Kolvhaveri på RG:n... Mycket bilder, jobbiga sådana (dvs inget för barn)

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Suck. Efter att ha kört kanske 100 mil på säsongen så säger en av kolvarna på RG:n upp sig totalt. Se bilder...

Kan man få lite gissningar på vad som hänt? Ser ut som spik, eller blev det plötsligt slut på bränsle? Körde ca 8000 rpm med rätt hög last på 6:an när jag tappade kraft rätt omgående. Stannade, rev loss filtret och såg vevhuset fyllt av aluminiumflarn.

En vänlig själ kom förbi med sin van och hjälpte mig köra hem skiten. Cred till den snubben.

Första partiet bilder visar hur det såg ut när jag började riva eländet. Notera hur vitt det är i pipa och på termoelementet som satt i pipan. Högen med skräp var vad jag hittade i själva pipan... :3freak

/J
 

Bifogat

  • in_i_fugge.jpg
    in_i_fugge.jpg
    71.7 KB · Visningar: 332
  • slid+ytter.jpg
    slid+ytter.jpg
    78.9 KB · Visningar: 267
  • innerslid.jpg
    innerslid.jpg
    93.8 KB · Visningar: 221
  • termoelement.jpg
    termoelement.jpg
    42.8 KB · Visningar: 235
  • pip_inlopp.jpg
    pip_inlopp.jpg
    60.8 KB · Visningar: 272
  • pip-smulor.jpg
    pip-smulor.jpg
    83.5 KB · Visningar: 279
Och nu till hardcore hemskheter... Los kolvos locos...

/J
 

Bifogat

  • kolv_i_cyl4.jpg
    kolv_i_cyl4.jpg
    86.4 KB · Visningar: 323
  • kolvtopp.jpg
    kolvtopp.jpg
    63.7 KB · Visningar: 385
  • kolv_i_cyl3.jpg
    kolv_i_cyl3.jpg
    109 KB · Visningar: 306
  • kolvtopp_zoom.jpg
    kolvtopp_zoom.jpg
    48.8 KB · Visningar: 189
  • vevhus.jpg
    vevhus.jpg
    96.8 KB · Visningar: 295
  • kolv.jpg
    kolv.jpg
    97.1 KB · Visningar: 312
Lite mer elände...

/J
 

Bifogat

  • stift.jpg
    stift.jpg
    69.5 KB · Visningar: 296
  • in_cylinder_skåra.jpg
    in_cylinder_skåra.jpg
    60.6 KB · Visningar: 216
  • in_cylinder.jpg
    in_cylinder.jpg
    88.5 KB · Visningar: 303
RG500-Johannes skrev:
Och nu till hardcore hemskheter... Los kolvos locos...

/J




Den har ju helt klart spikat stiftet måste liknat en gassvets:näsblod
Edit din avatar är en hentai flicka med något i munnen.
 
Last edited:
Cylindern är bortom allt hopp, skulle behöva fodra om den. Vevpartiet behöver slås isär, och vevstake bytas.

Tröttsamt.

Nå, vad tror ni det har berott på? Olja fanns, pumpen kontrollerad ca 50 mil innan = ok. Bensin fanns i tank (ej i närheten av reserv). Tändningen var ställd enligt standard (ej 4 graders förtändning som jag kört förut).

/J
 
Alex.J skrev:
Den har ju helt klart spikat stiftet måste liknat en gassvets:näsblod

Ok, jag tycker också att den ser ut som så + att kolven har ett hål i mitten... Men varför? Jag har kört med samma grejor fast med 4 grader mer tändning en hel säsong utan problem. Inte ens smågropar på kolven (kollade i vintras). Vad är det som har utlöst det just nu?

Körde på 98 som jag alltid gjort (sedan vet man ju inte exakt vad de är för soppa nuförtiden).

Edit din avatar är en hentai flicka med något i munnen.

Inte Hentai.

/J
 
Ajajajaj! Det där ser inte kul ut!

Hoppas att du kan få ihop din hoj igen!
 
Ojjojj.. det där är värre än den samlade tvåtaktsskarans värsta mardröm tror jag.. stopp i soppatillförsel, skit i munstycke?

gratulerar till tvåtaktsmaffians manligaste ras! :brinnerup

tradigt som faen... hade du nån koll på avgastempen förresten, iom temoelementet menar jag..

/B
 
Slappa skrev:
"Har du kört en 2T 500:a någon gång?"

Det måste vara fruktansvärt!
ROLIGT :D


Jupp det är hysteriskt kul att köra tvåtakt. Något så rysligt fantastiskt kul faktiskt! :fakta

Det är trist bara att dom är så haveribenägna.

/Han med fyra totalhaverier på 100mil.
 
DumDum skrev:
Hoppas att du kan få ihop din hoj igen!

Ja, det är ju lite mer beroende på hur snabbt jag kan få vevpartiet renoverat + få en cylinder portad. Jag har reservcyllar och schyssta kolvar nämligen.

Bj.O.rn skrev:
Ojjojj.. det där är värre än den samlade tvåtaktsskarans värsta mardröm tror jag.. stopp i soppatillförsel, skit i munstycke?

Har inte knäckt isär fuggen ännu. Uppdatering kommer.

tradigt som faen... hade du nån koll på avgastempen förresten, iom temoelementet menar jag..

Loggade inte kontinuerligt. Använde det egentligen bara för en mätning för ganska länge sedan.

exiteme skrev:

Jepp. För att få priset ska du gissa vilken figur och vilket sammanhang. Lycka till (ej ironi).

/J
 
Vilket röj. Tänkte också på termotjosan. Verkar farligt. Men du har säkert bra koll på sådant antar jag. Men bränna hål i kolvar kan man ju göra även med standard setup. I slutändan är det väl alla + o alla - med pipa/termo, soppa, blandning, olja, kylning, tändning etc etc som till slut får droppen att rinna över liksom. Kanske svårt att peka på något enskilt kanske?
 
RG500-Johannes skrev:
Jepp. För att få priset ska du gissa vilken figur och vilket sammanhang. Lycka till (ej ironi).

/J

Övertygat om att sammanhanget i fråga är minst sagt snuskigt... :D

/B
 
Ska man rasa skiten kan man väl lika gärna göra det ordentligt... :crash

Jag har inga andra förslag än de som kommit men är lite nyfiken på varför du kör separat oljepump istället för att blanda i soppan. Eliminerar ju en riskfaktor, eller?

Hoppas du får ihop den.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top