kolvar

gsxrfredde

Medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
GSXR 750
ska fixa turbo på min GSXR 750 W -92 och undrar vad man ska ha för kolvar i den för att turbo konventera...har hört att det ska vara bättre än att fixa en tjockare cylinder platta...nån som vet vad jag sk ha ?

Bättre verkningsgrad får du med konvexa (urgröpta) kolvar. De ska ha minst 6 mm gods på tunnaste stället i kolvtoppen. Det är väl egentligen bara JE man har som laternativ eftersom de har en hyffsat kort tillverkningstid. Hör med Motospeed. Det skiljer kanske 5 hästar mellan originalkolv och en riktig turbokolv, men om det bara innebär att du kan höja laddtrycket för att kompensera - spelar det ingen roll om du använder en 2 mm cylle-spacer eller turbokolvar.

En spacer kostar 500 spänn. Nya kolvar, ca 6800. Rätt enkelt val... iaf för en gathoj som inte ska ha så våldsamt mycket pulver.

så du tycker att det räcker med en tjockare cylinderpackning då? låter iaf mycket billigare hur många hr kan man få ut ur en 750?

Räkna med dubbla effekten med 1 Bar överladdning. Den 6-växlade lådan är den svaga länken. Mycket mer än 180 (dvs runt 0.8 Bar) skulle inte jag ladda om jag hade tänkt köra med den över sommaren utan att skruva sönder motorn.

gsxrfredde skrev:
men går det inte att fixa lådan på nått sätt hade väl tänkt mig runt 200 hr

Peta i 1100 lådan i så fall ( 5 växlad ) samma block

Va det gäller kolvar så funkar standard jäkligt bra
effektvinsten med turbokolvar har jag faktiskt inte sett ännu
inte på papper i allafall

Dom flesta turbokolvar till mc kräver ändå spacer så klämspallten blir ändå fördärvad

Numera portar många bort "sqishen" å kör med öppet förbränningsrum

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa