Kommer Pro Superbike att överleva?

Men för de som siktar högre är det nog tur att STCC finns; 250 kr i entre till ett STCC arrangemang känns BILLIGT jämfört med 100 kr till SM och SO. När man ser vad man får borde STCC kosta.... 800 kr!
Tur att vi är olika.

Jag betalade både entré och parkering till förra årets Pro Superbike final på Mantorp och det ångrar jag. En massa trista bilklasser och sen ca 20 minuter hojar. Jag åkte dessutom 50 mil T/R (iofs mest för att få provsitta en S1000RR).

Skulle aldrig rekommendera någon bekant med MC-intresse något annat än SM eller SO.
 
Skulle aldrig rekommendera någon bekant med MC-intresse något annat än SM eller SO.

Korrekt, jag håller med. Men, som jag skrev i mitt inlägg, så är STCC höggradigt intressant för "vanligt" folk. Det är INTE RR-SM, det är för entusiasterna. STCC ger cool underhållning en hel dag. Minns när vi körde på Torpet; man kom in genom entren, på ömse sidor om infarten stod försäljare och sålde och demonstrerade grejor, coola killar och snygga tjejer visade upp fräna biltillbehör. Väl i depån, massor av proffsiga team. Och en hel depågata med Ferraris! 28 stycken race-Ferraris! Tom morsan blev imponerad! Värt.... 800 spänn! För "vanligt" folk.
 
Ska bli spännande att se vad dom hittar på!Ja tycker att dom ska slå ihop sm och so så har vi i allafall bara två super bike klasser.Låt Mike ta hand om den serien, och låt dom som vill köra med stcc.Då har man hela stegen:125/250 standard 125 gp 600sst 1000sst och dom tre-5 bästa i 1000sst går upp i stcc.Om Mike kör tv sändningar i so så borde det gå att fixa sponsorer så att dom kan köra i stcc.Dom som kan det här med hur man tar kontakt med sponsorer och får dom att satsa på en kan kanske köra en informations kurs hur man skriver ihop ett sponsor kontrakt eller hur man lägger upp det när man pratar med dom.Bara ett förslag.Micke
 
Tur att vi är olika.

Jag betalade både entré och parkering till förra årets Pro Superbike final på Mantorp och det ångrar jag. En massa trista bilklasser och sen ca 20 minuter hojar. Jag åkte dessutom 50 mil T/R (iofs mest för att få provsitta en S1000RR).

Skulle aldrig rekommendera någon bekant med MC-intresse något annat än SM eller SO.

Så vänta nu. Som roadracingintresserad bevittnade du ett utav de mest spännande racen någonsin på svensk mark (Filip Backlund och Alex Lundh gjorde upp om titeln) och inte ens efter det skulle du rekommendera Pro Superbike?
 
Så vänta nu. Som roadracingintresserad bevittnade du ett utav de mest spännande racen någonsin på svensk mark (Filip Backlund och Alex Lundh gjorde upp om titeln) och inte ens efter det skulle du rekommendera Pro Superbike?
Det skrev han inte. Han skulle rekommendera någon med MC-intresse att gå på SM eller S istället för STCC - mer valuta för pengen.
 
Så vänta nu. Som roadracingintresserad bevittnade du ett utav de mest spännande racen någonsin på svensk mark (Filip Backlund och Alex Lundh gjorde upp om titeln) och inte ens efter det skulle du rekommendera Pro Superbike?

Intressant hur du vinklar det Rash... men om man betalar 200:- för att
endast se 20min hoj, det är det som är frågan.
Själv hade jag nog hellre satt mig o tittat på SO en hel dag faktiskt...
 
Gustav och Benny summerar precis vad jag menade. STCC är inte det jag skulle rekommendera för en vän som vill se roadracing med tanke på tid och kostnad.

Skillnaden mellan Pro Superbike och tex SST1000 i SO när det gäller underhållning är marginell.
 
Gustav och Benny summerar precis vad jag menade. STCC är inte det jag skulle rekommendera för en vän som vill se roadracing med tanke på tid och kostnad.

Skillnaden mellan Pro Superbike och tex SST1000 i SO när det gäller underhållning är marginell.

Klart att SO och SM är bäst för mc-intresserade. Det är ju sex kval och sex race istället för en warm up och ett race. Det säger ju sig självt.

Det jag reagerade var på att du aldrig skulle rekommendera Pro Superbike efter att du sett ett utav de mest spännanade racen någonsin.
 
Tänk om - tänk rätt (no 2)

Läste denna tråd idag och,
Inte utan att man slås med förvåning av hur så många intelligenta människor och aktiva förare kan författa så mycket oklokt i samma tråd!

Visst är jag i ngn form av att vara part i målet med satsningen för Pro SBK Experience men oavsett tappar man emellanåt hakan när arrangörer och förare (med ironi?) skapar div osanningar om vad allt från publik, förare och partners anser om roadracing/Pro SBK idag.


Utan omsvep trattar jag ned följande områden som de mest viktiga:
  • Pro SBK kommer fortsätta vara den viktigaste klassen för förare som VILL något med att utöva sporten - inte bara sniffa på den personliga gränsen med ett knäskrap
  • Pro SBK är, har varit och kommer förbli den marknadsplats där du som aktiv eller teamägare kan skapa finansiell grund för att utöva motorsporten (tyvärr den kanske enda i landet för asfaltsracing?)
  • Pro SBK är den enda nationella/nodiska plantskolan som kan matcha internationellt motstånd (även om vi inte når pallen ännu)

OBS! Detta oavkortat att utövarna tar vara på, AGERAR och ENGAGERAR sig i att jobba med partners/sponsorer och FÖR sin publik

Vg notera!
Idag är det alltför många som SAKNAR vilja, ambition för ovanstående – men därmed inte sagt förmågan att köra hoj. Denna ekvation är för många svår att förstå, kanske svårast för undertecknad. Men den är likväl 100 % sann idag - men förhoppningsvis en dålig historia framöver när utövarna lägger samma tid på att jobba för partners som de tränar på att köra hoj…?


Summerat kommer serien Pro SBK vara lika bra som dess förare/aktiva/intressenters vilja är utav att leverera resultat sportsligt, medialt och för publiken.


Eric Hulth
PSE
 
Tur att vi är olika.

Jag betalade både entré och parkering till förra årets Pro Superbike final på Mantorp och det ångrar jag. En massa trista bilklasser och sen ca 20 minuter hojar. Jag åkte dessutom 50 mil T/R (iofs mest för att få provsitta en S1000RR).

Skulle aldrig rekommendera någon bekant med MC-intresse något annat än SM eller SO.


Tänk dig då att åka till LasVegas för att se en boxningsmatch om VM titeln på Micke Tysons storhetstid för att bevittna en Knock out på 35sek.
 
Läste denna tråd idag och,
Inte utan att man slås med förvåning av hur så många intelligenta människor och aktiva förare kan författa så mycket oklokt i samma tråd!

Visst är jag i ngn form av att vara part i målet med satsningen för Pro SBK Experience men oavsett tappar man emellanåt hakan när arrangörer och förare (med ironi?) skapar div osanningar om vad allt från publik, förare och partners anser om roadracing/Pro SBK idag.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=233000
 
Tänkte lite?
Hur många finns det i Sverige som kan köra 1.17 -1.18 på Mantorp?
Frågan är hur många som är sugna om man inte kommer ner på dessa tider, för det skulle ju vara det som krävs för att inte bli varvad!

Hos Mike är alla välkomna nästintill oavsett varvtid:)
 
lugn nu, så snabba är vi inte. De som kan köra 1.21 lär inte bli varvade på ett 14 varvs race på mantorp. Snabbaste rookie1000 förra söndagen körde väl 1.22 och nästa alla som körde superbike challange körde snabbare än så och kör tillräckligt fort för att vara med på Pro Superbike på mantorp.

Vi har ju heller inte problem med att vara för många så att bli utkvalad är ju ingen risk. nån procentregel har aldrig använts heller.




Tänkte lite?
Hur många finns det i Sverige som kan köra 1.17 -1.18 på Mantorp?
Frågan är hur många som är sugna om man inte kommer ner på dessa tider, för det skulle ju vara det som krävs för att inte bli varvad!

Hos Mike är alla välkomna nästintill oavsett varvtid:)
 
1.15.5 och vad blir det nästa år tror du 1.14? och om det vore 32 startande så hjälper det inte att du kör 1.20!

Vi kan ta Falkenberg istället :) där måste du ligga på låga 46or!
Och det gör bara hemmaförare eller några norrmän!
Om det är fullt startfält.
Och vad jag kan förstå så vill ju inte cirkusen ha några varvningar :D

För dom som tror att det är lätt att skaka fram 200000 + för att få en skaplig säsong, så kan jag bara säga att det är nog inte så LÄTT som vissa verkar tro om du inte är med i toppen förstås då är det enklare!
thats the problem:va

Sen dessutom funderas det på att köra träningen på en Torsdag, tror ni inte folk arbetar?
Vem vill ta ledigt 12-14 dagar bara för det?






lugn nu, så snabba är vi inte. De som kan köra 1.21 lär inte bli varvade på ett 14 varvs race på mantorp. Snabbaste rookie1000 förra söndagen körde väl 1.22 och nästa alla som körde superbike challange körde snabbare än så och kör tillräckligt fort för att vara med på Pro Superbike på mantorp.

Vi har ju heller inte problem med att vara för många så att bli utkvalad är ju ingen risk. nån procentregel har aldrig använts heller.
 
Last edited:
Snabbaste rookie1000 förra söndagen körde väl 1.22 och nästa alla som körde superbike challange körde snabbare än så och kör tillräckligt fort för att vara med på Pro Superbike på mantorp.
Nja, snabbaste man i R1000 körde på 1:21.407, 4 på lördagen och 2 på söndagen körde långsammare i SST1000. Sen säger väl bästa varvtid under race egentligen ingenting om hur fort man kan köra kanske, det kan ju ha varit fight om platser mm som gjorde att tempot inte var i topp.
 
Nja, snabbaste man i R1000 körde på 1:21.407, 4 på lördagen och 2 på söndagen körde långsammare i SST1000. Sen säger väl bästa varvtid under race egentligen ingenting om hur fort man kan köra kanske, det kan ju ha varit fight om platser mm som gjorde att tempot inte var i topp.

Nä 1:21.192 var det:fakta
 
1.15.5 och vad blir det nästa år tror du 1.14? och om det vore 32 startande så hjälper det inte att du kör 1.20!

Vi kan ta Falkenberg istället :) där måste du ligga på låga 46or!
Och det gör bara hemmaförare eller några norrmän!
Om det är fullt startfält.
Och vad jag kan förstå så vill ju inte cirkusen ha några varvningar :D

För dom som tror att det är lätt att skaka fram 200000 + för att få en skaplig säsong, så kan jag bara säga att det är nog inte så LÄTT som vissa verkar tro om du inte är med i toppen förstås då är det enklare!
thats the problem:va

Sen dessutom funderas det på att köra träningen på en Torsdag, tror ni inte folk arbetar?
Vem vill ta ledigt 12-14 dagar bara för det?

Sitt hemma och sticka sockor istället då, jag sparar en dag vid varje race nu motför tidigare ändå vill jag ha tillbaka torsdags träning.. Om man inte bor granne med banan är det billigare att vara ledig en dag extra för att friträna än att åka emkomt för att testa på aktuell bana. räkna själv vad det kostar om du ska köra en bandag eller kvällsträning i karlskoga eller linköping samt att om du tränar inför mot dina konkurrenter så får du bättre kvalitét eftersom dom flesta andra är på samma nivå som du själv.
 
Det gör jag redan var du tvungen att ta upp det:va
Och du representerar hela roadracingfolket? jagborlångtbortiurskogen:krama
Det finns andra tror jag som tycker att det vore bättre me lördag o söndag som det var innan :)
Óch vad är det för fel med Fredagsträning, Lördagrace, söndagsrace ja säger nog publiken till det!
Åh andra sidan får väl inte Proåkarna något om det kommer publik eller inte, lägg racet på en måndag istället för då är jag morgontrött:D
Sitt hemma och sticka sockor istället då, jag sparar en dag vid varje race nu motför tidigare ändå vill jag ha tillbaka torsdags träning.. Om man inte bor granne med banan är det billigare att vara ledig en dag extra för att friträna än att åka emkomt för att testa på aktuell bana. räkna själv vad det kostar om du ska köra en bandag eller kvällsträning i karlskoga eller linköping samt att om du tränar inför mot dina konkurrenter så får du bättre kvalitét eftersom dom flesta andra är på samma nivå som du själv.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top