Kommer en tvåtaktare gå sönder?

Se till att byta den ofantliga oljemängden om 0.7 l med korta mellanrum. Tror inte det behövs men det är för billigt för att låta bli.

Tror inte heller det behövs byta så ofta, det är ju bara vxl.lådsolja.
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan?

Så länge man inte tokvarvar så ser jag inte problemet?

View attachment 396889

Problemet är inte kylning eller effekt. När man åker och fiser, när motorn inte får så mycket motstånd, då går den snålt eftersom man får släppa av ganska mycket på gasen. Åker men 70 med en 300 lan jag tänka mig att just detta händer eftersom den är så pass stark, men åker man fortare borde motorn få lagom motstånd så den får jobba.

Nu har jag inte massor med erfarenhet av 2t, men många har säkert upplevt "dirret" som uppkommer när man håller jämngas i lågfart, det är precis vid övergången mellan acc och motorbroms. Som jag fattat det hackar motorn för att den går snålt då.

Det är bara mina tankar och erfarenheter....
 
Tjo

jag körde och kör min yamaha 250 wr ca 600-700 mil om året på asfalt och tog isär den för uppmätning efter ganska exakt 1000 mil med motard hjul, på 1000 mil så hade jag fått 1 hundra del i cylinder slitage och ca 0,45 i slitage på vevbrickorna.
det gick inte att se på kolven att den var sliten endast ett lätt sotlager vevlager, var inget fel på utan fick rulla vidare.

vevstake ock kolv byttes till en ny av vardera modell mitaka av 500:- st

min drar 0,38 milen i 90-100 km toppar ca 175 km då den är rätt duktigt trimmad 2T går inte sönder mer än en 250-450F.

mvh
 
Där kan jag kanske hålla med, skogsmullemopparnas skillnad har kanske jämnats ut mellan 2 och fyrtakt.

men nu är ju detta skrivet i det lite mer allmänna "ej släpa dra svära forumen" så då får man kanske ta att frågan om längre körningar på landsväg blir ett sår fråga att svara på eftersom iaf jag inte riktigt fattar vad lång på landsväg innebär då jag servar min 1000 milare 3 ggr/ år.
 
Hade en busqvarna 125a för några år sen, helt ny kolv o cylle när jag köpte den och 600 mil senare gick den fortfarande som ett skållat troll utan något nämnvärt slitage.
Värt att nämna är att jag var 17 då och körde som ett jävla ägg...
Är väl som med allt annat, tar man hand om det så håller det bra mycket längre :)
 
Det enda om brukar klara sig är äktersnurror, men dom har ju iof oxå fasta munstycken....
OT men..
När du ändå tar upp ämnet utombordare så finns det ju drösvis beggade till salu från 70-80-tal!
Och dom funkar uppenbarligen fortfarande. Antalet drifttimmar på dessa lär nog vara enormt...
En båtmotor har ju dessutom andra arbetsförhållanden än en bil/mc-motor, den går med konstant stor last..
..och det funkar..:va
 
VBK tja 20-25 mil i sträck på en skogsmulle ger en smärta i arslet som endast jonas gardell kan ge mark på fyllan en nyårsafton:rolleyes:

skämt o sido det är inte motorn som sätter gränserna utan förarens egen kropp att köra 20 mil är en ren jävla plåga namnet ironbutt börja där någonstans på en enduro/cross medans en touringhoj lätt låter personen vara en passagerare i 50-70 mil.

så om du servar var 330 onde mil så blir det många dags turer på en skogs mulle innan oljebyte.
 
Det där verkar vara nån konstig myt som funnits länge :va
Enda anledningen jag kan komma på är om förgasaren är dåligt justerad och går aningen snålt just på halvgas...
Det är ingen myt.

Du förklarar också själv varför en högt trimmad tvåtaktare går sönder om den får för lite bränsle; bestyckningen ska vara justerad så att luft/bränsleblandningen är så mager som det bara är möjligt utan att motorn skär. Ju tunnare denna egg är, desto viktigare att föraren hjälper motorn att inte skära – med det oljeblandade bränslet.
 
Tvåtakt:confused: Är det nåt från 70-talet eller:va

Va e de för jävla skit:näsblod Snart påstår ni väl att det fanns luftkylda motorer oxå:jisses
 
det lär väl stå s service manualen ca driftid på kolven

vad är det för skitsnack att en 2t inte skulle klara jämngas/gå snålt
nålhöjden är nyckeln till det ,gäller både 4o2takt vill man ge den lite mer sås på jämn gas så lägg nålen i snäpp högre
går den lite orent/surar ner sej så sänk nålen ett hack(2t)
4t orimligt hög mil förbrukning sänk nålen

det är som medskinkan i ugnen lagom är bäst
 
Tvåtakt:confused: Är det nåt från 70-talet eller:va

Va e de för jävla skit:näsblod Snart påstår ni väl att det fanns luftkylda motorer oxå:jisses

Jajjamensan. Jag har en sån här klenod från -81 i garaget. trumbromsar o luftkyld. Yamaha it 250. makalöst dåliga bromsar.
it250.jpg
 
Last edited:
Det är ingen myt.

Du förklarar också själv varför en högt trimmad tvåtaktare går sönder om den får för lite bränsle; bestyckningen ska vara justerad så att luft/bränsleblandningen är så mager som det bara är möjligt utan att motorn skär. Ju tunnare denna egg är, desto viktigare att föraren hjälper motorn att inte skära – med det oljeblandade bränslet.

Så, varför ska man variera gasen vid långkörning på en högtrimmad 2t menar du?
 
Jajjamensan. Jag har en sån här klenod från -81 i garaget. trumbromsar o luftkyld. Yamaha it 250. makalöst dåliga bromsar.
View attachment 396923

Men för i helv... du har ju en IT!!
Makalöst frän, är det 250 eller 465? En av drömhojarna från mina yngre dar, riktigt tuffa! Hur är den att köra, går det att jämföra med nåt?
Var och kollade på en ruskigt fin 250 -81 i våras :kär, men han skulle ha så fantastiskt mycket betalt så jag kunde bara inte. Såå snygg, kolla bara:
IT 250 005.jpgIT 250 011.jpgIT 250 017.jpg
 
Last edited:
När män var män, och inte gnällde något så djävulskt som nuförtiden, använde man olika vinklar på trotteln för att kunna långköra eller få ut det sista lilla ur motorn.
 
Mycket myter blandat med rent skitsnack i denna tråd. Och kanske dags för en och annan streetbiker att vakna upp på området tvåtakt...?

Varför skulle en tvåtaktare inte klara långa sträckor med jämn gas...? Hur tror ni att vissa av oss lappjävlar lägger 500-1000 mil per år på våra snöskotrar försedda med tvåtaktsmotor...? Med tämligen jämn gas, jämnt varvtal (på grund av variatorsystemet) och dessutom på varvtal inte långt ifrån motorns maxvarv...?

Den vetenskapliga förklaringen är lång och involverar svårbegripliga termer som BSFC. Den enkla förklaringen är att allt handlar om förgasarbestyckningen. Trådstartarens hoj är en ren endurohoj som därför sannolikt är bestyckad för specialsträckor såväl som transportsträckor. Om trådstartaren följer instruktionsboken angående vilken bestyckning som skall användas för vilken väderlek - om möjligt vilken bestyckning som skall användas för rena transportsträckor - och dessutom följer de serviceintervall som gäller för kolvringar, kolvar, med mera, då finns absolut ingen anledning att tro att hojen ska haverera före motsvarande hoj med fyrtaktsmotor.
 
Inte bara bränslemängd, en crosshoj har förhållandevis tajt stinger och det bidrar också till att motorn går varm vid långvarig belastning. Inget problem på en crossbana där motorn hinner kylas emellanåt.

EXC levereras men en annan pipa än crossen. Dock tror jag inte den pipan har grövre stinger än crossen och dessutom byter de flest tämligen omgående till SX-pipan på sina EXC.

Sen så har EXC även en annan tändmapp än vad crosshojen har och en EXC går betydligt hårdare med tändmap från en SX. Vet inte vad som skiljer dessa mappar men jag vet att en senare tändning ger en kallare motor och mer överskottsvärme i avgaserna. Och många byter till SX-tändning på EXC...

Tror dessutom att 300orna användersamma pipor som 250 vilket gör stingerdiametern förhållandevis mindre relativt cylindervolymen.

Hur en 300EXC sen klarar gatkörning med långa transportsträckor får någon annan avgöra. Jag skulle i vilket fall som helst inte vilja förstöra mina crossdäck med gatåkning.

Vill man svara enkelt på frågan så kan man säga att Ja, en tvåtaktare kommer gå sönder och även en fyrtaktare kommer att gå sönder förr eller senare dock kan man räkna med att på fyrtaktaren blir det sannolikt mycket senare.
 
Last edited:
Den ena duktigare än den andra på att försöka köra ner just sin teori i halsen på folk.
När kommer första skogshuggaren in i bilden o säger han har fällt många träd med sin Husqvarna, och den går på jämn gas hela tiden.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top