Kommer Pro Superbike att överleva?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki


RR kurs för arbete med/för sponsorer
Kastade ut detta tidigare på forumet, SVEMO accepterade mitt kursupplägg redan 2008 ända tills beloppet vi kommit överens om plötsligt "var för mycket" för att starta kursen. Efter +25år m marknadsföring, försäljning och sponsorarbete kontakt m media osv finns rätt mycket att lära ut, men det är en investering för den som inte längre VILL betala allt själv.


Den hade jag velat gå ... jobbigt/dyrt att betala allt själv fastän man bara kör i rookie.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.

Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.

Det borde vara straffbart att argumentera att det ska vara billigare att köra.
Tvärtom skall målsättningen vara att tjäna pengar på sin sport! Låt nu inte huvet skena iväg över tangentborden tänk efter före du hamnar i gnällbältet. Notera fakta - bara för att du är snabb/snygg och har varvrekord så kommer inga sponsorer att ringa på, det KRÄVS fortfarande arbete för att nå resultat. Något alltför få vill acceptera idag.

Min ambition (som jag även vill att du skall anamma) är att fler skall TJÄNA på att köra racing i landet - och det mina kära kollegor kommer aldrig ske om argumenten fortsätter med "att det skall vara "billigt".

Förhoppningsvis finns det idag fler förare som fattar(?)
Att andras engagemang te x. mitt som resulterade i TV4, SVT sporten, Radiosporten, kändisengagemang, seriepartners behövs - men då får man som aktiv i klassen ENGAGERA sig och inte som i år - knappt orka svara på mejl och sticka huvet i sanden. Just därav har ingen sett/hört Pro SBK i SVT sporten, TV4 eller i radion i år - och det var mycket tack vare bristen på förarengagemang som avgjorde.


Som sagt/skrivet det finns inga problem att köra Pro SBK - OM man vill, förstår och accepterar att jobba för det! Kom ihåg att den enda person som kan förändra just din situation möter du i spegelbilden varje morgon....


/Eric Hulth

Hej Eric!
Jag vill inte på nåot sätt förakta det arbete som du gjort för PRO SBK och för Roadracingen som sport. Du jobbar hårt och har sett till att sporten fått mera uppmärksamhet. Men på den här punkten så går våra åsikter isär helt...

Som du skrev så svarade jag inte direkt, utan satte mig tillbaka och tänkte efter lite innan jag svarade. Men jag kommer fortfarande fram till samma slutsats.

Som jag ser det så har STCC/PRO SBK en produkt att sälja/erbjuda alla förare. Förarna i sin tur har ett antal produkter att välja på. Det finns PRO SBK, Superbike Challange, och Nordic Superbike. Alla förare väljer produkt efter vad som passar dom. Man överväger saker som bantid, konkurrens, startfält, priser, publik, TV, osv.

När startfältet i PRO SBK är katastrofalt dåligt (som det är nu) så är det något som är fel någonstans. I mina ögon så är det ganska uppenbart att paketet som STCC/PRO SBK "säljer" inte tilltalar tillräckligt många förare (kunder).

Att då säga att det är förarnas (kunderna i det här fallet) eget fel som inte inser hur bra produkten är. Och att om man bara anstränger sig ännu mera, arbetar ännu hårdare, så kan man faktiskt köpa den här produkten (som självklart är felfri och oumbärlig).
Det tycker jag är lite skevt resonemang och jag kan skönja lite av den attityden i intervjun med Bob Huzell på Highsider också, att det är alla andras fel att folk inte ställer upp och kör i PRO SBK. Det finns för många serier att välja på, förarna klagar på enhetsdäck som funkar utmärkt i biklasser under lång tid (återigen är det fel på förarna, inte enhetsdäcken eller upplägget där), förarna måste bli bättre på att kommersialisera sig själva.
Återigen, kundens fel att dom inte köper produkten...

Istället så borde man som i andra branscher sätta sig ner som "säljare" och fundera över varför inte tillräckligt många "kunder" köper ens produkt, och vad man kan förändra som "säljare" för att göra produkten med tilltalande för "köparna"

Och det är faktiskt några bra sådana förslag som kommit fram i den här tråden tycker jag.
- Fördela prispengarna annorlunda så att det tilltalar fler
- Sänk, eller slopa, avgifterna så att det blir mera attraktivt att köra
- Ge ut fler "sponsorbiljetter" till teamen så dom lättare kan locka med sig nya sponsorer.
- Fördela pengarna från däcksponsorn så att det gynnar alla, inte bara dom på pallen och vinnaren.

Det är alla riktigt bra förslag tycker jag, och kan redan till nästa säsong få fler förare att vilja köpa produkten PRO SBK.
Detta fyller upp startfälten, gör racen mer intressanta, genererar mer intresse än ett tartfält på 10 förare, och gör faktiskt produkten STCC/PRO SBK ännu mer tilltalande för dom som vill ta steget året efter.

Eller så kan man som du skriver göra produkten ÄNNU dyrare och hoppas att fler "kunder" jobbar ännu hårdare på att få in pengar så att dom har råd att köpa den.....

Bara mina 5 cent (som man brukar säga).

STCC & Sponsorer mm
Mkt vitalt är att tänka själv + ta reda på fakta. Macke gör ett strålande jobb med de förutsättningar han säljer till sina partners. Men att likaställa nu end 5 % ville betala mer för att få tillträde till Pro SBKs marknadsplats är ju helt oväsentligt som info i sig!
Däremot är det mkt intressant att ta reda på/veta VAD dessa 5 % kan få ut av att marknadsföra sig här - och då kanske dessa procent av sponsorerna vill investera 100 000,- - 250 000,- tror fler av er förstår sammanhanget bättre nu...?

I det här fallet så rörde sig om ca. 10.000:- extra från en sponsor, och några tusenlappar från dom andra som var beredda att betala mer för att synas tillsammans med STCC. Alltså ganska långt ifrån dom 100.000 - 250.000:- som du skriver.

Och jag tror att det bra många fler förare som står på kanten in till PRO SBK som sitter med min verklighet när det gäller budget, än den verklighet som du skriver om där EN enda sponsor som kan tänka sig att kasta in 250.000:- extra för att man kör PRO SBK.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Hej Eric!
Jag vill inte på nåot sätt förakta det arbete som du gjort för PRO SBK och för Roadracingen som sport. Du jobbar hårt och har sett till att sporten fått mera uppmärksamhet. Men på den här punkten så går våra åsikter isär helt...

Som du skrev så svarade jag inte direkt, utan satte mig tillbaka och tänkte efter lite innan jag svarade. Men jag kommer fortfarande fram till samma slutsats.

Som jag ser det så har STCC/PRO SBK en produkt att sälja/erbjuda alla förare. Förarna i sin tur har ett antal produkter att välja på. Det finns PRO SBK, Superbike Challange, och Nordic Superbike. Alla förare väljer produkt efter vad som passar dom. Man överväger saker som bantid, konkurrens, startfält, priser, publik, TV, osv.

När startfältet i PRO SBK är katastrofalt dåligt (som det är nu) så är det något som är fel någonstans. I mina ögon så är det ganska uppenbart att paketet som STCC/PRO SBK "säljer" inte tilltalar tillräckligt många förare (kunder).

Att då säga att det är förarnas (kunderna i det här fallet) eget fel som inte inser hur bra produkten är. Och att om man bara anstränger sig ännu mera, arbetar ännu hårdare, så kan man faktiskt köpa den här produkten (som självklart är felfri och oumbärlig).
Det tycker jag är lite skevt resonemang och jag kan skönja lite av den attityden i intervjun med Bob Huzell på Highsider också, att det är alla andras fel att folk inte ställer upp och kör i PRO SBK. Det finns för många serier att välja på, förarna klagar på enhetsdäck som funkar utmärkt i biklasser under lång tid (återigen är det fel på förarna, inte enhetsdäcken eller upplägget där), förarna måste bli bättre på att kommersialisera sig själva.
Återigen, kundens fel att dom inte köper produkten...

Istället så borde man som i andra branscher sätta sig ner som "säljare" och fundera över varför inte tillräckligt många "kunder" köper ens produkt, och vad man kan förändra som "säljare" för att göra produkten med tilltalande för "köparna"

Och det är faktiskt några bra sådana förslag som kommit fram i den här tråden tycker jag.
- Fördela prispengarna annorlunda så att det tilltalar fler
- Sänk, eller slopa, avgifterna så att det blir mera attraktivt att köra
- Ge ut fler "sponsorbiljetter" till teamen så dom lättare kan locka med sig nya sponsorer.
- Fördela pengarna från däcksponsorn så att det gynnar alla, inte bara dom på pallen och vinnaren.

Det är alla riktigt bra förslag tycker jag, och kan redan till nästa säsong få fler förare att vilja köpa produkten PRO SBK.
Detta fyller upp startfälten, gör racen mer intressanta, genererar mer intresse än ett tartfält på 10 förare, och gör faktiskt produkten STCC/PRO SBK ännu mer tilltalande för dom som vill ta steget året efter.

Eller så kan man som du skriver göra produkten ÄNNU dyrare och hoppas att fler "kunder" jobbar ännu hårdare på att få in pengar så att dom har råd att köpa den.....

Bara mina 5 cent (som man brukar säga).



I det här fallet så rörde sig om ca. 10.000:- extra från en sponsor, och några tusenlappar från dom andra som var beredda att betala mer för att synas tillsammans med STCC. Alltså ganska långt ifrån dom 100.000 - 250.000:- som du skriver.

Och jag tror att det bra många fler förare som står på kanten in till PRO SBK som sitter med min verklighet när det gäller budget, än den verklighet som du skriver om där EN enda sponsor som kan tänka sig att kasta in 250.000:- extra för att man kör PRO SBK.

Grymt välskrivet Macke! :klappar

Och, det sista du skriver. Det är lite det jag var inne på. De som tänker
ha detta som heltidssysselsättning kan kanske fixa in 100.000:-
från en sponsor, de i första startled typ. Medans övriga startfältet
snackar sponsorpengar med en nolla mindre.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke :tummenupp
Du träffar mitt i prick med ditt inlägg. Jag håller med dig till 100%. Det är något som är fel på produkten när det är så få köpare, helt klart.
Dessutom kan man diskutera hur effektivt PRO Superbike är för att promota förare till karriärer utomlands. Exemplen är få och visar på inget sätt att det skulle vara enda vägen ut till eninternationell karriär, skulle nästan våga drista mig att påstå att det kan vara kontraproduktivt.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tänk om - tänk rätt (3)

Bra synpunkter men...
Det är INTE förarna som skall KÖPA sitt deltagande i Pro SBK (el andra serier heller för den delen). Däremot kan de som är aktiva SÄLJA sitt deltagande till partners som vill ta del av skyltfönstret eller få mkt bra kundaktiviteter med "sin förare" i en utmanande sport. Detta, vilket kräver sälj/kontaktarbete är en oerhört väsentlig skillnad - men kanske mest en mental sådan(?)

En omöjlig tanke för en del som det verkar(?)
Dess bättre marknadsplats el skyltfönster du har - dess mer kunder når du och kan sälja mer. Men det är så alla verksamheter fungerar oavsett sport eller vanligt företagande. Det är här och - när diskussioner kommer om "billigt, gratis allmänhetens åkning" kommer in i bilden det just blir... ingenting. Då lockar racingen endast de redan frälsta som (och läs viktigt) kanske nöjer sig med det - och det ÄR helt OK - deras ambitioner är kanske 100 % uppfyllda.
Men de som verkligen vill vinna stort nöjer sig oftast inte med en rookiepokal & tom plånbok?

Summerat,
Det är i det närmaste löjligt att tro att det blir fler i publik el aktiva om det är billigt. Tror du det så kika på SM SO el ERF. Här är det billigt - men för VEM är det billigt? Knappast för förarna som oftast får betala allt själv, publiken är minimal - så också värdet på marknadsplatsen.

Pro SBK/STCC ger dig som vill något med din satsning en otrolig möjlighet att fullfölja den UTAN att betala allt själv. Men som jag tjatat om i alla inlägg - det kräver arbete. Oftast den typ av arbete som de flesta aktiva idag inte är vana vid. Jämfört andra länder har vi långt kvar att anamma en sund och spännande sponsorkultur till en fantastisk publiksport.

Och visst - jag håller med
Steget ÄR för många alltför stort att både sänka sina varvtider med 2-4 sekunder och DESSUTOM börja jobba för att utnytta de möjligheter med sponsorer som klassen/STCC erbjuder. Det kanske först nästa generation av förare som (förhoppningsvis) lyssnar & lär av de förare/team som lyckas i Pro SBK eller internationellt, både av talang men också insikten av att sälja sig själv är en grundsten för budgeten till att utöva sporten.

2010
I år är klassen tunn, säkert av lika många orsaker som det finns förare. Samtidigt är vi ett litet land och konkurrenssen ÄR oerhört bra i klassen, vilket skrämmer många förare till att finna ursäkter på fler än ett ställe att inte våga pröva.



Over & out

/Eric
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Pro SBK/STCC ger dig som vill något med din satsning en otrolig möjlighet att fullfölja den UTAN att betala allt själv.
Och hur många är det? 3 st, 4 st, 5 st?

Menar du att hela sporten ska stå tillbaka, "offra" sin kungaklass till STCC, för att ett par förare ska kunna leva på sin sport?

Samtidigt är vi ett litet land och konkurrenssen ÄR oerhört bra i klassen, vilket skrämmer många förare till att finna ursäkter på fler än ett ställe att inte våga pröva.
Jag skulle vilja påstå att konkurrensen är riktigt dålig i år. Samma 3-4 förare som ligger i toppen och de andra är en bra bit efter.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bra synpunkter men...
Over & out

/Eric
Måste bara påpeka att jag upplever väldigt mycket av det du skriver som lite väl mycket "von oben" eller "skriva på näsan" på de som inte tycker som du. Som exempel kan man ju ta titeln du satt på dina inlägg: "Tänk om - tänk rätt." vilket i argumentionen innebär "Tänk om - tänk som jag."
Jag tror du förlorar mer än du tjänar på det, och jag tror inte jag är ensam om att uppleva det så. Det är synd eftersom vi nog alla vill sporten väl i grund och botten.

Det är väl ganska uppenbart att det upplägg som är i PRO har brister som inte enbart har med förarnas i ditt hänseende bristande arbetsmoral, återigen läggs felet hos "kunden", när startfälten blir mindre och mindre för varje år.
Är de argument som lagts fram i tråden och på Highsider allt som finns i form av egen analys och självrannsakan hos STCC/PRO så tror jag inte klassen kommer växa under kommande år heller eftersom det enda konkreta förslag som kommit fram här är att man vill minska konkurrensen från andra serier....om man hårddrar det.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Måste bara påpeka att jag upplever väldigt mycket av det du skriver som lite väl mycket "von oben" eller "skriva på näsan" på de som inte tycker som du. Jag tror du förlorar mer än du tjänar på det, och jag tror inte jag är ensam om att uppleva det så.
Nej, du är inte ensam om det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hur skylle man styra det då? Blir det inte fulla startfält så kan ju "alla" ställa upp ändå :va

Till exempel genom att man måste placera sej skapligt i SO eller SM innan man får starta i PRO. Säg topp 10 i SO/SM för att ens få starta i PRO.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja du väljer alltid själv...

Korrekt - von oben talar här nu,
Och du som vill läser eller... gör nåt helt annat.

Eftersom jag uppenbarligen inte når fram till de som vet mer eller har en annan grundsyn tar vi en sista omgång. För få verkar ha erfarenheten på sin sida och då är det (sorry) alltför enkelt att framstå som mastermister, oavsett vilket ämne du försöker förmedla.

Insikt el bara tyckanden?
Alltför många tänker alltför smått, samtidigt ifrågasätter för mycket - det är bra! Alltid bra med objektiva synpunkter men... när det gäller RR ekonomi osv .. ber dig/er att tänka längre än tangentbordet. Försök nämna en svensk förare el idrottsperson som har internationell framgång och som inte jobbat med/för sponsorer.

Hur skall du idag få verklighetsförankring att en "Kungaklass" ska köra för 150+ åskådare - försök att tänka ärligt... Det finns som sagt redan serier som är billiga och facit framgår väl med all önskvärd tydlighet att de fyller en funktion för att börja köra hoj - men saknar bra möjligheter att skapa mervärden för att sälja sitt eget varumärke.

Och visst - jag är själv den förste som tycker att det skall vara mer hoj i STCC sammanhang det är ju idag den bästa genvägen till framgång i media (idag) och partners - även om det alltid går att utveckla...

Framåt
Ett av de stora problemen, som samtidigt är möjligheten för fler att köra och utvecklas är att införa sponsorkurs i SVEMOS grundutbud eller med licensavgiften. Och ja, det kanske är svårt för fler att acceptera, precis som det för mig är svårt att gå på slak lina. Men kosta på dig att se 100 - 200 nya säljare för RR kunde göra varje år....

Innan du, som jag oftast verkar skriva på näsan tycker till
Kosta på din att tänka bredare, anta min enkla utmaning: DVS är du aktiv så sammanställ alla de timmar du lägger på att FÖRSÖKA tala med företag om partnerskap - jämför dem sen med timmarna du läser/skriver på detta forum....


/E
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bra synpunkter men...
Det är INTE förarna som skall KÖPA sitt deltagande i Pro SBK (el andra serier heller för den delen). Däremot kan de som är aktiva SÄLJA sitt deltagande till partners som vill ta del av skyltfönstret eller få mkt bra kundaktiviteter med "sin förare" i en utmanande sport. Detta, vilket kräver sälj/kontaktarbete är en oerhört väsentlig skillnad - men kanske mest en mental sådan(?)

En omöjlig tanke för en del som det verkar(?)
Dess bättre marknadsplats el skyltfönster du har - dess mer kunder når du och kan sälja mer. Men det är så alla verksamheter fungerar oavsett sport eller vanligt företagande. Det är här och - när diskussioner kommer om "billigt, gratis allmänhetens åkning" kommer in i bilden det just blir... ingenting. Då lockar racingen endast de redan frälsta som (och läs viktigt) kanske nöjer sig med det - och det ÄR helt OK - deras ambitioner är kanske 100 % uppfyllda.
Men de som verkligen vill vinna stort nöjer sig oftast inte med en rookiepokal & tom plånbok?

Summerat,
Det är i det närmaste löjligt att tro att det blir fler i publik el aktiva om det är billigt. Tror du det så kika på SM SO el ERF. Här är det billigt - men för VEM är det billigt? Knappast för förarna som oftast får betala allt själv, publiken är minimal - så också värdet på marknadsplatsen.

Pro SBK/STCC ger dig som vill något med din satsning en otrolig möjlighet att fullfölja den UTAN att betala allt själv. Men som jag tjatat om i alla inlägg - det kräver arbete. Oftast den typ av arbete som de flesta aktiva idag inte är vana vid. Jämfört andra länder har vi långt kvar att anamma en sund och spännande sponsorkultur till en fantastisk publiksport.

Och visst - jag håller med
Steget ÄR för många alltför stort att både sänka sina varvtider med 2-4 sekunder och DESSUTOM börja jobba för att utnytta de möjligheter med sponsorer som klassen/STCC erbjuder. Det kanske först nästa generation av förare som (förhoppningsvis) lyssnar & lär av de förare/team som lyckas i Pro SBK eller internationellt, både av talang men också insikten av att sälja sig själv är en grundsten för budgeten till att utöva sporten.

2010
I år är klassen tunn, säkert av lika många orsaker som det finns förare. Samtidigt är vi ett litet land och konkurrenssen ÄR oerhört bra i klassen, vilket skrämmer många förare till att finna ursäkter på fler än ett ställe att inte våga pröva.

Over & out

/Eric

Okej Eric!
Vi fortsätta och argumentera fram och tillbaka i alla evighet verkar det som, utan att någon av oss ändrar åsikt.

Jag är inte ute efter att sänka serien PRO SBK (tvärt om, jag hoppas kunna köra där själv snart), STCC, dig eller någon av dom personerna som arbetar med att promota eller jobbar för serien. Och det är väl inte många här i tråden som påstår att PRO SBK är skit och värdelöst? Inte jag i alla fall. Det är mycket riktigt som du säger, det bästa skyltfönstret för Roadracingen just nu.

Jag ger bara min åsikt om vad jag tror kan underlätta för serien att fylla ut startfälten lite grann, och göra det mer intressant för sponsorer och publik. För låt oss inse fakta att med 10st startande så ser det inte speciellt lockande ut för t.ex Jack&Jones att ösa in några hundra tusen till. Jag tror bara att en serie med fulla startfält och utkvalning där inte alla förare har sporten som levebröd, är mera attraktiv för sponsorer och media än en serie med 5st startande och alla har det som yrke.

Jag står, som säkert många andra förare just nu, på tröskeln till att prova på en säsong i PRO SBK/Privatcupen (nu när man inte är hopplöst sist längre). Jag försökte få till ett inhopp i år men fick knappt svar från STCC ens, och när jag väl fick det var det så sent att jag inte hann få ihop några extra pengar till det.
Jag ger i den här tråden bara lite synpunkter på vad som kunde få mig som förare att ta steget in, en liten knuff i häcken i rätt riktning istället för att välja att köra en annan serie 2011. Jag är dessutom tämligen övertygad (men kan självklart ha fel) att nästan alla som befinner sig i min situation har ungefär samma förutsättningar (om inte sämre) rent ekonomiskt och resonerar på ungefär samma sätt som mig (har pratat med ganska många i depån om just det här).

Dina teorier om höga avgifter, höga omkostnader, sponsorintäkter i miljonklassen, osv. stämmer säkert jättebra för dom som har ambitionen, möjligheten (både rent sportsligt och ekonomiskt), och dessutom en familje- och yrkessituation som tillåter att man försöker leva på sin sport. Men jag tror inte att det är mer än 4-5 förare totalt i Sverige som har dom förutsättningarna. Dom här 4-5 förarna fyller inte ut ett startfält speciellt bra själva och därför kommer det att behövas förutsättningar som lockar in flera förare i serien. Förare som inte har samma förutsättningar, men som med lite tur, hårt arbete, och några bra säsonger i PRO SBK kanske kan skaffa sig dom förutsättningarna i framtiden. Det är dom här förarna som jag tror att man lockar in med dom förslag som kommit fram i tråden. Förare som ska komma in och fylla ut startfältet i början, och sen utvecklas och ta över när toppförarna går vidare till IDM, EM, VM, BSB, eller vart dom vill ta vägen. Det ser ju redan ut som att 3-4 (kanske fler?) av toppförarna i årets upplaga försvinner utomlands, och då måste man ju kunna få in nytt folk.

Man kan ha en DRÖM om att vi ska ha fulla startfält i PRO SBK med förare som har racingen som yrke och omsätter 6-7 miljoner varje säsong. Man kan till och med ha det som målsättning (om än ganska orealistisk). Men man kan inte komma dit genom att göra serien för exklusiv redan NU så att inga förare ställer upp och kör.

Men återigen. Jag är inte ute efter att skapa negativa vibbar eller hacka på någon. Det har framkommit ett par (vad jag tycker i alla fall) ganska bra förslag i den här tråden som kan utveckla serien och fylla ut startfältet. Sen är det upp till folk som jobbar med STCC/PRO SBK att lyssna/läsa och välja om man tycker likadant, eller tycka att jag är en stolle. Tycker det sistnämnda så är det väl så då... Inte svårare än så. :)
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det Eric skriver om hur man ska jobba med sponsorer är helt rätt och event är helt rätt. och det Eric har gjort har varigt riktigt bra,och jag har försökt h'änga med på dom flesta av hans grejer. och det är faktiskt för att dom grejerna haft betydligt bättre marknadsvärde än själva STCC helgen.

Marknadsvärdet på STCC för motorcyklar är i dagsläget katastrofalt dåligt.
Det finns ingen sponsor inom ProSuperbike som får valuta för sina pengar. Dom sponsrar med hjärtat, dvs personerna tycker att det är kul med motorcykelracing, och sponsrar därför ett team för att kunna hänga med i depån. Dom sponsrar för att dom vill hjälpa sin lokala förmåga. Inte för att det är en bra marknadsplats.

För att göra en liten gämnförelse.
Om ett företag sponsrar med 50.000kr under ett år.
Så kan det gämnföras kostnaden med att tex köpa in 10.000 - 50.000 besökare till deras hemsida.
Vad tror ni ger mest valuta för pengarna?
10.000 - 50.000 besökare till företagets hemsida där dom kan läsa om företagets produkter eller tjänster.
Eller företagets loggo på sidan av en motorcykel i en serie som inte ens motorcykelintresserade kommer och tittar på?

Hur har jag koll på det här... Jo jag äger och driver Stockholm Reklambyrå och jobbar med reklam sen 7 år tillbaka.
(Det gör inte mig till en marknadsföringsguru, men jag har i alla fall hyfsad koll på marknadsföring).

(Sen vet jag att vissa företag redan gör reklam på alla andra ställen och därför ser en motorcykel i ProSuperbike som ytterligare en marknadsplats, och då kan det vara aktuellt. Tex Nike eller liknande stora företag. Men dom sponsrar oftast inte en förare. Dom sponsrar serien, som text Jack & Jones gör)

Och när marknadsvärdet är så lågt, så lönar det sig inte att jaga sponsorer. Man frågar lite leverantörer och folk i bekantskapskretsen och dom kan hjälpa till med delar och kanske en slant.
Men oftast är det bättre och mera lönsamt att jobba extra och betala kalaset själv i stället.


Ni kan ju testa er själva lite snabbt.
Filip Backlund blev svensk mästare i ProSuperbike förra året.
Kan ni nämna en enda av Filip Backlunds sponsorer??
Förutom Bilsport & mc som var seriesponsor förra året.
(Jag vet att det är lätt att gå in på hans hemsida och fusktitta, men om du inte gör det och inte kan en enda sponsor så förstår du hur extremt litet marknadsvärdet är).


Därför.....
Bör man jobba med att göra ProSuperbike till ett event där man som förare kan få gratis anmälan, 1 eller kanske 2 sett däck, och en dunk bensin. Då skulle vi kunna få alla dom snabba förarna till samma serie.
och köra med fulla startfällt med utkvalning.
Och då borde det bli så många anmälningar att man måste ansöka om att få köra i Prosuperbike.

Den dagen får ProSuperbike den status den förtjänar, och då blir det bra race med publik som vill titta. Och då stiger marknadsvärdet mm.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kvistberga. :)
Fast jag förstår din poäng och håller med, vilket ju också gör att vissa tankar som lanseras i tråden känns lite väl verklighetsfrånvända.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Njae inte rätt tolkat...

Bra att det finns intresse
Vill gärna tro att en tråd som denna kan göra att fler börjar försöka att kontakta partners - eller som första steg – vänja sig med tanken att göra det framöver.

Visst
Anders, Macke har rätt i mycket - värdet på att synas med en dekal på sin hoj är minimalt – MEN detta är INTE att bygga partnerskap som ger resultat vilket jag förespråkar. Snarare är dekalen ett sätt att visa att det finns ett engagemang med en kommersiell partner.


Målgrupper,
Ja – Anders har helt rätt, marknadsvärdet för de som läser på sporthoj vilka som sponsrar vem är omätbart (min ärliga gissning). Men om du frågar en av Backlunds partners vars dekal sitter på hans hoj vad de tycker om att vara med på en dag på Mantorp, eller när de hade en tävlingshoj utställd på sin mässa som intresseväckare, vad tror du svaret blir då?

Delsummering
Det vi/jag jobbar mer när det gäller sponsring är att engagera partners till att vara med om en upplevelse. Hjälpa dem bygga varumärke eller stödja de värderingar som marknadsavdelningen vill ha. Kort sagt är det du som underlättar för en partner att hitta mer kunder eller ökar deras synbarhet på fler platser - dessutom ha kul!

Tankevurpa?
Att säga el tycka marknadsvärdet är katastrofalt dåligt för Mc i STCC sammanhang vad innebär det? För det vårt resonemang framåt – nej knappast. För vem skulle det vara dåligt? - det finns en jättepotential för Mc som är underutnyttjad. Fråga generalagenten för Victory t ex. De sålde ca 15 hoj (a ca 150 000/st) i fjol på plats då de engagerade sig med Camarocup. Jag blir ärlig både förvirrad och förundrad av hur jantelagarna verkar dominera dessa forum för 2-hjuls racing. Var är viljan, drivkraften och inställningen som flera av er visar på banan? – för att inte undra över stoltheten tog vägen...

Viljan att driva framåt?
Fråga: Hur tror ni att ett STCC stall finansieras, vad jobbar de med, vad erbjuder de sina partners….? Likaså vilket Mc-stall som helst i ngn större serie – hur gör dom tror ni? Ett av de största hindren vi har inom RR sporten är att alt är förardrivet/finansierat och det i sin tur leder till att vi saknar livskraftiga team som inte står & faller när föraren lägger av. DVS team med partners som utnyttjar den marknadsplats som finns, tillför aktiviteter och har en ekonomi att fortsätta - oavsett vem som kör i år…..!


Jag kanske slår in öppna dörrar för många
Men det handlar ju inte om att skall kriga vem som har fetaste argumentet för el emot på detta forum. Och nej, jag tror inte heller vi kommer ha 45 förare som nästa år lever på sin sport. Däremot är jag övertygad att om inställningen många verkar ha inte förändras – ja då är det kanske bara de 5-6st som finns idag som kan få bra draghjälp att utöva en elitsatsning.

Förändringen kommer först när man använder kunskaper, erfarenhet och insikt tillsammans med arbete för att nå resultat. Oavsett om det gäller att få fler partners till sin satsning eller nya kunder till verksamheten. Och med den oförståelse(?) som många visar finns det ett stor potential till förändring - det är glädjande. För om alla följde mina eller div marknadsgurus råd så skulle det vara riktigt djekla illa om vi fortfarande stod där vi gör idag!

Youré in charge

/Eric
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag tycker att Eric är cool som står på sig och jag tycker att han har rätt.

Tycker även att Macke har rätt, för det kan inte kosta för mycket då det tar lite tid att bygga upp en sponsorbas.

Vi som förare kan lära oss mycket av Eric och inte tänka att det handlar om att sätta en dekal på hojen. Fick själv en ahaupplevelse när jag fick möjligheten att åka Bott för Tenstar racing på Knutstorp.

I samband med tävlingen hade en av deras största sponsorer ett företagsarrangemang. De hade fixat ett jättetält med Dj god mat och vii som förare fick presentera oss. Har aldrig haft ett sådant stöd på något race tidigare. Kom fram äldre både gubbar och tanter som tyckte det var jättekul och som de hejade på.

Denna formen av arrangemang och upplevelser gör sig självklart bäst i STCC för det vet en svensk med lite allmänbildning vad det är och visst vill man skryta lite för vänner om vad man har blivit inbjuden till av sitt företag :)
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Svårt!
- Det kan inte vara för dyrt då startfälten inte fylls upp vilket ju såklart är dåligt.
- Inte heller för billigt då startfälten troligtvis fylls men risken är att kvaliten på förare, hojar och fram för allt klassen på "teamen" och depån skulle sjunka. Och det skulle vara dåligt även det... Det är som alla "tjatat" om även kringarrangemangen som ska locka sponsorer och publik.

Men realistiskt sett så kan serien inte bli perfekt över en natt. Det tar lite tid och det vore kanske på sin plats med en treårsplan eller liknande så att de som ev. kan tänkas satsa vet vad som gäller. Hur jagar man sponsorer när det överallt sår att PRO kanske inte finns kvar nästa år... Och så kommer kanske lite info i feb/mars om SO/SM och Pro...

Så till ett förslag:
- PRO körs som idag med prispengar och publicitet till de team som kan dra nytta av det.
- Privatcupen körs med extremt reducerad anmälningsavgift men med seriesponsor som i princip får rätten till hela reklamyta på privat åkarnas hojar, kanske även ett gemensamt tält eller liknande. Privatåkarna kör "gatdäck" som gör att privatförarna inte blandar sig i toppstriden utan ger ett litet race i racet. Priset för vinst i privatcupen kunde vara en säsong i Pro. Givetvis tid/resultat begränsa för att köra kvar i privatcupen.

Kan det vara något att spinna vidare på?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur jagar man sponsorer när det överallt sår att PRO kanske inte finns kvar nästa år... Och så kommer kanske lite info i feb/mars om SO/SM och Pro...
De nordiska förbunden har ett möte i helgen och efter det vet vi mer (infon borde läcka ut relativt fort)

En intressant detalj, som jag tror Eric berörde ovan, är det faktum att vi har väldigt få team i svensk RR. Tittar man på utländska Superbike-mästerskap (BSB, IDM, ONK, AMA osv) finns det gott om riktiga team och det är nästan bara privatförarna som kör i egen regi.

Frågan blir då varför vi inte har några team? Vart är Team Suzuki, Team Kawasaki, Team Honda osv som kör år efter år i Pro Superbike med olika förare? Är marknaden så liten för motorcyklar i Sverige att tex KGK (som är generalagent för Suzuki) inte har råd att driva ett tvåhojsteam på den relativit låga nivå som vi har i Sverige?

Titta på bilarna, där har tillverkarna egna team eller så låter de ett externt företag med erfarenhet driva teamet.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Verkar som en bra/dålig ide!
Dock så kör man exakt lika fort på dagens mönstrade däck, men en bra ide ändå för dessa kan man sälja efteråt!
Ang startavg så har det väl inte med om man är rik eller fattig det är hur ordningsam man är?
Och 107% regeln bör väl gälla.
Annars var det ok i övrigt:)

Svårt!
- Det kan inte vara för dyrt då startfälten inte fylls upp vilket ju såklart är dåligt.
- Inte heller för billigt då startfälten troligtvis fylls men risken är att kvaliten på förare, hojar och fram för allt klassen på "teamen" och depån skulle sjunka. Och det skulle vara dåligt även det... Det är som alla "tjatat" om även kringarrangemangen som ska locka sponsorer och publik.

Men realistiskt sett så kan serien inte bli perfekt över en natt. Det tar lite tid och det vore kanske på sin plats med en treårsplan eller liknande så att de som ev. kan tänkas satsa vet vad som gäller. Hur jagar man sponsorer när det överallt sår att PRO kanske inte finns kvar nästa år... Och så kommer kanske lite info i feb/mars om SO/SM och Pro...

Så till ett förslag:
- PRO körs som idag med prispengar och publicitet till de team som kan dra nytta av det.
- Privatcupen körs med extremt reducerad anmälningsavgift men med seriesponsor som i princip får rätten till hela reklamyta på privat åkarnas hojar, kanske även ett gemensamt tält eller liknande. Privatåkarna kör "gatdäck" som gör att privatförarna inte blandar sig i toppstriden utan ger ett litet race i racet. Priset för vinst i privatcupen kunde vara en säsong i Pro. Givetvis tid/resultat begränsa för att köra kvar i privatcupen.

Kan det vara något att spinna vidare på?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top