Kommer en tvåtaktare gå sönder?

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Att EGT normalt peakar vid lambda 1 är ju välkänt, good point. Problemet är dock att när en vanlig tvåtaktshoj ( som tråden gäller) magras ur så närmar den sig lambda 1 från feta sidan...
Gäller detta alla tvåtaktare? Jag arbetar uteslutande med fyrtaktare så jag har inte koll på vilket AFR-område man opererar en normal tvåtaktare. Moddlaren pratade om tvåtaktare som går magert, men han kanske menade fett fast magrare än ännu fetare :krama
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Gäller detta alla tvåtaktare? Jag arbetar uteslutande med fyrtaktare så jag har inte koll på vilket AFR-område man opererar en normal tvåtaktare. Moddlaren pratade om tvåtaktare som går magert, men han kanske menade fett fast magrare än ännu fetare :krama
Ja det vanliga problemet med racingtvåtaktare framförallt, är att då man ligger nära optimum effektmässigt, ligger man också nära katastrofgränsen (spikning, överhettning mm). Då har man oftast en liten bit kvar innan man når stökiometriskt AFR.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har en ombyggd Casal 50CC.

70CC cylle
High comp topp
High comp kolv
28mm förgasare
Egen snickrad expansionskammare/avgasrör
Ombyggd till REED ventl

Man kan utan att överdriva säga att den varvar en del :rolleyes:

Först har den körts som moppe av ett okänt antal ungdommar och och efter ombyggnad har sen har tre barn under flera år tagit ut sina aggressioner på den hela dagar i sträck så varken den eller grannar har haft det lätt.

Bara tankat och kört.

Det enda som pajat på den är svänghjulet (nitningen av centrum) 2 gånger
Växelgafflarna några gånger

RightSide.jpg Avgasrör.jpg 3_Muddy_Casal 70CC.jpg

Den fungerar fortfarande men behöver lite rengöring och fixning av växelgafflarna, undrar om man kan härda dom lite bättre ?.

Har varken nypit, skurit eller blivit utsliten

Känns som rätt driftsäkert.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som sagt, man måste ha klart för sig skillnaden mellan olika mc-tvåtaktare innan man försöker besvara TS fråga.
Att jämföra tex RD350, GT750, mopeder etc, med en tvåtaktscross, gällande förmågan att klara utdragen landsvägskörning med fixt gaspådrag och varvtal, har iaf historiskt varit heeelt olika saker. Själv är jag okunnig om KTM 300, därför kan jag inte svara på TS fråga.

Jag tror att det är rubriken som gör att den här tråden är virrig. Rubriken ställer en helt annan fråga än TS sedan gör i sitt förstainlägg.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som sagt, man måste ha klart för sig skillnaden mellan olika mc-tvåtaktare innan man försöker besvara TS fråga.
Att jämföra tex RD350, GT750, mopeder etc, med en tvåtaktscross, gällande förmågan att klara utdragen landsvägskörning med fixt gaspådrag och varvtal, har iaf historiskt varit heeelt olika saker. Själv är jag okunnig om KTM 300, därför kan jag inte svara på TS fråga.

Jag tror att det är rubriken som gör att den här tråden är virrig. Rubriken ställer en helt annan fråga än TS sedan gör i sitt förstainlägg.

Rubriken är ju jättelätt att svara på:

Ja, det kommer den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker du? Jag frågar ju om en KTM 300 kommer gå sönder om jag använder den till landsvägskörning. Nej, svarar en skribent med personlig erfarenhet.

En stor del av tråden ägnas ju åt att med olika inlägg och exempel svara på den närmast triviala frågan om det finns tvåtaktsmotorcyklar som går att köra på landsväg utan att de går sönder.

Men ingen är gladare än jag, att du fått ett svar som är on-topic. Dvs som gäller motorcykeltypen du är inriktad på.
Hade rubriken varit "Hur väl klarar en KTM 300 landsvägskörning?" Så tror jag inte tråden hade blivit så spretig, dvs mindre äpplen och päron.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tycker du? Jag frågar ju om en KTM 300 kommer gå sönder om jag använder den till landsvägskörning. Nej, svarar en skribent med personlig erfarenhet.
litar du på det då? Låt säga att DIN rasar när du gör som han med erfarenhet, som ju betalat för SIN hoj, kommer du skylla på honom då? Hoppas inte det...

Testa och se vet jag. Tala gärna om hur det gick, om det var rätt beslut så vet andra det också och KTM blir skitglada för de får gratis reklam. Kanske kan de marknadsföra sin enduro som en ultralätt dual-sport.

Jag personligen hoppas det håller, önskar ingen ekonomisk olycka.

(Om jag nån gång köper gegghoj igen blir det en KTM200EXC)
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
litar du på det då? Låt säga att DIN rasar när du gör som han med erfarenhet, som ju betalat för SIN hoj, kommer du skylla på honom då? Hoppas inte det…
Jag ber inte om råd för att kunna skylla på någon. Jag kanske missförstår vad du menar?

:confused:
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag ber inte om råd för att kunna skylla på någon. Jag kanske missförstår vad du menar?

:confused:
Ja, du missförstår. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men
jag förstår att du redan fått det svaret du ville ha, så vi lämnar resten åt sidan.
Det verkade helt klart när jag skrev mitt inlägg men nu börjar det bli grumligt...

God fortsättning!:)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker du? Jag frågar ju om en KTM 300 kommer gå sönder om jag använder den till landsvägskörning. Nej, svarar en skribent med personlig erfarenhet.

Sen bör du ju även fråga hur han kört sin hoj och hur du kommer köra din.

Alatalo har ju också en poäng specifikt för exc att det är en endurohoj som bör klara transportsträckor. Sen körs ju transporterna som regel i lugnt tempo, enligt gällande trafikregler/hastigheter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu blir jag fundersam. Varför skulle en riktigt intälld 2-taktare hålla sämre än en riktigt inställd 4-taktare ?

Finns det någon inbyggd ras mekanism i just 2-taktare, som ger sig tillkänna just vid längre sträckor ?

Om det gör det kan man inte helt enkelt montera av den mekanismen ?

En 2t-cylinder är ganska full av portar på de ytor kolven ska glida mot. Man kan inte gärna plocka väck portarna på en motor.

Vidare så eldar man ju som bekant varje varv i en 2t-motor.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
SAAB hade väl frihjulet pga. problem med smörjning i långa nedförsbackar? Som jag kommer ihåg det, var det smörjningen vid avslag som var problemet vid landsvägskörning med äldre 2-taktscrossar.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Finns ju ändå bara två lägen, GASEN IN BOTTEN och PANIKBROMS :D

Så jag ser inga problem oavsett om den är gammal eller ny, välhållen eller ej, 4T eller 2T, rasa kommer den ändå att göra tids nog oavsett :yoparty

ps. för övrigt är det phett med 300cc 2T, kör på :banana
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och den rullar 500 mil om året som en normal motorcykel? :va

Nej men körts på 1 och 2an fullgas i timmar i sträck under många dagar per år och under många år så jag skulle säga att 500 mil landsväg per år hade varit rena semestern för den.

Kan liva upp det hela med lite bilder. Såhär kunde det se ut när dom små liven kört sig trötta på ängen nedanför mitt hus.

1.jpg2.jpg

Scannade från foton. (Observera skyddsutrustningen :rodnar)

Vi hade en Kawasaki KX80 och en Yamaha 80cc fyrtaktare enstånka också och jag skulle säga att det som strulade på dom oavsett 2 eller 4-takt var mer rent mekaniska grejer som fotpinnar/vajrar som gick av, styren som blev skeva och som alltid kopplings/broms grepp. Gick åt lite plåster och bandage också.

Ni kan ju gissa hur mycket dom kördes med två söner och en brorson med en "crossbana" 20m från huset utan vare sig smartphones, twitter eller facebook.

En del vuxna i omgivningen hade glömt hur det var att vara barn och förfasade sig över hur ängen såg ut.

Med facit i hand så finns det ingen bättre kombination än barn och crosshojar för att hålla en äng öppen och fin. Lera och hjulspår försvann på ett par år efter att åkandet upphörde. Allt sly och slånbär är fortfarande borta. :tummenupp
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Den kunde bluddra till lite nån gång men ligger inte precis och plågar den på det varvet nån längre tid. pgr av drevningen körde jag runt 70km/h som mest.
Det låter ju faktiskt inte alls så illa. Hur länge ligger du och kör landsväg med din KTM 300 på det här viset du beskriver?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det jag undrar, är det cylindern i #1 TS inlägg som sitter på just nu? ser ut som den har en del skador?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top