Kommer KTM överleva?

"Fit and finish" är aningens abstrakt för en funktionsorienterad praktiker som jag. Jag hör ofta uttrycket inom t ex vapen och svärd, klockor, rc-bilar osv. Om jag ska ta en direkt jämförelse mellan min Kawasaki KLX230 och min KTM EXC-F 350 så känns min KTM mer robust byggd, lättare och mycket starkare. Så här vinner ju min KTM, om vi nu menar samma sak med 'fit & finish'.

Och nja, helt blind är jag väl inte. Jag lyckades ju med hojkortet relativt nyligen. Mitt intryck är att det är kineserna som tittat på KTM, allt ifrån egenutvecklade till möjligtvis uppköpta (Husqvarna / Husaberg) kvalitet, samt har KTM varit med ett bra tag i utveckling av tävlingshojar. Jag antar att KTM har åtminstonne några ingenjörer där borta i Österrike, datorer med CAD verkar dom ha i alla fall. Är du säker på att du tittat på KTM?

Men visst var det konstruktionsfel på KTMs tyngre hojar i alla fall. Det har jag följt på youtube. Dock inget om enduro och mx hojarna, är inte det konstigt? Något med trånga oljekanaler i dom större motorerna. Mycket tråkigt.

Så behållningen här då; Honda = kvalitet och bra fit and finish. Och KTM = sunkig kvalitet och .. vågar man säga opålitliga? För det gör ju egentligen äventyret så mycket mer spännande.

Som en liten sidogrej nu, var hamnar Harley i allt det här då?
Som ägare av en Harley Davidson från 2009 så är min erfarenhet att det är bra kvalitet och bra finish på grejerna. Men tyvärr dras dom väl med ryktet från förr då dom läckte olja parkerade. Dom gamla hojarna får man nog vara skapt på ett visst sätt för att gilla.

Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM. Jag tror det mer beror på folket runt KTM än hojarna. Min maskin håller ju ihop jättebra. 3400 mil plus nu. Det är väl mode mer med KTM. Måste ha det senaste och häftigaste och eftermarknad till gamla KTM är ju helt kass därav.
Honda är ju inte så jävla roliga alltid och det är ju lätt att äga en Honda.
Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.

Nu ska jag hem och kurera min mancold. Det är grejer det med. Ut o köra KTM imorgon bitti klockan sex. Hoppas det inte snöar. Sköna Maj my ass.
 
KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre.
Intressant att du nämner det. Jag upplevde ungefär det där när jag provkörde en KTM 890 Adventure R2 för nåt år sen. Jag tyckte att den skramlade en del i motorn. Men hojen funkade fint i alla fall. Liknande upplevde jag när jag provkörde en Ducati Scrambler, mycket skrammel i motorn, men den hojen kändes som ett litet monster.

Men om man tar bra hand om hojen, servar motor och bromsar osv, så håller väl alla hojar länge, oavsett märke? Dvs om inget fabriksfel förekommer som behöver åtgärdas, som dessa senare tyngre KTM med sin kamaxel (tror jag det var).

Sen det där med fit & finish, förvisso kan vissa märken, eller hojar inom ett märke kännas lite rustika, enkelt tillverkade. Jag menar alla hojar kan ju inte vara flaggskepp och utställnings-exemplar med sina detaljer perfekt utformade. Så länge ramen håller och motorn inte rasar, och det finns reservdelar och gummidetaljer, lager och packningar att tillgå, så föredrar jag snarare en mer rustik hoj att hålla liv i länge, oavsett märke. Bara att döda snobben inom sig och tänka funktionellt. Sen får den skramla hur mycket den vill, kanske kan jag t o m modulera skramlet lite med rep och tejp, som ett slags musikinstrument.

Och yamaha ägare har redan sitt helvete, så det är inte direkt pk att håna dom

Vad för helvete har yamaha-ägarna? Yamaha är ju japanskt, jag förväntar mig endast toppkvalitet och smidig funktion av även en halvmodern Yamaha.

Fasen också så lättpåverkad jag är. Ska jag sälja mina KTM och .. dom andra hojarna och köpa en Honda då?
 
Last edited:
Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM.

Honda är ju inte så jävla roliga alltid och det är ju lätt att äga en Honda.
Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.
😂nu tog du nog mancoldwhiskey’n lite för tidigt igår 😂
Jämför du ktm 640/625 med en dominator förstår jag dig men har mer än 14 ponnys i en xr650r som är ännu mer stenålders än din 🤣
nä back to basic är trevligt men hade gärna haft elstart men då får jag inkräkta på ditt märkes delar så det blir ju en bastard med ktm/hondadelar isåfall 😱plus cncfrästa jänkedelar
 
😂nu tog du nog mancoldwhiskey’n lite för tidigt igår 😂
Jämför du ktm 640/625 med en dominator förstår jag dig men har mer än 14 ponnys i en xr650r som är ännu mer stenålders än din 🤣
nä back to basic är trevligt men hade gärna haft elstart men då får jag inkräkta på ditt märkes delar så det blir ju en bastard med ktm/hondadelar isåfall 😱plus cncfrästa jänkedelar
Jag jämför inte. Jag bara trashar. Och nu har jag feber med. Fy fan.
 
Som ägare av en Harley Davidson från 2009 så är min erfarenhet att det är bra kvalitet och bra finish på grejerna. Men tyvärr dras dom väl med ryktet från förr då dom läckte olja parkerade. Dom gamla hojarna får man nog vara skapt på ett visst sätt för att gilla.

Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM. Jag tror det mer beror på folket runt KTM än hojarna. Min maskin håller ju ihop jättebra. 3400 mil plus nu. Det är väl mode mer med KTM. Måste ha det senaste och häftigaste och eftermarknad till gamla KTM är ju helt kass därav.
Honda är ju inte så jävla roliga alltid och det är ju lätt att äga en Honda.
Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.

Nu ska jag hem och kurera min mancold. Det är grejer det med. Ut o köra KTM imorgon bitti klockan sex. Hoppas det inte snöar. Sköna Maj my ass.
Gamla H-D... Jag åkte Shovelhead i ett gäng år och det behövdes en del fix. Kommer ihåg en gång då ramen gick av. Ingen stor sak, bara att skruva loss alla delar som satt på ramen, ta med till jobbet och svetsa ihop och sedan hem och skruva ihop. På rull igen snabbt som ögat.
 
Men kommer alltså KTM tillbaka nu? Inte bara tack vare en massa bidrag som snart tar slut eller svindlas bort i chefsbonusar och småläckor i kavajfickan, som allt annat i glupskhetspolitiken?

Jag känner en aning misstro fortfarande, och den klumpen kommer inte lämna magen förrän den där kostymgubben Pierer går i pension, och en yngre mer hungrig hojentusiast tar över. Kommer DET att hända nånsin, tro ni?

Kolla vad som hände med Royal Enfield t ex. Där köpte en rik ung indier märket och VIPPS fick vi grymma hojar för toppenpris! Visst, kanske inte CNC-frästa detaljer och japanska trollformler, men fasen så vackar hojar i både modern och klassisk stil som funkar, känns sköna att köra, och utan några som helst fabriksfel pga tajta marginaler.
 
Men kommer alltså KTM tillbaka nu? Inte bara tack vare en massa bidrag som snart tar slut eller svindlas bort i chefsbonusar och småläckor i kavajfickan, som allt annat i glupskhetspolitiken?

Jag känner en aning misstro fortfarande, och den klumpen kommer inte lämna magen förrän den där kostymgubben Pierer går i pension, och en yngre mer hungrig hojentusiast tar över. Kommer DET att hända nånsin, tro ni?

Kolla vad som hände med Royal Enfield t ex. Där köpte en rik ung indier märket och VIPPS fick vi grymma hojar för toppenpris! Visst, kanske inte CNC-frästa detaljer och japanska trollformler, men fasen så vackar hojar i både modern och klassisk stil som funkar, känns sköna att köra, och utan några som helst fabriksfel pga tajta marginaler.
Vem är den rike unge indiern?
 
Jag skulle nog invänta det officiella pressmeddelandet i varje fall. Spekulationer har det varit gott om.


Med vänlig hälsning,
 
Bajaj är väl okay. Dom kommer nog inte tömma firman och dra. Dom har väl jobbat med KTM innan och är nog glada kunna sälja överprisade motorcyklar på en konkurrensfri marknad. KTM är ju relativt ensamma om det dom säljer. Testade en T7 i helgen och den var ju varm mellanmjölk jämfört med KTM så om man vill ha en riktig hoj så är det KTM som gäller. Dessutom sitter KTM helt säkert med en massa smarta ingenjörer som man såklart vill behålla.
 
Bajaj är väl okay. Dom kommer nog inte tömma firman och dra. Dom har väl jobbat med KTM innan och är nog glada kunna sälja överprisade motorcyklar på en konkurrensfri marknad. KTM är ju relativt ensamma om det dom säljer. Testade en T7 i helgen och den var ju varm mellanmjölk jämfört med KTM så om man vill ha en riktig hoj så är det KTM som gäller. Dessutom sitter KTM helt säkert med en massa smarta ingenjörer som man såklart vill behålla.
Är inte HD en riktig hoj?
 
Oavsett så har turerna runt KTM skadat varumärket KTM.
Finansieringen ser väldigt skakig ut.
Blir det en kines med påklistrade KTM-märken?
 
Oavsett så har turerna runt KTM skadat varumärket KTM.
Finansieringen ser väldigt skakig ut.
Blir det en kines med påklistrade KTM-märken?
Med parallelltwinmotorerna tillverkade av CF-moto i Kina så är det väl redan en Kines med påklistrade KTM-märken. (Knepigt det här: Är IPhone amerikanskt, kinesiskt eller indiskt?)
Jag tror att det som skadat KTM mest är dålig kvalitetskontroll och billiga konstruktioner #, allt för många har stått med rasade KTM hojar.
Att skippa överströmningsventil i ett oljefilter minskar kostnaderna men ökar risken oljefiltret trycks ihop och smörjningen upphör: De första 1290 saknade överströmningsventil, överströmningsventil i 1290 kom först efter ett antal haverier. Ej garanti fel i Sverige enligt en bekant vars tidiga 1290 motor skar efter oljefiltret tryckts ihop.
 
Last edited:
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top