Kommer en tvåtaktare gå sönder?

Den ena duktigare än den andra på att försöka köra ner just sin teori i halsen på folk.
När kommer första skogshuggaren in i bilden o säger han har fällt många träd med sin Husqvarna, och den går på jämn gas hela tiden.

Farsan hade samma såg hela sitt liv, han bytte bara cylinder och kolvar fyra gånger och veven tre......
 
Helt klart ( som någon skrev ) missas ofta att följa bestyckningsinstruktionerna sommar / vinter osv tråkigt men förmodligen bra sätt att få ut mest. Jag körde mycket ( bara ) 80cc på gatan när jag var runt moppeåldern, som brukligt var i Södra förorterna på den tiden. De höll bra timmar i sträck.
 
Skogshuggaren med sin gamla Husqvarna är ytterligare ett exempel som svarar på rubrikens fråga - nej, det finns ingen direkt koppling mellan "tvåtakt" och "gå sönder". Om maskinen / sågen / båtmotorn / snöskotern / motorcykeln / endurohojen är rätt konstruerad, rätt bestyckad och rätt underhållen för det den ska användas till, då finns ingen anledning till oro.

Endurohojen som trådstartaren frågar om är förvisso en KTM, men så länge den är i originalskick så bör den rimligtvis vara konstruerad och bestyckad med transportsträckor i åtanke. Kortare såväl som längre transportsträckor är ju liksom en del av varje enduroförares vardag...? Jag kan ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om KTM säljer en endurohoj som bara klarar crossprovet och sedan brinner upp under transportsträckan.
 
Last edited:
Men för i helv... du har ju en IT!!
Makalöst frän, är det 250 eller 465? En av drömhojarna från mina yngre dar, riktigt tuffa! Hur är den att köra, går det att jämföra med nåt?
Var och kollade på en ruskigt fin 250 -81 i våras :kär, men han skulle ha så fantastiskt mycket betalt så jag kunde bara inte. Såå snygg, kolla bara:
View attachment 396925View attachment 396926View attachment 396927

Ja det är en 250 -81 jag har. Har haft den i ca 10 år och åkt kanske 10 timmar. Jag köpte den nyborrad av en gubbe för 3000:-. Det är ca 35 hk i den så den är ganska lugn.
 
Jag kan ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om KTM säljer en endurohoj som bara klarar crossprovet och sedan brinner upp under transportsträckan.
Jag är lite osäker på hur långa dessa transportsträckor är som avser endurokörning. Själv menar jag vanlig landsvägskörning med 0–75 procent gas under kanske en halvtimme. Få rörerelser i gashandtaget. Min Honda CR 500 klarade alltså inte av detta; kolven fastnade i cylindern som fick renoveras.
 
Jag är lite osäker på hur långa dessa transportsträckor är som avser endurokörning. Själv menar jag vanlig landsvägskörning med 0–75 procent gas under kanske en halvtimme. Få rörerelser i gashandtaget. Min Honda CR 500 klarade alltså inte av detta; kolven fastnade i cylindern som fick renoveras.

Min cr500 släckte stiften om jag nyttjade den precis som du beskriver, rätt genomgående var det just det problemet som var det vanligaste bland mig och bekanta.

Vi löste det med ett extra nyblästrat stift och en nyckel, såhär i efterhand kanske vi borde satsat lite ork på att ordna bestyckningen, men det var antagligen roligare att köra än krångla helt enkelt.
 
Jämn fart (långsam laglig) på en stark tvåtaktare brukar göra att det går mest på rull med väldigt lite gas...

Bestyckar man för att det skall klara det i timtal i sträck på en geggräser, så kommer den gå rikt och gegga igen när den används som det är tänkt..

Men då pratar vi race-geggmoppar.
 
...allt har att göra med belastning (eller inte), om du måste hissa trottel eller inte.

Jämförelsen med motorsågar är lite kul, sist jag körde en sådan så var det bra påslag och hög last... ;)
 
Jämn fart (långsam laglig) på en stark tvåtaktare brukar göra att det går mest på rull med väldigt lite gas...

Bestyckar man för att det skall klara det i timtal i sträck på en geggräser, så kommer den gå rikt och gegga igen när den används som det är tänkt..

Men då pratar vi race-geggmoppar.


varför slår då inte min igen efter ett par timmars malande på 5-6000 rpm på landsväg/motorväg 18mil i sträck som mest o inga probs.

Dock ligger det garanterat 30-40 tim bestyckning och ca 20nålar bakom detta. 17, 5 lågfart 450 hög 3, 5 i trottel cuts. O detta i en mic tmxx 38 till 40mm.

Så det går hur bra som helst allt annat är rent skitsnack ab folk som inte kan/vill bestycka. Det tar sin lilla tid helt klart men det är värt det när det funkar.
 
Min cr500 släckte stiften om jag nyttjade den precis som du beskriver, rätt genomgående var det just det problemet som var det vanligaste bland mig och bekanta.

Vi löste det med ett extra nyblästrat stift och en nyckel, såhär i efterhand kanske vi borde satsat lite ork på att ordna bestyckningen, men det var antagligen roligare att köra än krångla helt enkelt.

min cr250 sköt också stift när den kördes länge på rull, mest på vintern med tjäle, halt och dåligt motstånd.
jag brydde mig inte då, hade lite stift och nyckel med istället.
det går garanterat att få det att lira, kunde man köra rd500 på gata borde nog det gå att få hyfs på detta också.
 
jag kör också min ktm 300 på vägen ibland och är inte det minsta orolig att den ska gå sönder. bestyckningen ligger över rekommenderad nivå enligt boken ner till -6 grader..

Det största problemet jag ser är drevningen som inte är så lämplig för både skog och landsvägen.

orginal från fabrik hade jag 13 fram och 50bak vilket gjorde topphastigheten runt 90km/h vilket är lagom på endurobanan men på vägen var det mindre roligt.
(alltså högt varv på gatan)

Däcken spricker rätt snabbt på dubbarna också om man blandar skog å gata, så finns som sagt andra negativa saker men att motorn skulle rasa för gatkörning är en lögn.
 
Ja det är en 250 -81 jag har. Har haft den i ca 10 år och åkt kanske 10 timmar. Jag köpte den nyborrad av en gubbe för 3000:-. Det är ca 35 hk i den så den är ganska lugn.

På lite håll (bilden) ser skicket på din okej ut, och nya dekaler finns ju på ebay. Var det med tanke på att det faktiskt är en veteran att vårda du köpte den, eller var det att bara ha den som stugmoppe?


Ursäkta för trådkapet.
 
Det fanns en anledning att SAABs gamla tvåtaktare hade frihjul!! gissa vilken?
 
jag kör också min ktm 300 på vägen ibland och är inte det minsta orolig att den ska gå sönder. bestyckningen ligger över rekommenderad nivå enligt boken ner till -6 grader..

...att motorn skulle rasa för gatkörning är en lögn.
Hur beter sig motorn när du ligger och kör runt 70–90 med jämn gas? Går den ryckigt?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top