Pro SBK ska inte bli billigare, snarare tvärt om
En utmanande rubrik men det är faktiskt sant. DVS sant om man vill skapa en bra serie som föder framgång även utanför banan.
Provokativt - javisst!
Men är det billigare så får vi ju ytterligare en "publikfri serie" som må heta SM el SO idag. Dessutom tar vi bort ännu mer initativkraft för att JOBBA med sin sport och personliga varumärke. Först när fler arbetar för sin satsning och ser det som rörelse som skall gå med vinst kommer förutsättningarna för mer sponsorer till de aktiva.
Det borde vara straffbart att argumentera att det ska vara billigare att köra.
Tvärtom skall målsättningen vara att tjäna pengar på sin sport! Låt nu inte huvet skena iväg över tangentborden tänk efter före du hamnar i gnällbältet. Notera fakta - bara för att du är snabb/snygg och har varvrekord så kommer inga sponsorer att ringa på, det KRÄVS fortfarande arbete för att nå resultat. Något alltför få vill acceptera idag.
Min ambition (som jag även vill att du skall anamma) är att fler skall TJÄNA på att köra racing i landet - och det mina kära kollegor kommer aldrig ske om argumenten fortsätter med "att det skall vara "billigt".
Förhoppningsvis finns det idag fler förare som fattar(?)
Att andras engagemang te x. mitt som resulterade i TV4, SVT sporten, Radiosporten, kändisengagemang, seriepartners behövs - men då får man som aktiv i klassen ENGAGERA sig och inte som i år - knappt orka svara på mejl och sticka huvet i sanden. Just därav har ingen sett/hört Pro SBK i SVT sporten, TV4 eller i radion i år - och det var mycket tack vare bristen på förarengagemang som avgjorde.
Som sagt/skrivet det finns inga problem att köra Pro SBK - OM man vill, förstår och accepterar att jobba för det! Kom ihåg att den enda person som kan förändra just din situation möter du i spegelbilden varje morgon....
/Eric Hulth
Hej Eric!
Jag vill inte på nåot sätt förakta det arbete som du gjort för PRO SBK och för Roadracingen som sport. Du jobbar hårt och har sett till att sporten fått mera uppmärksamhet. Men på den här punkten så går våra åsikter isär helt...
Som du skrev så svarade jag inte direkt, utan satte mig tillbaka och tänkte efter lite innan jag svarade. Men jag kommer fortfarande fram till samma slutsats.
Som jag ser det så har STCC/PRO SBK en produkt att sälja/erbjuda alla förare. Förarna i sin tur har ett antal produkter att välja på. Det finns PRO SBK, Superbike Challange, och Nordic Superbike. Alla förare väljer produkt efter vad som passar dom. Man överväger saker som bantid, konkurrens, startfält, priser, publik, TV, osv.
När startfältet i PRO SBK är katastrofalt dåligt (som det är nu) så är det något som är fel någonstans. I mina ögon så är det ganska uppenbart att paketet som STCC/PRO SBK "säljer" inte tilltalar tillräckligt många förare (kunder).
Att då säga att det är förarnas (kunderna i det här fallet) eget fel som inte inser hur bra produkten är. Och att om man bara anstränger sig ännu mera, arbetar ännu hårdare, så kan man faktiskt köpa den här produkten (som självklart är felfri och oumbärlig).
Det tycker jag är lite skevt resonemang och jag kan skönja lite av den attityden i intervjun med Bob Huzell på Highsider också, att det är alla andras fel att folk inte ställer upp och kör i PRO SBK. Det finns för många serier att välja på, förarna klagar på enhetsdäck som funkar utmärkt i biklasser under lång tid (återigen är det fel på förarna, inte enhetsdäcken eller upplägget där), förarna måste bli bättre på att kommersialisera sig själva.
Återigen, kundens fel att dom inte köper produkten...
Istället så borde man som i andra branscher sätta sig ner som "säljare" och fundera över varför inte tillräckligt många "kunder" köper ens produkt, och vad man kan förändra som "säljare" för att göra produkten med tilltalande för "köparna"
Och det är faktiskt några bra sådana förslag som kommit fram i den här tråden tycker jag.
- Fördela prispengarna annorlunda så att det tilltalar fler
- Sänk, eller slopa, avgifterna så att det blir mera attraktivt att köra
- Ge ut fler "sponsorbiljetter" till teamen så dom lättare kan locka med sig nya sponsorer.
- Fördela pengarna från däcksponsorn så att det gynnar alla, inte bara dom på pallen och vinnaren.
Det är alla riktigt bra förslag tycker jag, och kan redan till nästa säsong få fler förare att vilja köpa produkten PRO SBK.
Detta fyller upp startfälten, gör racen mer intressanta, genererar mer intresse än ett tartfält på 10 förare, och gör faktiskt produkten STCC/PRO SBK ännu mer tilltalande för dom som vill ta steget året efter.
Eller så kan man som du skriver göra produkten ÄNNU dyrare och hoppas att fler "kunder" jobbar ännu hårdare på att få in pengar så att dom har råd att köpa den.....
Bara mina 5 cent (som man brukar säga).
STCC & Sponsorer mm
Mkt vitalt är att tänka själv + ta reda på fakta. Macke gör ett strålande jobb med de förutsättningar han säljer till sina partners. Men att likaställa nu end 5 % ville betala mer för att få tillträde till Pro SBKs marknadsplats är ju helt oväsentligt som info i sig!
Däremot är det mkt intressant att ta reda på/veta VAD dessa 5 % kan få ut av att marknadsföra sig här - och då kanske dessa procent av sponsorerna vill investera 100 000,- - 250 000,- tror fler av er förstår sammanhanget bättre nu...?
I det här fallet så rörde sig om ca. 10.000:- extra från en sponsor, och några tusenlappar från dom andra som var beredda att betala mer för att synas tillsammans med STCC. Alltså ganska långt ifrån dom 100.000 - 250.000:- som du skriver.
Och jag tror att det bra många fler förare som står på kanten in till PRO SBK som sitter med min verklighet när det gäller budget, än den verklighet som du skriver om där EN enda sponsor som kan tänka sig att kasta in 250.000:- extra för att man kör PRO SBK.