att Robban kom och körde finalen och att Robban gjorde bra ifrån sig.
När det gäller händelsen som du beskriver så tänker jag inte ifrågasätta den för det är din upplevelse av situationen. Jag har dock svårt att tro att det var Freddys avsikt att "burna ner" Robban. Jag kommer att kontakta dig/er privat för att höra om ni vet vem/vilka som roat sig åt detta. Är det så är det inget som jag på något sätt accepterar.
Det enda jag kunde önskat är att ni kommit till mig och berättat så kunde vi rett ut det på plats. Nu fick jag iallafall reda på det och vill härmed be om ursäkt för de olägenheter som vi förorsakat.
Diskningsbeslutet får dock tävlingsledningen stå till svars för :)

Än en gång ursäkta och lycka till med tävlandet i framtiden.

Joakim Wiedesheim Team CaWalli

Orkar inte leta i tråden...
Nån nämnde om att det skulle hållas nått möte gällande Supebike
klasserna snart.. när var det?
Jag tänkte när man kan förvänta sig lite mer idéer och info om nästa år?

/Benny

Orkar inte leta i tråden...
Nån nämnde om att det skulle hållas nått möte gällande Supebike
klasserna snart.. när var det? Jag tänkte när man kan förvänta sig lite mer idéer och info om nästa år?
Det var jag som skrev och mötet hölls i helgen som var. Har mailat Fredrik på Svemo men inte fått något svar ännu. Hoppas de går ut med det snabbt bara.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti