Kolvhaveri på RG:n... Mycket bilder, jobbiga sådana (dvs inget för barn)

90% på dålig bränsletillförsel.

Jag har ägt ett antal 2-taktare i mina dar dock endast 1-cylindriga.
Har tyvärr inte råd o tid att köra 2-taktare länge, men jag är impad av dom som gör det för jeg vet vilket underhåll och "koll" man måste ha på dem.

Aprilia AF1:an jag hade när jag var 16 år totalrenoverade jag 2 gånger på en sommar... kostade 5000 varje gång och då gjorde jag allt arbete själv.
Folk kanske inte tror mig men jag har billigare totalkostnad per år nu när jag kör GSXR 1000 än när jag körde 2-takts 125:a för 10 år sen, inkl värdeminskning!
Så om man gillar o gasa o köra 2-takt så krävs det nästan att man är både arbetslös och har TJOCK plånbok!

Ang. haveriet så tror jag det beror på att antingen stiftet har gått för varmt eller nått skit i antingen nålventilen i förgasaren eller möjligen att huvudmunstycket har blivit rejält igensatt, vilket jag inte tror.

Kolla nålventilen VÄLDIGT noga jag hade en Yamaha Aerox för ett tag sedan.
Den betädde sig väldigt lustigt, när man körde lungt så gick den fett och fyrtaktade, när man gav fullt så ville den inte dra efter ett par hundra meter.
När jag plockade ner förgasaren så verkade den ganska ren o fin. Sen när jag skulle blåsa rent i hålet till nålventilen så blev det näsatn stopp jag kollade, där satt en packad skitklump som gjorde att det inte kom in tillräckligt med soppa till förgasaren vid höga varv. Samtidigt som inte nålventilen kunde stänga riktigt p.g.a skiten så då fick den för mycket soppa på lägre varv SO, THATS IT!
 
wow jag har kjørt skoter några år och havarerat några gånger men det har alldrig sett ut som din cyl..det ser nog ut som om du får lite bensin /mycket luft. tjuvluft eller igjen tappad gasare, defekta pack boxar??. min kompis hade en rg 500'a som vi skruvade lite på, der havarerade en kolv pga stort kolv spel och tog med sig dreie skivan (stavning?)
 
Ja, det där var verkligen inget för känsliga tvåtakts-förare!! Mitt kolvringsras för 1000 mil känns futtigt i jämförelse. :(

4 grader mer tändning säger du, hur har du ställt om den? (Bara nyfiken)

Ser ut som ett riktigt elakt ras för övrigt, men vi får hoppas att alu-spånet inte har letat sig in överallt i alla fall. :tummenupp
 
Du har tappat bränslet till den cylindern.. kan bero på kondens i förgasaren eller skit i huvudmunstycket, jag har haft6-7st rd 350 med olika trimningsgrad så man känner igen syndromen, synd att tvåtaktarna är så känsliga.. Rg 500 är nog världens roligaste hoj annars. Synd att det inte går att hitta nån som är till salu :( / Ubbe
 
Du har nåt fel på fuggen till den cylindern,den har gått duktigt snålt,beklagar,men du,det är det värt att åka 2t/500...om du inte pallar sätta ihop den,ring mig,jag köper den...Glömmer aldrig min rd500...om nån har en FIN sån till salu,pm'a mig...

edit fzrubbe hann före..
 
jag hade funderingar på att blocka bort mitt bränslefilter som jag monterat mellan bränslekranen och fuggarna. Men den här tråden har fått mig att spola de funderingarna. Filter skall det vara. Även om det är ett filter i tanken också som ser rent och fint ut så tycks det som om mindre partiklar fångas upp i "extra filtret" istället. Det man får vara noga med är filtrets placering och slangarna emellan så bensinen flödar fritt.

För skojs skull :huvet så bifogar jag en bild ifrån då min RD500 skar - det var topp-packningen som blåst. Förra ägaren hade återanvänt den. Don't! :kocko
 

Bifogat

  • rd500_left_upper.jpg
    rd500_left_upper.jpg
    17.5 KB · Visningar: 194
RG500-Johannes skrev:
Cylindern är bortom allt hopp, skulle behöva fodra om den. Vevpartiet behöver slås isär, och vevstake bytas.

Tröttsamt.

Nå, vad tror ni det har berott på? Olja fanns, pumpen kontrollerad ca 50 mil innan = ok. Bensin fanns i tank (ej i närheten av reserv). Tändningen var ställd enligt standard (ej 4 graders förtändning som jag kört förut).

/J

Öhhh du måste väl ha hört att det gick illa eller nåt sånt :va :confused:
Den lär ha spikat ett tag....
 
kebne skrev:
jag hade funderingar på att blocka bort mitt bränslefilter som jag monterat mellan bränslekranen och fuggarna. Men den här tråden har fått mig att spola de funderingarna. Filter skall det vara. Även om det är ett filter i tanken också som ser rent och fint ut så tycks det som om mindre partiklar fångas upp i "extra filtret" istället. Det man får vara noga med är filtrets placering och slangarna emellan så bensinen flödar fritt.

För skojs skull :huvet så bifogar jag en bild ifrån då min RD500 skar - det var topp-packningen som blåst. Förra ägaren hade återanvänt den. Don't! :kocko

Din topp-packning blåste för att det spikat, ganska ordentligt också..
 
oFFkeFF skrev:
Din topp-packning blåste för att det spikat, ganska ordentligt också..

Vad beror spikning på egentligen? dålig soppa? hög komp? Borde inte motorn "spika" då om packningen var otät och orsakade kylvätskeläckage inåt med sämre bensinblandning som följd? Eller är det orimligt att det kommer in kylvätska i sådan mängd att det orsakar spikning? :3freak
Jag hade inte gjort någon modifiering på motorn innan. :va Hade typ kört 10-20 mil efter att jag tog ut den på vårkanten.

Edit vad orsakar "spikning" mot avgasporten på kolven? så att kolven bränns upp i kanten och inte i mitten "håltagning"?
 
Last edited:
kebne skrev:
Vad beror spikning på egentligen? dålig soppa? hög komp? Borde inte motorn "spika" då om packningen var otät och orsakade kylvätskeläckage inåt med sämre bensinblandning som följd? Eller är det orimligt att det kommer in kylvätska i sådan mängd att det orsakar spikning? :3freak
Jag hade inte gjort någon modifiering på motorn innan. :va Hade typ kört 10-20 mil efter att jag tog ut den på vårkanten.

Edit vad orsakar "spikning" mot avgasporten på kolven? så att kolven bränns upp i kanten och inte i mitten "håltagning"?

Kolven går varmast mot avgasporten och vid för mager blandning/högt komp är det där den börjar spika först.

Kolven kan mycket väl spika ordentligt pga vattenläckage inåt. Hände en av Honda 125:orna på Sviestad har jag för mig.
 
Den börjar spika när den får för lite soppa, då blir det mer värmutveckling, sen skär den, duktigt också. :brinnerup


Skitnoga med att kolla stiftet när jag har pillat med fuggen eller nåt annat med motorn, man kan aldrig vara för försiktig. :)
 
GAH! Vilken hemsk syn! Både stiftet och kolven ser ju helt pulveriserade ut! :gnissla
Fasiken va ledsen jag hade blivit om min hoj gjort så... :(
Hoppas du får ordning på skönheten, trägen vinner! :)
 
rg haveri

RG500-Johannes skrev:
Och nu till hardcore hemskheter... Los kolvos locos...

/J
jag har en kolv som ser lika dan ut jag köpte min rg 500 med trasig motor den var aldeles ny renoverad och trimmad av ebos nar den brände hål i kolven då lessnade förra ägaren .jag bytte kolven samt honade loppet samt blåste rent vevhuset den enda orsaken till haveriet jag hittade var en fel jysterad förgasare har kört ca 500 mil efter raset med separat olje smörjning . den var bort kopplad av ebos :banana :banana
 
Usch fyfan vad trist! :( En bra grej med separat oljesmörjning är ju att den fortfarande får olja även om soppan försvinner.
 
Lite mer bilder från dagens röj i garaget.

Notera 2:ans vevhus och kolv. Anledningen till att det ser ut sådär är att 4:ans (4:an var den den som skar) och 2:ans förgasare har en slang emellan för att ta tillvara ram-effekten av luften när sliden stänger. Synd bara att den fraktar över en massa spånor... Men jag kontrollerade cylinder, kolv och vevparti noggrannt, och det var så lite under så begränsad tid att det inte fanns några skador. Lite flyt ska man ha. Notera den lilla förhöjningen på kolvtoppen. :3freak

Ser btw ganska ljust ut tidsmässigt med att få veven renoverad, vilket jag är grymt glad över. Ca 800:- för allt jag behöver för att få veven sjysst (stake, stor-ände-lager, yttre ramlager + diverse distanser mm). Sedan en femhundring för att få jobbet gjort.

Vevhuset för den skurna cyllen har heller inte tagit så mycket stryk alls, hade man haft riktig otur kanske det hade kunnat slå hål ut mot resten av motorn.

Ny cylinder till 4:an tar jag från reservmotorn, behöver portas upp till samma spec som de "gamla" 3 dock.

/J
 

Bifogat

  • 2ans kolv.jpg
    2ans kolv.jpg
    68.7 KB · Visningar: 157
  • 2ans vevhus.jpg
    2ans vevhus.jpg
    99.3 KB · Visningar: 134
  • 4ans vevhus.jpg
    4ans vevhus.jpg
    78.8 KB · Visningar: 130
  • 4ans yttre ramlager.jpg
    4ans yttre ramlager.jpg
    118.5 KB · Visningar: 124
  • vevhus.jpg
    vevhus.jpg
    76.9 KB · Visningar: 120
  • vevparti.jpg
    vevparti.jpg
    83.9 KB · Visningar: 154
Rd

Lycka till med renoveringen...

Min har gått fint i sommar.. Ca 150mil än så länge...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top