Kommer KTM överleva?

Tycker KTM skulle gå tillbaka till sitt ursprung och bara fokusera på cross och enduro cyklar där dom är/varit överlägsna och marknadsledande.

Skulle varit intressant att se vilken gren av produkterna som omsatte mest pengar även vinstmarginalen. Mellan tex cross/offroad och landsvägs sidan.

Hur mycket pengar har racing/moto gp genererat tillbaka till företaget?
Tittar man i valfri cross och enduro depå vid både motionsnivå eller mästerskap så är det väldigt mycket orange

Husqvarna har ju varit en framgångssaga senast 10 åren,särskilt om man jämför kölhalningen av märket med BMW som ägare...
Det kan faktiskt vara så, och att min besvikelse och bitterhet försvårar för mig att se på saken med öppna ögon.
Så, jag kan ha fel, och jag kan vara en mariginalprodukt i ärendet.

Innovativa Husaberg var ändå historia och ersatta med dekaltrimmade KTM innan Husqvarna blev Österrikiskt

Ja.
Och nej.
Husaberg dog redan 2013 när bara plasten skiljde märkena åt, samma år som affären med BMW offentliggjordes.

Om det inte varit i säck innan det kom i påse vet jag inte vad som tydligare skulle hängt ihop...?

Från 1995 och fram till just 2013 var Husaberggänget och -andan i praktiken utvecklingsavdelningen hos KTM.
Det var där både stora och små subtila ändringar lirkades fram.

70-gradaren:

nedladdning (6).jpeg
...presenterades så sent som 2009.

Inte tillräckligt lönsam för ett konglomerat som Pierer AG, men en så härlig exponent för just det teamets strävan att vända på stenar.

Inte alla minns att sloganen "Ready to Race" var Husabergs innan KTM köpte den...

Jag är inte ute efter att återuppväcka Husaberg, men det stör mig att det daltas så mycket mer Husqvarnanamnet.

Voi voi voi, vad skall hända med Husqvarna?

Det kan jag berätta: Husqvarna är dött.
Husqvarna dog när fukking Leif Johansson sålde denna klenod till Castiglioni. Vad som hände sedan är bara en massa ägarbyten och dekaländringar.

Husqvarnas själ och ande hittar man hos de avhoppare som gick sin egen väg och skapade historia med ytterst små medel, men med en vision, ingenjörskunnande och praktiskt handlag.
...som sedan själv satte sig på hojen och körde den till vinst.

Helt.
Jävla.
Otroligt.

Det är det jag ville få fram: Husaberg var mer Husqvarna än Husqvarna själva varit de senaste 40 åren, typ.

Glöm alLdrig det!

Ja.
Och nej.
Husaberg dog redan 2013 när bara plasten skiljde märkena åt, samma år som affären med BMW offentliggjordes.

Om det inte varit i säck innan det kom i påse vet jag inte vad som tydligare skulle hängt ihop...?

Från 1995 och fram till just 2013 var Husaberggänget och -andan i praktiken utvecklingsavdelningen hos KTM.
Det var där både stora och små subtila ändringar lirkades fram.

70-gradaren:

View attachment 516045
...presenterades så sent som 2009.

Inte tillräckligt lönsam för ett konglomerat som Pierer AG, men en så härlig exponent för just det teamets strävan att vända på stenar.

Inte alla minns att sloganen "Ready to Race" var Husabergs innan KTM köpte den...

Jag är inte ute efter att återuppväcka Husaberg, men det stör mig att det daltas så mycket mer Husqvarnanamnet.

Voi voi voi, vad skall hända med Husqvarna?

Det kan jag berätta: Husqvarna är dött.
Husqvarna dog när fukking Leif Johansson sålde denna klenod till Castiglioni. Vad som hände sedan är bara en massa ägarbyten och dekaländringar.

Husqvarnas själ och ande hittar man hos de avhoppare som gick sin egen väg och skapade historia med ytterst små medel, men med en vision, ingenjörskunnande och praktiskt handlag.
...som sedan själv satte sig på hojen och körde den till vinst.

Helt.
Jävla.
Otroligt.

Det är det jag ville få fram: Husaberg var mer Husqvarna än Husqvarna själva varit de senaste 40 åren, typ.

Glöm alLdrig det!
Visar kanske också på att det vi har tillgång till nu är överprisat skräp jämfört med vad vi kunde haft tillgång till. Minimal effort till maximum price.

Nu är indierna med i gejmet och är det något jag lärt mig om Indien så är det att dom har god mat man blir magsjuk av, fullt av våldtäktsmän och att alla är ingenjörer.

...och att alla delar dom tillverkar ska kastas ett par gånger på ett skitigt jordgolv mellan varje steg i tillverkningen.

...och att alla delar dom tillverkar ska kastas ett par gånger på ett skitigt jordgolv mellan varje steg i tillverkningen.
Det jag lärde mig en tidig morgon i New Delhi 1978 var att isen i de härliga is / mango / yoghurt drinkarna som såldes överallt började sin dag bland komockorna på trottoaren. När isförsäljaren lämnade sin is till kunderna.
Ungefär som vi i Sverige får paket utanför dörren idag.
Förmodligen var trottoaren också jordig.
Jag gissar det var förklaringen till varför vi också sket komockor i tid och otid.

Last edited:
Det gjorde HVA väldigt bra själva när de beslutade att inte vilja ha motorcykelverksamheten kvar i bolaget.......
Om du tittar på hur Husqvarna skötts på sista tiden, så har det nog inte varit bättre om de behållt det heller.

BMW Gjorde ju åtminstone några Nuda, så de har väl bäst Track-record sedan 80-talet åtminstone, trots en kort och halvhjärtad satsning.

Det är tydligen svårt att laga motorcyklar.
Nästan lika svårt som att driva transportfirma.

Testade en T7 i helgen och den var ju varm mellanmjölk jämfört med KTM
Jasså? Har tittat en del på Yamaha T7, ett par år nu. Tyckte den blå-gula var fin, "rally" liksom. Men om det är som du säger så vill jag hellre ha en KTM, blå-gula plaster kan jag alltid köpa senare, eller foliera.

Folk verkar inte riktigt vara överens om Harley, hör jag. Men det är i alla fall ett märke jag måste provköra. Jag gillar inte att man sitter så lågt på dom bara. Jag hade helst haft nåt i stil med min Shotgun 650 i så fall.

Jasså? Har tittat en del på Yamaha T7, ett par år nu. Tyckte den blå-gula var fin, "rally" liksom. Men om det är som du säger så vill jag hellre ha en KTM, blå-gula plaster kan jag alltid köpa senare, eller foliera.

Folk verkar inte riktigt vara överens om Harley, hör jag. Men det är i alla fall ett märke jag måste provköra. Jag gillar inte att man sitter så lågt på dom bara. Jag hade helst haft nåt i stil med min Shotgun 650 i så fall.
Jag blev iallafall besviken. Inget drag alls i motorn. Kanske var nåt fel på den?
Jag hade precis klämt på en KTM 890 Adventure R och i jämförelse så var T7 en blek produkt med obekväm sadel.

Alltid ett jävla tjafs om Harley. Tror få har kört en eller ens varit nära en. Det är annat som skapar känslor runt Harley. Del av klientelet som kör dom... Jag har bara träffat goa gubbar och glada tjejer runt Harley. Dessutom gör HOG i Helsingborg lätt dom bästa hamburgarna i landet. Bara det förtjänar ett inköp av en Harley.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back