Kombi max 80'

'

Svenskt / Italienskt lexikon

Elsystem / La sistema spaggeti di electronica
Ventiler / Valvola ensalada
Driftsäker / Come?

Nu blir det ingen italienare men kan vara bra att känna till de korrekta översättningarna.

Blir att testa Avensis och Mazda 6 ikväll och se vad dom går för

En gammal lyxbil har alltid ett dyrt fel åt dig i bakfickan, när du minst anar det drar den upp med Royal Straight Flush!

Min erfarenhet baseras i ett gammalt bilintresse kryddat med yrke som bilsäljare för "lyxbilar"...

Denna verkar schysst:

Subba

Förvisso ska man aldrig köpa premiumbilar om man inte har råd.

Hur gick det nu då? Är du slag i Volvos höga reservdelspriser? :tungan

Hehe

Har provat Avensis, Mazda 6, Audi A4 och A6, VW Passat och V70.
Hittade ingen Subaru att prova och BMW har det inte heller blivit att jag testat.

Kommer antagligen sponsra Svens...kinesiska Geely med mina surt förvärvade pengar :tungan
Säkert så håller japsbilar bättre men känslan i dom är....så där.
Mazdan var en bullerburk utan dess like. Satt dessutom inte bra i den
Avensisen var iofs helt OK förutom att jag satt som en kratta i den. Annars hade den kunnat vara aktuell.
A4 satt jag inte heller nåt vidare i annars var det en ganska trevlig bil. A6 var bra förutom att den jag testade antagligen hade en automatlåda som snart säger upp sig.
Passaten kändes inte heller helt perfekt.

Eftersom jag har bilen som ett rent bruksfordon så spelar det ingen större roll om den är rolig att köra eller inte. Huvudsaken den är hyfsat tyst, bekväm o man sitter bra.
Volvos stolar är svårslagna..i alla fall för mina 83 pannor :tummenupp

En fördel till är att en polare skruvar med Volvo = reparationer och servicar till vettiga pengar.

Nu ska man bara hitta ett lämpligt offer också.
Velar fortfarande om man ska försöka hitta en 2.4T (alt lägga lite till o ta en 2.5T) eller hålla sig på en 140/170 sugmotor.
Kom ju en facelift med lite uppdateringar till -05 så budgeten kanske kommer dra iväg :gnissla

Jag kan hålla med om att Volvo har bekväma stolar, men sen är där ju inget mer positivt med de bilarna..

Neej, en BMW 5-serie ska du ha, Dede! Ta en med sportstolar, så sitter du jäklar i det bekvämt! Och så slipper du denna löjliga framhjulsdrift... :död

Provkör en Subaru innan du handlar. Japans BMW som det ofta kallas.

Ibland kallas det faktiskt japans Alfa Romeo också :)

Jag kan hålla med om att Volvo har bekväma stolar, men sen är där ju inget mer positivt med de bilarna..

Neej, en BMW 5-serie ska du ha, Dede! Ta en med sportstolar, så sitter du jäklar i det bekvämt! Och så slipper du denna löjliga framhjulsdrift... :död

Jaja.
Dom går faktiskt jäkligt tyst och skönt också. Men så skoj är dom inte men det ligger långt ner på priolistan.

Får väl ta mig till en handlare och prova en BMW också.
Hur är bagageutrymmet på en BMW 5:a kontra en V70.
Är ju en anledning att jag vill ha kombi :)

OM man nu skulle börja fundera på en BMW, vilken årsmodell och motor är det som gäller. Ska hända lite när man nyttjar högerpedalen men prio på "vardagskörning"

Jaja.
Dom går faktiskt jäkligt tyst och skönt också. Men så skoj är dom inte men det ligger långt ner på priolistan.

Får väl ta mig till en handlare och prova en BMW också.
Hur är bagageutrymmet på en BMW 5:a kontra en V70.
Är ju en anledning att jag vill ha kombi :)

OM man nu skulle börja fundera på en BMW, vilken årsmodell och motor är det som gäller. Ska hända lite när man nyttjar högerpedalen men prio på "vardagskörning"

Jag tycker utrymmet är bra i 5-serien, men vet inget om hur det är jämfört med Volvon.

Du får ha minst en 525 tycker jag. I prisklassen du nämnt är det e39 som gäller (97-03) Kan du tänka dig lägga mer pengar är ju e61an så sjukt snygg! Provkörde en 530dA. Har inte råd med en sån, så det skulle jag aldrig gjort. Lovely! :kär

Last edited:
Köp min A4 så kan jag gå o handla en såndäringa subaru, blev allt bra sugen på en nu.

Testa en välvårdad BMW, sen är du fast. :tummenupp

Inte helt omöjligt. Har alltid gillat BMW :tummenupp

Hur är det med servicekostnaderna på en tysk pansarvagn då?
Intervaller, stora/små servicar, modellrelaterade fel?

Drar iväg o kikar på en 530 -02 med 16700 mil på mätaren i eftermiddag så får man känna på en i alla fall.

Drar iväg o kikar på en 530 -02 med 16700 mil på mätaren i eftermiddag så får man känna på en i alla fall.

Min har en intervall på 2500 mil. Men det finns ju nedräknare i instrumentpanelen när du startar. Den säger vilken sorts service som är nästa också.

Modellrelaterade fel är väl spindelleder i framvagnen, för alla BMW, oavsett modell. Man får byta hela länkarmen, går inte att byta endast spindelleder.

Oväntat med Bmw...
Varför ens titta på någon ojapan när man letar bruksbil?

Citat:

"Du kanske har sett reklamen om att BMW 5-serien har 95 procent nöjda ägare? Det stämmer i alla fall under de första åren. BMW har smart nog inkluderat tre års fri service i nybilspriset. Sådant ger många nöjda nybilskunder. Ägare av äldre BMW 5-serien är däremot missnöjda med ägandekostnaderna.

Som modell debuterade BMW 5-serien 1972. Nya karossformer kom 1981, 1988 och 1996 och nu senast 2003. Det är den fjärde generationen, internt kallad E39, som vi tittar närmare på här.

Från början fanns fyra motoralternativ: 520i med 150 hk, 523i/170 hk, 528i/193 hk samt dieseln 525 tds med 143 hk. Kort därpå debuterade 540i med V8-motor på 286 hk och 1999 kom den verkliga värstingen: M5 med fem liter stor V8 på 400 hk.

Hösten 2000 fick fronten ett lite annorlunda utseende och 520i fick 2,2-litersmotor på 170 hk, 525i ersatte 523i och hade 192 hk och 528i ersattes av 530i med 231 hk. Den raka dieselsexan i 530d fick mer effekt, från 184 till 193 hk.

Förutom sedanen finns en kombi. Den erbjuder många praktiska lastlösningar men volymen är begränsad eftersom utseendet fått styra. En smart detalj är dock den separata glasluckan i bakluckan, bra för av småprylar.

BMW-fabriken är känd för att bygga körglada bilar och 5-serien är inget undantag. Den är både stadig och smidig att köra, med bra balans. Som alla bakhjulsdrivna bilar finns det viss sladdrisk vintertid. De flesta nyare exemplar har dock antispinn- eller antisladdsystem. BMW-ägarna är mest nöjda med komfort, utseende och prestanda.

BMW är också känt för att hålla hög kvalitet. Till exempel håller avgassystemet ovanligt länge. Att vissa reservdelar är dyra leder dock till höga försäkringspremier.

Men visst finns det fel även på begagnade 5-seriebilar. Ett problem som främst drabbar äldre modeller är läckande topplock. Om kylarvätska läcker ut mellan topplock och motorblock kan det leda till dyrbara motorhaverier.

Ett annat fel som är vanligt på äldre modeller är glapp i bakvagnsbussningarna. Även nyare 5-serien har dessa problem, men inte i samma omfattning som tidigare.

Bakre hjullager är också en känslig punkt, speciellt på kombimodellen.

Precis som på många andra begagnade bilar bör du vara uppmärksam på rostiga bromsskivor, speciellt bak. ABS-sensorerna kan behöva bytas efter att fukt kommit in i dem. Det gäller speciellt på bilar som rullat mycket på saltade vägar. Ett byte kostar ungefär 2 000 kronor per hjul.

Dioderna till färddatorn kan sluta att fungera. Reparationskostnader är omkring 5 000 kronor.

Felande termostat och krånglande fläktmotstånd till klimatanläggningen förekommer också, det beror på fabrikationsfel och förhoppningsvis är de flesta berörda bilarna åtgärdade vid det här laget.

Att byta trasiga Xenonlampor är ofta en kostnad på över 5 000 kronor per styck. Därför händer det att hela ljusinsatster stjäls på parkerade bilar.

På exemplar som körts långt kan styrväxeln läcka. Det är dyrt att åtgärda, en reparation kostar omkring 10 000 kronor.

BMW:s rostskydd håller oftast hög klass. Vi Bilägare har tidigare gett 5-serien en fyra i betyg för rostskyddet. Men några missar hindrar en topplacering. Skärmkanterna bak samlar fukt och smuts. Risk finns också för rostiga bränslerör. Rost kan du även hitta i bakluckans nedre kant.

Många BMW 5-serie är privatimporterade från Tyskland, där utbudet är större och priserna lägre. Men minst hälften av dessa bilar lär ha felaktiga mätarställningar. Låt en verkstad eller Motormännen avslöja dessa exemplar innan du köper. Att kolla upp den rätta mätarställningen kan göras på en BMW-verkstad för ca 500 kronor.

Utbudet av 5-seriebilar från dessa år är enormt och det skiljer inte särskilt mycket i pris mellan olika motoralternativ.

Att V8-modellerna kunde kosta mer än dubbelt så mycket som de enklare versionerna speglas inte i begagnatpriserna eftersom ägandekostanderna är så mycket högre för värstingarna. Svensksålda bilar är alltid mer lättsålda och betingar därför högre priser."

Legacy:
"Subaru introducerades i Sverige 1982 och öppnade för ett intresse för fyrhjulsdrivna folkbilar. Mellanklassaren Legacy kom 1990 som en större ersättare till Leone. Nya generationer av Legacy kom sedan 1995, 1999 och 2003. Vi har här tittat på generationerna från 1995-2003.

Legacy är vanligast i kombiutförande, även om sedanmodellen också har sålts. Motoralternativen är flera. Från 1995 till 1999 fanns Legacy med tvåliters och 2,2-liters motorer. 1997 kom en 2,5-liters motor på 150 hk. Från 1999 fanns Legacy med tvåliters motor på 125 hk samt 2,5-liters motor på 156 hk. En sexa på tre liter och 210 hk finns också men högt pris gjorde den ovanlig. Samtliga motorer är av boxertyp, det vill säga med cylindrar liggande mot varandra.

Subaru Legacy är en kul bil att köra, boxermotorn på 2,5 liter och 156 hk är pigg och varvvillig. Speciellt kul är Subaru att köra i dåligt väglag eller på grusvägar. Då går bilen mycket stabilt, tack vare ett bra 4WD-system. Det märks tydligt att Subaru har vana att bygga grusracers, rallyarvet finns också i en Legacy kombi.

En finess är lågväxel, vilket är vanligt på terrängbilar men som Subaru är ensam om i sitt segment. Med en spak nedanför den vanliga växelspaken läggs lågväxeln i. Då blir Subarun stark som en oxe och slirar inte fast i första taget. Vi testade på ishala skogsvägar och uppför branta backar. Det krävs en riktig terrängbil för att slå Subarun i framkomlighet. Legacyn blir då ett alternativ till en SUV. För den som kräver högre markfrigång rekommenderas Legacy Outback. Antisladdsystem, hos Subaru kallat VDC, kom på automatväxlade bilar med 2,5-litersmotorn redan under 1999.
Framstolarna är hyggligt bekväma. Baksätet är ovanligt rymligt.
Från 1999 årsmodell finns trepunktsbälte på samtliga platser.

Bagageutrymmet i kombin är mycket stort och lättlastat. Subaruägarna är mest nöjda med bilens driftsäkerhet och vinteregenskaper.
Under 2003 fick den nya generationens Legacy fyra stjärnor i Euro NCAP. Resultat för äldre Legacy saknas där emot.

Det finns dock några andra fel att uppmärksamma. Bakhjulslagren slits ut fort, speciellt på årsmodellerna 1995-1998. Det kostar 2 500-3 000 kronor att byta. Gummidamaskerna till drivknutarna kan slitas ut om bilen brukas hårt.

Kör man länge med trasig damask kommer fukt och smuts in och drivknutarna slits ut i förtid och det kostar 4 000 kr att byta.
En sliten drivknut avslöjas genom ett klonkande eller knorrande oljud.

Det är viktigt att samtliga däck är av samma dimension. Annars snurrar hjulen olika fort, vilket skadar fyrhjulsdriftsystemet. I värsta fall kan mellandifferentialen gå sönder, vilket är dyrt att laga. Risk för överhettning finns på några motorer. Det gäller främst 2,5-liters motorn från 1997 och 1998. Motorblocket och topparna är tillverkade i aluminium och extra känsliga för överhettning. Håll noga koll på vattennivå och tempmätare!

Andrahandsvärdet på begagnade Subaru Legacy är relativt högt. Det beror på att få bilar såldes som nya och att efterfrågan på begagnade är rätt hög. Men prisbilden varierar kraftigt i olika delar av landet. Dyrast är bilarna i Norrland."

Avensis:
Mellanklassen har utrymmesmässigt numera blivit nästan lika stor som storbilsklassen. Det är i gränslandet där som den andra generationen av Toyota Avensis finns. Som modell kom Avensis 1998 som ersättare till Carina. Generation två presenterades våren 2003. En facelift kom under sommaren 2006.

Avensis finns i tre karossutföranden, som sedan, halvkombi och kombi. Basmotorn är på 1,8-liter och 129 hk. Vanligare är dock tvålitersmotorn på 147 hk. Under 2004 kom en 2,4-liters motor på 163 hk. Dieselmotorer finns också att tillgå med 116 hk, 150 hk eller 177 hk.

Avensis finns i olika utrustningspaket, standard, business och executive. Den sistnämnda har bland annat läderklädsel och xenonljus. Vanligast är dock business-varianten.

Köregenskaperna håller hög klass i Avensis. Uppträdandet på vägen är tryggt och stabilt med antisladdsystem som standard från början av 2003. Även 1,8-liters motorn ger skapliga prestanda.

Förarplatsen är logisk och bra med tydliga instrument och reglage. Utförandet är betydligt snyggare än i första generationen. Stolarna är bekväma, men småfack är det däremot ont om. Den höga ljudnivån på grov asfalt, är en komfortmiss som Vi Bilägare har kritiserat.

Komforten i baksätet är också hög med generöst benutrymme. Bagageutrymmet är visserligen rymligt, men gångjärnen är av en gammaldags typ. Kombimodellen är givetvis den som sväljer mest last.
Krocksäkerheten bör vara mycket hög i Avensis. Med nio krockkuddar fick Avensis högsta betyg, en femma, i krockbetyg av EuroNCAP.

Den andra generationen Avensis har färska besiktningsresultat och de följer tidigare Toyota-noteringar. Det ska inte oroa begagnatspekulanter särskilt mycket. Den förra generationen klarade besiktningen mycket bra med undantag för trasiga lampor.

Fel på motor, elektronik eller chassi är mycket ovanligt. Men några problem har ägarna ändå rapporterat om, vanligen har felet åtgärats på garanti eller goodwill. Trasig startmotor och generator har drabbat några ägare.
På andra exemplar har färddatorn strulat. Krånglande ABS-ventil och trasig dryckeshållare har också ägarna rapporterat om.

En värmeskyddsplåt vid ljuddämparen bak har orsakat skrammel på en del bilar. På en del exemplar har radiomottagaren fungerat dåligt, den har då byts ut på verkstäderna. Fukt i strålkastare har förekommit på vissa bilar. Ovanligt hög oljeförbrukning noteras också av en del ägare, liksom ojämn tomgång.

Precis som på föregångaren har också stolsvärmen slutat att fungera. Det beror ofta på att ägarna/passagerarna varit ovarsamma och exempelvis satt ett knä i stolen. Värmeledningarna är känsliga för sådan yttre bryskare påverkan. Att byta stolsvärme kan kosta några tusenlappar.

Karossen saknar skyddslister runt om, vilket är en nackdel och kan ge parkeringsskador. Syna karossen nog med tanke på detta. Stötfångaren är också känslig för eventuella iskrapningar. Att byta och lackera om en ny stötfångare blir dyrt.

Rostskyddet är en akilleshäl på många Toyota. Avensis har 12 års rostskyddsgaranti, men själva skyddet har brister. Den andra generationen Avensis fick en trea i rostbetyg.

Pluspoäng för bra limning i dörrar, huv och baklucka och för att bränsletanken är i plast. Invändning rostbehandling finns i nederkant på dörrar, i motorhuvens framkant och bakluckans nederkant. Däremot saknas invändning behandling i balkarna under bilen. Dörrarna är dåligt lackerade i nederkant. Innerskärmar i filtmaterial är också ett minus från rostsynpunkt.

Avensis generation två är en mycket populär bil på begagnatmarknaden, så populär att den kan vara svår att hitta hos vissa handlare. Stor efterfrågan ger bra andrahandsvärde. Därmed blir prutmånen inte särskilt bra. Märkeshandlarna kan i sin tur erbjuda bra begagnatgarantier om bilarna regelbundet varit servade inom organisationen.

Oväntat med Bmw...
Varför ens titta på någon ojapan när man letar bruksbil?

Ska ha det som bekvämt transportfordon mellan A och B skulle jag kanske skrivit.
Brukskaraktären var mer med antydan på att jag inte kör som om jag stulit bilen utan åt ecodriving/pensionärskörningshållet med korta inslag då hornen växer :rolleyes:

Vill gärna åka bekvämt/sitta ordentligt och det har jag inte gjort i de japsbilarna jag testat.

Citat:

Låååång text

Hittar ingen Subaru i närheten annars hade den kanske varit intressant. Iofs säger den halvlånga texten att sittkomforten är så där. Verkar vara så på japsbilarna :(

BMW-felen lyckades jag hitta på autoforum och det finns ju en del även på den. Fast även där har jag iofs polare som skruvar mycket med BMW så det mesta går nog att lösa hyfsat billigt i så fall.
Får testa en om inget annat.

Men än så länge står V70:n kvar tack vare komforten.

Last edited:

BMW 3-serie kombi urkul att köra men praktisk som kombi? Nope jag är inne på min 2:a.
Om den storleken är attraktiv, varför inte kika på en V50? Roligare och lite billigare än V70.

Vi sålde C's till förmån för en ny Toyota Avensis (för dyrt att koppla ur passagerarairbagen så det blev ny bil istället :tungan).
Jag är lite av Volvoallergiker men den bilen var faktiskt okej. 2.0 motorn gör den inte till ett spjut men dra släp med hoj funkar. Lasta också.

Den står hos Damma på Toyota i Hbg och kostar en skvätt mer än 80'
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=B704D31E4BFAAF&look=outletbilhbg

Den hade gått 261 mil när hon köpte den.

Last edited:
BMW 3-serie kombi urkul att köra men praktisk som kombi? Nope jag är inne på min 2:a.
Om den storleken är attraktiv, varför inte kika på en V50? Roligare och lite billigare än V70.

Vi sålde C's till förmån för en ny Toyota Avensis (för dyrt att koppla ur passagerarairbagen så det blev ny bil istället :tungan).
Jag är lite av Volvoallergiker men den bilen var faktiskt okej. 2.0 motorn gör den inte till ett spjut men dra släp med hoj funkar. Lasta också.

Den står hos Damma på Toyota i Hbg och kostar en skvätt mer än 80'
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=B704D31E4BFAAF&look=outletbilhbg

Den hade gått 261 mil när hon köpte den.

Hehe. Så kan man också resonera.

Kikade lite på V50 också men tycker den är för liten. Ska jag nu ändå köpa kombi så ska den vara stor :tummenupp
Därav försvinner även 3-serien eftersom den inte heller är en laståsna.

Får väl se vad en 5-serie kan erbjuda.

Modellrelaterade fel är väl spindelleder i framvagnen, för alla BMW, oavsett modell. Man får byta hela länkarmen, går inte att byta endast spindelleder.

Om man inte lyckas hitta rätt mekaniker.
Fått samma svar som du skrivit, tills jag hittade en som gjorde det jag ville.

Dessutom var det nästan irriterande billigt. :tummenupp

Är det sant!? Tell me more!

Kan göra reklam här, men då lär jag bli bannad.
Skicka ett PMm så vidarebefordrar jag hans namn.

Så länge han inte tar hand om familjen (vilket han verkar göra alltsomoftast) verkar han grym.
Byte spindelled+ genomgång av bilen+ ombesiktning gick på en styv tusing.

Jävligt bra.
Dock vet jag inte om han är lika generös till alla, känner hans tjejsfördedettasonsonsomkanskeändåärsläktmenengodväntillmig...

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP