Elmhult
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 May 2021
- Hoj
- 2020 Kawasaki KLX230
Som ägare av en Harley Davidson från 2009 så är min erfarenhet att det är bra kvalitet och bra finish på grejerna. Men tyvärr dras dom väl med ryktet från förr då dom läckte olja parkerade. Dom gamla hojarna får man nog vara skapt på ett visst sätt för att gilla."Fit and finish" är aningens abstrakt för en funktionsorienterad praktiker som jag. Jag hör ofta uttrycket inom t ex vapen och svärd, klockor, rc-bilar osv. Om jag ska ta en direkt jämförelse mellan min Kawasaki KLX230 och min KTM EXC-F 350 så känns min KTM mer robust byggd, lättare och mycket starkare. Så här vinner ju min KTM, om vi nu menar samma sak med 'fit & finish'.
Och nja, helt blind är jag väl inte. Jag lyckades ju med hojkortet relativt nyligen. Mitt intryck är att det är kineserna som tittat på KTM, allt ifrån egenutvecklade till möjligtvis uppköpta (Husqvarna / Husaberg) kvalitet, samt har KTM varit med ett bra tag i utveckling av tävlingshojar. Jag antar att KTM har åtminstonne några ingenjörer där borta i Österrike, datorer med CAD verkar dom ha i alla fall. Är du säker på att du tittat på KTM?
Men visst var det konstruktionsfel på KTMs tyngre hojar i alla fall. Det har jag följt på youtube. Dock inget om enduro och mx hojarna, är inte det konstigt? Något med trånga oljekanaler i dom större motorerna. Mycket tråkigt.
Så behållningen här då; Honda = kvalitet och bra fit and finish. Och KTM = sunkig kvalitet och .. vågar man säga opålitliga? För det gör ju egentligen äventyret så mycket mer spännande.
Som en liten sidogrej nu, var hamnar Harley i allt det här då?
Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM. Jag tror det mer beror på folket runt KTM än hojarna. Min maskin håller ju ihop jättebra. 3400 mil plus nu. Det är väl mode mer med KTM. Måste ha det senaste och häftigaste och eftermarknad till gamla KTM är ju helt kass därav.
Honda är ju inte så jävla roliga alltid och det är ju lätt att äga en Honda.
Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.
Nu ska jag hem och kurera min mancold. Det är grejer det med. Ut o köra KTM imorgon bitti klockan sex. Hoppas det inte snöar. Sköna Maj my ass.