Kommer en tvåtaktare gå sönder?

Hmm?

Med följd att oktanen sjunker enormt och man får en motor som spikar istället? Och dessutom släcker stiftet på nolltid....

"""Oktanen""" i den färdiga bränsle/luft/olje blandningen sjunker eftersom oljan tar en andel från bränslet.

Samtidigt kan man ösa in över 10% tvåtaktsolja i bränslet utan att den förlorar effekt.
 
Hur beter sig motorn när du ligger och kör runt 70–90 med jämn gas? Går den ryckigt?


Den kunde bluddra till lite nån gång men ligger inte precis och plågar den på det varvet nån längre tid. pgr av drevningen körde jag runt 70km/h som mest.

gick dok ovanligt bra i gången jämfört med vad crossarna gör.
körde mycket 2-takt när jag var yngre på vägarna dom gick lite ryckigare, men aldrig att någon rasade.. polisen önskade nog att den hade gjort det haha. dom jagade en ett par gånger förr i tiden.
nu är dom ju lv-reggade ;)
 
...och hur bra skulle den bestyckningen lira i riktig svenskenduro tror du? ;)


beror inte det på hur portning och hur den/dom lösa kammrarna ser ut? min spolar långt fram på kolven och bygger mycket vrid sedan så har jag fixat lite med pipan så jag drar ut ganska mycket gaser över kolven för att kyla och har en rätt kraftig returpuls som ser till att det som åker ut i pipan kommer tillbaka in igen.

hur många mil min har gått på grusvägar på full trottel vet jag ej men det är garanterat ett par hundra mil iallafall och hon är snäll som jag vet inte vad finns ingen 2T puckel alls man hör bara på ljudet i pipan att nu öppnade avgasporten och resan fortsätter upp i rpm,, som sagt det ligger många många tim i portning pipbygge samt tillverkning av lösa kammare i min för att få henne att bete sig på detta sättet.


det går att trolla mer än dom flesta tror med en 2T, bestycka en 2T är som att smeka en oskuld som inte vet om hon vågar släppa till, när man lyckas så är det bland det bästa man varit med

Att bestycka en 4T är som att knulla en get bakom syllarbo sågen det är bara att blåsa på då dom är som ett gammalt luder ganska okänsliga för vad du än trycker i
 
När jag åkte tvåtakt så fick jag lära mig att inte motorbromsa, pga försämrad smörj/kylning. Rent logiskt (för mig i alla fall) så motorbromsas det mer vid landsvägskörning än piska-grusvägs-körning. Men även det kanske går att bestycka bort?
 
Hmm?

Med följd att oktanen sjunker enormt och man får en motor som spikar istället? Och dessutom släcker stiftet på nolltid....

"""Oktanen""" i den färdiga bränsle/luft/olje blandningen sjunker eftersom oljan tar en andel från bränslet.

den spikar inte pga att oktanen minskar den spikar pga av att med 10% olja så försvinner samma mängd bränsle och motorn går magert,, häller man i mera olje% i en 2T bör man bestycka på motsvarande i munstycken alt höja nålen,, gör man detta så spikar inte en 2T.

återigen en 2T kräver lite mera av en ägare men sköter du dom håller dom lika länge som en stånka med samma körning utan tvekan


skillnaden ligger i att på en 4T så spolar man ut dom heta gaserna via en kanal med en stål/rostfri/titan ventil som tål värmen.

På en 2T så spolar du ut dom brinnande gaserna över en väldigt liten area på kolvens avgas sida man kan gämföra dom första millisec,s avgas rusning som att tända en skärbrännare mot kolvkanten på avgas sidan.

Detta gör att det kan skilja upp till 150 grader ""och mera i extrema situationer"" på insugs sidan kolven mot avgassidan kolven, nyper en 2T så är det iprincip alltid på avgas sidan pga att kolven överhettar och sväller så det kletar smält alu i cyl oftast på sidorna av avgasporten.

skulle en 2T nypa på insugsidan vilket är ovanligt så är dom jäkligt snålt bestyckad
 
det går att trolla mer än dom flesta tror med en 2T, bestycka en 2T är som att smeka en oskuld som inte vet om hon vågar släppa till, när man lyckas så är det bland det bästa man varit med

Att bestycka en 4T är som att knulla en get bakom syllarbo sågen det är bara att blåsa på då dom är som ett gammalt luder ganska okänsliga för vad du än trycker i

Haha dina sexuella preferenser lyser igenom dina bestyckningsmetaforer:brynad
 
Nu blir jag fundersam. Varför skulle en riktigt intälld 2-taktare hålla sämre än en riktigt inställd 4-taktare ?

Finns det någon inbyggd ras mekanism i just 2-taktare, som ger sig tillkänna just vid längre sträckor ?

Om det gör det kan man inte helt enkelt montera av den mekanismen ?
 
Hmm?

Med följd att oktanen sjunker enormt och motor som spikar istället? Och dessutom släcker stiftet på nolltid....

"""Oktanen""" i den färdiga bränsle/luft/olje blandningen sjunker eftersom oljan tar en andel från bränslet.

Du får givetvis bestycka om så bränslemängden åter blir korrekt.. men det svaret fick du tidigare...

Äff, TS, kom med en rapport efter ett år :tummenupp
 
Nu blir jag fundersam. Varför skulle en riktigt intälld 2-taktare hålla sämre än en riktigt inställd 4-taktare ?

Finns det någon inbyggd ras mekanism i just 2-taktare, som ger sig tillkänna just vid längre sträckor ?

Om det gör det kan man inte helt enkelt montera av den mekanismen ?

ganska enkelt vissa personer skall inte köra 2T dom skall inte köra mc alls kanske:brinnerup
 
så här kan en banchee turbo o portad gå så visst håller dom,, varför inte ett sådant färdigt turbo kit till banchee o sätta på en TD 350,, vem blir först??? ca 140 hp utan att porta eller några större ingrepp bara byta lamellpaket från 6 till 14 st finns färdiga satser där oso ca 2500 dollar för rubbet


http://www.youtube.com/watch?v=UCM8IsWdZQY
 
så här kan en banchee turbo o portad gå så visst håller dom,, varför inte ett sådant färdigt turbo kit till banchee o sätta på en TD 350,, vem blir först??? ca 140 hp utan att porta eller några större ingrepp bara byta lamellpaket från 6 till 14 st finns färdiga satser där oso ca 2500 dollar för rubbet


http://www.youtube.com/watch?v=UCM8IsWdZQY

Om du med td350 menar rd350 så är det inte helt bolt on kompatibelt, man behöver elektroniken från bansheen, och kylsystemet är olika om jag inte minns fel, men nog för att jag är bra sugen på att göra det. ;)
 
så här kan en banchee turbo o portad gå så visst håller dom,, varför inte ett sådant färdigt turbo kit till banchee o sätta på en TD 350,, vem blir först??? ca 140 hp utan att porta eller några större ingrepp bara byta lamellpaket från 6 till 14 st finns färdiga satser där oso ca 2500 dollar för rubbet


http://www.youtube.com/watch?v=UCM8IsWdZQY

Det måste vara något allvarligt fel med mig, men det ljudet är fan porrigt värre.
 
När jag åkte tvåtakt så fick jag lära mig att inte motorbromsa, pga försämrad smörj/kylning. Rent logiskt (för mig i alla fall) så motorbromsas det mer vid landsvägskörning än piska-grusvägs-körning. Men även det kanske går att bestycka bort?

Har motorn separat smörjning (dvs inte blandar oljan i bensinen) har det ingen betydelse om du motorbromsar eller inte, den får rätt smörjning ändå (se #55)
 
den spikar inte pga att oktanen minskar den spikar pga av att med 10% olja så försvinner samma mängd bränsle och motorn går magert,, häller man i mera olje% i en 2T bör man bestycka på motsvarande i munstycken alt höja nålen,, gör man detta så spikar inte en 2T.

Jag skulle bara vilja förtydliga en sak här. Det är möjligt att du har koll på det men det framgår inte riktigt i din text så ta det inte personligt. Det jag kommer göra nu är antagligen känsligt för vissa eftersom jag tar död på ett av de största missförstånden på Sveriges alla motorforum.

En motor spikar INTE som direkt följd av att den går magert, den RISKERAR att börja spika som en följd av man bygger upp mer värme i förbränningsrummet p.g.a långsammare förbränning när den går magert. Många tror felaktigt att en motor går varmare när den går magert. Det är som att tro att en lägereld blir varmare om man plockar bort ett antal vedträn. Troligtvis kommer denna missuppfattning av att man mäter avgastemperatur utan att kompensera med tändning och upptäcker att temperaturen ökar vid mager drift. Det som händer är att förbränningen sker långsammare och man eldar i själva verket senare vilket gör att mindre värme åtgår för expansionen vilket ger en högre avgastemperatur. Denna högre avgastemperatur bygger i sin tur upp mer värme på olika komponenter enligt vad Moddlaren beskrivit. Man kan motverka detta genom att kompensera med tiidgare tändning. Om det byggs upp för hög temperatur på olika delar i ett förbränningsrum så kommer de till slut bilda en zon som möjliggör självantändning. Därmed kan motorn spika som en indirekt följd av mager förbränning. Mest troligt är dock att motorn misständer vid mager blandning, d.v.s tänder inte alls, eller förbränner partiellt, vid vissa förbränningscykler vilket resulterar i en ojämn gång. Detta misstolkar många felaktigt som knack/spik/självantändning.

Om man hängde med på lektionerna i termodynamik i skolan så känner man troligtvis också till begreppet "värmekapacitet" eller "Heat capacity" på engelska. Värmekapaciteten är förenklat ett mått på hur mycket energi som krävs för att värma upp ett ämne en grad. Avgaser i en normal bensinmotor (och mycket troligt alla avgaser) har en högre värmekapacitet än luft. M.a.o kommer mindre energi åtgå för att värma upp restprodukterna vid en mager förbränning vilket till viss del bidrar till högre temperatur. Dock överskuggas detta fenomen av att vi förbränner mindre mängd bränsle och således frigör mindre energi. Det jag beskrivit med värmekapaciteten och förbränningshastigheten är också svaret på varför man kan plocka ut en aning mer arbete ur en motor som går något fett. Varför det är så får ni fundera på själva :wiggle

Här har ni ett diagram över hur avgastemperaturen beter sig på en fyrtaktare där jag magrar ut blandningen. I detta fall kompenserar jag tändningen så att mitt topptryck hamnar på samma CAD vid alla lambdavärden. Jag kan garantera att denna motor inte "tjuvnöp" eller spikade p.g.a att den gick magert ;). Det var dagens teorilektion, hoppas ni uppskattade det :)

avgastemp.png
 
Att EGT normalt peakar vid lambda 1 är ju välkänt, good point. Problemet är dock att när en vanlig tvåtaktshoj ( som tråden gäller) magras ur så närmar den sig lambda 1 från feta sidan...

I övrigt så sänker de flesta tvåtaktsoljor även oktantalet om man går till excesser. Helt enkelt på grund av oljans ofta högre tändvillighet jämfört med bensin.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top