Kommer KTM överleva?

"Fit and finish" är aningens abstrakt för en funktionsorienterad praktiker som jag. Jag hör ofta uttrycket inom t ex vapen och svärd, klockor, rc-bilar osv. Om jag ska ta en direkt jämförelse mellan min Kawasaki KLX230 och min KTM EXC-F 350 så känns min KTM mer robust byggd, lättare och mycket starkare. Så här vinner ju min KTM, om vi nu menar samma sak med 'fit & finish'.

Och nja, helt blind är jag väl inte. Jag lyckades ju med hojkortet relativt nyligen. Mitt intryck är att det är kineserna som tittat på KTM, allt ifrån egenutvecklade till möjligtvis uppköpta (Husqvarna / Husaberg) kvalitet, samt har KTM varit med ett bra tag i utveckling av tävlingshojar. Jag antar att KTM har åtminstonne några ingenjörer där borta i Österrike, datorer med CAD verkar dom ha i alla fall. Är du säker på att du tittat på KTM?

Men visst var det konstruktionsfel på KTMs tyngre hojar i alla fall. Det har jag följt på youtube. Dock inget om enduro och mx hojarna, är inte det konstigt? Något med trånga oljekanaler i dom större motorerna. Mycket tråkigt.

Så behållningen här då; Honda = kvalitet och bra fit and finish. Och KTM = sunkig kvalitet och .. vågar man säga opålitliga? För det gör ju egentligen äventyret så mycket mer spännande.

Som en liten sidogrej nu, var hamnar Harley i allt det här då?
Som ägare av en Harley Davidson från 2009 så är min erfarenhet att det är bra kvalitet och bra finish på grejerna. Men tyvärr dras dom väl med ryktet från förr då dom läckte olja parkerade. Dom gamla hojarna får man nog vara skapt på ett visst sätt för att gilla.

Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM. Jag tror det mer beror på folket runt KTM än hojarna. Min maskin håller ju ihop jättebra. 3400 mil plus nu. Det är väl mode mer med KTM. Måste ha det senaste och häftigaste och eftermarknad till gamla KTM är ju helt kass därav.
Honda är ju inte så jävla roliga alltid och det är ju lätt att äga en Honda.
Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.

Nu ska jag hem och kurera min mancold. Det är grejer det med. Ut o köra KTM imorgon bitti klockan sex. Hoppas det inte snöar. Sköna Maj my ass.

KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre.
Intressant att du nämner det. Jag upplevde ungefär det där när jag provkörde en KTM 890 Adventure R2 för nåt år sen. Jag tyckte att den skramlade en del i motorn. Men hojen funkade fint i alla fall. Liknande upplevde jag när jag provkörde en Ducati Scrambler, mycket skrammel i motorn, men den hojen kändes som ett litet monster.

Men om man tar bra hand om hojen, servar motor och bromsar osv, så håller väl alla hojar länge, oavsett märke? Dvs om inget fabriksfel förekommer som behöver åtgärdas, som dessa senare tyngre KTM med sin kamaxel (tror jag det var).

Sen det där med fit & finish, förvisso kan vissa märken, eller hojar inom ett märke kännas lite rustika, enkelt tillverkade. Jag menar alla hojar kan ju inte vara flaggskepp och utställnings-exemplar med sina detaljer perfekt utformade. Så länge ramen håller och motorn inte rasar, och det finns reservdelar och gummidetaljer, lager och packningar att tillgå, så föredrar jag snarare en mer rustik hoj att hålla liv i länge, oavsett märke. Bara att döda snobben inom sig och tänka funktionellt. Sen får den skramla hur mycket den vill, kanske kan jag t o m modulera skramlet lite med rep och tejp, som ett slags musikinstrument.

Och yamaha ägare har redan sitt helvete, så det är inte direkt pk att håna dom

Vad för helvete har yamaha-ägarna? Yamaha är ju japanskt, jag förväntar mig endast toppkvalitet och smidig funktion av även en halvmodern Yamaha.

Fasen också så lättpåverkad jag är. Ska jag sälja mina KTM och .. dom andra hojarna och köpa en Honda då?

Last edited:
Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM.

Vad har dom - 14 hästar på 650 kubik? I en Dominator som låter som toppackningen läcker när dom gasar fullt. Klart det håller för evigt då.
Det lockar ju inte till inspirerad körning som sliter på grejerna heller. KTM låter som en stenkross ny och sen blir det bara bättre. Det är grejer det.
😂nu tog du nog mancoldwhiskey’n lite för tidigt igår 😂
Jämför du ktm 640/625 med en dominator förstår jag dig men har mer än 14 ponnys i en xr650r som är ännu mer stenålders än din 🤣
nä back to basic är trevligt men hade gärna haft elstart men då får jag inkräkta på ditt märkes delar så det blir ju en bastard med ktm/hondadelar isåfall 😱plus cncfrästa jänkedelar

😂nu tog du nog mancoldwhiskey’n lite för tidigt igår 😂
Jämför du ktm 640/625 med en dominator förstår jag dig men har mer än 14 ponnys i en xr650r som är ännu mer stenålders än din 🤣
nä back to basic är trevligt men hade gärna haft elstart men då får jag inkräkta på ditt märkes delar så det blir ju en bastard med ktm/hondadelar isåfall 😱plus cncfrästa jänkedelar
Jag jämför inte. Jag bara trashar. Och nu har jag feber med. Fy fan.

Som ägare av en Harley Davidson från 2009 så är min erfarenhet att det är bra kvalitet och bra finish på grejerna. Men tyvärr dras dom väl med ryktet från förr då dom läckte olja parkerade. Dom gamla hojarna får man nog vara skapt på ett visst sätt för att gilla.

Jag har ju en med KTM mått mätt gammal KTM. 2005. Antikt för en KTM. Jag tror det mer beror på folket runt KTM än hojarna. Min maskin håller ju ihop jättebra. 3400 mil plus nu. Det är väl mode mer med KTM. Måste ha det senaste och häftigaste och eftermarknad till gamla KTM är ju helt kass därav.

Nu ska jag hem och kurera min mancold. Det är grejer det med. Ut o köra KTM imorgon bitti klockan sex. Hoppas det inte snöar. Sköna Maj my ass.
Gamla H-D... Jag åkte Shovelhead i ett gäng år och det behövdes en del fix. Kommer ihåg en gång då ramen gick av. Ingen stor sak, bara att skruva loss alla delar som satt på ramen, ta med till jobbet och svetsa ihop och sedan hem och skruva ihop. På rull igen snabbt som ögat.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!