Old Badger
SportHojsentusiast
Är inte HD en riktig hoj?
Nej, det är en Harley. Inte nån simpel jävla "hoj".
Byggs nya H-D fortfarande med tumgänga? Eller är det bara en fördom hos oss som inte gillar amerikanskt?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är inte HD en riktig hoj?
Du får väl testa en modern Harley och förnya dina fördomar.Harley är en hoj, en simpel jävla hoj dessutom
Det är väl det som är grejen, man bygger dom som man gjorde 1903
Utvecklingen har ju gått långsamt framåt, men eftersom man tvingas sätta fjädring på dom så gömmer man den så att hojen ser ut som en stelben
Man har ju även tvingats sätta frambroms på dom, men då sätter man dit så dålig broms som man kommer undan med.
Insprutning hade aldrig kommit på tal om dom inte tvingades på grund av avgasreningskrav.
Frän slagvolymen av en mellanklass-bil motor får man ut 50hk och en jävla massa oljud, som fabriken dämpar bort tills den låter som en Briggs&Stratton, men som ägarna genast återställer.
Jag vill ha en panna chopper med hysterisk lång gaffel och utan frambroms, eller en knucklehead, och gärna en sidventilare också
Det modernaste jag har kört är en 03 jubileumsmodell, eller jag har ju kört en nyare sportster också....Du får väl testa en modern Harley och förnya dina fördomar.
Jag vet inte. Jag har aldrig kört dom gamla eller fruntimmersmodellerna.Det modernaste jag har kört är en 03 jubileumsmodell, eller jag har ju kört en nyare sportster också....
Menar du att det har hänt mycket sedan dess?
Jag håller med. Var inne hos BikeHeaven i Växjö och det såg sovjetiskt ut. Han hade beställt men inga hojar. Enduro/cross var dock lättare få tag på. Antingen är dom simplare eller så har dom mer delar att bygga från? Eller båda. 2025 får nog ses som ett förlorat år för KTM. Tur för dom att det inte finns någon som kan konkurrera med KTM.Är väl bättre ni starta en ny tråd och gnäller på varandra om Harley-Davidson är bra eller dåligt.
Då denna tråden var tänkt att handla om KTM
Dom är inte ensamma. BMW har ju en Loncin motor i sin GS900. Gräsklipparmotor alltså. Så att gnälla om det på KTM är ju dödfött. Indierna har ju visat med Royal Enfield att dom kan bygga motorer som håller ihop. Något KTM inte briljerat med de senaste åren (790).Det här med KTM då, hör att dom mindre hojarna redan byggs i Indien, och att dom större motorerna byggs i Kina.
Tror ni det blir nån större skillnad på hojarna eller priserna nu? Med moderna fabriker och utbildat folk som bygger grejerna så blir det väl ingen skillnad alls. Stormen var bara på ekonomiavdelningen, och all press kring eländet ett finurligt sätt att marknadsföra dom oranga hojarna. Pierer går i pension, och arbetet fortsätter som vanligt där det lönar sig mest.
Hur det kommer gå med smådetaljer som värmehandtag och elektroniska finesser som slutar fungera efter ett tag, utöver att bara koppla dessa direkt till batteriet via en omkopplare så har kineserna säkert redan hackat modulen och skapat en alternativ hojdator som funkar till flera andra hojar.
Nåja, jag tycker ändå att man kan gnälla om det med KTM.Dom är inte ensamma. BMW har ju en Loncin motor i sin GS900. Gräsklipparmotor alltså. Så att gnälla om det på KTM är ju dödfött. Indierna har ju visat med Royal Enfield att dom kan bygga motorer som håller ihop. Något KTM inte briljerat med de senaste åren (790).
Håller med. Minimum effort for maximum price. Greed is the new black.Nåja, jag tycker ändå att man kan gnälla om det med KTM.
Men man bör ju gnälla på BMW också. BMW kan bygga motorer, riktigt bra sådana, så att istället köpa in motorer av en firma som lagar snöblåsare åt Classe känns skamligt.
KTM har ju kunnat bygga fantastiska motorer. Men girighet kom emellan. Deras gamla twinnar är ju fantastiska maskiner. Massa kraft och verkar odödliga om de får det underhåll de ska ha. Ofta är ju haverier brist på underhåll. Särskilt då om det är dyrt och komplicerat. Det slår ju tillbaka på KTM fast dom inte gjort något fel egentligen. Förutom att bygga en motor som kräver att man demonterar hela hojen i atomer för att justera ventilerna.Nåja, jag tycker ändå att man kan gnälla om det med KTM.
Men man bör ju gnälla på BMW också. BMW kan bygga motorer, riktigt bra sådana, så att istället köpa in motorer av en firma som lagar snöblåsare åt Classe känns skamligt.
Ja, fast var det inte Rotax som byggde dem?KTM har ju kunnat bygga fantastiska motorer. Men girighet kom emellan. Deras gamla twinnar är ju fantastiska maskiner. Massa kraft och verkar odödliga om de får det underhåll de ska ha. Ofta är ju haverier brist på underhåll. Särskilt då om det är dyrt och komplicerat. Det slår ju tillbaka på KTM fast dom inte gjort något fel egentligen. Förutom att bygga en motor som kräver att man demonterar hela hojen i atomer för att justera ventilerna.![]()
Det vet jag inte. Läste nyss en gammal artikel från 2006 om KTM 950 men jag missade det. Skummade igenom en del ska jag väl ärligt säga när dom började förhärliga den med typisk amerikansk betald per paragraph journalistik.Ja, fast var det inte Rotax som byggde dem?![]()
(Kan vara ute på cykeltur, men jag har för mig att de var inblandade någonstans)
Ja parallellen blev inget bra. Iallafall inte till början. Ett monster till effekt men nja, dom fuskade nog lite där med tillverkningen.Har läst nån gång att KTM rekryterade en snubbe från Rotax när dom skulle konstruera v-twinen LC8. Som tidigare konstruerat Aprilias v2 som byggdes av rotax.
Så egentligen är v-twinen en Apriliamotor.
Det är väl den nyare parallelltwinnen som har dåligt rykte.
Kommer precis ut från Northbike, och enligt dom är allting löst nu.
Så KTM kommer att leva vidare, producera årets modeller av hojar, och allting är frid och fröjd.
Så inga grymma kampanjer på restlager ännu, inte ens på flip-flops![]()
View attachment 516102
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten