Är lösningen att gå tillbaka till 600cc som huvudklass?

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Vi vill få våra unga talanger att få känna på hetluften tidigt.
Vi vill exponera våra unga talanger tidigt (TV/STCC)

600cc som huvudklass istället för 1000cc skulle föra med sig många fördelar.
• De normala stegen för utveckling är minimoto till metrakit till 125/250 4t till 600cc. Lägger vi på ytterligare ett steg tar det för lång tid för våra unga talanger att få köra med Sveriges snabbaste förare som idag kör 1000cc.

• I unga år utvecklas du med rasande fart. Utvecklas bäst gör du när du får köra med de som är riktigt snabba. Wildcard experience i år var en kanonide men de unga talangerna som skulle vara aktuella körde 600 och inte 1000.

• Att bli bra i roadracing handlar lika mycket om att ha råd som att ha talang. Får de unga möjlighet att exponeras i hetluften med tv sändning finns det större möjlighet att få in sponsorpengar för större satsning medans talangerna fortfarande är unga.

• Att köra 600cc borde även vara billigare än 1000cc..
 
* Varför skulle SST600cc vara billigare än SST1000?
* Kan satsande ungdomar inte gå till 1000cc direkt?

Jag föredrar SST600 som klass och skulle gärna se att den var huvudklassen men det är av rent subjektiva skäl.
 
I VM är det framförallt Superbike som är paradgrenen.

1000cc är rätt val för kungaklassen :fakta

/ Jens
 
16-17 åringar kan köra Superbike utan problem. Det handlar väl om att välja rätt väg beroende på vart man vill komma med sin satsning.

Superbike går fortast på samtliga Sveriges banor så det känns som den naturliga klassen att profilera.
 
Nej, det är inte lösningen. Klart det är den tuffaste snabbaste klassen som ska köra med stcc och vara huvudklass.

Problemet sitter ju inte i kubiken eller att det skulle ta ett år till för talangerna att komma upp i högsta klassen.

Problemet är att förarna inte klarar att utnyttja marknadsplattformen för att finansiera sitt tävlande. Största förklaringen till det är nog att de flesta som tar sig dit med egna pengar är bra på att köra hoj men dåliga på att få in de hundratusentals kronor som behövs för att tävla på den nivån och kunna ta sig vidare internationellt. Här talar jag av egen erfarenhet.
 
Det hade varit kul att se vad svenska eliten skulle prestera på SST600-hojar!

Dom har ju kört 600. Då hade dom banrekorden på alla banorna. Janne Hanson på Falkenberg, Micke Nillson på Karlskoga, Folkesson på Knutstorp, Cralle på Mantorp osv..
 
"Är lösningen att gå tillbaka till 600cc som huvudklass?
Vi vill få våra unga talanger att få känna på hetluften tidigt.
Vi vill exponera våra unga talanger tidigt (TV/STCC)"

Lösningen på vilket problem?

Petter belyser ett stort problem, där bör energi läggas, inte på vilken kubik som bör vara huvudklass eller ännu mindre, vilken klass som "eg är snabbast"..
 
Dom har ju kört 600. Då hade dom banrekorden på alla banorna. Janne Hanson på Falkenberg, Micke Nillson på Karlskoga, Folkesson på Knutstorp, Cralle på Mantorp osv..

Christer Miinin på Linköping på en standard suzuki 1000 :-)
 
Nja, de vill köra i den bästa serien. När det var 600 i Synsam hade de rekorden på de flesta banorna och inte de "snabbare" Superbikehojarna.

600cc i synsam var supersport. Och det är fullt trimmade hojar som folk inte har råd med.
Nu kör man Superstock 600 och 1000. Vilket är mycket billigare.

För övrigt är det tillåtet att köra en SuperSport 600 eller även Superbike 750 om man vill och tror att det går fortare.

En kille körde faktiskt en superbike preppad 750 i Superbike challenge för 2 år sen.
 
Last edited:
600cc i synsam var supersport. Och det är fullt trimmade hojar som folk inte har råd med.
Nu kör man Superstock 600 och 1000. Vilket är mycket billigare.
Ja. Det är jag fullt medveten om. Diskussionen var dock vilka som var snabbast då man körde Supersport i Synsam. Enda banan man inte hade varvrekordet på var ett tag Sviestad eftersom man inte körde där. Det var det jag skrev om.
 
600 orna körde väl fortare på torpet tom än vad tusen gjorde för 2 år sedan
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top